casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.904 items

   

Slaves No More
The Unravelling
Experimental - Industrial - Soundscape
25/07/2020 : Slaves No More - The Unravelling
4iB Records  4iB Records
25/07/2020, Dimi Brands

Het weekend van 15-17 februari 2019 staat bij menig power electronics fan geboekstaafd als zijnde pikzwart. Twee absolute toppers (en beiden uit Groot-Brittanië) uit het genre besloten om er het bijltje bij neer te leggen. Het legendarische Sutcliffe Jügend dat al bijna 40 jaar een vaste waarde was en het jongere maar alom geprezen en beloftevolle Iron Fist Of The Sun besloten dit bewuste weekend om er de stekker uit te trekken.

U kon op Dark Entries reeds lezen dat de laatste stuiptrekkingen van Sutcliffe Jügend conform aan de lange looptijd van het project heel wat voeten in de aarde hadden. Zo verscheen er nog een lijvige 4CD-box (Relentless) en schonk men ons met The Deluge nog een album dat aangekondigd werd als de definitieve zwanenzang.

Voor buitenstaanders begon het hele Sutcliffe Jügend-verhaal haast soap-proporties aan te nemen, maar devote fans (waartoe we onszelf graag rekenen) herkenden hierin vooral de bedrijvigheid die eigen was aan het project dat halverwege de jaren 00 duidelijk zijn tweede adem teruggevonden had. Door stijlveranderingen door te voeren vond Sutcliffe Jügend niet alleen zichzelf terug uit, tevens zorgden ze album na album voor een cliffhanger waar menig scenarioschrijver een moord voor zou doen.

We gaan even terug in de tijd, naar het jaar 2016. Toen verscheen S L A V E S, een box die maar liefst zes (!!) album bevatte en waarbij zelfs de meest trouwe SJ-aanhanger op zijn minst gezegd met verbazing opgezadeld werd.

Het begrip slavernij, hoewel bij wet verboden over heel de wereld, schuilt in zowat ieder levend persoon op deze aardkloot, is het niet extrinsiek dan wel intrinsiek. Vanuit dit standpunt werden 56 nummers uitgebracht die meer dan zes uur lang het duo Tomkins-Taylor van zijn meest experimentele kant liet horen.

Niet veel later zou duidelijk worden dat S L A V E S een belangrijke rol zou spelen in de laatste levensfase van Sutcliffe Jügend, want hoewel men op de volgende albums nog wel als vanouds graag de kaart van compromisloze noise trokken, was er ook voor een meer experimentele aanpak steeds vaker sprake.

Niet lang na het aangekondigde einde wist Kevin Tomkins me te vertellen dat hij met Paul Taylor verder zouden gaan onder een nieuwe naam: Slaves No More.

Zoals u ziet wederom een verwijzing naar de eerder aangehaalde box, waarbij we meteen de vraag opwerpen of de naam Slaves No More duidt op een eventueel juk dat ervaren werd bij de verwachtingen die Sutcliffe Jügend doorgaans bij het publiek aanwezig waren.

Mocht dit het geval zijn, dan wordt dit door The Unravelling met verve afgeworpen. Voor wie zich na S L A V E S van de nodige tandprothesen heeft voorzien (ook wij beten er al eens een tandje op stuk) is alvast enige voorzichtigheid geboden: Slaves No More gaat verder het experimentele pad op, zodanig dat je best het verleden van beide heren niet als startpunt voor ogen houdt.

Toch kunnen vooral de laatste albums, en dan zeker The Deluge gelden als een leidraad voor de evolutie die het duo sinds hun wedergeboorte doormaakte. Het meest verrassende aan dit album was namelijk de zangstijl van Tomkins. Het krijsen en tieren maakte plaats voor parlando, wat geen inbreuk betekende op de akeligheid van de nummers. Ook met Slaves No More kiest men voor de aanpak die ook Japanse horror kenmerkt: in plaats van met bloederige taferelen voor de dag te komen, schildert men liever met unheimliche sferen.

En omdat beide heren het de laatste jaren graag omvangrijk zien ook hier weer breed uitgesmeerd over 2 cd’s, goed voor tien nummers die afklokken op twee uur.

