canli casino

Dark Entries Logo

6.377 items

   

Smell & Quim
Jesus Christ / The Jissom Killers
Dark Ambient - Industrial - Noise
09/07/2017 : Smell & Quim - Jesus Christ / The Jissom Killers
Old Captain Records  Old Captain Records
09/07/2017, Dimi Brands

Smell & Quim, we hebben het altijd een leuke woordspeling gevonden. “Get fresh for the weekend” krijgt vanuit het standpunt van dit duo weliswaar een heel andere invulling dan bij de zusjes Appleby.

De foto van een kind (of is het dan toch een pop?), dat op een bed vastgeketend ligt met opengesperde benen... Taboes zijn uit den boze bij Smell & Quim, en mensen die snel aanstoot aan iets nemen lopen dan ook best met een grote boog rond dit extreme duo. (ten tijde van Jesus Christ/The Jissom Killers bestond S&Q uit Milovan Srdenovic (een pseudoniem van Davy Walklett) en Paul Nonnen -later verliet Nonnen het project en werd het aangevuld met andere groepsleden.)

Het officiële vinyldebuut (uit 1991, eerst was er nog het enkel op cassette uitgebrachte The English Method uit 1988) van dit duo kreeg een heruitgave dankzij het fijne Old Captain label uit Oekraïne. In een weg vond ook opvolger The Jissom Killers (1992) zijn weg naar deze reissue.

Jesus Christ, of mogen we zeggen het evangelie volgens Smell & Quim. Een blik op de titels doet echter een grotere voorliefde voor D.A.F. De Sade dan voor het Nieuwe Testament vermoeden. Songtitels als ‘Skunk Pussy’, ‘Old Enough To Bleed, Old Enough To Butcher’, ‘Bum Cleaver’, ‘Beaver Full Of Spunk’ en ‘Eight Fuckers’ lijken dan ook zo te zijn weggelopen uit de Markies’ 120 Dagen Van Sodom.

De 11 minuten durende opener ‘Skunk Pussy’ zet meteen de toon, Smell & Quim brengt een soortement lo-fi noise, de ‘bubbelende’ vocals die klinken alsof het water aan de lippen staan, een demonisch, op het irritante af, orgelpatroontje dat zich eindeloos lijkt te herhalen,... het zijn allemaal elementen die een verblijf in de kerk van Smell & Quim u onvermijdelijk met een onbehaaglijk gevoel opzadelen.

‘Old Enough To Bleed, Old Enough To Butcher’ lijkt zijn titel indachtig ook recht van de slachtbank te komen, de zang, of beter gezegd oerkreten klinken niet alleen als de stuiptrekkingen van het slachtoffer, maar kunnen evenzeer doorgaan voor het geluid van een meedogenloze kettingzaag. Niet alleen de stem wordt vervormd, ook bakken feedback en distortion gaan door de mangel, terwijl door elkaar pratende stemmen het angstgevoel nog meer kracht bijzetten.

‘Bum Cleaver’ stapt even van het noise pad af, en slaat de old school industrial zijweg in. Een pionier uit het genre, zoals SPK is hier niet ver weg. De razende vocalen, het schrootgeluid en het spel met sequenties, het is allemaal aanwezig.

‘Eight Fuckers’ is niet alleen door zijn tot de verbeelding sprekende titel, maar ook door zijn lange duur van 20 minuten, meteen in het oog springend en kunnen we samen met de openingstrack tot het sleutelnummer van Jesus Christ bombarderen.

De iconische foto van Therese Neumann in het boekwerkje van deze dubbelaar (op de originele vinylplaat was dit de achterflap) sterkt bij ons het vermoeden dat Smell & Quim op Jesus Christ vooral godsdienstwaanzin aan de kaak wil stellen, op de geheel eigen onnavolgbare wijze, uiteraard.

De opvolger van Jesus Christ, het hier eveneens aangeboden The Jissom Killers, moet het meer van atmosfeer hebben dan van rauwe no nonsense noise. Het blijft natuurlijk wel Smell & Quim ten voeten uit, dus gevoelige oortjes zoeken ook hier beter dekking.

Aanvankelijk dacht ik dat de Jissom Killers waarover sprake in de titel daadwerkelijk (serie)moordenaars waren, maar opzoekwerk leerde me dat “jissom” slangtaal is voor ejacularen, geheel in de spirit van Smell & Quim, deze plaattitel.

Ook geheel in hun stijl is de titel van de openingstrack te noemen: ‘Sucking A Dead Man’s Cock’, deze onheilspellende geluidstrip die maar liefst 24 minuten aansleept, leunt door zijn atmosferische geluiden en een als in cadans zijnd industrieel ritme aanvankelijk eerder aan bij dark ambient, maar krijgt na een zestal minuten gezelschap van noisegeluiden die de (on)rust abrupt verstoren. Angst- en pijnkreten duiken de kop op, waardoor we gaan denken dat het onderwerp in de titel momenteel nog levende is, maar dat de dood in zijn geval enkel een verlossing kan zijn.

