canli casino

Dark Entries Logo

6.680 items

   

Smell & Quim
Jesus Christ / The Jissom Killers
Dark Ambient - Industrial - Noise
09/07/2017 : Smell & Quim - Jesus Christ / The Jissom Killers
Old Captain Records  Old Captain Records
09/07/2017, Dimi Brands

Smell & Quim, we hebben het altijd een leuke woordspeling gevonden. “Get fresh for the weekend” krijgt vanuit het standpunt van dit duo weliswaar een heel andere invulling dan bij de zusjes Appleby.

De foto van een kind (of is het dan toch een pop?), dat op een bed vastgeketend ligt met opengesperde benen... Taboes zijn uit den boze bij Smell & Quim, en mensen die snel aanstoot aan iets nemen lopen dan ook best met een grote boog rond dit extreme duo. (ten tijde van Jesus Christ/The Jissom Killers bestond S&Q uit Milovan Srdenovic (een pseudoniem van Davy Walklett) en Paul Nonnen -later verliet Nonnen het project en werd het aangevuld met andere groepsleden.)

Het officiële vinyldebuut (uit 1991, eerst was er nog het enkel op cassette uitgebrachte The English Method uit 1988) van dit duo kreeg een heruitgave dankzij het fijne Old Captain label uit Oekraïne. In een weg vond ook opvolger The Jissom Killers (1992) zijn weg naar deze reissue.

Jesus Christ, of mogen we zeggen het evangelie volgens Smell & Quim. Een blik op de titels doet echter een grotere voorliefde voor D.A.F. De Sade dan voor het Nieuwe Testament vermoeden. Songtitels als ‘Skunk Pussy’, ‘Old Enough To Bleed, Old Enough To Butcher’, ‘Bum Cleaver’, ‘Beaver Full Of Spunk’ en ‘Eight Fuckers’ lijken dan ook zo te zijn weggelopen uit de Markies’ 120 Dagen Van Sodom.

De 11 minuten durende opener ‘Skunk Pussy’ zet meteen de toon, Smell & Quim brengt een soortement lo-fi noise, de ‘bubbelende’ vocals die klinken alsof het water aan de lippen staan, een demonisch, op het irritante af, orgelpatroontje dat zich eindeloos lijkt te herhalen,... het zijn allemaal elementen die een verblijf in de kerk van Smell & Quim u onvermijdelijk met een onbehaaglijk gevoel opzadelen.

‘Old Enough To Bleed, Old Enough To Butcher’ lijkt zijn titel indachtig ook recht van de slachtbank te komen, de zang, of beter gezegd oerkreten klinken niet alleen als de stuiptrekkingen van het slachtoffer, maar kunnen evenzeer doorgaan voor het geluid van een meedogenloze kettingzaag. Niet alleen de stem wordt vervormd, ook bakken feedback en distortion gaan door de mangel, terwijl door elkaar pratende stemmen het angstgevoel nog meer kracht bijzetten.

‘Bum Cleaver’ stapt even van het noise pad af, en slaat de old school industrial zijweg in. Een pionier uit het genre, zoals SPK is hier niet ver weg. De razende vocalen, het schrootgeluid en het spel met sequenties, het is allemaal aanwezig.

‘Eight Fuckers’ is niet alleen door zijn tot de verbeelding sprekende titel, maar ook door zijn lange duur van 20 minuten, meteen in het oog springend en kunnen we samen met de openingstrack tot het sleutelnummer van Jesus Christ bombarderen.

De iconische foto van Therese Neumann in het boekwerkje van deze dubbelaar (op de originele vinylplaat was dit de achterflap) sterkt bij ons het vermoeden dat Smell & Quim op Jesus Christ vooral godsdienstwaanzin aan de kaak wil stellen, op de geheel eigen onnavolgbare wijze, uiteraard.

De opvolger van Jesus Christ, het hier eveneens aangeboden The Jissom Killers, moet het meer van atmosfeer hebben dan van rauwe no nonsense noise. Het blijft natuurlijk wel Smell & Quim ten voeten uit, dus gevoelige oortjes zoeken ook hier beter dekking.