De openers van beide schijfjes zijn meteen toonbeelden van de voorliefde voor de imposante composities waarin Tomkins en Taylor zo graag grossieren: ‘Crisis Of Faith’ (26 minuten) en ‘The Unravelling Dramaturge’ (20 minuten) zijn zeer moeilijk te doorploegen stukken geworden die zich qua toegankelijkheid verhouden als een Arabische schede tot de kloppende roede van Dries Van Langenhoven: laat maar aanrukken die betonboor, met andere woorden.

Maar voor de rest krijgen we dus, vergelijkbaar met The Deluge, een croonende Tomkins op ons bord. De big band begeleiding die vaak automatisch aan crooners gelinkt wordt, blijft gelukkig achterwege. Tomkins is dan ook geen Sinatra, eerder doet hij denken aan Scott Walker in een experimentele fase. Tijdens ‘Pig Christ’ en ‘Two Men In A Room’ durft hij als vanouds nog eens stevig van leer trekken, de razende man die tegen het oorverdovende gekletter van metalen industrial geluiden zijn duivels ontbindt vormen nog een vage verbinding met het muzikale verleden. Het zijn meteen onze twee favoriete nummers op deze dubbelaar die voor de rest bol staat van de bevreemdende soudscapes die zich niet van meet af aan blootgeven maar net daardoor nog meer weten te beklijven.

Het jarenlange schreeuwen is ongetwijfeld mede verantwoordelijk voor de grove korrel die de stem van Tomkins kenmerkt. Tevens zorgt dit er voor dat diens stem zich uitstekend leent voor deze nieuw aangemeten verhalende zangstijl.

Deze verderzetting van Sutcliffe Jügend zal menig fan van het eerste uur eventjes doen slikken. Of je het nu goed vindt of niet, je zal moeten beamen dat evolutie binnen een zo lang lopend project alleen maar een goede zaak is wat betreft het voorbestaan. Hoe hard we ook proberen om het verleden weg te denken, steeds weer komt het bovendrijven bij deze oude rotten: misschien dat ze net dat bedoelen met het slaafse aspect dat er aan verbonden is.

Om de soap compleet te maken bereikte ons niet lang na het verschijnen van The Unravelling het bericht dat er zelfs na zwanenzang The Deluge nog een dubbelaar van Sutcliffe Jügend zal uitkomen. Getiteld: Slaves No More. Verwarrend? We kunnen alvast meegeven dat het hier onuitgegeven werk bevat uit de periode tussen S L A V E S en het nieuwe project Slaves No More. Aanvankelijk was het de bedoeling om hier weer een zes albums tellende box van te maken, doch dit werd teruggeschroefd naar twee. Onze tandarts trekt alvast een streep door zijn rekening.

Dimi Brands
25/07/2020

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2021 : Het Cold Transmission label heeft weer een paar leuke releases klaar!

Hopelijk liggen ze gauw op de redactietafel voor een kritische review hoor ik u al denken. Feit is dat Cold Transmission naarstig aan de weg blijft timmeren om minder gekende internationale post punk acts (en alles wat onder dat label vegeteert) tot bij ons in de woonkamer te brengen en dat alleen al verdient respect. Recent verscheen er nieuw ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : 'Leidenschaft' van Lacrimosa voor onder de kerstboom?

Er werd een plaat van Lacrimosa beloofd voor 2020, maar er is de afgelopen twee jaar zoveel gebeurd dat we Tilo Wolff kunnen vergeven dat het wat langer geduurd heeft. Al sinds een paar dagen worden er evenwel steeds meer details bekend gemaakt over de nieuwe Lacrimosa. Deze komt op 24 december 2021 uit, net op tijd dus om het als kerstcadeau ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : Dicentra Macrantha: een vernieuwend gothic rock project

Laten we er maar eens als bij de kippen bij zijn. Dicentra Macrantha is een nieuw project uit Leuven, dat net zijn eerste nummers uitgebracht heeft: 'Goddess' en 'Halloween'. Toch gaat het hier ook om een oude bekende. Krys Lunacy van Dicentra Macrantha is immers ook de man die rond 2011 de muziek van de batcave cultgroep The ...

lees meer...
FOTO'S : Winterkälte - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DIVE - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Iszoloscope - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...