Deze geluiden stoppen weer, om terug naar het beginpatroon te gaan, en vervolgens weer toe te slaan, waardoor het lijkt dat je een wandeling doorheen een slachthuis maakt, en je steeds bij andere folterkamers terecht komt. Deze track slaagt er in om sterke visuele beelden op te roepen, in het genre waarin Smell & Quim opereren altijd een meerwaarde.

‘Nag’s’ lijkt met zijn luttele 4 minuten een rustpunt in deze nachtmerrie te zijn, maar lijkt ons eerder alleen maar dieper in deze beangstigende duisternis te trekken, richting titelnummer ‘The Jissom Killers’, de titel hebben we al verklaard, dus hoe ze precies in hun werk gaan moeten we al geen tekeningetje meer bij maken. Een song die ons qua sfeer doet denken aan ‘Very Friendly’ van het torenhoog aangeschreven Throbbing Gristle, niet toevallig een song over seriemoordenaars (Ian Brady en Myra Hindly oftewel The Moors Murders), doch hier zonder het dwingende ritme dat de TG klassieker kenmerkt. In plaats daarvan kiezen Smell & Quim er voor enkel middels atmosfeer je de stuipen op het lijf te jagen, een werkwijze die me nog beter bevalt dan hun freeform noise, als ik heel eerlijk mag zijn.

Afsluiter ‘Anatomy Shatterme’ lijkt de schijn hoog te houden, zou er dan toch licht schijnen aan het eind van de tunnel? Wat had je gedacht, nog voor je je aan dat laatste strohalmpje hoop kan vastgrijpen maakt men ons middels een de pijngrens overschrijdende audio feedback dat je aan deze Jissom Killers niet ontkomen kan. Deze fluittoon die zijn weg doorheen het nummer zoekt maakt zich steeds meer en meer meester van de track, waardoor zelfs de dapperste volhouder uiteindelijk toch door de knieën zal gaan.

Deze heruitgave is een document dat niet alleen een goede start is om in het rijke oeuvre van Smell & Quim te duiken, maar tevens een essentieel onderdeel van een zichzelf respecterende noise collectie. Laat je dus niet misleiden door de kleurrijke pakjes die Smell & Quim op het podium (de zeldzame keren dat ze live optreden- we herinneren ons wel nog twee passages in België ergens eind jaren 90 in Sint-Niklaas en Geel, als ons geheugen ons niet in de steek laat) plachten te dragen, want dit is echt wel heftig spul!

Smell & Quim

Dimi Brands
09/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/09/2017 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
NIEUWS 17/09/2017 : Gary Numan: When The World Comes Apart

Juicht en feest allen, doch doe het op duistere en ingetogen manier. Gary Numan leeft nog! Meer nog: hij brengt een nieuwe plaat uit: 'Savage: Songs From A Broken World'. Deze ligt sinds vorige week in de betere platenzaak. De plaat bouwt voort op het geluid dat Numan al sinds midden jaren 90 koestert: een aanvulling van zijn oorspronkelijke ...

lees meer...
INTERVIEW : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.

Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler! Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 14/09/2017 : R.I.P. Grant Hart

Nog een overlijdensbericht: vandaag verloor drummer Grant Hart op 56-jarige leeftijd de strijd tegen kanker. Hart stond samen met Bob Mould en Greg Norton in 1979 mee aan de wieg van de legendarische punk/hardcore formatie Hüsker Dü. Deze band viel vooral op door naast loeiharde muziek te brengen tegelijkertijd het melodieuze ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2017 : R.I.P. Dennis Schneider (Waffenruhe)

Gisteren bereikte ons via sociale media het droevige nieuws dat vorige week (6 september 2017) Dennis Schneider er voor koos om uit het leven te stappen. Schneider kennen we vooral van het in dark folk/martial middens hoog aangeschreven project Waffenruhe dat de afgelopen 10 jaar tal van sterke releases op de markt bracht die gekenmerkt ...

lees meer...
INTERVIEW : DONDER, HEL & HAGEL - Het thema dat in al onze projecten terugkomt, is het creëren van een maatschappij zonder hiërarchie die in harmonie met zichzelf en de natuur leeft.

Donder, Hel & Hagel staat dit jaar op Breaking Barriers, je ondertussen jaarlijkse punkafspraakje in Het Depot. Malcolm Nix had een gezellig onderonsje met zanger Hans en bassist Anton. We zullen maar meteen met de deur in huis vallen. Jullie maken alle drie al zeer lang muziek, maar dit is natuurlijk wel een nieuwe band. Kunnen jullie ...

lees meer...
NIEUWS 13/09/2017 : Ono Scream: That Salty Taste

Ono Scream is ons - en niet enkel ons - opgevallen dankzij hun steengoede debuut-cd. 'Met één voet duidelijk in het roemrijke verleden, en met de andere voet mee met de muzikale ontwikkelingen, brengen ze hier een staaltje post-punk dat raakt door zijn intensiteit en authenticiteit', hebben wij er toen over geschreven, ...

lees meer...
FOTO'S : Struggler - @ Café Café Hasselt

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke

lees meer...
FOTO'S : Definitivos - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke