|
|||||||||||||
she’s counting on you to do what it takes as long as you’re doing it her way Rangleklods kenden we niet voor deze recensie maar met we deden ons huiswerk en beluisterden ook debuut Beekeeper. Dat blijkt een bedwelmend album dat heel mooi post punk en triphopsferen combineert: Mooie zwaarmoedige liedjes op verlegen beats. Deze Straitjacket is iets helemaal anders , luchtiger. Hoewel de eerste indruk ook een verkeerde blijkt. Onder de luchtigheid schuilt een gekheid die zelden gehoord is in popmuziek. Rangleklods vliegt er meteen commercieel in met de single Lost U. En, hoeveel ik dit nummer ook beluister, ik houd er niet van. De sound is erg gepolijst en kan zo op een zender als Studio Brussel. Nee, dan is Schoolgirls voor ons interessanter. Dit nummer staat met één voet in de coldwave van de jaren ’80: bas, opvallende snaredrum en relatief donkere stem, maar evolueert snel naar een buitenaardse droomsfeer. Broke doet ons heel even huiveren met klankjes die we kennen van ver-van-ons-bedprojecten als Kanye West. Gelukkig gebruikt Rangleklods deze op geheel eigenzinnige wijze. Degeneration moet nauwelijks onderdoen voor de genialiteit van Massive Attack. Forgive is dan weer een persoonlijke favoriet, daar deze ook sterk aanleunt bij het synthpopgevoel uit de jaren ’80 maar dan met een oerdubstep-twist à la Burial. De dromerige leadklank in dit nummer is ronduit zalig. Of Esben Nørskov Andersen ‘haar’ echt vergeeft in dit nummer weten we niet, maar de tekst doet het ergste vermoeden. Dry me out ligt ons voor geen meter, maar het sterk naar Garbage ruikende Tricks heeft ons dan weer helemaal te pakken. Happy in the gutter is compleet geschift. De ironie druipt van zowel de tekst als de muziek. Gloom, doom en vooral een serieuze dosis bizar jazzy gedoe maken dit nummer tot een zoveelse topplaat op de cd. De titeltrack bestaat uit serieus vernaaide downtempo elektronica waarin duchtig gespeeld wordt met stemmen. Ronduit psychotisch word je ervan en dat is in dit geval echt wel goed nieuws. We beginnen ook te beseffen dat Rangleklods zijn vreemdste uitspattingen heeft gespaard tot het einde. Ook afsluiter Nerves duwt je nog een beetje verder in de spiraal van de waanzin. Dit is een enorm boeiende release. Esben Nørskov Andersen & Pernille Smith-Sivertsen klinken bij momenten belachelijk commercieel maar slagen er soms nog binnen de tijdspanne van één nummer in om je instant de dwangbuis in te jagen. De productie verraadt een enorm oog voor detail. Dit maakt de cd ook enorm geschikt voor meerdere luisterbeurten. Elke keer ontdek je wel een nieuw laagje. En ja, bij sommige nummers moet je zelfs even pellen vooraleer je de schoonheid ervaart. Erg mooi staaltje muziek dus en een aanrader voor liefhebbers van radiopop op avantgardistische wijze. Peter De Koning |
Volgende besprekingen
Northaunt - Istid I - II
Euforic Existence - Existence Beating Morality
Verzamelaar - Pistes noires, Hommage électronique à Étienne Daho
Lotus Feed - Secret Garden
Doric - So Far So Near
The Names - Stranger Than You
Autodafeh - Digital Citizens
The Last Dance - Ruins
Tom John Wolff - Erde
Biosphere/Deathprod - Stator