casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.907 items

   

Philippe Petit
Do Humans Dream Of Electronic Ships
Electroacoustic - Experimental
05/06/2020 : Philippe Petit - Do Humans Dream Of Electronic Ships
Opa Loka Records  Opa Loka Records
05/06/2020, Dimi Brands

Liefhebbers van bliepjes allerhande, spits de oren want Philippe Petit komt weer met nieuw werk aanzetten. Een conceptalbum deze keer want hij wil met Do Humans Dream Of Electronic Ships een ode brengen aan Blade Runner: Do Androids Dream Of Electric Sheep van sciencefiction auteur en cultfiguur Philip K. Dick.

Het werk van deze schrijver is diepmenselijk: wat maakt ons wie we zijn? Welke rol speelt ons geheugen daarbij? In een aantal verhalen duikt een machine op die de herinneringen van mensen kan uitvegen en/of toevoegen. In Do Androids Dream Of Electric Sheep behandelt hij eveneens het mens zijn. De hoofdpersoon schakelt androïden uit daar ze zich niet op aarde mogen bewegen, maar wie of wat is hij zelf?

Petit heeft altijd een brede interesse in soundtracks vertoont en ziet zich graag als een “muzikale reisagent”.

Dankzij hem mogen we dus bijna twee uur lang ervaren hoe ruimtereizen zouden kunnen zijn. Het betreft een reeks samenwerkingen die hulde brengen aan science fiction esthetiek, beeldspraak en futuristische benadering. Meer elektro-akoestisch dan pop, althans in zijn concrete benadering en verlangen om genrebeperkingen te doorbreken...

Science fiction en haar zoektocht om het onverklaarbare te doorgronden, heeft altijd de verbeeldingskracht van de mens gestimuleerd, waardoor het mogelijk werd deze inzichten te projecteren naar mogelijke toekomsten.

60 jaar gelezen, op 14 september 1959, was Luna II het eerste ruimtevaartuig dat het oppervlak van de maan bereikte en het eerste door mensen gemaakte object dat op een ander hemellichaam landde. 50 jaar geleden, in 1969, markeerde de Amerikaanse landing van de eerste mensen op de maan het hoogtepunt van de dromen naar het ruimtetijdperk en de eerste overwinning in de Space Race die aanving in 1955. We keren terug naar de tijd dat Space Age Pop de geboorte gaf aan muziek die geïnspireerd was door de geest van die tijd: een optimisme gebaseerd op de sterke naoorlogse economie en technologie-boom, en opwinding over de eerste uitstapjes van de mensheid naar de ruimte.

Petit heeft de afgelopen jaren cursussen compositie en elektroakoestische muziek gevolgd aan het Conservatorium, en specialiseerde zich in spatialisering en semi- of modulaire synthese. Een techniek die op het punt staat op een nieuwe planeet te landen sinds het reproduceren van een zelfde stuk haast onmogelijk is, wat past bij de ethische vastberadenheid van Petit om nooit hetzelfde album te produceren.

Het bereiken van een geheel nieuw geluidsuniversum, het openen van nieuwe deuren van perceptie en mogelijkheden, een technologie die het mogelijk maakt om texturen en elektronische abstracties, plastieken geluiden, georganiseerde sonische objecten te creëeren met behulp van vintage instrumenten zijn zowat de doelstelling van deze dubbelaar geworden.

De instrumenten waarvan sprake luisteren naar namen als Buchla Easel “The Electric Music Box”, Moog Model 15, Minimoog Model D, Vintage RSF Expander Kobol, Arp 2600, Synclavier,... Elk van de vijf stukken bevatten een veelheid aan instrumenten (naast deze verspreiders van retro geluiden hoor je verder nog cello, bewerkte stemmen/koorzang, grand piano, theremin, gitaar, cimbalom en turntablism) wat zich ook vertaald in het nummer. Wonderwel weet Petit met zijn kunde om het toch niet als claustrofobisch te laten overkomen.

Een nieuwe start, op zoek naar een persoonlijk geluid: het rangschikken van kleur, vormen en bereik, het verstoren van de klankkleur en het harmonische, het uit elkaar halen van de principes van horizontaliteit (melodie) en die van verticaliteit (akkoorden), het moduleren van een ‘eeuwigdurende timbrische beweging’ die altijd in mutatie is, een geluid van zowel substantie als schaduw, een reis naar een nieuwe dimensie: kortom Philippe Petits eigenste Twilight Zone alwaar muziek gebaard wordt die telepaten die trachten onze gedachten te lezen zou kunnen blokkeren.

Naast dit album krijg je er nog een bonus cd bij met twee live improvisaties. Voor ‘Laïka In Space’ had Petit het verhaal van de eerste hond die door de Russen in 1957 in de Spoetnik 2 gelanceerd werd. Laika was het eerste wezen dat levend rond de aarde cirkelde. Eerder waren er zowel door de Sovjet-Unie als door de VS dieren de ruimte ingeschoten maar die hadden geen omloop volbracht.

