casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.305 items

   

Sarah-Jane Summers
Kalopsia
Avant-Garde - Experimental - Folk
19/03/2019 : Sarah-Jane Summers - Kalopsia
Eighth Nerve Audio
19/03/2019, Dimi Brands

Het zal je maar overkomen: kampen met hevige buikkrampen net op het moment dat je de studio in moet duiken. Uitstel van de opname is helaas niet meer mogelijk, net zomin als de meerdere bezoekjes per dag aan het kleinste kamertje.

Terwijl de band begint te lopen bedenk je je dat die Mexicaanse bonenmaaltijd gisteren echt wel het slechtste idee was dat je in jaren had. Deze gedachte in je bovenkamer is nog niet koud of je benedenkamer loopt al tropisch warm.

Maar er moet een plaat opgenomen worden en uit pure wanhoop weet je er niets beters op dan de microfoon in een reflexbeweging recht in je anus te proppen. Het spel der darmgassen dat zelfs zonder microfoon niet moet onderdoen voor een symfonieorkest, heeft niet alleen vrij spel, in een klap is het ook vereeuwigd op band.

Ziehier het verhaal van Kalopsia van Sarah-Jane Summers. En als u dat niet gelooft, maken we u wel wat anders wijs.

Natuurlijk klopt er niets van bovenstaande tekst (althans dat hopen we toch). De in Schotland geboren, tegenwoordig in Noorwegen wonende Sarah-Jane Summers is een van Europa’s beste fiddle spelers, en wist zich een weg te banen tussen traditionele, experimentele en populaire muziek. Een dame die dus niet aan haar proefstuk toe is, en waarvan het album Virr (2016) door Fiona Talkington (van het radioprogramma Late Junction op BBC 3 -een programma vergelijkbaar met Mixtuur op Klara) werd uitgeroepen tot album van het jaar. Hopelijk kan deze grote dame de humor van onze inleiding inzien.

De titel Kalopsia werd gehaald uit het Oud-Grieks en bestaat uit twee delen: kalós (goed, mooi) en ópsis (uitzicht). Voor deze plaat bedoelt Summers met deze samentrekking de illusie dat dingen mooier zijn dan ze in de realiteit aan ons verschijnen.

Naast de gebruikelijke fiddle, gebruikt ze hier ook nog de Hardanger fiddle (een Noorse variant van de fiddle die behalve de vier melodiesnaren nog 4 of meer resonantiesnaren heeft die het instrument extra galm meegeven) en gewone viool.

Hoewel op vorige albums haar achtergrond als traditionele muzikante hoorbaar was, valt haar muziek wel degelijk onder de noemer abstract.

Het is niet omdat de titel van deze plaat iets weg heeft van coloscopie (darmspoeling) dat deze inleidende tekst uit ons zieke brein ontsproot.

Ze laat de snaren knarsen, op een manier die inderdaad haast geluiden van flatulentie oproepen of schreeuwen, zoals een vork op een schoolbord.

Dit bekwam men door naast de traditionele opnametechnieken ook gebruik te maken van enkele zeer experimentele manieren van opnemen om aan het geluid van de viool een nieuw perspectief te gunnen. Zo werd bij 5 nummers (‘Lypophrenia’, ‘Oneirataxia’, ‘Susurrus’, ‘Kenopsia’ en ‘Lethophobia’) de viool op een tafel gelegd waardoor op een ongebruikelijke manier met de strijkstok over de snaren gegaan moest worden. Daarenboven werden meerdere microfoons extreem dichtbij het instrument geplaatst, waardoor de luisteraar haast de binnenkant van het instrument lijkt te horen en men een polyfone complexiteit creëert met een buitenaardse intimiteit in slechts een enkele uitvoering.

Heel interessant allemaal, en ook het beluisteren is absoluut niet onaangenaam. Het klinkt allemaal enorm kunstzinnig, en aangezien we ook niet dagelijks een museum bezoeken zal ook Kalopsia eerder sporadisch eens uit de kast komen. Bij een geval van obstipatie misschien?

Sarah-Jane Summers

Dimi Brands
19/03/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...