casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.716 items

   

Psicopompo (Hermann Kopp + Lorenzo Abattoir)
Synchronicity (Theory Of Carl Jung)
Drone - Electroacoustic - Experimental - Industrial - Noise
08/08/2016 : Psicopompo (Hermann Kopp + Lorenzo Abattoir) - Synchronicity (Theory Of Carl Jung)
4iB Records  4iB Records
08/08/2016, Dimi Brands

Omdat we het altijd leuk vinden als onze lezers iets opsteken bij het bladeren door de pagina’s van Dark Entries, willen we het eerst even hebben over het hoofdthema van deze plaat: synchroniciteit.

De Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Gustav Jung voerde in 1930 het synchroniciteitsbegrip in toen hij, na bestudering van de psychologie van onbewuste processen, constateerde dat het causaliteitsbeginsel (de wet van oorzaak en gevolg) ontoereikend was om bepaalde merkwaardige verschijnselen in de onbewuste psychologie te verklaren. Zo vond hij vaak merkwaardige parallellen in bijvoorbeeld dromen, ziektebeelden en ervaringen van zijn patiënten. Deze samenhang leek hem niet louter toevallig, maar wezenlijk. Vandaar dat hij het “synchroniciteit” doopte. Jung noemt als voorbeeld dat zijn patiënte hem eens vertelde over een droom waarin een scarabee voorkwam. Op datzelfde moment vloog een dergelijk insect zijn kamer binnen. Een scarabee is hoogst zeldzaam op de plek waar Jung woonde. Het lijkt toeval, maar volgens Jung is het dat niet. Verdere analyse via droomduiding en vooral symboliek bracht hem op het spoor van de werking van een voordien ongekende samenhang van psychische processen.

Jung: “Synchroniciteit is niet raadselachtiger of geheimzinniger dan de discontinuïteiten in de fysica. Het is slechts de vastgeroeste overtuiging van de almacht van de causaliteit die het verstand moeilijkheden bereidt en die het ondenkbaar doet schijnen dat er oorzaakloze gebeurtenissen zouden kunnen voorkomen of bestaan... Zinvolle coïncidenties zijn denkbaar als zuivere toevalligheden. Maar naarmate hun aantal toeneemt en de overeenkomt groter en nauwkeuriger is, wordt het steeds minder waarschijnlijk en meer ondenkbaar dat hier sprake van toeval is. Dat wil zeggen: ze kunnen niet meer voor zuiver toeval doorgaan, maar moeten bij gebrek aan causale verklaringen als ordeningen volgens een bepaald plan opgevat worden... Hun ‘gebrek aan verklaarbaarheid’ bestaat niet alleen uit het feit dat de oorzaak onbekend is, maar ook uit het feit dat zo’n oorzaak met onze verstandelijke capaciteiten niet denkbaar is.”

Rond het jaar 1933 was Jung aan het werk met de relatie tussen alchemie en het christendom toen op een dag, aan de oever van een meer, een slang opmerkte die stikte terwijl die een vis doorslikte. Het viel hem in door dit voor zijn eigen ogen te zien, dat de ontmoeting van het christendom (gesymboliseerd door de vis) en de alchemie (gesymboliseerd door de slang) fataal voor elkaar was, aangezien de respectieve systemen niet compatibel zijn.

Al deze vormen van synchroniciteit zijn uniek in hun soort en niet reproduceerbaar, gelijk zwarte gaten in de constructie van de ruimtetijd.

Wat ons naadloos brengt bij deze samenwerking tussen Lorenzo Abattoir en Herman Kopp. Een samenwerking die tot stand kwam na een tijdelijk samenvallende gebeurtenis (het voorafgaande stuk in herinnering, nemen we de term toeval niet in de mond) met de muziek van Kopp en het idee van Jung’s synchroniciteit dat hiermee gepaard ging.

