|
|||||||||||||
Psy'Aviah is al lang geen onbekende meer bij Dark Entries. Op de EP 'Ok / Virtual Gods' na zijn al hun releases besproken geweest op onze site en hebben 4 verschillende redacteurs hun oordeel mogen vellen in evenveel jaar. Het in eigen beheer uitgebrachte debuut 'Creationism' was het voorwerp van één van mijn eerste CD-recensies in 2008. Sindsdien is er veel veranderd. De groep werd gesigneerd door Alfa Matrix, bracht verschillende albums, EP's en videoclips uit en was live te aanschouwen op o.a. BIMFEST en Gothic Festival. Ze werd gevraagd als voorprogramma van Praga Kahn in de Ancienne Belgique en in 2 categorieën genomineerd voor de Hollywood Music in Media Awards 2012 in Los Angeles. Niet slecht voor een Belgische undergroundgroep waarvan de kern uit 2 van mijn leeftijdgenoten bestaat. De release van de nieuwste EP 'Future Past' eind mei werd vergezeld van 2 officiële videoclips, die u onderaan deze recensie terugvindt. 'Circles' en 'Letting Go' zijn 2 van de 5 originele tracks op de EP en meteen ook mijn favorieten. Vooral 'Letting Go', dat zonder overdrijven het meest verslavende nummer is dat ik dit jaar al gehoord heb (bekijk zeker ook de prachtig geanimeerde clip van Emily Weeks; kippenvel gegarandeerd!). De 3 overige originele tracks 'Paused', 'Look Beyond' en 'Our Common Future' (de laatste met guest vocals van Kyoko Baertsoen van Lunascape) zijn eveneens van een opmerkelijke kwaliteit, zowel qua composities als vocale prestaties. De muziek van Psy'Aviah in een hokje stoppen heeft evenwel geen zin; de band staat er nu eenmaal om bekend zo eclectisch mogelijk te willen zijn. Laat ik het er gewoon op houden dat Yves' arrangementen goed in elkaar zitten en dat ik een grote fan ben van Emélies stem. Vooral dat laatste mag een compliment genoemd worden, te weten dat ik doorgaans niet te vinden ben voor vrouwelijke vocals in elektronische muziek. Maar als ik onder de indruk ben van een zangeres, zal ik het ook zeggen. Verder op deze EP staan benevens een mooie pianoversie van 'Circles' (de zogenoemde 'Stripped Edit') nog 8 remixes die al evenzeer uitblinken in eclecticisme als de originele tracks. Ik ken te weinig van elektronische muziekstijlen buiten onze scene om er in detail op in te gaan, maar ik meen invloeden te ontwaren uit dubstep (Atrox Bass, Rootkit), triphop/ambient (Cyance, Triptone) en dance/trance/house (Dizkodude, Dimension Flux, Amarta Project). De remixes zijn niet allemaal even hard mijn ding, maar ze zijn aangenaam om naar te luisteren en er zit geen enkele remix tussen die mij stoort. Mijn favorieten zijn de meer dansvloergerichte remixes van Dizkodude, Dimension Flux en Amarta Project. Vooral de laatste (Amarta Project heeft 'Letting Go' onder handen genomen) vind ik heel sterk. 'Future Past' was initieel bedoeld als digitale release, maar op populair verzoek werd de EP ook in beperkte oplage in fysieke vorm uitgebracht. Aanrader voor ruimdenkende liefhebbers van emotionele, elektronisch-alternatieve muziek.
Marjolein Laenen |
Volgende besprekingen
The Bleeding Peasant Orchestra - Sanctuary And Truce
Maduro - Fisticuffs EP
Hybryds - The Silent Whisper
Kentin Jivek & Miro Snejdr - Voir Dire
Eleven Pond - Assemblage
The Eden House - Half Life
Aurelio Voltaire - BiTrektual
Tyske Ludder - Bambule
Koko Cohen - Clermond-Ferrand
Flesh And Fell - Flesh And Fell
Andere besprekingen van PSY'AVIAH
Psy'Aviah - City In Flames EP
Psy'Aviah - The World Keeps Spinning, Without Being Noticed
Psy'Aviah - Train Of Thought EP
Psy'Aviah - Soul Searching
Psy'Aviah - Dream Fever
Psy'Aviah - Looking For The Sun EP
Psy'Aviah - Lightflare
Psy'Aviah - Seven Sorrows, Seven Stars
Psy'Aviah - The Xenogamous Endeavour
Psy'Aviah - Never Look Back / Words