canli casino

Dark Entries Logo

6.772 items

   

Smell & Quim
Jesus Christ / The Jissom Killers
Dark Ambient - Industrial - Noise
09/07/2017 : Smell & Quim - Jesus Christ / The Jissom Killers
Old Captain Records  Old Captain Records
09/07/2017, Dimi Brands

Smell & Quim, we hebben het altijd een leuke woordspeling gevonden. “Get fresh for the weekend” krijgt vanuit het standpunt van dit duo weliswaar een heel andere invulling dan bij de zusjes Appleby.

De foto van een kind (of is het dan toch een pop?), dat op een bed vastgeketend ligt met opengesperde benen... Taboes zijn uit den boze bij Smell & Quim, en mensen die snel aanstoot aan iets nemen lopen dan ook best met een grote boog rond dit extreme duo. (ten tijde van Jesus Christ/The Jissom Killers bestond S&Q uit Milovan Srdenovic (een pseudoniem van Davy Walklett) en Paul Nonnen -later verliet Nonnen het project en werd het aangevuld met andere groepsleden.)

Het officiële vinyldebuut (uit 1991, eerst was er nog het enkel op cassette uitgebrachte The English Method uit 1988) van dit duo kreeg een heruitgave dankzij het fijne Old Captain label uit Oekraïne. In een weg vond ook opvolger The Jissom Killers (1992) zijn weg naar deze reissue.

Jesus Christ, of mogen we zeggen het evangelie volgens Smell & Quim. Een blik op de titels doet echter een grotere voorliefde voor D.A.F. De Sade dan voor het Nieuwe Testament vermoeden. Songtitels als ‘Skunk Pussy’, ‘Old Enough To Bleed, Old Enough To Butcher’, ‘Bum Cleaver’, ‘Beaver Full Of Spunk’ en ‘Eight Fuckers’ lijken dan ook zo te zijn weggelopen uit de Markies’ 120 Dagen Van Sodom.

De 11 minuten durende opener ‘Skunk Pussy’ zet meteen de toon, Smell & Quim brengt een soortement lo-fi noise, de ‘bubbelende’ vocals die klinken alsof het water aan de lippen staan, een demonisch, op het irritante af, orgelpatroontje dat zich eindeloos lijkt te herhalen,... het zijn allemaal elementen die een verblijf in de kerk van Smell & Quim u onvermijdelijk met een onbehaaglijk gevoel opzadelen.

‘Old Enough To Bleed, Old Enough To Butcher’ lijkt zijn titel indachtig ook recht van de slachtbank te komen, de zang, of beter gezegd oerkreten klinken niet alleen als de stuiptrekkingen van het slachtoffer, maar kunnen evenzeer doorgaan voor het geluid van een meedogenloze kettingzaag. Niet alleen de stem wordt vervormd, ook bakken feedback en distortion gaan door de mangel, terwijl door elkaar pratende stemmen het angstgevoel nog meer kracht bijzetten.

‘Bum Cleaver’ stapt even van het noise pad af, en slaat de old school industrial zijweg in. Een pionier uit het genre, zoals SPK is hier niet ver weg. De razende vocalen, het schrootgeluid en het spel met sequenties, het is allemaal aanwezig.

‘Eight Fuckers’ is niet alleen door zijn tot de verbeelding sprekende titel, maar ook door zijn lange duur van 20 minuten, meteen in het oog springend en kunnen we samen met de openingstrack tot het sleutelnummer van Jesus Christ bombarderen.

De iconische foto van Therese Neumann in het boekwerkje van deze dubbelaar (op de originele vinylplaat was dit de achterflap) sterkt bij ons het vermoeden dat Smell & Quim op Jesus Christ vooral godsdienstwaanzin aan de kaak wil stellen, op de geheel eigen onnavolgbare wijze, uiteraard.

De opvolger van Jesus Christ, het hier eveneens aangeboden The Jissom Killers, moet het meer van atmosfeer hebben dan van rauwe no nonsense noise. Het blijft natuurlijk wel Smell & Quim ten voeten uit, dus gevoelige oortjes zoeken ook hier beter dekking.

Aanvankelijk dacht ik dat de Jissom Killers waarover sprake in de titel daadwerkelijk (serie)moordenaars waren, maar opzoekwerk leerde me dat “jissom” slangtaal is voor ejacularen, geheel in de spirit van Smell & Quim, deze plaattitel.

Ook geheel in hun stijl is de titel van de openingstrack te noemen: ‘Sucking A Dead Man’s Cock’, deze onheilspellende geluidstrip die maar liefst 24 minuten aansleept, leunt door zijn atmosferische geluiden en een als in cadans zijnd industrieel ritme aanvankelijk eerder aan bij dark ambient, maar krijgt na een zestal minuten gezelschap van noisegeluiden die de (on)rust abrupt verstoren. Angst- en pijnkreten duiken de kop op, waardoor we gaan denken dat het onderwerp in de titel momenteel nog levende is, maar dat de dood in zijn geval enkel een verlossing kan zijn.

Deze geluiden stoppen weer, om terug naar het beginpatroon te gaan, en vervolgens weer toe te slaan, waardoor het lijkt dat je een wandeling doorheen een slachthuis maakt, en je steeds bij andere folterkamers terecht komt. Deze track slaagt er in om sterke visuele beelden op te roepen, in het genre waarin Smell & Quim opereren altijd een meerwaarde.

