casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.653 items

   

Rammstein
Rammstein
Neue Deutsche Härte
31/05/2019 : Rammstein - Rammstein
Universal Music Group  Universal Music Group
31/05/2019, Jirka Liessens

De langverwachte nieuwe plaat van Rammstein zorgde vanaf de eerste teaser al voor controverse in en buiten Duitsland. Men nam het niet zo goed op dat de bandleden in de video in de karakteristieke gestreepte kledij uit de Holocaust getoond werden. Gelukkig was het hele nummer veel genuanceerder en zo blijkt ook het hele album. Het album is naamloos en wit met op voorkant een lucifer. We nemen u daarom in de komende tekst mee naar een bespreking van de muziek achter dit raadselachtige hoesje.

Ze vallen met het eerder controversieel verklaarde ‘Deutschland’ met de deur in huis en na een van hun typische intro’s volgt een zeer krachtig nummer. Hierin stellen ze dat nationalisme in Duitsland al meer kwaad dan goed heeft gedaan.‘Deutschland’ is online ook voorzien van een lange clip, maar die is grotendeels overbodig gezien dit nummer voor zich spreekt.

Op het tweede nummer laat de groep zijn licht schijnen over een gebrek aan vrijheid en de vlucht in de muziek. Hier zit een duidelijke knipoog naar WOII, zoals ook blijkt uit de videoclip. Ze vatten het met een kwinkslag op maar ‘Radio ‘ zakt echter muzikaal na een sterke eerste strofe in elkaar bij het refrein. Het blijft te weinig gedurfd, nadat je het gehoord hebt verdwijnt het snel weer uit je hoofd. Het lijkt wel een meezinger, bijna een soort popnummer met gitaren in. Maar voor een echte pophit kan het dan ook weer niet doorgaan. Hier valt uiteraard ook de tekstuele gelaagdheid op die een radiohit over een vlucht in de muziek heeft. Net zoals de gemiddelde hit ben je het dan ook snel beu.

‘Zeig dich’ opent met een koorgezang en waagt zich snel aan het betere gitaarwerk. Het is op de wijze van Rammstein een kerkelijk gebedje, maar eentje dat pleit om je zoveel mogelijk te tonen in plaats van te verstoppen. Een relatief duidelijke sneer naar hypocrisie in onder andere het hoofddoekendebat. Tot nu toe het meest het gewaagde en enthousiasmerende nummer op het album.

‘Ausländer’, het nummer waar het idee van de plaat misschien vandaan komt, is iets te braaf en bevat over het algemeen te weinig gitaar om een typisch Rammstein nummer te zijn. Tekstueel een duidelijke commentaar op het vluchtelingenbeleid en op racisme. Ook daar blijven we op onze honger zitten, het nummer mist diepgang. Wel goed om een hit mee te scoren, want een erg toegankelijk nummer.

Tijdens het zesde nummer heeft Rammstein het weeral op angstaanjagende wijze over seks, wat door de jaren heen wel hun handelsmerk kan genoemd worden. Verkrachting blijkt hier het hoofdthema en de onontkoombare drang naar seksualiteit als excuus. Het is een nummer dat vooral live goed zal scoren vanwege de mooie opbouw en het gewoon moeten meebrullen van ‘Sex’. Het blijft een nummer met veel gelaagdheid en wanneer frontzanger Till ‘Komm zu mir’ zingt zal het daarom de rillingen over menige ruggen doen lopen, zeker in tijden van #metoo.

‘Puppe’ is zowel tekstueel als muzikaal bijzonder sterk, met als thema prostitutie en de mensenhandel die ook minderjarigen omvat. Het boet niet in aan overtuigingskracht, ondanks zijn rustige start. Rammstein weet de schade die dit bij een kind doet ongelooflijk goed te vatten en durft dit moeilijke thema aankaarten. Dit nummer is er een dat zijn weerga niet kent en waarschijnlijk het beste op het album.

‘Was ich liebe’, een nummer over bindingsangst, komt ondanks goedbedoeld zeurderig over. Weinig van de typische gelaagdheid.

Het volgende nummer is een veel te melige balade over een femme fatale die er niet in slaagt te beroeren. Het emotionele nummer mist ruggengraat en doet enkel een beetje zielig aan.‘Diamant’ zal zeker geen nieuwe ‘Ohne Dich’ worden.