Spoetnik 2 was niet ontworpen om terug te langen en verbrandde bij terugkeer in de atmosfeer op 14 mei 1958, maar Laika was lang voor dat moment reeds dood. Het plan was geweest haar voor die tijd door een vergif in het voedsel te laten sterven maar in oktober 2002 werd bekend dat Laika al na een paar uur in de ruimte was overleden aan oververhitting en stress, voordat de vierde omloop ten einde was. Dat u zelf te kampen zal krijgen met stressgevoelens tijdens deze maar liefst 55 minuten van de hak op de tak springende brok sluiten we evenmin uit.

Tussen de geïmproviseerde segmenten door zitten er geregeld geluiden die met het blote oor moeilijk waarneembaar zijn. We raden dan ook aan om dit te beluisteren met een koptelefoon want anders wordt de vaart uit het lange stuk gehaald wat een jammere zaak zou zijn. Het is immers verbazingwekkend te horen welke geluiden Petit allemaal tevoorschijn tovert, al dien je wel een liefhebber te zijn van het experimentele genre om het hiermee eens te zijn.

Dankzij het gebruik van het vintage instrumentarium dat een bij momenten erg analoog aandoend geluid met zich meebrengt wanen we ons geregeld in een retro sf film. Of misschien maakte u er vroeger als kind ook een sport van om na het einde van de radiofrequenties bereikt te hebben ijverig te blijven verder draaien aan de ontvangst knop? Wel, de geluiden die daarbij vrijkwamen komen ook in de buurt van het gebliep dat je hier tijdens deze improvisatie rond de oren vliegt.

We denken even aan het scherp ontwikkelde gehoor van honden, en kunnen ons voorstellen dat Laika dit allemaal niet zo leuk moet gevonden hebben. Alhoewel, als we afgaan op onze eigen viervoeter die vredig voor de stereo een uiltje ligt te knappen, zal dit dan wel meevallen. Hoewel bij momenten dus wel sterke stukken, vergt Petit hier bijna een uur lang wel heel erg veel geduld van de luisteraar die van stukken pure noise naar enerverend gepingel en weer terug gestuurd wordt. Zouden er ambtenaren zijn in de ruimte? Want het kastje en de muur hebben we meermaals mogen aanschouwen.

‘Why Do Birds’ werd eveneens live opgenomen, in 1 take zonder overdubs. Petit liet zich hiervoor inspireren door de novelle met dezelfde titel van Damon Knight waarin de gehele mensheid zichzelf in een soort gigantische doos moet plaatsen alvorens onze wereld binnen 12 jaar vernietigd zal worden. Vanuit dit standpunt gaat Petit de conversatie met de vijand aan door middel van zijn vintage apparatuur.

Wisselend van tempo gaande van traag opbouwend tot losbarstend in volle lichtsnelheid, en ook hier met een zodanige hoeveelheid aan blieps dat we even denken dat Star Wars’ R2-D2 zich in onze boxen verstopt heeft.

Het is best wel boeiend om te horen hoe Petit de conversatie tussen hem en de indringers aangaat. Een sterk staaltje van experimenteel vraag en antwoord. Minder langgerekt ook, en met amper tien minuten best comfortabel om uit te zitten.

Op het einde van de rit blijven we toch met gemengde gevoelens achter. Conceptueel zit het goed, muzikaal zijn we slechts halvelings mee in het verhaal dat Petit tracht te vertellen. Hoewel het album best wel zijn sterke momenten kent, durft onze aandacht bij het ontbreken hiervan wel heel snel af te dwalen.

Een groot sf fan zijn we dan ook nooit geweest, daar kan Petit met dit werk dus ook geen verandering in brengen.

Philippe Petit

Dimi Brands
05/06/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/12/2021 : Sinner’s Day 2022 al in volle voorbereiding

Misschien hebt u de editie van dit jaar nog niet helemaal verteerd, toch pakt de Sinner’s Day organisatie nu al uit met een reeks nieuwe namen! Zo werden recent aan de affiche toegevoegd; The Birthday Massacre, The Exploited, Actors, Zware Machine, NOYCE™ (met een exclusief verjaardagsconcert voor België), Tiny Magnetic Pets, ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Wat is er loos met Lacrimosa?

Er komt een nieuwe plaat van Lacrimosa aan. 'Leidenschaft' zal er net op tijd zijn om onder de kerstboom te liggen. Langzamerhand krijgen we meer informatie over de plaat. En ja, de eerste video is een feit. 'Raubtier' is het eerste volledige nummer dat we kunnen beluisteren uit de nieuwe plaat. En we krijgen er zelfs beelden ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Nog meer video's uit 'The Book Of Fire' van Mono Inc.

Het blijft maar video's regenen uit de laatste plaat van Mono Inc. Intussen hebben al 9 van de 12 nummers op het laatste opus 'THe Book Of Fire' een video gekregen. De laatste nieuwe is 'Nemesis', een meer ingetogen nummer. Waarom zoveel video's? Wel, omdat 'The Book Of Fire' een immens succes is, en daar wil ...

lees meer...
FOTO'S : The Breath of Life - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Enzo Kreft - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...