casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.166 items

   

Sleepwalk
Tempus Vincit Omnia
EBM - Electro
25/02/2018 : Sleepwalk - Tempus Vincit Omnia
Electro Aggression Records  Electro Aggression Records
25/02/2018, Marjolein Laenen

Ik moet iets bekennen. Ondanks redelijk wat jaren in "de scene" (sinds 2001-2002, toen ik 16-17 jaar oud was) en een best wel omvangrijke donkere elektronische muziekcollectie (+700 fysieke releases) heb ik Sleepwalk pas vrij recent leren kennen. Blijkbaar kocht ik altijd compilaties waaraan deze Zwitserse old-school electro/EBM-band geen tracks had bijgedragen. Ik hoorde deze naam voor het eerst enkele jaren geleden, maar het zou uiteindelijk tot januari 2018 duren eer ik hun muziek effectief te horen kreeg. En ja, dat is schandalig, te weten dat Sleepwalk al 25 jaar bestaat, zij het niet meer in de originele bezetting (zo verliet Oliver Spring de groep en is Charly een huidig lid; beiden hebben ook hun eigen dark electro/synthpop-band tEaR!doWn). De revelatie kwam er uiteindelijk met de 'Dark Electro Avalanche' van Electro Aggression Records. Sleepwalk werd gesigneerd op het label van Nader Moumneh en heeft daar nu zijn eerste album uitgebracht. Een super deluxe-digipak met 2 cd's en een tracklist van in totaal 31 tracks: hier is 'Tempus Vincit Omnia'.

CD 1, ofwel het eigenlijke album, is een onderhoudende verzameling van toegankelijke, ja zelfs clubvriendelijke tracks. Vergeleken met de complexe, meerlagige dark electro van label-collega's als Pyrroline en Terminal State is de muziek van Sleepwalk veel meer op maat van de dansvloer gesneden. Dit betekent niet dat de tracks simplistisch of goedkoop zouden zijn, verre van. Maar je hoort wel dat dit een ander soort old-school electro/EBM is dat makkelijk in het gehoor ligt en daardoor in zekere zin "commercieel" is. Ik was al vanaf de eerste luisterbeurt verkocht, terwijl ik doorgaans toch meer tijd nodig heb om de gemiddelde EAR-release ten volle te appreciëren. Tracks als '#fck pplsm' en 'Dark City (Old School)' zouden het goed doen bij een old-school EBM-publiek, terwijl tracks als 'Degeneration' en 'Ghost Of Time' (mijn absolute favoriet) de electro-minnende luisteraar zouden moeten bekoren. Ik zou zelfs een stapje verder durven gaan en durven beweren dat tracks als 'The Slaughter' en vooral 'Hypnotic' wel heel dicht aanleunen bij futurepop, al zal Nader dat nooit willen toegeven. Eén ding is zeker: het is een hoogst melodisch album. Er staan ook enkele bijzonder meeslepende tracks op, waaronder de instrumental 'LSD' en het haast erotische 'Carbon Ultimate' (die vocals alleen al!). Het enige nummer dat naar mijn mening totaal niet op dit album past, is 'Hall Of Heroes'. Op zich is deze track niet slecht, maar electro/EBM is het allerminst. Het klinkt zelfs te alternatief voor de stijl van tEaR!doWn, dus dat zegt genoeg.

CD 2 is een bonus disc genaamd 'Addendum Est'. Deze bevat voornamelijk remixes door artiesten uit de old-school electro/EBM-scene, alsook nog enkele nieuwe tracks. Wat deze laatste betreft, verdienen de originele (electro-)versie van 'Dark City', alsook het door darkwave geïnspireerde 'Embrace' (dat mij erg doet denken aan Deine Lakaien) een bijzondere vermelding. In tegenstelling tot het eveneens experimentele 'Hall Of Heroes' op CD 1 vind ik dit soort geflirt met andere muziekgenres dan weer wel geslaagd. De remixes - die overigens niet alleen door EAR-artiesten werden aangeleverd - zijn naar mijn mening niet zo speciaal. Ze zijn zeker aangenaam om naar te luisteren, maar enkel de bijdragen van Atropine ('Blood'), Second Disease ('Angels') en Amorphous ('Conscience') blijven mij echt bij. Laatstgenoemde heeft trouwens vals gespeeld, want de remix heeft dezelfde blauwdruk als de track 'Amorphous' van Amorphous zelf. Origineel kun je zo'n truc niet noemen, maar het resultaat klinkt wel goed.

