casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.305 items

   

Ramona
Ramona
Dreampop - Indie
20/06/2017 : Ramona - Ramona
Starman Records
20/06/2017, Dimi Brands

De verleiding is groot om bij een release als deze de loftrompet te blazen over mijn eigen spruit, die met dezelfde, al zeg ik het zelf, prachtige naam gezegend is. In plaats daarvan zou ik beter bij de les blijven maar stoppen we die zelfde loftrompet niet weg voor deze naamgenote.

Ramona is een intrigerende nieuwe (all-female) band die met hun debuut erin slagen om een reeks songs uit te brengen die pakken en raken.

Ook in de voorstelling van de band en de mensen achter de schermen is een portie humor de Nederlandse niet vreemd en wordt het geheel als een cake gezien inclusief alle benodigdheden. (het artwork wordt zo de cake-box genoemd, de opnamestudio de oven, de booking de thuislevering service, enz. Origineel!)

Het was Annelies Van Dinter (Echo Beatty) die Ramona’s eerste opnames hoorde en zich engageerde om de nummers verder uit te werken. Verkerk’s vaste groep wordt vervolmaakt door Juno Kerstens (Mira, Ponies), Anke Verslype (Roxy Horse) en Hanne Torfs (School Is Cool), voor de plaat deed ook Naima Joris (ex-Isbells) haar duit in het zakje.

Ramona werd geboren in Nederland in een klein dorp dat niemand kent, aldus de bio. Als puber liep ze van huis weg om in Amsterdam in te trekken bij -haar ouders grootste nachtmerrie- een 51-jarige kunstenaar. Hier leerde ze een hele reeks oude klassiekers kennen (Randy Newman, Chet Baker, The Beatles,...). Op de Toneelacademie in Maastricht werd ze als te ‘anarchistisch’ door verwezen naar de Kleinkunst afdeling van Studio Herman Teirlinck. Antwerpen heeft haar hart veroverd en de opleiding heeft een liefde voor Kurt Weill meegegeven die ook, voor de goede luisteraar, in haar nummers terug te horen valt, evenals invloeden van Joni Mitchell, CocoRosie (maar dan iets minder geschift), Feist of onze landgenoten van Amatorski.

De verrassende arrangementen alwaar de meisjes maar wat graag wisselen van instrumenten en de knappe meerstemmige zang zijn de absolute trekpleisters van deze fijne debuutplaat. Maar ook het feit dat de dames ondanks de nogal voor de hand liggende achtergrondthema’s niet vervallen in zoetsappige cliché’s maar al van bij lancering een duidelijk eigen(wijs) gezicht tonen, doet het beste vermoeden wat betreft Ramona’s toekomst.

Ramona zoekt haar weg in het leven en komt daar ook volmondig en meermaals voor uit. Dat ze onderweg nog wel een reisgezel kan gebruiken leren we uit ‘On My Own’ (“Wishin’ and hopin’ 4 someone to show me the way” klinkt het aldaar, en iets verder “So say, say that you’ll take me home. Cuz I, I can’t walk on my own.”) Ook tijdens ‘Guide’ krijgen we soortgelijke strofes te horen: “Oh Lord show me how to live, cuz I really don’t know how.

Een zwart vogeltje is, net als bij The Beatles een kleine 50 jaar geleden, een inspiratie die tot mijmeren aanzet. Mijmeringen van datzelfde zoekende meisje, soms kinderlijk naïef maar blijvend schattig, en ook met de nodige humor. (“I would like to live in some kind of commercial spot, somethin’ about, cereals in the morning...I don’t know...”)

Dat niet alleen het leven maar ook de liefde tal van teleurstellingen in petto heeft, ervaart Ramona aan den lijve (‘Fool’ en ‘Disease’), of minder expliciet als hoofdrolspeler (‘Pirate’ en ‘Deer’) doch waarbij het vermoeden bij ons rijst dat ook hier de liefde de uiteindelijke hoofdrolspeler is.

Mijn kleine meid moet nog volop haar weg zoeken in dit leven, en hoewel naamgenote Verkerk al een stapje verder staat leren we uit haar debuutplaat dat het hele leven een zoekproces is, het bewandelen van een pad dat met vallen en opstaan gepaard gaat.

Ik was zeven jaar geleden van mening dat iemand met een vrij unieke naam als Ramona het ongetwijfeld zou maken in het leven. Deze Ramona Verkerk zet mijn mening alleen maar volmondig kracht bij.

Heb je hun albumvoorstelling op 11 mei in Trix gemist, dan krijg je nu vrijdag een herkansing. Een meerwaarde voor uw middagpauze als u het aan ons vraagt.

Ramona

Dimi Brands
20/06/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...