casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.312 items

   

Philippe Petit
Do Humans Dream Of Electronic Ships
Electroacoustic - Experimental
05/06/2020 : Philippe Petit - Do Humans Dream Of Electronic Ships
Opa Loka Records  Opa Loka Records
05/06/2020, Dimi Brands

Liefhebbers van bliepjes allerhande, spits de oren want Philippe Petit komt weer met nieuw werk aanzetten. Een conceptalbum deze keer want hij wil met Do Humans Dream Of Electronic Ships een ode brengen aan Blade Runner: Do Androids Dream Of Electric Sheep van sciencefiction auteur en cultfiguur Philip K. Dick.

Het werk van deze schrijver is diepmenselijk: wat maakt ons wie we zijn? Welke rol speelt ons geheugen daarbij? In een aantal verhalen duikt een machine op die de herinneringen van mensen kan uitvegen en/of toevoegen. In Do Androids Dream Of Electric Sheep behandelt hij eveneens het mens zijn. De hoofdpersoon schakelt androïden uit daar ze zich niet op aarde mogen bewegen, maar wie of wat is hij zelf?

Petit heeft altijd een brede interesse in soundtracks vertoont en ziet zich graag als een “muzikale reisagent”.

Dankzij hem mogen we dus bijna twee uur lang ervaren hoe ruimtereizen zouden kunnen zijn. Het betreft een reeks samenwerkingen die hulde brengen aan science fiction esthetiek, beeldspraak en futuristische benadering. Meer elektro-akoestisch dan pop, althans in zijn concrete benadering en verlangen om genrebeperkingen te doorbreken...

Science fiction en haar zoektocht om het onverklaarbare te doorgronden, heeft altijd de verbeeldingskracht van de mens gestimuleerd, waardoor het mogelijk werd deze inzichten te projecteren naar mogelijke toekomsten.

60 jaar gelezen, op 14 september 1959, was Luna II het eerste ruimtevaartuig dat het oppervlak van de maan bereikte en het eerste door mensen gemaakte object dat op een ander hemellichaam landde. 50 jaar geleden, in 1969, markeerde de Amerikaanse landing van de eerste mensen op de maan het hoogtepunt van de dromen naar het ruimtetijdperk en de eerste overwinning in de Space Race die aanving in 1955. We keren terug naar de tijd dat Space Age Pop de geboorte gaf aan muziek die geïnspireerd was door de geest van die tijd: een optimisme gebaseerd op de sterke naoorlogse economie en technologie-boom, en opwinding over de eerste uitstapjes van de mensheid naar de ruimte.

Petit heeft de afgelopen jaren cursussen compositie en elektroakoestische muziek gevolgd aan het Conservatorium, en specialiseerde zich in spatialisering en semi- of modulaire synthese. Een techniek die op het punt staat op een nieuwe planeet te landen sinds het reproduceren van een zelfde stuk haast onmogelijk is, wat past bij de ethische vastberadenheid van Petit om nooit hetzelfde album te produceren.

Het bereiken van een geheel nieuw geluidsuniversum, het openen van nieuwe deuren van perceptie en mogelijkheden, een technologie die het mogelijk maakt om texturen en elektronische abstracties, plastieken geluiden, georganiseerde sonische objecten te creëeren met behulp van vintage instrumenten zijn zowat de doelstelling van deze dubbelaar geworden.

De instrumenten waarvan sprake luisteren naar namen als Buchla Easel “The Electric Music Box”, Moog Model 15, Minimoog Model D, Vintage RSF Expander Kobol, Arp 2600, Synclavier,... Elk van de vijf stukken bevatten een veelheid aan instrumenten (naast deze verspreiders van retro geluiden hoor je verder nog cello, bewerkte stemmen/koorzang, grand piano, theremin, gitaar, cimbalom en turntablism) wat zich ook vertaald in het nummer. Wonderwel weet Petit met zijn kunde om het toch niet als claustrofobisch te laten overkomen.

Een nieuwe start, op zoek naar een persoonlijk geluid: het rangschikken van kleur, vormen en bereik, het verstoren van de klankkleur en het harmonische, het uit elkaar halen van de principes van horizontaliteit (melodie) en die van verticaliteit (akkoorden), het moduleren van een ‘eeuwigdurende timbrische beweging’ die altijd in mutatie is, een geluid van zowel substantie als schaduw, een reis naar een nieuwe dimensie: kortom Philippe Petits eigenste Twilight Zone alwaar muziek gebaard wordt die telepaten die trachten onze gedachten te lezen zou kunnen blokkeren.

