casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Stavros Gasparatos
Expanded Piano [Performed live at Empac, NY]
Neoklassiek
12/11/2015 : Stavros Gasparatos - Expanded Piano [Performed live at Empac, NY]
Ad Noiseam  Ad Noiseam
12/11/2015, Peter De Koning

Zelden zo'n mooie reverb gehoord op een piano als op de eerste track van deze cd!

Deze vaststelling moesten we even kwijt vooraleer we de rest van onze ongezouten mening op uw wereld loslaten...

Een piano prepareren, rechtstreeks op de snaren tokkelen, strijken, elektronica bevestigen,... het zijn intussen al lang geen nieuwe concepten meer. Bartók begreep reeds in de 19de eeuw dat de piano bovenal een percussieinstrument is. John Cage gebruikte vislijnen om de snaren te buigen. Stockhausen droeg zijn spelers op om wanten te dragen en op All tomorrow's parties van The Velvet Underground horen we John Cale paperclips op de snaren schuiven. Ook experimenten met het synthetiseren van de klank horen we reeds vele decennia, ook in popmuziek. Jawel, u hoort wel degelijk distortion op de klank van onze vaderlandse An Pierlé.

Niks nieuws onder de zon dus, maar wel nog steeds niet de norm. Bovendien doet Stavros Gasparatos een stevige duit in het historische zakje. Vooreerst bouwt hij volledig op zijn eentje een bergje mooie gelaagde nummers op. We zien in de cd-hoes niet welke programma's er op de laptop staan, maar vermoedelijk bestaat een deel van het computerwerk uit live filtering en looping.

Gasparatos ontleedt de klank van de piano maximaal door er een dubbel dozijn aan microfoons in te plaatsen. Contactelementen vangen de extra vibraties van de klankkast op. Jammer genoeg waren we niet op het live-optreden in het Empac in New York waarvan deze cd een weergave is. Het idee dat 24 microfoons op 24 posities boven het publiek werden geplaatst om zo het gevoel te geven 'in' de piano te zitten moet bijna orgastisch voelen.

Ondanks het grote elektronische gehalte van de muziek is het duidelijk een menselijk wezen dat deze stukken uitvoert. Het is altijd weer verrassend hoeveel meer gevoel er in een eenvoudige melodie kan zitten indien deze door een echte pianist wordt gespeeld en niet door een sequencer (en geloof ons, wij zijn normaal echt wel gek op autistisch correcte muziek). Elk zichzelf respecterend muziekprogramma heeft een ingebouwde humanizefunctie, die er vanzelfsprekend niks van bakt. Ik stel voor Stavros Gasparatos' hersengolven om te zetten in een algoritme want hij bespeelt zijn instrument met een meesterlijke expressie. Het is waarlijk muzikale poëzie.

De sfeer van de nummers is geweldig. Is het niet de minimalistische melodie die je doet wegdeemsteren in zoete melancholie, dan is het wel de opgewekte drone, de bijzondere geluiden of het meeslepende ritme. Er zijn bepaalde stukken die echt raken tot in de moleculen van de ziel. Enkele melodieën zijn bij momenten wel behoorlijk cliché en ook -wat me soms echt stoort- nogal salonfähig. Het is een wensdroom dat een man als Gasparatos ooit de krachten zou bundelen met helden zoals Wim Mertens of Steve Reich. Deze opmerking doet echter geen afbreuk aan het feit dat het globale effect van het werk geweldig is. Ook hield hij veel rekening met de spanningsboog gedurende het werk / het concert. De perstekst heeft het over het esthetische concept dat het narratieve een stuk verdrukt, maar daar ben ik het absoluut mee oneens. Wie de vorige cd van deze componist, 7, kent, zal hier een inderdaad ander en experimenteler geluid horen maar zal anderzijds ook de weemoed en de sfeer herkennen. Er worden wel degelijk verhalen verteld, alleen zijn ze voorzien van een grillige kader.

Mijn eigen liefde voor de piano is oneindig groot. Het gebeurt niet vaak dat er aan mijn favoriete instrument zoveel eer wordt betoond als tijdens deze opname. We hopen oprecht dat we deze man ook in onze buurt aan het werk kunnen zien in een deftige zaal.

Persoonlijke favorieten zijn het eerste en het laatste nummer. Ze vatten perfect het verloop van zacht naar hard samen en geven een mooie blik op beide uitersten van deze cd. Dit werk is een pak beter dan uw gemiddelde experimentele cd. Echt.

Peter De Koning
12/11/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...