|
|||||||||||||
Rosetta Stone was één van de meest belangrijke Britse gothic rock bands van de tweede golf. Hun debuut “An Eye For The Main Chance” (1991) en de opvolger “Adrenaline” (1993) mogen gerust in het lijstje van onvermijdbare gothic rock releases bij geschreven worden. De groep rond Porl King, Karl North en de drummachine Madame Razor houdt het vol tot aan de vooravond van het nieuwe millennium en geniet na de tweede helft van de jaren 90 nog enige populariteit in Amerika, iets waar hun Amerikaanse label Cleopatra voor veel tussen zit. Kort nadien legt het duo de boeken neer en Porl King duikt opnieuw op met zijn soloproject In Death It Ends dat de traditionele gothic rock paden verlaat, nog later, sedert 2008 is hij actief met Miserylab. Tot, wel tot vorig jaar. In 2019 verscheen onder de naam Rosetta Stone het album “Seems Like Forever” waarop Misery Lab nummers in een gotisch Rosetta Stone jasje werden gestoken. Nu is er “Cryptology” waarin Porl King (zonder Karl North dus) weer vol de kaart van z’n oude liefde trekt al klinkt “Cryptology” veel meer als een symbiose tussen Miserylab en de oude Rosetta Stone. De album cover oogt alvast even mysterieus als gotisch en ook de albumtitel is veelzeggend. De muziek echter is iets lichtvoetiger iets minder trad goth zoals we dat van de originele Rosetta Stone gewend waren. Hier zijn de gitaren minder log, scherper eerder en klinkt het totaalgeluid minder vol, er is met andere woorden meer ademruimte, minder bombast. Anderzijds is de muziek wel gedoopt in de essentie van gothic rock, een beetje klagend en mysterieus maar met veel zin voor eenvoudige melodie, strakke ritmes en pompende basjes. In die zin is “Soon” representatief voor het nieuwe geluid. Tot mijn favorieten horen alvast de opener “Shock” die lekker weg danst mede door een stevige melodie en pompende basjes, “Remember (Don’t)” dat zowat het midden houdt tussen gitzwarte, stijlvolle post punk en elegante gothic rock. Het zich rond een synthlijn kronkelende “Smoke & Mirrors” of de Sisters Of Mercy ritmesectie en arrangementen van “Always, Always”. Nummer als “In black” (leuk baslijntje alweer) of “Valiant Try” schurken naar mijn altijd bescheiden mening dan weer meer aan bij wat we van Porl King bij Misery Lab gewoon waren geworden. Sober, naakt met een donkere rand al werd er hier wel voorzichtig een Rosetta Stone kleed over getrokken. Van deze Rosetta Stone is bij het Amerikaanse Cleopatra trouwens ook recent een heuse 8cd’s tellende box uit waarop zowat alles wat ooit ten huize Rosetta Stone werd geproduceerd is op samen gebracht, inclusief de catalogus van Porl King’s Misery lab. Deze “Cryptology” is wellicht een rariteit in Europa, uit op cd en vinyl, o.a. te bestellen via de bandcamp site van de groep al zag ik de cd ook opduiken bij een grote ronde online winkel voor, hou u vast, € 30. Als gothic liefhebber moet u veel voor uw genre over hebben dezer dagen. Slecht is dit verre van, maar u zult zich toch de oude Rosetta Stone uit het geheugen moeten bannen wil u van deze nieuwe worp genieten. Ik zit hier weer geduldig te wachten op mijn exemplaar dat zijn weg nog moet zoeken vanuit Amerika...
Rosetta Stone (facebook) Kurt Ingels |
Volgende besprekingen
Tiefrot - Rabenherz
The Wake - Perfumes And Fripperies
Matt Elliott - Farewell To To All We Know
Absolute Body Control - 1980 - 2020 (vinyl)
Unhuman - Cause Of Chaos (vinyl)
Psy'Aviah - The World Keeps Spinning, Without Being Noticed
d'Anticlown - Tussen Tand en Tijd
Gwendoline - Aprčs C’est Gobelet
Seatemples - Trópicos
L'Amara - Cronache Dal Sottosuolo
Andere besprekingen van ROSETTA STONE
Rosetta Stone - Seems Like Forever