Al bij al heb ik genoten van 'Tempus Vincit Omnia' en beschouw ik het als de winnaar van de 'Dark Electro Avalanche'. Zoals alle EAR-releases (met uitzondering van EAR 001) kun je ook deze mastodont volledig beluisteren op Bandcamp.

Tracklist

Homepage

Facebook

Marjolein Laenen
25/02/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/11/2018 : Drie nieuwe namen Black Easter.

Evi Vine en Jo Quail stonden in 2016 al zusterlijk naast elkaar op de affiche van Black Easter, en mogen dit in 2019 nog eens overdoen. Evi Vine van wie we binnenkort haar derde langverwachte album mogen verwachten (waarop ze samenwerkte met Simon Gallup van The Cure) wist te imponeren tijdens de vorige editie en kon voorheen met de goedkeuring ...

lees meer...
INTERVIEW : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Aanstaande zaterdag Dwaalspoor.

Liefhebbers van een portie dark ambient, neofolk, death industrial, martial en meer van dit bombastische lekkers hebben al lang 17 november met dikke viltstift in hun agenda aangekruist. Dan kan u immers in het Nederlandse Alpen aan den Rijn genieten van de -helaas- laatste editie van het fijne festival Dwaalspoor. Op de affiche het Noorse ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Underviewer en the obsCURE in Retie

In de Stille Kempen hoeft het niet altijd rustig te blijven. Het is een organisatie als Dark Balloon gegund om op gepaste tijden de orde aldaar te verstoren. Een organisatie die er in slaagt gedurfd te programmeren in thuisbasis Retie. Zaterdag 17 november mag het JK2470 in Retie dan ook weer het heimat zijn voor twee uitzonderlijke ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Killing Joke en Tyske Ludder op W-fest

U dacht dat W-fest reeds alles had om te imponeren. Wel, het kan nog altijd beter. De afgelopen dagen werden nog twee kleppers aan de affiche toegevoegd. Killing Joke is een absolute klepper in het post-punk genre. Ze begonnen eind jaren 70 met de rauwe punk van 'Requiem', deden het later wat zachter aan en scoorden een wereldhit met ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Zaterdag So What Fest met Funeral Dress, Bollock Brothers en Sex Pistols Experience

So What Fest. Na een eerste editie verleden jaar, geven ze er ook dit jaar een lap op. Op zaterdag 17 november gaat de tweede editie door, en er is weer een keure aan punkgroepen uitgenodigd. Met zelfs een specialeke: Funeral Dress heeft aangekondigd een sabatical te nemen in 2019 en speelt zodoende voor de laatste keer in een club tot 2020 ...

lees meer...
FOTO'S : Theatre of Hate - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Tv Smith - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : 40 JAAR THE NAMES - We hebben het geluk dat iedereen nog in leven is, in tegenstelling tot veel van onze vrienden bij Factory Records.

40 jaar new wave is ook 40 jaar The Names, de Belgische groep die het tot op Factory Records schopte en hits had met ‘Calcutta’ en ‘Nightshift’. De verjaardag wordt gevierd met een groots jubileumconcert met tal van verrassingen op 24 november in Drogenbos. Zanger Michel Sordinia tilde al een tip van de sluier op voor ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LENE LOVICH BAND, MORGAN KING, KIRSTEN MORRISON - 40 jaar Lucky Number, B52, 1/10/2018

40 jaar new wave. Aan het indrukwekkende lijstje namen van groepen die in 1978 gevormd zijn – we vermelden slechts The Cure, Bauhaus, DAF, OMD, Siglo XX, De Brassers, The Names, Clock DVA, Dead Kennedy’s, Echo & The Bunnymen en Minny Pops – voegen we graag Lene Lovich toe. De dame – intussen 68 – viert dit ...