‘Nag’s’ lijkt met zijn luttele 4 minuten een rustpunt in deze nachtmerrie te zijn, maar lijkt ons eerder alleen maar dieper in deze beangstigende duisternis te trekken, richting titelnummer ‘The Jissom Killers’, de titel hebben we al verklaard, dus hoe ze precies in hun werk gaan moeten we al geen tekeningetje meer bij maken. Een song die ons qua sfeer doet denken aan ‘Very Friendly’ van het torenhoog aangeschreven Throbbing Gristle, niet toevallig een song over seriemoordenaars (Ian Brady en Myra Hindly oftewel The Moors Murders), doch hier zonder het dwingende ritme dat de TG klassieker kenmerkt. In plaats daarvan kiezen Smell & Quim er voor enkel middels atmosfeer je de stuipen op het lijf te jagen, een werkwijze die me nog beter bevalt dan hun freeform noise, als ik heel eerlijk mag zijn.

Afsluiter ‘Anatomy Shatterme’ lijkt de schijn hoog te houden, zou er dan toch licht schijnen aan het eind van de tunnel? Wat had je gedacht, nog voor je je aan dat laatste strohalmpje hoop kan vastgrijpen maakt men ons middels een de pijngrens overschrijdende audio feedback dat je aan deze Jissom Killers niet ontkomen kan. Deze fluittoon die zijn weg doorheen het nummer zoekt maakt zich steeds meer en meer meester van de track, waardoor zelfs de dapperste volhouder uiteindelijk toch door de knieën zal gaan.

Deze heruitgave is een document dat niet alleen een goede start is om in het rijke oeuvre van Smell & Quim te duiken, maar tevens een essentieel onderdeel van een zichzelf respecterende noise collectie. Laat je dus niet misleiden door de kleurrijke pakjes die Smell & Quim op het podium (de zeldzame keren dat ze live optreden- we herinneren ons wel nog twee passages in België ergens eind jaren 90 in Sint-Niklaas en Geel, als ons geheugen ons niet in de steek laat) plachten te dragen, want dit is echt wel heftig spul!

Smell & Quim

Dimi Brands
09/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Wave-Gotik-Treffen Leipzig: een handleiding

Van 18 tot 21 mei 2018 gaat in het Duitse Leipzig de 27ste editie van het Wave-Gotik-Treffen door. Iedere goth die er de mogelijkheid toe heeft, moet minstens één keer in zijn leven op bedevaart naar Leipzig, dat is genoegzaam bekend, en de kans is groot dat u na één bezoek de smaak te pakken hebt en jaarlijks blijft ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest

Het W-festival, het festival met de onwaarschijnlijke line-up - Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleons Vox, DAF, Front Line Assembly, Die Krupps, Vive La Fete, Suicide Commando, She Past Away, Paul Young, A Flock Of Seagulls, Parade Ground, Covenant, Clan Of Xymox en Lords Of Acid zijn maar een paar van de meer dan 60 groepen die de verplaatsing ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Black Easter Festival in 2019 ter nagedachtenis van Ward De Prins

Twee maanden geleden moesten we jullie het spijtig heengaan van Ward De Prins melden, een man die een belangrijke rol speelde in de Belgische goth-scene. Ward had zich ingezet voor Peek-a-boo-magazine, BodyBeats en Dark Entries, maar was ook de organisator van twee uitstekende edities van het Black Easter Festival in 2015 en 2016. Groepen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/04/2018 : Anna Von Hauswolff op 28 mei in Brussel

Zoals u hier eerder kon lezen is Anna Von Hauswolff, met haar laatste plaat Dead Magic, een zeer grote kanshebber in de categorie plaat van het haar. Goed nieuws voor de fans (en dus ook voor ons), want op maandag 28 mei komt ze naar de Brusselse AB Club voor een concert. Twee jaar terug was ze ook in Brussel waar ze het voorprogramma ...

lees meer...
FOTO'S : SPARK! - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : LESCURE 13 - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Geleen Calling - 14 april 2018 - De Reunie Geleen - The secret of barefoot energy

Geleen Calling, het is het Nederlands-Limburgs festivalletje dat naar eigendunken bands op de affiche programmeert zonder rekening te houden met wat hot is en wat not. Het is een formule die ook weet aan te slaan, want voor de jubileum-editie van zaterdag 14 april 2018 mocht De Reunie rekenen op een zo goed als helemaal volgelopen venue. ...

lees meer...
NIEUWS 13/04/2018 : Cathubodua: Belgische symphonic metal!

Net op vandaag, zwarte katten dag, kan je hier de clip bekijken van de symfonische metal band Cathubodua! Het lied titelt ‘The Journey of Lysilde’ en werd gefilmd tijdens het Black-Out Bast Fest 2017! Dansende gitaarrifs, emotionele gekras op de viool en stemmingsvolle vocalen. Ga het eens bekijken, en steun deze Belgische band! ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XII - Dag 1 6 april 2018 Poppodium Volt Sittard - Wattages aan Volt tot Body Breaking

Als er één festival in de Lage Landen bestaat dat zijn naam oneer aandoet moet het wel Downhill zijn. Zonder neerwaartse spiraal reeds toe aan zijn twaalfde editie. De jaarlijkse hoogmis die ook dit jaar weer het kruim der ondergrondse en vooral internationale acts weet te verzamelen op 1 podium. Editie 12 was van een dubbele ...

lees meer...
INTERVIEW : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...

Zojuist verscheen een nieuwe release op Wool-E Discs in de reeks Belgian NeuMusik. ‘Chapter 6’ is dit alweer in deze reeks. Achter dit project, BySenses, zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias ‘Owann’ in het project The Tower Tree. “People”, ...