|
|||||||||||||
Thiago Desant heet de man achter de one man act Phantoms Vs Fire en hij komt uit Brazilië. “Modern Monsters I & II” (19 tracks, 67 minuten) is de opvolger van de in 2019 verschenen albums “WLDLFE” en “My Mind As Your Amusement Park” waarvan je hier de Dark Entries bespreking vindt. Het nieuwe album verscheen opnieuw als cd-r release bij het Duitse label Blackjack Illuminist Records en laat een soort cinematografische dark ambient horen met een sound ergens tussen neoklassiek en synthwave. Het lijkt een echt DIY project. ‘Written, performed and produced’ by Thiago Desant, staat er op de achterflap. Thiago Desant was zelf ook verantwoordelijk voor het complete artwork. Op het cd-schijfje zelf is met zwart en geel een soort verf spray gespoten. Op het binnenpaneel staat een soort kunstzinnige heks met groen gezicht en op de achterkant een schedel. Ken je die techniek uit de lagere school waarbij je met wasco’s een tekenblad moest volkleuren en dan het ganse blad zwart verven? Als je dan de verf wegschraapte kon je zo een kleurige tekening tevoorschijn toveren. Deze techniek lijkt me hier te zijn gebruikt voor de schedeltekening op de achterflap. Het ganse product lijkt aldus een soort DIY knutselwerkje. Openen doet het album met “My Voice Is In My Sword”, een track met clavecimbelachtige synthesizertonen en met samples van wat klinkt als voetstappen op grind, een helicopterschroef en vage gezangen. Dan volgen instrumentale synthwave nummers met namen als “The Ghost-Eater” (met samples van koorzangen), “Full Of Scorpions Is My Mind” en het wat meer beatgerichte “The Roanoke Colony Zombies”. Het klinkt allemaal behoorlijk theatraal en bombastisch. Tot nu toe klonk de synthwave vrij ambient en soundtrackachtig maar met het knappe “The Law” krijgen we een meer naar minimal synth neigend nummer. Noisy overstuurde geluiden zorgen voor een scherp randje “Breaking In” zou in zijn pompeus en symfonisch neoklassiek bombast de dreigende intro kunnen zijn van een martial album. En dat geldt voor nog wel een paar tracks zoals ook onder meer “Fair Is Foul And Foul Is Fair”. “The Nameless City” begint met onweersgeluiden en eindigt met onweer en hondengeblaf. Tussendoor horen we weer geheimzinnige zangsamples en steken dramatische kerkorgels de kop op. In “Necronomicon” zitten aanzwellende stringgeluiden en theatraal tromgeroffel. “Pharaoh” is ook een van de betere tracks en klinkt weer wat meer minimal synth, zoals ook de track “Tulpa”. De voorlaatste en tevens de langste track “It Has Teeth” (9 minuten) neigt dan weer het meest naar drone. Bij het album hoort ook een wat warrig verhaaltje over een personage dat naar de Arabische woestijn trekt, die het in zijn streven naar macht en wraak uiteindelijk tot farao schopt in Egypte en die zichzelf uiteindelijk als een god beschouwt. Maar dit verhaaltje heb je allerminst nodig om ‘mee’ te zijn met de muziek. Voor fans van cinematografische synthwave en instrumentale dark wave.
Henk Vereecken |
Volgende besprekingen
Frontmachine - Wrong Fate (vinyl)
Artur Rumiński - Artur Rumiński
Dive - Where Do We Go From Here?
Winterstille - Puin Van Dromen
Selofan - Partners In Hell
Yannis Kyriakides & Andy Moor - Pavilion
Ashtoreth & Stratosphere - Between Worlds
Lebanon Hanover - Sci-Fi Sky
Moan - Isolate – Desolate – Mutate
RNGMNN - Arctic Interference