casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

30 items

   

Stratosphere
Collaborations I
Ambient - Dark Ambient - Drone - Post Rock
14/05/2021 : Stratosphere - Collaborations I
Industry8  Industry8
14/05/2021, Dimi Brands

Stratosphere (Ronald Mariën) bracht onlangs het tweede deel van zijn Collaborations uit. Na mijn lovende recensie van Between Worlds die de man samen met Ashtoreth maakte, werd dan ook vriendelijk aan mij gevraagd of ik ook hier eens mijn oor aan wilde leende.

Van een retorische vraag gesproken! Niet veel later stond Ronald gewoon aan de deur om me het plaatje persoonlijk te overhandigen, hoe sympathiek is me dat!

Hij had er tevens het door Dark Entries schandelijk over het hoofd geziene (we kunnen niet overal tegelijk zijn luidt steevast ons (flauw) excuus) eerste deel aan toegevoegd. Op die manier kregen we een volledig beeld, aldus Mariën. Waarvoor duizendmaal dank.

Collaborations I verscheen in 2018 en, je moet het niet ver zoeken, bundelt 9 samenwerkingen die Stratosphere bij elkaar sprokkelde.

Drone en dark ambient mogen dan wel bekend staan als genres waarin kluizenaars zich als een vis in het water voelen. Eenzaamheid en isolatie vormen hier geenszins hindernissen in het weven van klanktapijten.

Een beetje paradoxaal dan ook dat het net deze genres zijn waarin lustig samenwerkingsverbanden gesmeed worden. Wanneer we lijnen trekken tussen de artiesten op dit album en hun onderlinge collaboraties wordt dit ons-kent-ons verhaal des te meer aangedikt en krijgen we een kunstwerkje dat Mondriaan goedkeurend zou gadeslaan.

Aangezien dit huzarenstukje reeds enkele jaren geleden uitkwam leek ons een Oud Goud behandeling wel gepast. Met genoegen laten we hen die er nog niet mee bekend waren kennismaken met Stratosphere, en staan we in een weg ook even stil bij de kompanen die hem begeleiden op deze muzikale reis.

First things first, laat ons dus eerst beginnen met het Stratosphere verhaal. Dit begon in de vroege jaren 90. In zijn experimentele songs ontdekte Mariën de vele methoden van geluidscreatie en productie. De eerste nummers bevonden zich in de industriële richting, maar met de aanschaf van zijn eerste geluidsmodulator ging de bal pas echt aan het rollen. Er ontstonden meer melancholische klanken en de eerste soundscapes werden op deze manier tot leven gewekt. Tijdens zijn hogere opleiding vond Mariën zijn muzikale richting en met de groei van zijn uitrusting gingen de ideeën in dezelfde richting. Via een vriend die een radioprogramma startte op Radio Centraal waar genres als dark ambient en andere sferische/experimentele muziek een plaats kreeg kwam Mariën in contact met Dirk Serries (Vidna Obmana), met deze ervaren rot en zijn advies leek Stratosphere helemaal klaar voor lancering binnen het wereldje.

Een samenwerking met diezelfde Serries (In A Place Of Mutual Understanding (2013) verscheen bij het Projekt label van Sam Rosenthal (black tape for a blue girl). Het bleek een geslaagd huwelijk want het label bracht later nog enkele titels van Stratosphere uit (Aftermath (2015) en Rise (2016)).

Collaborations I verscheen dan weer op het ons tot dusver onbekende Industry8 label.

Stratosphere maakt gebruik van gitaar en bas als belangrijkste instrumenten die op hun beurt met pedalen gemanipuleerd worden om aldus harmonische soundscapes te creëren die zich dus in drone en dark ambient sferen bevinden, maar net zo graag een hint naar post-rock invloeden verraadt.

Een omschrijving die ook op het lange lijf van mede-Antwerpenaar Peter Verwimpt alias Ashtoreth geschreven is.

De eerste samenwerking (‘Breaking The Barriers/Revealing The Unknown’) is er dan ook eentje met deze spitsbroeder. Het vorig jaar verschenen album Between Worlds (op het Nederlandse toplabel Winter-Light), een wondermooi eerbetoon aan de betreurde fotografe/vriendin Nicky Hellemans, maakte meer dan duidelijk dat deze coöperatie er eentje van goud was.

Het nummer dat we hier horen is de eerste improvisatie die Stratosphere aandurfde. Met Ashtoreth, een ervaringsdeskundige wat deze techniek betreft, heeft Mariën alvast de perfecte leermeester ingeschakeld. Het eindresultaat is een collage geworden van twee sessies die leidde tot deze albumopener. Ashtoreth geeft het geheel zijn typische mysterieuze/sjamanistische sfeer mee. We lopen even op de feiten vooruit en verklappen nu reeds dat naarmate het album vordert we een duidelijk afgetekend gemeenschappelijk kenmerk van de afzonderlijke nummers kunnen optekenen: Stratosphere neemt ruim de tijd om zijn eigen geluiden te laten samensmelten met die van zijn collegae.

In de traagheid die elk van deze nummers kenmerkt (naast enkele kortere nummers lijken tien minuten een grens waar Stratosphere en co graag al eens overspringen) spreekt niet alleen een vorm van wederzijds respect maar ligt ook de sleutel om tot een perfect gebalanceerde symbiose te komen. Doordat Mariën zijn klanken in het lang en het breed uitsmeert lijken deze verschillende atmosferen te doorkruisen, waardoor de naam Stratosphere voor dit ijl klinkende resultaat niet toevallig lijkt te zijn.

Na Ashtoreth is het de beurt aan Distant Fires Burning. Dit project werd in 2007 door Mechelaar Gert De Meester opgericht. Zijn muzikale avonturen begonnen met experimenten met de Commodore 64 en cassetterecords waarbij namen als The Future Sound Of London, Aphex Twin, Autechre en The Black Dog als bron van inspiratie golden.

Rond 2000 deden computer en software hun intrede en maakte hij onder de naam breakbeat en techno, wat in 2003 resulteerde in de EP Structures. Een jaartje later werd hij gevraagd om de muziek en geluidseffecten voor een science fiction/komedie stuk genaamd Ark te maken. Verder werd ook onder de naam The Mental Attack nog een album in eigen beheer uitgebracht. Rond 2007 begon De Meester meer te experimenteren met ambient. Ook hier werd hij gevraagd bij te dragen aan een soundtrack. Deze keer voor een reclamespot voor het merk Kinto (we hebben het even moeten opzoeken en Google laat ons twijfelen tussen brillen en thermosflessen). Met albums als Messierobjekten en 7 Sisters wist hij niet alleen te imponeren, tevens wist hij telkens een boeiend onderwerp aan de grondslag te leggen (in dit geval respectievelijk de 17de eeuwse astronoom Charles Messier en de mythe van de Griekse Pleiaden).

Onbegrijpelijk dat er over zijn werk tot op heden op deze site nog niet gerept is... maar ja, daar heb je dat flauw excuus weer: we kunnen niet overal tegelijk zijn. Al ben ik wel van mening dat we dergelijke artiesten, en dan nog wel van eigen bodem, op onze site een klankbord MOETEN geven. Eerder dan aan een buitenlands artiest die zich daarenboven ook nog eens van een voor ons doelpubliek irrelevant genre bedient. Maar we wijken af...

‘Within The Unintended’, de samenwerking tussen Distant Fires Burning en Stratosphere, mag gezien worden als het meest relaxte nummer van dit album. De Meester legt met minimale elektronische percussie en een gemoduleerde basgitaar de basis ervan. Het ontstaan was heel sereen, waardoor Mariën besloot hier verder in mee te gaan. Dat bedoelen we dus in het eerder vernoemde respectvolle karakter van deze plaat: nergens gaat een van de artiesten aan het ‘hollen’, de schijnwerper is telkens groot genoeg voor beiden.

Waarmee we zeker niet willen zeggen dat er maar wat aangemodderd word! Nee hoor, want haaks tegenover dit nummer staat dan weer ‘Erratic Flow’, waarbij beroep gedaan wordt op de Canadese (tegenwoordig in Berlijn residerende) ultraproductieve multi-instrumentalist Aidan Baker. De onderliggende flow van Stratosphere is wederom traag, Baker kiest daarentegen voor een melodieuze inbreng waardoor het nummer relaxerend en verontrustend tegelijk wordt. Duik zeker eens dieper in het werk van Baker, het zal u niet teleurstellen. Vorig jaar nog haalde zijn op Consouling Sounds uitgegeven There/Not There met gemak mijn eindejaarslijstje

De enige naam die ons vreemd in de oren klinkt is die van Georgeson. Veel info vinden we er ook niet over terug, behalve dan dat het een modern klassiek project betreft van ene Joris De Bolle.