Aanvankelijk dacht ik dat de Jissom Killers waarover sprake in de titel daadwerkelijk (serie)moordenaars waren, maar opzoekwerk leerde me dat “jissom” slangtaal is voor ejacularen, geheel in de spirit van Smell & Quim, deze plaattitel.

Ook geheel in hun stijl is de titel van de openingstrack te noemen: ‘Sucking A Dead Man’s Cock’, deze onheilspellende geluidstrip die maar liefst 24 minuten aansleept, leunt door zijn atmosferische geluiden en een als in cadans zijnd industrieel ritme aanvankelijk eerder aan bij dark ambient, maar krijgt na een zestal minuten gezelschap van noisegeluiden die de (on)rust abrupt verstoren. Angst- en pijnkreten duiken de kop op, waardoor we gaan denken dat het onderwerp in de titel momenteel nog levende is, maar dat de dood in zijn geval enkel een verlossing kan zijn.

Deze geluiden stoppen weer, om terug naar het beginpatroon te gaan, en vervolgens weer toe te slaan, waardoor het lijkt dat je een wandeling doorheen een slachthuis maakt, en je steeds bij andere folterkamers terecht komt. Deze track slaagt er in om sterke visuele beelden op te roepen, in het genre waarin Smell & Quim opereren altijd een meerwaarde.

‘Nag’s’ lijkt met zijn luttele 4 minuten een rustpunt in deze nachtmerrie te zijn, maar lijkt ons eerder alleen maar dieper in deze beangstigende duisternis te trekken, richting titelnummer ‘The Jissom Killers’, de titel hebben we al verklaard, dus hoe ze precies in hun werk gaan moeten we al geen tekeningetje meer bij maken. Een song die ons qua sfeer doet denken aan ‘Very Friendly’ van het torenhoog aangeschreven Throbbing Gristle, niet toevallig een song over seriemoordenaars (Ian Brady en Myra Hindly oftewel The Moors Murders), doch hier zonder het dwingende ritme dat de TG klassieker kenmerkt. In plaats daarvan kiezen Smell & Quim er voor enkel middels atmosfeer je de stuipen op het lijf te jagen, een werkwijze die me nog beter bevalt dan hun freeform noise, als ik heel eerlijk mag zijn.

Afsluiter ‘Anatomy Shatterme’ lijkt de schijn hoog te houden, zou er dan toch licht schijnen aan het eind van de tunnel? Wat had je gedacht, nog voor je je aan dat laatste strohalmpje hoop kan vastgrijpen maakt men ons middels een de pijngrens overschrijdende audio feedback dat je aan deze Jissom Killers niet ontkomen kan. Deze fluittoon die zijn weg doorheen het nummer zoekt maakt zich steeds meer en meer meester van de track, waardoor zelfs de dapperste volhouder uiteindelijk toch door de knieën zal gaan.

Deze heruitgave is een document dat niet alleen een goede start is om in het rijke oeuvre van Smell & Quim te duiken, maar tevens een essentieel onderdeel van een zichzelf respecterende noise collectie. Laat je dus niet misleiden door de kleurrijke pakjes die Smell & Quim op het podium (de zeldzame keren dat ze live optreden- we herinneren ons wel nog twee passages in België ergens eind jaren 90 in Sint-Niklaas en Geel, als ons geheugen ons niet in de steek laat) plachten te dragen, want dit is echt wel heftig spul!

Smell & Quim

Dimi Brands
09/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH - Voor mij was muziek belangrijk, omdat ik me daarin kan verliezen en daarin troost kan vinden

De strijd van het individu om overeind te blijven in onze hectische maatschappij. Het is een actueel thema waar niet enkel boeken over worden geschreven, maat ook muziek over wordt gemaakt. De nieuwe plaat van Psy'Aviah - 'Lightflare' - is rond het thema opgebouwd. We vroegen Yves Schelpe naar zijn inspiratie en zijn motivatie ...

lees meer...
INTERVIEW : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.

In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project. We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker ...