casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.078 items

   

Stavros Gasparatos
Expanded Piano [Performed live at Empac, NY]
Neoklassiek
12/11/2015 : Stavros Gasparatos - Expanded Piano [Performed live at Empac, NY]
Ad Noiseam  Ad Noiseam
12/11/2015, Peter De Koning

Zelden zo'n mooie reverb gehoord op een piano als op de eerste track van deze cd!

Deze vaststelling moesten we even kwijt vooraleer we de rest van onze ongezouten mening op uw wereld loslaten...

Een piano prepareren, rechtstreeks op de snaren tokkelen, strijken, elektronica bevestigen,... het zijn intussen al lang geen nieuwe concepten meer. Bartók begreep reeds in de 19de eeuw dat de piano bovenal een percussieinstrument is. John Cage gebruikte vislijnen om de snaren te buigen. Stockhausen droeg zijn spelers op om wanten te dragen en op All tomorrow's parties van The Velvet Underground horen we John Cale paperclips op de snaren schuiven. Ook experimenten met het synthetiseren van de klank horen we reeds vele decennia, ook in popmuziek. Jawel, u hoort wel degelijk distortion op de klank van onze vaderlandse An Pierlé.

Niks nieuws onder de zon dus, maar wel nog steeds niet de norm. Bovendien doet Stavros Gasparatos een stevige duit in het historische zakje. Vooreerst bouwt hij volledig op zijn eentje een bergje mooie gelaagde nummers op. We zien in de cd-hoes niet welke programma's er op de laptop staan, maar vermoedelijk bestaat een deel van het computerwerk uit live filtering en looping.

Gasparatos ontleedt de klank van de piano maximaal door er een dubbel dozijn aan microfoons in te plaatsen. Contactelementen vangen de extra vibraties van de klankkast op. Jammer genoeg waren we niet op het live-optreden in het Empac in New York waarvan deze cd een weergave is. Het idee dat 24 microfoons op 24 posities boven het publiek werden geplaatst om zo het gevoel te geven 'in' de piano te zitten moet bijna orgastisch voelen.

Ondanks het grote elektronische gehalte van de muziek is het duidelijk een menselijk wezen dat deze stukken uitvoert. Het is altijd weer verrassend hoeveel meer gevoel er in een eenvoudige melodie kan zitten indien deze door een echte pianist wordt gespeeld en niet door een sequencer (en geloof ons, wij zijn normaal echt wel gek op autistisch correcte muziek). Elk zichzelf respecterend muziekprogramma heeft een ingebouwde humanizefunctie, die er vanzelfsprekend niks van bakt. Ik stel voor Stavros Gasparatos' hersengolven om te zetten in een algoritme want hij bespeelt zijn instrument met een meesterlijke expressie. Het is waarlijk muzikale poëzie.

De sfeer van de nummers is geweldig. Is het niet de minimalistische melodie die je doet wegdeemsteren in zoete melancholie, dan is het wel de opgewekte drone, de bijzondere geluiden of het meeslepende ritme. Er zijn bepaalde stukken die echt raken tot in de moleculen van de ziel. Enkele melodieën zijn bij momenten wel behoorlijk cliché en ook -wat me soms echt stoort- nogal salonfähig. Het is een wensdroom dat een man als Gasparatos ooit de krachten zou bundelen met helden zoals Wim Mertens of Steve Reich. Deze opmerking doet echter geen afbreuk aan het feit dat het globale effect van het werk geweldig is. Ook hield hij veel rekening met de spanningsboog gedurende het werk / het concert. De perstekst heeft het over het esthetische concept dat het narratieve een stuk verdrukt, maar daar ben ik het absoluut mee oneens. Wie de vorige cd van deze componist, 7, kent, zal hier een inderdaad ander en experimenteler geluid horen maar zal anderzijds ook de weemoed en de sfeer herkennen. Er worden wel degelijk verhalen verteld, alleen zijn ze voorzien van een grillige kader.

Mijn eigen liefde voor de piano is oneindig groot. Het gebeurt niet vaak dat er aan mijn favoriete instrument zoveel eer wordt betoond als tijdens deze opname. We hopen oprecht dat we deze man ook in onze buurt aan het werk kunnen zien in een deftige zaal.

Persoonlijke favorieten zijn het eerste en het laatste nummer. Ze vatten perfect het verloop van zacht naar hard samen en geven een mooie blik op beide uitersten van deze cd. Dit werk is een pak beter dan uw gemiddelde experimentele cd. Echt.

Peter De Koning
12/11/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten