|
|||||||||||||
Ik ben van mening dat wij als redacteurs van Dark Entries ook met een opvoedkundige taak opgezadeld zitten. Maandelijks worden we bedolven onder de nieuwe releases die ieder volgens zijn of haar vakgebied aan een kritisch oor onderwerpt, en indien de persoon in kwestie het nodig acht deze of gene release onder de aandacht van het lezerspubliek te brengen door er een karrenvracht aan sterren tegenaan te smijten. Maar ook wat oude pareltjes betreft is het altijd een goed idee om deze terug onder de aandacht te brengen, dan denk ik aan een reissue, een Oud Goud-artikel of een overzichtscompilatie. De muziekliefhebber die graag dieper graaft zal ons dit in dank afnemen, althans dat hopen we toch. In deze nobele taak worden we vandaag een handje geholpen door Philipp Münch. Aan de jonkies die het bij het horen van deze naam in Keulen horen donderen: lees vooral verder! Münch, als we uit ons blote hoofd onze favoriete artiest op het Ant Zen label moeten aanduiden komen we steevast bij hem uit, dook dit jaar in zijn rijke verleden en bracht een tape uit waarop hij een overzicht brengt van opnieuw ingespeelde songs van zijn vroegere project Ars Moriendi. Niet toevallig dat dit op cassette gebeurt, want Ars Moriendi (dat in 1989 ten tonele verscheen) waren kinderen van de underground cassette cultuur. Ars Moriendi was meer een collectief dan dat je echt van een groep kan spreken. Het was een komen en gaan van leden en Münch was de meest constant actieve onder hen. In de loop van vijf jaar bracht Ars Moriendi een half dozijn albums uit die qua stijl evolueerden van industrial met punk esthetiek in het begin naar een verkenning van diepere, donkerdere muzikale gebieden. Als je weet dat artiesten die zich bij Ars Moriendi voegden later furore zouden maken onder de namen Asche, Templegarden’s, Morgenstern, Monokrom, Mandelbrot en Synapscape (om er maar een paar te noemen) moet je er niet aan twijfelen dat het hier een echte vergaarbak voor talent betreft. De tijd staat niet stil en in de drie decennia die ons scheiden van het eerste wapenfeit van Ars Moriendi leven we ook nu in verontrustende en onzekere tijden wat hun muziek nog even actueel maakt als toen. Münch trok zich dus terug in de studio en met behulp van hedendaagse productiemiddelen nam hij twaalf nummers onder handen. Van ritmische knallers als ‘Deeper Trance’, ‘Meiner Selbst’ en ‘Splatter Me’ tot confronterende mokerslager als ‘Bewegung’ en ‘Valium’, ‘Kingdom Ov Trust’ vertegenwoordigt de plechtige, meer sinistere kant van Ars Moriendi terwijl ‘Verworrene Welt’ ons mee terugneemt naar de apocalyptische kijk op de voorbijgaande koude oorlog, die een alarmerende comeback maakt en na al die jaren eveneens niets aan zeggingskracht heeft ingeboet. In het ware behoud van hun gemeenschappelijke geest, kon Münch rekenen op een resem vocale en muzikale bijdragen van voormalige Ars Moriendi leden en metgezellen: Moata-Omen en Hell-G, Tim Kniep en Babsi Teicher, Asche/Morgenstern en hun kinderen Lilith en Leigh, waarmee Münch het doorgeven van de muzikale erfenis wel heel concreet maakt. Een stukje muziekgeschiedenis waar Dark Entries, en dus ook u, niet omheen kan!
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
We Are Ooh People - WAOP
Bedless Bones - Sublime Malaise
DILK - Hardship
Darkwood - Twilight Garden
Genocide Organ - Tipping Point
Adolphobitch - Broken Wings
Shaman Elephant - Wide Awake But Still Asleep
Trepaneringsritualen - Oberhausen Ritual -Live At Maschinenfest 2016
Taibach - Taibach
Troum - Vorbei Der Tod
Andere besprekingen van PHILIPP MüNCH
Philipp Münch - Greyscale
Philipp Münch - Elysium