Op amper een week tijd namen ze een aantal acht minuten lange improvisaties op -een van hen deed het “ritmische’ deel, terwijl de andere zich over het ‘melodische’ deel boog, zonder te weten wat het uiteindelijke resultaat zou zijn. De tracks werden immers los van elkaar gemaakt, want Abattoir en Kopp ontmoetten elkaar nooit. Zonder veel effecten of postproductie werden deze ruwe versies opgenomen, waarbij ook elk 2 nummers voor zijn rekening nam. De resulterende muziek heeft maar weinig relatie tot wat de heren normaal doen of bekend om staan.

De compositorische methode is gebaseerd op het synchroniciteitsprincipe, dat nauw samen hangt met het concept van het toeval en wat toeval genoemd wordt. Elk nummer van dit project werd gemaakt door ritme en melodie te verenigen, en te mengen als een uniek geluid.

Van Lorenzo Abattoir weten we niet zo veel, buiten het feit dat deze jonge Italiaan onder zijn naam zich vooral bezighoudt met het produceren van noise en drone.

Hermann Kopp daarentegen begon al in de jaren 70 met het opnemen van songs, een combinatie van zijn viool met een Moog imitatie in een zeer persoonlijke en minimale muziekbenadering, met teksten die grensden aan het surrealisme. Na zijn eerste langspeelplaat (Pop uit 1983) werd hij het vijfde lid van de experimentele synthesizer band Keine Ahnung. Na een eerste band split werd Kopp benaderd door filmmaker Jörg Buttgereit om mee te werken aan de soundtracks voor cultfilms als Nekromantik, Der Todesking’ en Nekromantik 2. Kopp was altijd al aangetrokken door morbide en occulte atmosferen, dus deze Psicopompo is wel degelijk een kolfje naar zijn hand.

De eerste twee individuele tracks maakten beide artiesten solo, gebruik makend van dezelfde instrumenten, met als doel de verschillen tussen de inner- en uiterlijke beleving weer te geven.

‘Blackfrock’ de track van Abattoir mengt white noise, interferentie en Shruti Box (vergelijkbaar met een harmonium) tot een resultaat dat vrij dicht in de buurt komt van zijn regulier werk. ‘Trovatore’, het stuk van Kopp, deelt het idee van drones, noise en vreemdheid, met steeds aanwezige karakteristieke piepende snaren.

De vier volgende nummers boekstaven we onder het Psicopompo deel. Psicopompo is het Italiaanse woord voor Psychopomp, een gids die de stervende begeleidt naar het hiernamaals, zoals bijvoorbeeld Azrael, de aartsengel van de dood, Freya die overleden strijders van het slagveld naar het Walhalla voert, of Hermes, de Griekse boodschapper tussen hemel en onderwereld. Een ander voorbeeld in de kunstwereld vinden we terug bij het schilderij van Arnold Böcklin ‘Isle Of The Dead’, een in het wit geklede veerman die een boot met een doodskist begeleidt naar een donker eiland met hoge cipressen, omgeven door rotsen.

Bij een reis naar het hiernamaals denken wij, en velen onder jullie ook naar alle waarschijnlijkheid, automatisch aan een reflecterende trip. Een gevoel dat beide heren ook perfect weten door te geven via de vier nummers die dit luik bevatten. Een experimentele doodsopera met een occult karakter, waarbij trefwoorden als ritueel, beangstigend, verontrustend en het eerder vernoemde reflectie de hoofdbestanddelen zijn. Zij het op een experimentele manier, dus hapklaar is deze brok zeker niet.

Herman Kopp

Lorenzo Abattoir

Dimi Brands
08/08/2016

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...

lees meer...
INTERVIEW : THE IMAGINARY SUITCASE - Het grootste deel van mijn leven heb ik me gedragen zoals ik dacht dat ze wilden dat ik me gedroeg. En dat is oplichterij.

The Imaginary Suitcase – het soloproject van Laurent Leemans – heeft weer een nieuw epos uitgebracht: ‘The gods gave you victory today only to make your final defeat more bitter’. Dat is een hele mond vol en ook een heel pessimistisch citaat (van een Romeinse veldheer na een verloren veldslag tegen de Kelten), twee ...