casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.411 items

   

Proscriptor
The Venus Bellona
Ambient - Black Metal - Dungeon Synth - Folk / Ethnic / Tribal - Medieval - Psychedelic - Ritual - Spoken word
26/11/2018 : Proscriptor - The Venus Bellona
Faust  Faust
26/11/2018, Dimi Brands

Soms zoeken we het te ver. In onze review van Kauan Koskematon/Halki Lumisen Metsän (Jääportit) op het Faust label koppelden we de naam van het label aan de Emperor drummer met dezelfde naam.

Hoe we hiertoe kwamen? Faust is een sublabel van Old Captain dat zich toespitst op het dungeon synth genre. Wie dungeon synth zegt, zegt Mortiis. Mortiis op zijn beurt begon zijn muzikale carrière bij Emperor...

Niet dus, ook hier was het de meest voor de hand liggende reden die voor deze naam zorgde: de sage gebaseerd op de Duitse magiër en medicus Johann Faust, die volgens de legende een pact met de duivel had gesloten.

Nu dit misverstand uit de wereld geholpen is, lappen we er nog eentje bij: namelijk dat het dungeon synth genre een broertje dood heeft aan variatie.

Dat dit genre, net zoals alle genres, een beest met vele koppen blijkt, zo leert ons het heruitgebrachte (oorspronkelijk uit 1995) debuut van Absu (de Amerikaanse metalband die we eerder al tegenkwamen bij Faust in de persoon van gitarist/bassist Equitant) drummer Proscriptor.

Hoewel Amerikaan (echte naam Russley Randell Givens) zou zijn alter ego Proscriptor McGovern zoals u kan zien aan de achternaam, een Schotse achtergrond hebben.

Het duurt niet lang of de schelle doedelzakklanken vliegen ons om de oren (‘Our Blood And Veins From The McGovern Regiment’).

Toevallig las ik net vandaag in de tegenwoordige bestseller ‘Mijn Papa Was Bij De SS’ (Wim Claeys) de volgende zin: “Mensen denken bij een doedelzak altijd aan de Schotse versie -en ik geef ze geen ongelijk als ze dan spontaan pijn krijgen aan hun oren. Een Schotse doedelzak is niet gemaakt om muziek op te spelen, die heeft maar één doel: mensen angst aanjagen.

Ik ben dus niet alleen met mijn allergie voor dit vermaledijde blaasinstrument en gelukkig voor mij word ik er tijdens dit album maar 1 keer mee geconfronteerd.

Het minste wat je van The Venus Bellona kan zeggen is dat het een plaat is boordevol afwisseling. Letterlijk boordevol, want op een goede 40 minuten jaagt Proscriptor er maar liefst 21 nummers door, lustig van genre naar genre springend.

Deze variatie gaat van spoken word passages waarbij zijn schelle stem nog het meest doet denken aan Jello Biafra (‘I Am The One’, ‘We Procured The Non-Existence Of Xalteun’), zweverige nummers in de stijl van een groep als Trobar de Morte met akoestische gitaren en exotisch getrommel (‘Hi Ri Ri Tha E Tighinn’, ‘Tractatus’, ‘De La Fletus Des Athroll (After The Massacre Of Glencoe) Part II’ en ‘Commading The Dragon Of Keppoch’), meer rituele nummers zoals bijvoorbeeld ‘Serpentine Of Six-Fold Stars’ waarbij een kakofonie aan stemmen een occult ritueel tot leven trachten te roepen. In mijn oren blijft het echter bij trachten. Hierbij dient dan wel weer gezegd te worden dat je al van heel goeden huize dient te zijn, wil je ondergetekende meekrijgen in zo’n rituele trip. Het ligt misschien dus eerder aan mezelf, dan aan Proscriptor dat ook hij (een troost: hij is niet alleen) hier niet in weet te slagen. Maar ook horen we net iets te veel korte niemendalletjes die niet bepaald een meerwaarde vormen aan de luisterervaring, en die je eerder het gevoel geven naar een hoorspel te luisteren in plaats van naar een muziekalbum.

