|
|||||||||||||
Bij Dark Entries waren we zeer in onze nopjes met het album “Continuum Ride” van ‘de Pitchies” al was het maar omdat ze op dit album de creativiteit en energie van weleer leken terug te vinden. Intussen verscheen ook de overzichtscompilatie “First Anthology” die gerust als een must mag beschouwd voor diegene die de eerste tien levensjaren van hét toonbeeld van de Duitse dark techno moesten ontberen. Dark techno ja, in de jaren ’90 heette dat nog zo al mag je nu ook, omwille van de duidelijkheid, van authentieke dark electro spreken. Ondertussen is “Quantum Mechanics” vers van de pers en ik wist op voorhand dat het geen sinecure zou worden voor de groep rond Peter Spilles om even goed of zelfs beter te doen dan op “Continuum Ride”. Laat ik u alvast meteen gerust stellen, van zodra de eerste noten van opener “Freeze In Silence” door de boxen schalmden wist ik het. Het is Project Pitcfork gelukt om een ware opvolger voor “Continuum Ride” in elkaar te knutselen en wel op een manier die herinnert aan de beste jaren van Project Pitchfork. Warme en toch krachtige electro met de typerende Spilles zanglijnen en als vanouds kritische teksten over al het negatieve (en da’s heel wat) dat ons de afgelopen jaren willens nillens heeft overvallen. Dansbaar en toch beluisterbaar, intens en toch voldoende speels om niet als een angsthaas in een eeuwig durende perpetuum mobile van weltschmerz te moeten schuilen. Neen, daartoe is er ook de nodige dosis woede en rebellie, maar ook de hoop en geloof in verandering deze band zo eigen. Maar laat het ons nog een keer over de muziek hebben. Zwakke of overbodige nummers heb ik op deze “Quantum Mechanics” niet gevonden, integendeel, songs als “The Queen Of Time And Space”, “Splice”, “Lament”, “Radical Business” of “Mutant Spectators” behoren tot de betere helft van al wat Project Pitchfork ooit heeft gemaakt en kunnen zonder schroom de dansvloer op. Uiteraard zijn er ook rustmomenten zoals het mooie titelnummer of de sleper “We Will Descend” die knipoogt naar het megasucces “Souls”. Kortom, Project Pitchfork slaagt daarin waar ik eigenlijk niet op had durven hopen, een album afleveren da zo mogelijk nog beter is dan de al goede voorganger “Continuum Ride”. Project Pitchfork heeft zichzelf terug gevonden en is opnieuw een speler in de scene waarmee ernstig rekening moet worden gehouden! Kurt Ingels |
Volgende besprekingen
Santa Hates You - Jolly Roger
Erode - Horizon
Diablo Blvd - Builders Of Empires
Kataya - Voyager
The Cambodian Space Project - 2011: A Space Odyssey
Surgyn - Vanity
Café De l’Enfer - Marchant À Quatre Pattes Au-devant De La Rédemption
Kentucky Dare Devils - Yes But No
Hypomanie - A City In Mono
Geir Jenssen - Cho Oyu 8201 m. -field recordings of Tibet-
Andere besprekingen van PROJECT PITCHFORK
Project Pitchfork - Fragment
Project Pitchfork - Akkretion
Project Pitchfork - Look Up, I Am Down There
Project Pitchfork - Second Anthology
Project Pitchfork - Blood
Project Pitchfork - Black
Project Pitchfork - First anthology
Project Pitchfork - Continuum Ride
Project Pitchfork - Dream, Tiresias
Project Pitchfork - Kaskade
In hetzelfde genre: ELECTRO
Noisuf-X - Dead End District
Terrolokaust - God Loves The Violence
Alva Noto - UNIVRS
Mirexxx - Nine Angles
Various - Switch 18
Straftanz - Mainstream Sellout Overground
The Toxic Avenger - Angst
Vigilante - The New Resistance (Featuring John Bechdel)
Autodafeh - Act Of Faith
Haujobb - Dead Market