Met ‘La Vallée de la Somme’ tekent hij present voor het meest toegankelijke nummer op Collaborations I. Dit is vooral te danken aan het instrument dat hij hiervoor in de strijd gooit: de piano. Waaruit ook de veelzijdigheid van Stratospheres soundscapes blijkt. Dit kortere, haast poppy nummertje staat strategisch gezien slim netjes in het midden van de plaat geparkeerd. Zo schemert er na een halfuur in het gitzwarte donker gezeten te hebben middels het optimistische karakter van de song alsnog een flinke sprankel hoop door. Geen overbodige luxe wanneer je weet dat er nog een half uur deemstering te wachten staat.

Deze komt echter niet in de eerste plaats van Misantronics, al zou dit project van Serge Timmers gezien zijn naam alleen al hiervoor perfect in aanmerking komen. Samen met Stratopshere wordt hier wel terug voor een nieuwe wending gekozen, deze keer in de richting van de elektronische muziek met synths en elektronische drums. Een uitdaging voor beide heren met een positief eindresultaat. Want dankzij de abstracte aard valt het nummer (‘Thrive’) niet uit de toon en past het volledig in meanderende flow van het album.

Na de eerste improvisatie met Ashtoreth zorgt ook ‘Lesum’ -samen met N- voor een primeur: het nummer is een opname van een one-take live-improvisatie, een manier van werken die Stratosphere tot op heden niet aandurfde. Het begin is nog positief van aard maar gaandeweg komen de duistere klanken weer opzetten waardoor we niet veel later opnieuw in een maalstroom zitten die zich een weg baant doorheen een repetitief gitaarpatroon en dronende geluidsgolven. N, oftewel Hellmut Neidhardt heeft net als Aidan Baker reeds een imposante discografie bij elkaar geschreven en werkte naast met diezelfde Baker ook al samen met onder andere Dirk Serries. Ons kent ons, zoals ik al zei, maar dan zonder de negatieve bijklank in dit geval.

Dirk Serries mag natuurlijk ook niet aan deze feestmaaltijd ontbreken. Voor ‘Core’ wierp Stratosphere de basis voor diens voeten waarna zijn leermeester er zijn stevige stempel op drukte. Deze jarenlange vriendschap/collegialiteit (Mariën was ooit geluidsman voor Serries) maakt dat beide heren elkaar perfect aanvoelen wat merkbaar is in deze beklijvende compositie waarbij drones en transformerende geluidsmassa’s samensmelten en naar een zinderende apotheose toewerken. Onder kolkend lava worden we echter niet bedolven, al zat de spanning er wel degelijk dik in.

‘Desolation’, samen met BARST drumster Karen Willems, is het enige nummer dat reeds op een album verscheen. Dit op Stratosphere’s vorige album Rise. Het nummer is één van Stratosphere’s favoriete live nummers dat al geruime tijd op de setlist staat. Ondertussen kreeg de song door deze live ervaring een nieuwe compositie die aangevuld werd door een live drumloop. Gespeeld met de eigenzinnige speelstijl van Willems geeft deze het nummer niet alleen extra cachet maar ook een tribaal karakter wat het geheel des te hypnotiserend maakt.

Net zoals Georgeson is Jesse Massant een minder gekende tot zeg maar onbekende naam. Deze man die ook actief is bij Black Narcissus contacteerde Mariën en al snel was duidelijk dat beide heren op dezelfde golflengte zaten. Zijn basistrack was kort, maar in Mariëns oren zo geniaal dat hij er enkel zijn gekende sound als ondersteuning moest bijvoegen. ‘Until We Meet Again’ heet het, en het blijken geen loze woorden, want Collaborations II ligt hier eveneens klaar om aan een nadere inspectie onderworpen te worden.

Samenwerkingen in de muziek, het is vaak vooral pochen met de belangrijkheid van de namen in het adresboekje. Ook het vriendenlijstje van Stratosphere mag er zeker wezen. Maar dat het eindresultaat van al deze sommen klinkt als een perfect in elkaar overvloeiende machine maakt duidelijk dat de banden tussen deze makkers dieper liggen dan dat het alleen maar mooi oogt op het hoesje. Maak uw borst alvast nat voor het tweede deel van deze ontmoetingen tussen gelijkgezinden.

Stratosphere

Dimi Brands
14/05/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ton Globiter - KITNL Dark Hour Reprise (vinyl ep)

Ton Globiter, geboren als Domenikas Blazevicius (niet meteen een 'artiestennaam'), is een Litouwse dj/producer die vooral in de edm/techno en dance scene al enig succes wist te oogsten. Zo verscheen begin 2021 een digitale versie van “Kaunas Is The New London” bij Wrong Era dat werd opgepikt door Oraculo Records. Doch ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2021 : Enter the Batcave op Sinner’s Day!

