canli casino

Dark Entries Logo

6.499 items

   

Phurpa
Gyer Ro
Dark Ambient - Drone - Ritual
30/06/2017 : Phurpa - Gyer Ro
Cyclic Law  Cyclic Law
30/06/2017, Dimi Brands

Voordat het boeddhisme Tibet bereikte, werden praktijken die afkomstig waren van sjamanistische riten uit verschillende cultussen van onze voorouders bekend onder de noemer Bon. Phurpa, onder leiding van hedendaags artiest Alexei Tegin, is een Russisch project dat deze traditie hoog in het vaandel draagt.

Dit Tibetaanse kloosterkoor maakt gebruik van een specifiek soort boventoonzang, dat gebaseerd is op het principe dat de zangers transmogrificeren tijdens deze ‘zang meditatie.’

Muziek, al kunnen we hier in het geval bezwaarlijk over spreken, die zijn tijd nodig heeft, en een actieve participatie van de luisteraar verwacht.

Phurpa mediteert er lustig op los, en heeft sinds 2007 onder deze noemer al tal van releases achter zijn naam staan.

De bandleden van Phurpa (Alexei Tegin, Dmitry Globa, Eduard Utukin, Nastya Tomskaya en Pavel Selchukov) bestuderen voortdurend oude Tibetaanse liturgische praktijken en ceremonies van de Bon-traditie, zowel in de theorie als in de praktijk.

Phurpa’s kenmerkende stijl is gebaseerd op een speciaal type van tantrische boventoonzang, gyukye (rgyd skad) genaamd, dat gevormd wordt uit de Tibetaanse woorden ‘rgyud’ (tantra) en ‘skadu’ (geluid van de stem). Deze zang is gebaseerd op het principe van de transmogrificatie van de beoefenaar tijdens zijn zang meditatie. Deze techniek bereikt men door middel van een uitgebreide training, zowel meditatief als lichamelijk, maar ook door ademhalings- en vocale oefeningen. Een speciale training houdt in dat men op het hoofd staat tijdens de oefeningen (in de omgekeerde positie zouden de longen en de stembanden beter functioneren), en ook het drinken van zwarte thee met chili pepers en room behoren hierbij. De warme pepers zorgen voor irritatie van de stembanden, zodat ze een beetje zwellen, terwijl de room (of een ander soort vet of olie) dan weer als smeermiddel fungeert.

Phurpa werd in 2003 opgericht en het project is vernoemd naar Phurpa Drugse Chempa (Phur Pa ‘brug Gsas Chem Pa), een van de vijf sleutelgoden uit de Father Tantra in de Bon traditie (deze unieke godheid heeft een lager deel van zijn lichaam gevormd in de vorm van phurpa, of kīla, een drie-kantige pen/mes, veelal gebruikt in tantrische boeddhistische rituelen.)

Alexei Tegin, mede-oprichter en leider van de groep, begon in het midden van de jaren 90 met traditionele en ritmische muziek te experimenteren in de legendarische Cardinal Art Factory in Moskou, onder leiding van Vladimir Epifantsev, een controversieel acteur, regisseur en propagator van de trash-cultuur. Van cruciaal belang was zijn introductie tot de spirituele traditie van Bon en Dzogchen en zijn ontmoeting met zangmeesters van Gyumay en Gyuto tijdens tantrische colleges.

Gyer Ro is een dubbelaar geworden, alwaar het eerste schijfje geheel voorbehouden is voor de track ‘Laughter Of To-Nag-Ma’ (78 minuten), een bezwerend stuk met naast de eeuwigdurende boventoonzang ook plaats voor rituele Tibetaanse instrumentatie. (een greep uit het exotische aanbod instrumenten van Phurpa ziet er als volgt uit: dungkar (een hoorn gemaakt van een grote zeeschelp), dungchen (een drie meter lange hoorn/trompet), silnuyen (platte cimbalen), nga (tweezijdige trommel), damaru (trommel gemaakt van menselijke beenderen), kangling (trompet gemaakt van een menselijk dijbeen), shang (bon tamboerijn), rolmo (soort van cimbalen). Hoewel het een lange track betreft doen de korte stiltes tijdens het nummer anders vermoeden. Ondanks het minimale gebruik van instrumentatie en de focus vooral te richten op de vocale capaciteiten, kruipt nergens tijdens deze lange rit een vorm van eentonigheid of verveling naar binnen. Sterker nog, als je je helemaal overgeeft aan wat je hier te horen krijgt, is de lange speelduur van dit ene nummer, helemaal geen struikelblok. Neem dus een comfortabele houding aan en laat deze mantra’s doorheen al je chakra’s pulseren.

Hoewel er amper muziek onder de vorm zoals wij die kennen terug te vinden is bij Gyer Ro, straalt het geheel iets af wat we nog het best zouden kunnen omschrijven als rituele dark ambient. Vooral de diepe stemmen die ook het drone genre voor de geest roepen, zorgen voor deze connotatie. Ook de echo’s die deze diepe stemmen met zich meebrengen, én die gebruikt worden tijdens het opnameproces, geven Phurpa een expliciete dark ambient touch.

Het tweede schijfje pakt het compacter aan, op drie kwartier tijd krijgen we hier drie nummers gepresenteerd.

Drie nummers die in hun totaliteit niet zo veel verschillen van wat we bijna 80 minuten lang op het eerste schijfje voorgeschoteld kregen.