Wat op de vorige 2 nummers fout loopt voor Rammstein, zetten ze met ‘Weit weg’ terug wat rechter. Een gedurfd begin en mooi tempo die leiden tot een prachtig refrein waar de drangt tot meezingen niet geveinsd is. Een voyeuristisch nummer, maar ook een sneer naar eenzaamheid in een urbaniserende wereld. Niet op het niveau van de andere nummers, maar een verademing na de twee voorgaande.

Op ‘Tattoo’ horen we Rammstein zoals we ze kennen, hard en genadeloos. Hierin bezingt Lindemann zijn liefde voor – u raadt het al – de tattoo. Een nummer met kleine tekstuele verwijzing naar de nood om iets vasts te hebben in een steeds veranderende wereld. Dit is een nummer dat de fans zeker zullen smaken.

Op het laatste nummer nemen ze het moeilijke thema pedofilie en kinderlokkers onder de loep. Het blijft muzikaal een relatief braaf nummer, maar geeft wel onmiddellijk kippenvel wegens de hoge verstaanbaarheid en het angstaanjagende thema. Hier valt ook de mooie gitaarsolo in de brug op te merken.

Samengevat is de nieuwe plaat van Rammstein zeker de moeite waard om aan te schaffen. Sommige nummers missen aan kracht, maar de tekstuele gelaagdheid en de betere nummers compenseren hier ruim voor. De manier waarop de band inspeelt op de actualiteit en met hun typische dubbelzinnigheden hierover zingt, verschilt in positieve zin erg van de vorige albums. Ze laten het simpele choqueren achter zich, zonder het beklemmende gevoel binnen het album te verliezen. Alleen daarom al is dit zeker een belangrijk album voor de band en een verplichte aankoop voor de fans. Zoals Till het in ‘Sex’ zingt: ‘Du willst es doch auch?’

Rammstein

Jirka Liessens
31/05/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : ENZO KREFT - Ik denk niet dat we ooit volledig opgewassen zullen zijn tegen de verrassingen die moeder natuur voor ons in petto heeft.

Enzo Kreft – Eric Vandamme voor de vrienden – heeft alweer een plaat afgewerkt, en zoals gewoonlijk gaat het om een conceptalbum. Nadat hij op ‘Wasteland’ de milieuproblemen thematiseerde en op ‘Control’ de gevaren van de moderne technologie, gaat hij nog een stapje verder op ‘A Different World’. ...

lees meer...
NIEUWS 06/03/2021 : Your Life On Hold maakt tweede lockdown-ep: Imprisoned and exorcised

De Belgische gothic rock stelt het goed en één van de redenen daarvoor is de hyperproductiviteit van Jan Dewulf, die sinds 2017 al drie platen uitgebracht heeft met Your Life On Hold. Daarnaast heeft hij ook nog meegewerkt aan de laatste Dive-plaat en werkte hij een plaat af met zijn electroproject Mildreda, die binnenkort bij ...

lees meer...
NIEUWS 06/03/2021 : Ahrayeph bloedt dood

En dat het goed gaat met de Belgische gothic rock hebben we ook aan de nieuwe van Ahrayeph gemerkt. Hier is het de eerste uitgave sinds augustus 2020, toen de 'Heaven No 7'-ep uitkwam. Het gaat slechts om één nummer, maar wat een nummer! 'Bloodletting' is een dijk van een song met een beukende bas, tegendraadse ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Euphemia Rise presenteert eerste EP.

Farewell To Greatness is de eerste officiële EP van het Belgische project Euphemia Rise. We berichtten reeds dat de man hierachter Wim Lankriet is, zie ook Syrenomelia. De EP is meteen een introductie van de ambitie die Lankriet naar voor wil schuiven: een meer experimentele benadering van alternatieve rock brengen en op die manier, ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Mildreda tekent bij Dependent!

Jan Dewulf is een bezige bij. Zijn gothic rock project Your Life On Hold doet het flink bij cult label Solar Lodge en de Oostendenaar pakt met Mildreda, zowat het eerste electro project van deze veelzijdige muzikant (meneer De Wulf was een jochie van 16 toen hij het uit de ondergrond stampte), binnenkort uit met een album bij, jawel, Dependent. Dependent ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Cover 'Forever Young' kondigt nieuw Blutengel-album aan

De lockdown is geen reden voor Blutengel om het werk neer te leggen. Ze lieten verschillende keren van zich horen, onder meer door een samenwerking met Massive Ego en door het zijproject van meesterbrein Chris Pohl: She Hates Emotions. Dat project wou reeds de voorliefde van Pohl voor de wave uit de jaren 80 uitdrukken, maar nu betuigt ook ...

lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...