Sinner’s Day komt nu wel zeer dichtbij, rep je dus voor een ticket, u krijgt er drie dagen van 30 oktober tem 1 november maar liefst 54 bands op twee podia. Als u het allemaal niet kunt bij houden kunt u ook de Sinner’s Day app installeren. Stel je eigen tijdstabel samen met deze app en de app laat je ook toe met vriendinnetjes ...

lees meer...
CD BESPREKING : Glasgow Coma Scale - Sirens

Deze band komt niet uit Schotland zoals de naam zou kunnen laten vermoeden, maar wel uit het Duitse Frankfurt. De bandnaam is afkomstig uit de neurologie. De Glasgow Coma Scale is een internationaal erkende schaal waarmee de graad van bewustzijn van een persoon wordt gemeten. Glasgow Coma Scale laten een hoofdzakelijk instrumentale sound ...

lees meer...
CD BESPREKING : Abraxas - Embrace Capitalism (Until It Strangles You) Remixed

Dansmuziek opnieuw een geweten schoppen en bevrijden van de commerciële mentaliteit waaraan het zich heeft overgegeven. Dansen met lijf en verstand. Anarchisme en rebellie op beat. Dat is waar deze Abraxas kortweg voor staat. Scherp en lekker militant zoals het ooit was. Abraxas is ook het project van de Spaanse Damià Llorens, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Here-X - You're Coming Home ep (vinyl)

Here-X is een vrij nieuw soloproject uit Griekenland rond multi-instrumentalist en zanger Stavros Nikolau die zich voor de teksten laat bij staan door verschillende personen, zo ook Roger Waters (Pink Floyd) van wie hij het nummer “Hey You” (zie clip) even leende om er een goede eigentijdse post punk cover uit te puren. Post ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Radical G - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma) - ...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...

Om redenen ons allen wel gekend moest de Antwerpse band Flying Horseman wachten om hun album Mothership, hun zesde album in een zo goed als vlekkeloze carrière, in levende lijve aan ons voor te stellen. Wanneer dat ook nog eens achter mijn hoek, in De Roma, gebeurt dan zeg ik geen nee… Tijdens gekeuvel met oude bekenden kwamen ...

lees meer...
CD BESPREKING : TRAITRS - Horses In The Abattoir

Hippe post punk uit Canada met goth mascara en pop lipstick in een existentialistische nauw aansluitende outfit die past bij deze geconformeerde depressietijden. Zie, ik kan het ook een bio maken om het nieuwe album “Horses In The Abattoir” van het niet meer geheel onbekende TRAITRS aan te kondigen. Een charmant zagend stemmetje ...

lees meer...
NIEUWS 20/10/2021 : Sinner’ Day, zwart heeft veel tinten (deel 3 Allerheiligen)

Mijn persoonlijke voorkeuren voor de derde dag Sinner’s Day, we zitten immers in de laatste rechte lijn want nog 10 keer slapen en het is zover. Feest. Een ‘Alle Heiligen’ feesten mee op maandag 1 november in Heusden Zolder en wel op twee podia. Hopelijk hebt u dag 1 en dag 2 overleefd. Want ook op 1 november valt er één ...

lees meer...
INTERVIEW : WINTERSTILLE - Dit zijn twee tegenstrijdige aspecten van het individualisme: de belofte dat je alles in het leven kunt bereiken en de beschuldiging aan het individu als je dat niet kunt bereiken.

Eind oktober 2020 kwam ‘Puin van dromen’ uit, het debuut van Winterstille. De plaat biedt een mengeling van folk, chanson en gothic. Winterstille zal op 12 november zijn cd voorstellen in zaal De Krop in Kampenhout, en op 13 november het Porta Nigra Autumn Passage openen in Aarschot. Reden genoeg om eens dieper te graven naar de ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : GERT - Sinds 2019 zijn we officieel een Nederlandstalig DIY kleinpunk kwartet

Gert - ook bekend als Gert Kleinpunk - maakt al zeventien jaar muziek, maar heeft nog nooit een interview gegeven. Daar moest verandering in komen, vond Malcolm Nix, te meer daar Gert op 9 oktober op Breaking Barriers in Het Depot te Leuven speelt... Zo, eindelijk een interview met Gert, die ondertussen wel al ongeveer zeventien jaar een ...