canli casino

Dark Entries Logo

6.499 items

   

Phurpa
Mantras of Bön
Dark Ambient - Ethnic - Unclassifiable
22/11/2014 : Phurpa - Mantras of Bön
Zoharum  Zoharum
22/11/2014, Jan Denolet

Soms weet je tijdens de maandelijkse promoverdeling dat je de bespreking van een bepaald album niet aan iemand anders over wil laten. Toen deze Mantras of Bön van Phurpa op de tafel kwam te liggen was al snel aan de killerblik van ondergetekende te merken dat alle tegenspraak nutteloos was: dit album gaat met deze hier mee naar huis…

Ooit al gehoord van het Russische dark ambient-project Phurpa? Nee…? Geeft niet: ik ook niet… Wat ik wel kan vertellen is dat een Purpha (of Phurba) een rituele dolk is die bij preboeddhistische Tibetaanse Bön-rituelen gebruikt werd om vanop afstand een vijand mee te treffen. In het Tibetaanse Boeddhisme zou de Purpha dan weer het rituele wapen zijn om de eigen onwetendheid (en alles wat ons van het Middenpad houdt) te bekampen. De Bön waren/zijn de priesters/magiërs van de Bön-po religie, een soort van sjamanisme dat voor de komst van het Boeddhisme de overheersende religieuze strekking was in Tibet. Deze sjamanen doen zowel aan witte als aan zwarte magische praktijken en de plaatselijke bevolking ziet er –net als in Mongolië of Tuva- geen graten in om zowel bij de Boeddhistische lama’s als bij deze sjamanen ten rade te gaan. Wanneer een groep zichzelf de naam Purpha toe eigent en zijn album dan ook nog eens Mantras of Bön noemt dan wil ik er het fijne van weten.

Phurpa opent dit album met 2 stukken uit hun optredens met stemkunstenares Alissa Nicolai. Deze mocht zowel Sint-Petersburg als Moskou teisteren door haar spookachtige, onbehaaglijke en krijsende improvisaties te weven over de door Phurpa gecreëerde Dark Ambient. In hoeverre ze zich geïnspireerd weet door Diamanda Galàs of –beter nog- Sainkho Namtchylak weet ik niet, maar een verdoken vervloeking richting Kremlin zal er wel tussen gezeten hebben. Vocale capriolen on the spot…!

Voor het tweede deel –nog steeds goed voor een dikke 50 minuten- zijn we bij de eigenlijke Mantras of Bön aangekomen, waarbij het naar mijn mening echt interessant begint te worden. Wie houdt van boventoonzang (zeg hier maar gerust ondertoon-) komt hier ruimschoots aan zijn trekken!! Purpha blijkt vrij goed te zijn in rgyud-skad, een traditionele manier om teksten met een diepe stem zodanig te reciteren of klanken repetitief te reproduceren dat deze tranceverwekkend worden. Vooral tijdens Mu-Ye maken ze hiermee indruk. Tijdens Mi Dud is er een duidelijker gebruik van percussie met rituele instrumenten, wat voor sommigen de beluisterbaarheid ten goede kan komen; voor wie houdt van (semi)spirituele keelzang is dit niet nodig… Wel in de bio vermeld maar tijdens deze opnames niet te horen: het gebruik van rituele instrumenten vervaardigd uit menselijke beenderen. Om even een misverstand (gretig verspreid door de Chinese bezetter) uit de wereld te helpen: ja, in het hooggebergte van Tibet kan men menselijke beenderen vinden en nee, in Tibet doet men niet aan mensenoffers… Deze beenderen zijn te vinden op de plaatsen waar men luchtbegrafenissen doet. Omdat de bodem vaak te hard is om een graf te graven of er te weinig hout voorhanden is om lijken te verbranden (zoals in India), neemt men de overledenen mee naar een hoogte, alwaar deze in stukken worden gehakt en gesneden om aan de roofvogels te voederen. Dit eeuwenlange gebruik is een kleine ceremonie op zich, met respect voor de overledene. Deze manier van ‘begraven’ is, gezien de barre leefomgeving, een vrij hygiënische manier om met lijken om te gaan. Van de overgebleven dijbeenderen worden nogal eens Kangling gemaakt –soort ‘trompet’ voor ritueel gebruik- en ook schedelpannen worden gerecycleerd voor de vervaardiging van Damaru –rituele trommels- of Kapala –versierde offerschalen, ook in Hindoe-cultuur-… Vindt u dit allemaal een beetje luguber en bizar…? Pop your bubble en dompel u eens onder in de rijke Tibetaanse cultuur of de wereld van het Vajrayana Boeddhisme! Of, in dit geval: de duistere maar boeiende wereld van de Bön.

