canli casino

Dark Entries Logo

6.288 items

   

Smell & Quim
Jesus Christ / The Jissom Killers
Dark Ambient - Industrial - Noise
09/07/2017 : Smell & Quim - Jesus Christ / The Jissom Killers
Old Captain Records  Old Captain Records
09/07/2017, Dimi Brands

Smell & Quim, we hebben het altijd een leuke woordspeling gevonden. “Get fresh for the weekend” krijgt vanuit het standpunt van dit duo weliswaar een heel andere invulling dan bij de zusjes Appleby.

De foto van een kind (of is het dan toch een pop?), dat op een bed vastgeketend ligt met opengesperde benen... Taboes zijn uit den boze bij Smell & Quim, en mensen die snel aanstoot aan iets nemen lopen dan ook best met een grote boog rond dit extreme duo. (ten tijde van Jesus Christ/The Jissom Killers bestond S&Q uit Milovan Srdenovic (een pseudoniem van Davy Walklett) en Paul Nonnen -later verliet Nonnen het project en werd het aangevuld met andere groepsleden.)

Het officiële vinyldebuut (uit 1991, eerst was er nog het enkel op cassette uitgebrachte The English Method uit 1988) van dit duo kreeg een heruitgave dankzij het fijne Old Captain label uit Oekraïne. In een weg vond ook opvolger The Jissom Killers (1992) zijn weg naar deze reissue.

Jesus Christ, of mogen we zeggen het evangelie volgens Smell & Quim. Een blik op de titels doet echter een grotere voorliefde voor D.A.F. De Sade dan voor het Nieuwe Testament vermoeden. Songtitels als ‘Skunk Pussy’, ‘Old Enough To Bleed, Old Enough To Butcher’, ‘Bum Cleaver’, ‘Beaver Full Of Spunk’ en ‘Eight Fuckers’ lijken dan ook zo te zijn weggelopen uit de Markies’ 120 Dagen Van Sodom.

De 11 minuten durende opener ‘Skunk Pussy’ zet meteen de toon, Smell & Quim brengt een soortement lo-fi noise, de ‘bubbelende’ vocals die klinken alsof het water aan de lippen staan, een demonisch, op het irritante af, orgelpatroontje dat zich eindeloos lijkt te herhalen,... het zijn allemaal elementen die een verblijf in de kerk van Smell & Quim u onvermijdelijk met een onbehaaglijk gevoel opzadelen.

‘Old Enough To Bleed, Old Enough To Butcher’ lijkt zijn titel indachtig ook recht van de slachtbank te komen, de zang, of beter gezegd oerkreten klinken niet alleen als de stuiptrekkingen van het slachtoffer, maar kunnen evenzeer doorgaan voor het geluid van een meedogenloze kettingzaag. Niet alleen de stem wordt vervormd, ook bakken feedback en distortion gaan door de mangel, terwijl door elkaar pratende stemmen het angstgevoel nog meer kracht bijzetten.

‘Bum Cleaver’ stapt even van het noise pad af, en slaat de old school industrial zijweg in. Een pionier uit het genre, zoals SPK is hier niet ver weg. De razende vocalen, het schrootgeluid en het spel met sequenties, het is allemaal aanwezig.

‘Eight Fuckers’ is niet alleen door zijn tot de verbeelding sprekende titel, maar ook door zijn lange duur van 20 minuten, meteen in het oog springend en kunnen we samen met de openingstrack tot het sleutelnummer van Jesus Christ bombarderen.

De iconische foto van Therese Neumann in het boekwerkje van deze dubbelaar (op de originele vinylplaat was dit de achterflap) sterkt bij ons het vermoeden dat Smell & Quim op Jesus Christ vooral godsdienstwaanzin aan de kaak wil stellen, op de geheel eigen onnavolgbare wijze, uiteraard.

De opvolger van Jesus Christ, het hier eveneens aangeboden The Jissom Killers, moet het meer van atmosfeer hebben dan van rauwe no nonsense noise. Het blijft natuurlijk wel Smell & Quim ten voeten uit, dus gevoelige oortjes zoeken ook hier beter dekking.

Aanvankelijk dacht ik dat de Jissom Killers waarover sprake in de titel daadwerkelijk (serie)moordenaars waren, maar opzoekwerk leerde me dat “jissom” slangtaal is voor ejacularen, geheel in de spirit van Smell & Quim, deze plaattitel.

Ook geheel in hun stijl is de titel van de openingstrack te noemen: ‘Sucking A Dead Man’s Cock’, deze onheilspellende geluidstrip die maar liefst 24 minuten aansleept, leunt door zijn atmosferische geluiden en een als in cadans zijnd industrieel ritme aanvankelijk eerder aan bij dark ambient, maar krijgt na een zestal minuten gezelschap van noisegeluiden die de (on)rust abrupt verstoren. Angst- en pijnkreten duiken de kop op, waardoor we gaan denken dat het onderwerp in de titel momenteel nog levende is, maar dat de dood in zijn geval enkel een verlossing kan zijn.

Deze geluiden stoppen weer, om terug naar het beginpatroon te gaan, en vervolgens weer toe te slaan, waardoor het lijkt dat je een wandeling doorheen een slachthuis maakt, en je steeds bij andere folterkamers terecht komt. Deze track slaagt er in om sterke visuele beelden op te roepen, in het genre waarin Smell & Quim opereren altijd een meerwaarde.