Tien minuten voor ‘Hundred Syllable Mantra’, een klein half uurtje voor ‘Mu-Ye’, we verschieten er van dat ze op amper 8 minuten ‘Three Mantras Of Bon’ uit de keel geperst krijgen.

U hoort het, bij dit soort ‘muziek’ zijn de afzonderlijke nummers nogal snel inwisselbaar, en is het tweede schijfje niet bepaald een grote meerwaarde aan het grote geheel.

Wil je een lange trip, leg dan CD1 op, is je tijd eerder beperkt, mediteer dan met CD2, is ons advies.

Heb je alle tijd van de wereld, ga dan helemaal van de wereld, en speel beide schijfjes nonstop.

Een intensieve luisterervaring, zo kunnen we Gyer Ro, en Phurpa in het algemeen, bondig samenvatten. Feit is, dat na collega’s Henk Vereecken, Peter De Koning en Jan Denolet, dit Russisch collectief er met mij een adept bij heeft.

Let wel op: niet alleen moet je voor dit soort muziek, of dienen we te zeggen geluiden, openstaan, tevens moet je er voor in de stemming zijn, anders zal Gyer Ro snel overkomen als overkill, een eentonige geluidsbrij en zal het werk niet de eer krijgen die het toebehoort.

Wie te vinden is voor ‘stemmige sfeermuziekjes’ steekt best zijn licht eens op bij deze Russische monniken.

Phurpa

Dimi Brands
30/06/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : EUFORIC EXISTENCE - We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik zou niet anders willen.

Euforic Existence mag op onze 21ste Dark Entries Night openen voor Mildreda. Euforic Existence is het project van Koen Vanderstappen - ook bekend van KnK -, live bijgestaan door Bart Peeters. Het project bestaat al 17 jaar, maar na een lange stilte tussen 2003 en 2013 zijn het vooral de laatste jaren die het project - dat een typisch EBM-geluid ...

lees meer...
FOTO'S : The Kids @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
FOTO'S : Belgian Asociality @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
FOTO'S : Anti Nowhere League @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
NIEUWS 21/11/2017 : Georgio 'the Dove' Valentino brengt The Future Lasts A Long Time uit en gaat nog een allerlààtste keer op tour...

3 jaar geleden had Dark Entries reeds een interview met Georgio 'the Dove' Valentino, naar aanleiding van het verschijnen van zijn dubbelalbum Mille Plateaux. De man maakte indruk, evenals zijn album (en ook het minialbum daarvoor)... Die positieve indruk werd ook op het podium bevestigd en het was onze wens dat de man algauw met nieuw ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2017 : Fantastique.Night XLXIII: Carla dal Forno, Black Heart, P.∆.N.T.H.E.R

Fantastisch nieuws over de Fantastique.Nights: voor hun 53ste editie op zaterdag 25 november hebben ze alweer drie namen gestrikt die misschien niet meteen bekend in de oren klinken, maar die erg veelbelovend zijn. Wie de organisatie een beetje kent, weet dat je er mooie ontdekkingen kunt doen. Carla del Forno komt uit Australië maar ...

lees meer...
NIEUWS 18/11/2017 : Luminous Dash Festival

Het valt niet uit te sluiten dat u op de hoogte bent dat er naast Dark Entries nog andere muziekzines op het wereldwijde web beschikbaar zijn. Eén daarvan is Luminous Dash, een magazine waar over rock, pop maar ook heel wat over wave geschreven wordt. Luminous Dash doet daarbij nog meer: ze organiseren festivals, die net als onze eigenste ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2017 : So What Fest laat je smullen van de beste (belgische) punk!

Het So What Festival is aan zijn derde editie toe, en reken maar dat het een donderende editie wordt. De affiche is werkelijk een godsgeschenk voor iedereen die van punk en hardcore houdt. We zetten de groepen op een rijtje: The Anti-Nowhere League: Britse Hardcoregroep die reeds sinds 1980 actief zijn, en dat anno 2017 nog steeds zijn, ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2017 : Mantus: Phosphor

Mantus weet ons keer op keer te verrassen met geweldige cd's, maar van de laatste 'Refugium' waren we wel danig onder de indruk. En de kans is groot dat we dat ook zullen zijn van opvolger 'Staub & Asche', de 17de plaat reeds van het Duitse duo. Waarom we dat denken? Zomaar. Oh ja, en ook omdat we reeds ondersteboven ...

lees meer...
INTERVIEW : THE IMAGINARY SUITCASE - In liefdesliedjes wordt een gevoel geprijsd dat voor mij meer wijst op de wil om de individualiteit van de ander te beheersen en te bezitten

The Imaginary Suitcase is terug met een zoetzure plaat: Thy Grace & Wisdom. Het is een moeilijke bevalling geweest, want Laurent Leemans - de man achter The Imaginary Suitcase - had er twee jaar voor nodig. In het verleden bracht hij soms verschillende platen per jaar uit. De nieuwe plaat klinkt opvallend geëngageerd, maar ook de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LE GUESS WHO? (9-11-2017, Utrecht) - Impressie van het Nederlandse stadsfestival.

Aangekomen in Utrecht, zakten we af naar de Domkerk, een imposant gotisch bouwwerk alwaar het Bulgaarse vrouwenkoor Le Mystère Des Voix Bulgares het festival op gang zou trekken. Een perfecte setting voor deze in de hoogdagen van het prestigieuze 4AD label opmerkelijke ‘groep’ leek ons. Een halfuurtje voor aanvang bleek ...