Wie graag meer te weten wil komen over de oude Tibetaanse cultuur, zoals die voor de Chinese bezetting nog voor kwam, wordt warm aangeraden naar de bib te gaan om te zoeken tussen de boeken van Alexandra David-Neel.

Jan Denolet
22/11/2014

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : EUFORIC EXISTENCE - We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik zou niet anders willen.

Euforic Existence mag op onze 21ste Dark Entries Night openen voor Mildreda. Euforic Existence is het project van Koen Vanderstappen - ook bekend van KnK -, live bijgestaan door Bart Peeters. Het project bestaat al 17 jaar, maar na een lange stilte tussen 2003 en 2013 zijn het vooral de laatste jaren die het project - dat een typisch EBM-geluid ...

lees meer...
FOTO'S : The Kids @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
FOTO'S : Belgian Asociality @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
FOTO'S : Anti Nowhere League @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
NIEUWS 21/11/2017 : Georgio 'the Dove' Valentino brengt The Future Lasts A Long Time uit en gaat nog een allerlààtste keer op tour...

3 jaar geleden had Dark Entries reeds een interview met Georgio 'the Dove' Valentino, naar aanleiding van het verschijnen van zijn dubbelalbum Mille Plateaux. De man maakte indruk, evenals zijn album (en ook het minialbum daarvoor)... Die positieve indruk werd ook op het podium bevestigd en het was onze wens dat de man algauw met nieuw ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2017 : Fantastique.Night XLXIII: Carla dal Forno, Black Heart, P.∆.N.T.H.E.R

Fantastisch nieuws over de Fantastique.Nights: voor hun 53ste editie op zaterdag 25 november hebben ze alweer drie namen gestrikt die misschien niet meteen bekend in de oren klinken, maar die erg veelbelovend zijn. Wie de organisatie een beetje kent, weet dat je er mooie ontdekkingen kunt doen. Carla del Forno komt uit Australië maar ...

lees meer...
NIEUWS 18/11/2017 : Luminous Dash Festival

Het valt niet uit te sluiten dat u op de hoogte bent dat er naast Dark Entries nog andere muziekzines op het wereldwijde web beschikbaar zijn. Eén daarvan is Luminous Dash, een magazine waar over rock, pop maar ook heel wat over wave geschreven wordt. Luminous Dash doet daarbij nog meer: ze organiseren festivals, die net als onze eigenste ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2017 : So What Fest laat je smullen van de beste (belgische) punk!

Het So What Festival is aan zijn derde editie toe, en reken maar dat het een donderende editie wordt. De affiche is werkelijk een godsgeschenk voor iedereen die van punk en hardcore houdt. We zetten de groepen op een rijtje: The Anti-Nowhere League: Britse Hardcoregroep die reeds sinds 1980 actief zijn, en dat anno 2017 nog steeds zijn, ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2017 : Mantus: Phosphor

Mantus weet ons keer op keer te verrassen met geweldige cd's, maar van de laatste 'Refugium' waren we wel danig onder de indruk. En de kans is groot dat we dat ook zullen zijn van opvolger 'Staub & Asche', de 17de plaat reeds van het Duitse duo. Waarom we dat denken? Zomaar. Oh ja, en ook omdat we reeds ondersteboven ...

lees meer...
INTERVIEW : THE IMAGINARY SUITCASE - In liefdesliedjes wordt een gevoel geprijsd dat voor mij meer wijst op de wil om de individualiteit van de ander te beheersen en te bezitten

The Imaginary Suitcase is terug met een zoetzure plaat: Thy Grace & Wisdom. Het is een moeilijke bevalling geweest, want Laurent Leemans - de man achter The Imaginary Suitcase - had er twee jaar voor nodig. In het verleden bracht hij soms verschillende platen per jaar uit. De nieuwe plaat klinkt opvallend geëngageerd, maar ook de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LE GUESS WHO? (9-11-2017, Utrecht) - Impressie van het Nederlandse stadsfestival.

Aangekomen in Utrecht, zakten we af naar de Domkerk, een imposant gotisch bouwwerk alwaar het Bulgaarse vrouwenkoor Le Mystère Des Voix Bulgares het festival op gang zou trekken. Een perfecte setting voor deze in de hoogdagen van het prestigieuze 4AD label opmerkelijke ‘groep’ leek ons. Een halfuurtje voor aanvang bleek ...