‘Nag’s’ lijkt met zijn luttele 4 minuten een rustpunt in deze nachtmerrie te zijn, maar lijkt ons eerder alleen maar dieper in deze beangstigende duisternis te trekken, richting titelnummer ‘The Jissom Killers’, de titel hebben we al verklaard, dus hoe ze precies in hun werk gaan moeten we al geen tekeningetje meer bij maken. Een song die ons qua sfeer doet denken aan ‘Very Friendly’ van het torenhoog aangeschreven Throbbing Gristle, niet toevallig een song over seriemoordenaars (Ian Brady en Myra Hindly oftewel The Moors Murders), doch hier zonder het dwingende ritme dat de TG klassieker kenmerkt. In plaats daarvan kiezen Smell & Quim er voor enkel middels atmosfeer je de stuipen op het lijf te jagen, een werkwijze die me nog beter bevalt dan hun freeform noise, als ik heel eerlijk mag zijn.

Afsluiter ‘Anatomy Shatterme’ lijkt de schijn hoog te houden, zou er dan toch licht schijnen aan het eind van de tunnel? Wat had je gedacht, nog voor je je aan dat laatste strohalmpje hoop kan vastgrijpen maakt men ons middels een de pijngrens overschrijdende audio feedback dat je aan deze Jissom Killers niet ontkomen kan. Deze fluittoon die zijn weg doorheen het nummer zoekt maakt zich steeds meer en meer meester van de track, waardoor zelfs de dapperste volhouder uiteindelijk toch door de knieën zal gaan.

Deze heruitgave is een document dat niet alleen een goede start is om in het rijke oeuvre van Smell & Quim te duiken, maar tevens een essentieel onderdeel van een zichzelf respecterende noise collectie. Laat je dus niet misleiden door de kleurrijke pakjes die Smell & Quim op het podium (de zeldzame keren dat ze live optreden- we herinneren ons wel nog twee passages in België ergens eind jaren 90 in Sint-Niklaas en Geel, als ons geheugen ons niet in de steek laat) plachten te dragen, want dit is echt wel heftig spul!

Smell & Quim

Dimi Brands
09/07/2017

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Darkmind Fest: een nieuw muziekfestival voor donkere zielen

De Belgische "zwarte scene" is weer een festival rijker. Darkmind Fest is een tweedaags festival dat voor de eerste keer zal doorgaan in het weekend van 7-8 oktober. 12 nationale en internationale artiesten, waarvan de meerderheid ressorteert onder de grote noemer hedendaagse electro, zullen het beste van zich geven op het domein ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Zoveel liefde voor Depeche Mode

Er is terug goed nieuws van Depeche Mode. Nadat zanger Dave Gahan in het hospitaal werd opgenomen en een optreden heeft moeten afzeggen in Wit-Rusland, gaat de tour nu gewoon verder. Gahan werd geveld door een voedselvergiftiging en werd na een opname van een nacht terug op de wereld losgelaten. Twee dagen geleden stond Depeche Mode met een ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Die Krupps en Front Line Assembly in Sint Niklaas

Jij daar, hou je van vettige industrial, met EBM-invoeden en gitaren? Wist je dat twee grote namen uit het genre op vrijdag 25 augustus in het Casino in Sint-Niklaas op de planken staan? Het gaat enerzijds om Die Krupps, vertegenwoordigers van de eerste golf EBM-groepen uit de jaren 80, die later verschillende watertjes doorzwommen hebben ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2017 : R.I.P. Chester Bennington ( 20/03/1976 - 20/07/2017)

Achttien jaar lang was Chester Bennington de frontman van de nu metal-rap-rock band Linkin Park. Hun debuutalbum Hybrid Theory werd, met ruim 4,8 miljoen verkochte exemplaren in het debuutjaar, het best verkochte album van 2001. Chester zong over innerlijke problemen, relatieconflicten, gebeurtenissen uit de levens van de bandleden en zijn ...

lees meer...
INTERVIEW : LIFELESS PAST - Ik denk dat Cinema Strange, Christian Death, Alien Sex Fiend, The Cure en Bauhaus mij het meest beïnvloed hebben bij het vormen van Lifeless Past

Lifeless Past werd opgericht in Nederland na een spontane ontmoeting tussen de twee bandleden. Ze brachten Lifeless Past samen en gaven de geest van het verleden in het genre een nieuwe jasje, gebracht op hun eigen wijze. Punchy basslines, elektronische drumbeats en lyrische teksten uit hun eigen ervaring zullen u meenemen in een dromerige ...

lees meer...
NIEUWS 20/07/2017 : Testimonium van Lacrimosa

De teller tikt! Nog 35 dagen en dan verschijnt het 13de studioalbum 'Testimonium' van Lacrimosa. Zoals online te lezen valt is dit album een soort van eerbetoon aan kunstenaars die afgelopen jaar gestorven zijn. Het blijft nog speculeren wie Tilo Wolf hiermee bedoelt, maar dat David Bowie niet zal ontbreken geef ik je nu al op een ...

lees meer...
INTERVIEW : ELENA ALICE FOSSI (SPECTRA*paris / Kirlian Camera) - 'Ik hoop dat Mike Oldfield niet kwaad zal zijn voor mijn onschuldige diefstal!'

Onze mannelijke lezers wrijven zich wellicht al in de handjes en zullen verzuchten dat schrijven bij Dark Entries duidelijk heel wat voordelen met zich meebrengt. Met een nieuwe SPECTRA*paris plaat (Retromachine Betty) onder de arm, eentje van Kirlian Camera die binnenkort uitkomt én een plaatsje op de affiche van het BIMFest eind dit ...

lees meer...
FOTO'S : COVENANT - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : MILDREDA - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Dark Demons Night, Het Oude Badhuis, Antwerp, Belgium, 17/06/2017 door Benny Serneels