Enkele nummers die we nog de moeite van het vermelden waard vinden: ‘Lady Day Eve’, wat ons betreft het meest ‘gotische’ nummer van deze plaat, en ook het nummer dat nog het best past binnen het dungeon synth keurslijf; ‘Madeleine’ waarin Proscriptor wel heel erg zijn best doet om als Anna Varney te klinken. Het nummer in kwestie komt helaas niet eens in de schaduw van een ‘matige’ Sopor Aeternus. Pathetiek en wanhoop ten top, maar er helaas ook losjes over. En zo kent Proscriptor nog wel momenten die onder deze beschrijving passen; in ‘The Barren Stones Of Lughnasadh’ laat Proscriptor horen dat hij in de eerste plaats een drummer is, en wrijft dat er dubbel en dik in. Het irritante trekje van drummers om op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk vellen en cimbalen te raken, hoort er tijdens dit instrumentaal intermezzo helaas ook bij; de reden waarom men koos voor ‘I Ran’ van A Flock Of Seagulls als cover op dit album daar hebben we ook het raden naar. Deze interpretatie klinkt trouwens alsof ze recht uit het repetitiekot van een black metal band komt gevlogen en is niet bepaald om over naar huis te schrijven; wanneer het echt boeiend wordt, en dan hebben we het over de ongebreidelde mogelijkheden van de synthesizer die strijkers en percussie voorzien aan ‘We Raise Our Silver Goblets In Triumph’, is het nummer met niet eens twee minuten op de teller van veel te korte duur.

De vraag die vooral rest op het einde is hoe serieus we dit allemaal dienen te nemen. Zeker als we in het boekje lezen dat de legenden waarover The Venus Bellona verhaalt, reeds in het jaar 1269 de geest van Proscriptor bereikten.

Als we de rest van de tekst lezen, en de over the top foto’s van dit heerschap bekijken, vrezen we niet alleen dat deze meneer dit occultisme zelf heel serieus neemt, en vrezen wij bijgevolg ook een beetje om zijn mentale gezondheid.

Wij blijven dus met een dubbel gevoel achter na deze plaat. Wie graag veel afwisseling hoort kan met The Venus Bellona heel wat aan. Degenen die liever een duidelijke rode draad in een album terugvinden kunnen hun licht beter opsteken bij de twee andere Faust releases.

Proscriptor

Dimi Brands
26/11/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/10/2020 : Wardruna brengt titelnummer nieuwe plaat 'Kvitravn' uit

Wardruna, de Noorse dark folk groep die zich inspireert uit de Noorse mythologie en cultuur - inclusief het gebruik van traditionele instrumenten, brengt in januari 2021 een nieuwe plaat uit. Die zal 'Kvitravn' heten, wat zoveel betekent als 'Witte raaf'. 'Kvitraven' is ook een nummer op de plaat, en volgens de groep ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2020 : Welcome To The Necroclub

U bent hopelijk op de hoogte dat er een nieuwe lichting gothic rock is. The Black Caves uit Griekenland horen er zeker bij, ook al voegen ze een flinke scheut metal aan hun gothic rock toe. Zeer verdienstelijk is hun initiatief om verschillende gelijkgezinde groepen uit te nodigen op hun laatste single: 'Welcome To The Necroclub'. ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2020 : Elle Noir: The Day I Died

Elle Noir is een gothic zangeres uit Italië en een geschoolde sopraan. Over haar werk zegt ze: 'mijn innerlijke werelden zijn altijd autobiografisch, mijn nummers beleef ik altijd in de eerste persoon. Dood, psychische stoornissen en emotionele toestanden van onwennigheid zijn centrale thema's in wat ik schrijf.' Dat geldt ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/10/2020 : Trail of Tears: terug van weggeweest!

Mag er ook goed nieuws zijn? Na jaren afwezigheid is Trail Of Tears terug. Tijdens de periode 1996-1998 verschenen enkele interessante spelers op het toneel die het genre gothic metal een niveau hoger tilden. Denk aan Tristania, The Sins of thy Beloved en zeker ook Trail of Tears met het heerlijke ‘Disclosure in Red’. Zeven ...

lees meer...
NIEUWS 22/10/2020 : Geen livestream voor 40ste verjaardag Laibach

'Het doel van het coronavirus is om Laibach te verhinderen om zijn veertigste verjaardag te vieren', zo konden we onlangs lezen op de website van de Sloveense industrialmeesters. Ze hadden het nochtans groots gezien. Ze gingen een evenement van maar liefst zeven uur organiseren op een symbolische plek. De Delavski Dom Trbolvje is de ...

lees meer...
INTERVIEW : KREGEL - Ik denk dat we de zomerhit van Radio 2 niet gaan halen en ook over de Lage Landen Lijst heb ik zo mijn twijfels.

Omdat we ons bij Dark Entries niet graag uitspreken over een bepaald virus dat het hele doen en laten van de samenleving in zijn greep houdt roepen wij 2020 volmondig uit als het jaar van Kregel. Ze vieren dit jaar hun vierde verjaardag en zagen dit als het ideale moment om hun eerder opgenomen demo's voor het eerst op de grote wereld ...