casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.312 items

   

Rizan Said
King Of Keyboard
Folk / Ethnic / Tribal - Techno - Wereldmuziek
08/11/2016 : Rizan Said - King Of Keyboard
Discrepant
08/11/2016, Dimi Brands

Als je heden ten dage Syrië hoort vallen is ons brein al zodanig geconditioneerd dat we automatisch aan IS en barbaarse en wrede praktijken moeten denken.

We zijn al lang vergeten, of staan er simpelweg niet bij stil dat nog niet zo heel lang geleden dit een cultureel zeer divers land was, dat toch een zekere vorm van eenheid bezat. Ver van de hoofdstad Damascus, in het noordoosten van het land, beter gekend als de Jazeera, waren geschiedenis en cultuur rijk gezaaid.

Een muzikaal genre uit deze contreien is dabke genaamd, een modern Levantijns-Arabische cirkel-volksdans, mogelijk van Kanaänitische of Fenicische afkomt, die naast in Syrië, ook populair is in Palestina, Libanon, Jordanië, Irak en Saudi-Arabië.

Dabke combineert cirkeldans en linedancing en wordt op grote schaal uitgevoerd op bruiloften en andere feestelijke aangelegenheden.

Veelgebruikte instrumenten zijn de oed (de voorloper van de luit), de mijwiz (een soort doedoek die erg populair is in Arabische muziek. Het is een soort riet-klarinet, bestaande uit twee bamboepijpen.), de darboeka (een kleine handtrommel, ook bekend als de tabla), de Riq (een Arabische trommel) en de arghul (een dubbel-klarinet van bamboe, vooral populair in Egypte en Palestina).

In de moderne dabke wordt vaak een synthesizer gebruikt om deze oorspronkelijke instrumenten na te bootsen.

Dit is ook het instrument waarvan Rizan Said zich bediend, al kon je dat wel afleiden aan de niet van grootheidswaan gespeende albumtitel.

Maar het is niet zomaar dat Said zichzelf deze prestigieuze titel opspeldt, want wereldwijd is er geen enkele Syrische dabke muzikant die zoveel lokale, regionale, nationale als internationale erkenning heeft genoten als Said.

Said is een muzikale ambassadeur van een verdwenen Syrië, en dat is iets waar men niet licht dient over te gaan.

Hij was vanaf jonge leeftijd een muzikaal wonderkind, een begenadigd speler van percussie en riet-instrumenten vooraleer de synthesizer zijn intrede deed in de Syrische muziek (late jaren 80/vroege jaren 90).

Het kan gezegd worden dat zonder Rizan Said een flink aantal van de Syrische zangers uit de jaren 90 nooit gehoord zouden geweest zijn. We denken dan bijvoorbeeld aan de recent ook in het Westen zeer populaire Omar Souleyman, die al twee decennia samenwerkt met Said.

Criticaster kunnen zeggen dat synthesizers een dooddoener zijn voor het geluid van de originele muziek en alles een beetje artificieel doen overkomen. Na het luisteren van de songs op King Of Keyboard kunnen we ze niet volledig ongelijk geven, want bij wijlen missen we wel een beetje het organische van de traditionele muziek en komt alles een beetje te plastisch over.

Toch weet Said nieuw leven in de Syrische en Koerdische geluiden te blazen door de flair die hij de nummers meegeeft en vooral door zijn razendsnelle speelstijl. Wij zijn wat dat betreft vooral te spreken van ‘Electric Mawwal I’, dat nog een heerlijk authentiek sfeertje uitademt en van ‘High Tension Zamer’ alwaar opzwepende trommels en een tot spontaan dansen aanzettende rietfluit (klinkt haast als een gans kippenhok op rilatine!) de scepter zwaaien. Op de overige nummers slaat Said maar wat graag een brug naar het Westen, door een beat onder de traditionele klanken te zetten, die het niet bepaald slecht zou doen in de hitlijsten van tegenwoordig. Niet altijd even geslaagd voor onze in duisternis kamperende oren deze benadering, al is het bezwerende ‘When Vans Turn Into Clubs’ een verdienstelijke poging te noemen.

Zeker niet geschikt voor de doorsnee Dark Entries lezer, maar muzikale reizigers die een gebied willen verkennen alwaar door de band genomen weinig van geweten is, kunnen niet om deze keyboardkoning heen.

Dimi Brands
08/11/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...