Naast dit album krijg je er nog een bonus cd bij met twee live improvisaties. Voor ‘Laïka In Space’ had Petit het verhaal van de eerste hond die door de Russen in 1957 in de Spoetnik 2 gelanceerd werd. Laika was het eerste wezen dat levend rond de aarde cirkelde. Eerder waren er zowel door de Sovjet-Unie als door de VS dieren de ruimte ingeschoten maar die hadden geen omloop volbracht.

Spoetnik 2 was niet ontworpen om terug te langen en verbrandde bij terugkeer in de atmosfeer op 14 mei 1958, maar Laika was lang voor dat moment reeds dood. Het plan was geweest haar voor die tijd door een vergif in het voedsel te laten sterven maar in oktober 2002 werd bekend dat Laika al na een paar uur in de ruimte was overleden aan oververhitting en stress, voordat de vierde omloop ten einde was. Dat u zelf te kampen zal krijgen met stressgevoelens tijdens deze maar liefst 55 minuten van de hak op de tak springende brok sluiten we evenmin uit.

Tussen de geïmproviseerde segmenten door zitten er geregeld geluiden die met het blote oor moeilijk waarneembaar zijn. We raden dan ook aan om dit te beluisteren met een koptelefoon want anders wordt de vaart uit het lange stuk gehaald wat een jammere zaak zou zijn. Het is immers verbazingwekkend te horen welke geluiden Petit allemaal tevoorschijn tovert, al dien je wel een liefhebber te zijn van het experimentele genre om het hiermee eens te zijn.

Dankzij het gebruik van het vintage instrumentarium dat een bij momenten erg analoog aandoend geluid met zich meebrengt wanen we ons geregeld in een retro sf film. Of misschien maakte u er vroeger als kind ook een sport van om na het einde van de radiofrequenties bereikt te hebben ijverig te blijven verder draaien aan de ontvangst knop? Wel, de geluiden die daarbij vrijkwamen komen ook in de buurt van het gebliep dat je hier tijdens deze improvisatie rond de oren vliegt.

We denken even aan het scherp ontwikkelde gehoor van honden, en kunnen ons voorstellen dat Laika dit allemaal niet zo leuk moet gevonden hebben. Alhoewel, als we afgaan op onze eigen viervoeter die vredig voor de stereo een uiltje ligt te knappen, zal dit dan wel meevallen. Hoewel bij momenten dus wel sterke stukken, vergt Petit hier bijna een uur lang wel heel erg veel geduld van de luisteraar die van stukken pure noise naar enerverend gepingel en weer terug gestuurd wordt. Zouden er ambtenaren zijn in de ruimte? Want het kastje en de muur hebben we meermaals mogen aanschouwen.

‘Why Do Birds’ werd eveneens live opgenomen, in 1 take zonder overdubs. Petit liet zich hiervoor inspireren door de novelle met dezelfde titel van Damon Knight waarin de gehele mensheid zichzelf in een soort gigantische doos moet plaatsen alvorens onze wereld binnen 12 jaar vernietigd zal worden. Vanuit dit standpunt gaat Petit de conversatie met de vijand aan door middel van zijn vintage apparatuur.

Wisselend van tempo gaande van traag opbouwend tot losbarstend in volle lichtsnelheid, en ook hier met een zodanige hoeveelheid aan blieps dat we even denken dat Star Wars’ R2-D2 zich in onze boxen verstopt heeft.

Het is best wel boeiend om te horen hoe Petit de conversatie tussen hem en de indringers aangaat. Een sterk staaltje van experimenteel vraag en antwoord. Minder langgerekt ook, en met amper tien minuten best comfortabel om uit te zitten.

Op het einde van de rit blijven we toch met gemengde gevoelens achter. Conceptueel zit het goed, muzikaal zijn we slechts halvelings mee in het verhaal dat Petit tracht te vertellen. Hoewel het album best wel zijn sterke momenten kent, durft onze aandacht bij het ontbreken hiervan wel heel snel af te dwalen.

Een groot sf fan zijn we dan ook nooit geweest, daar kan Petit met dit werk dus ook geen verandering in brengen.

Philippe Petit

Dimi Brands
05/06/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...