casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Rizan Said
King Of Keyboard
Folk / Ethnic / Tribal - Techno - Wereldmuziek
08/11/2016 : Rizan Said - King Of Keyboard
Discrepant
08/11/2016, Dimi Brands

Als je heden ten dage Syrië hoort vallen is ons brein al zodanig geconditioneerd dat we automatisch aan IS en barbaarse en wrede praktijken moeten denken.

We zijn al lang vergeten, of staan er simpelweg niet bij stil dat nog niet zo heel lang geleden dit een cultureel zeer divers land was, dat toch een zekere vorm van eenheid bezat. Ver van de hoofdstad Damascus, in het noordoosten van het land, beter gekend als de Jazeera, waren geschiedenis en cultuur rijk gezaaid.

Een muzikaal genre uit deze contreien is dabke genaamd, een modern Levantijns-Arabische cirkel-volksdans, mogelijk van Kanaänitische of Fenicische afkomt, die naast in Syrië, ook populair is in Palestina, Libanon, Jordanië, Irak en Saudi-Arabië.

Dabke combineert cirkeldans en linedancing en wordt op grote schaal uitgevoerd op bruiloften en andere feestelijke aangelegenheden.

Veelgebruikte instrumenten zijn de oed (de voorloper van de luit), de mijwiz (een soort doedoek die erg populair is in Arabische muziek. Het is een soort riet-klarinet, bestaande uit twee bamboepijpen.), de darboeka (een kleine handtrommel, ook bekend als de tabla), de Riq (een Arabische trommel) en de arghul (een dubbel-klarinet van bamboe, vooral populair in Egypte en Palestina).

In de moderne dabke wordt vaak een synthesizer gebruikt om deze oorspronkelijke instrumenten na te bootsen.

Dit is ook het instrument waarvan Rizan Said zich bediend, al kon je dat wel afleiden aan de niet van grootheidswaan gespeende albumtitel.

Maar het is niet zomaar dat Said zichzelf deze prestigieuze titel opspeldt, want wereldwijd is er geen enkele Syrische dabke muzikant die zoveel lokale, regionale, nationale als internationale erkenning heeft genoten als Said.

Said is een muzikale ambassadeur van een verdwenen Syrië, en dat is iets waar men niet licht dient over te gaan.

Hij was vanaf jonge leeftijd een muzikaal wonderkind, een begenadigd speler van percussie en riet-instrumenten vooraleer de synthesizer zijn intrede deed in de Syrische muziek (late jaren 80/vroege jaren 90).

Het kan gezegd worden dat zonder Rizan Said een flink aantal van de Syrische zangers uit de jaren 90 nooit gehoord zouden geweest zijn. We denken dan bijvoorbeeld aan de recent ook in het Westen zeer populaire Omar Souleyman, die al twee decennia samenwerkt met Said.

Criticaster kunnen zeggen dat synthesizers een dooddoener zijn voor het geluid van de originele muziek en alles een beetje artificieel doen overkomen. Na het luisteren van de songs op King Of Keyboard kunnen we ze niet volledig ongelijk geven, want bij wijlen missen we wel een beetje het organische van de traditionele muziek en komt alles een beetje te plastisch over.

Toch weet Said nieuw leven in de Syrische en Koerdische geluiden te blazen door de flair die hij de nummers meegeeft en vooral door zijn razendsnelle speelstijl. Wij zijn wat dat betreft vooral te spreken van ‘Electric Mawwal I’, dat nog een heerlijk authentiek sfeertje uitademt en van ‘High Tension Zamer’ alwaar opzwepende trommels en een tot spontaan dansen aanzettende rietfluit (klinkt haast als een gans kippenhok op rilatine!) de scepter zwaaien. Op de overige nummers slaat Said maar wat graag een brug naar het Westen, door een beat onder de traditionele klanken te zetten, die het niet bepaald slecht zou doen in de hitlijsten van tegenwoordig. Niet altijd even geslaagd voor onze in duisternis kamperende oren deze benadering, al is het bezwerende ‘When Vans Turn Into Clubs’ een verdienstelijke poging te noemen.

Zeker niet geschikt voor de doorsnee Dark Entries lezer, maar muzikale reizigers die een gebied willen verkennen alwaar door de band genomen weinig van geweten is, kunnen niet om deze keyboardkoning heen.

Dimi Brands
08/11/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...