casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

30 items

   

Laibach
Laibach Revisited
Industrial
15/03/2020 : Laibach - Laibach Revisited
DZR (Laibach)  DZR (Laibach)
15/03/2020, Xavier Kruth

Hij is eindelijk toegekomen. De box die ik al in 2018 besteld had, heeft er bijna twee jaar over gedaan. Hij was ook prijzig – 150 euro – en ik ben dus blij dat ik hem nu in mijn handen kan houden. Nu, de groep heeft er nog langer dan twee jaar aan gewerkt. Het origineel idee ontstond bijna 10 jaar geleden en moest oorspronkelijk in 2012 uitkomen. Later werd dat 2015, dan 2018, 2019 en uiteindelijk 2020.

‘Laibach Revisited’ is een uitvoerig aangevulde versie van de eerste plaat van Laibach uit 1985, en bestaat uit 3 cd’s, twee boekjes en een pin in een box, aangevuld met een t-shirt, allemaal mooi vormgegeven in een gedenkwaardige Laibach-stijl. Laibach was in de beginjaren van de groep een absolute sensatie in Slovenië, toen nog een deelrepubliek van Joegoslavië. De naam verwees naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië, maar dan in het Duits.

‘Om een groep Laibach Kunst te noemen in een natie die exclusief ontstaan is uit strijd - uiteindelijk in oorlog - tegen Duits politiek en cultureel expansionisme (niet enkel de nazi's) is op zijn zachts gezegd chandalig. Er kon geen grotere dadaïstische draai mogelijk zijn. De naam van de groep is zijn meest succesvolle poëtisch idee.’, zei de Sloveense schrijver en filosoof Taras Kermauner erover, want de naam deed denken aan de Oostenrijkse bezetting en – erger nog – aan de nazi-bezetting van Slovenië tijdens de tweede wereldoorlog en zijn verschrikkingen.

Het eerste optreden van Laibach – samen met een tentoonstelling, een filmvertoning en drie andere groepen – in hun geboortestad Trbolvje werd verboden zodra de groep sombere affiches in de stad uithing. De aanvraag voor het optreden was niet correct geformuleerd, zo argumenteerden de autoriteiten. Later zou de groep beweren dat het optreden een test was voor het positief bewustzijn van de Slovenen – zoals er al eerder een paar testen van overheidswege geweest waren – en dat het optreden bedoeld was om verboden te worden.

Na hun militaire dienst ging de groep terug optreden, maar hun eerste optreden in Ljubljana in 1982 lokte al meteen reactie uit. ‘Is het mogelijk? Is het mogelijk dat in Ljubljana, de eerste heldenstad van Joegoslavië, dat een groep een naam heeft die herinneringen oproept aan… Laibach’, zo klonk een protestbrief. Een brief die de groep daarna handig uitspeelde. Want negatieve publiciteit is ook publiciteit, niet?

Er volgde nog meer publiciteit, want op een optreden in Zagreb ging de groep nog verder. Ze slaagden erin om propagandafilms met speeches van Tito – de voormalige president van Joegoslavië, die stierf een maand vooraleer de groep gevormd werd – te vermengen met pornobeelden. De organisatoren legden prompt het optreden stil en distantieerden zich zonder omwegen van de groep.

Volgens sommigen werd nadien een val opgezet voor Laibach. Maar ook al was het een val, de groep viel er bewust en met open ogen in. Laibach werd uitgenodigd voor een interview op TV Tednik, waar ze hun totalitaire imago en absurde statements gewoon verder zetten. De interviewer sloot af met een oproep: ‘misschien zal nu eindelijk iemand handelen en deze gevaren, deze verschrikkelijke ideeën en statements tegenhouden hier in Ljubljana’.

Zo geschiedde, de stad Ljubljana haalde een oud decreet boven waarin stond dat het verboden was om de naam van de stad – ook in zijn Duitse variant – te gebruiken zonder toelating. De naam Laibach was vanaf nu verboden. Doch de groep presteerde het in 1984 om op te treden zonder zijn naam te vermelden. En ook op de cover van het debuut van de groep prijkte enkel het zwarte kruis – waarbinnen een getormenteerd individu zich wentelde – dat het symbool was geworden van de groep.

Het is die plaat die we met deze uitgave herdenken. Het materiaal werd grotendeels opgenomen in 1983. Sommige nummers waren al in het buitenland uitgekomen, want ook al was er een ban op de naam in Joegoslavië, de groep kon gerust door Europa touren onder zijn eigen naam. Gezien de moeilijkheden kwam het debuut in Joegoslavië slechts in 1985 op vinyl uit.

De nieuwe box bevat deze plaat, maar... eigenlijk komt de inhoud meer overheen met ‘Rekapitulacija 1980-84’, dat ongeveer gelijktijdig uitkwam in Duitsland op Walter Ulbricht Schallfolien als een dubbel-lp en dus veel meer materiaal bevatte dan de originele plaat, met nummers die ook in 1984 en 1985 opgenomen waren. U krijgt dus het maximum aan inhoud. (En zelfs als u op zoek gaat en denkt dat u nog een bonus van één of andere versie mist, dan zijn die bonussen inbegrepen in de digitale downloads bij deze uitgave.)

De eerste cd uit deze box bevat de heruitgave. Hij opent – net als beide platen waarop het gebaseerd is – met ‘Cari amici’, een opname uit het reeds vermelde optreden in Ljublijana in 1982 waarop de toenmalige zanger van Laibach – Tomaž Hostnik, die in 1982 zelfmoord pleegde – een imitatie van Mussolini ten beste gaf. De foto waarop Hostnik met bloedende kin te zien is – nadat hij een fles naar zijn hoofd gesmeten kreeg, en gewoon de show verderzette – is erg beroemd.

De plaat bevat verder heel uitgekiende noise, die verrassend goed klinkt voor de tijd en de omstandigheden waarin het opgenomen werd. We horen allerhande percussie, gitaren, maar vooral heel wat geluidsmanipulatie en synths die het geheel absoluut onheilspellend doen klinken. Ritmes zijn traag, de muziek atonaal en verzadigd van effecten. Kortom, de beklemmende herrie van industriële vervreemding en totalitaire terreur.

Ook de teksten – toen nog volledig in het Sloveens – klinken duister. Ze leggen de tegenstrijdigheden van het communisme bloot, bijvoorbeeld door citaten van Tito (in ‘Država’, een nummer dat verantwoordelijkheden van de staat oplijst, in schril contrast met de ijzingwekkende muziek) en Jaruzelski (de Poolse generaal die in 1981 de noodtoestand afriep en een sterke repressie doordreef) te incorporeren. Ze spreken van de stralende toekomst die ze tegemoet gaan (‘Sila’, ‘Brat moj’), of over moed en zelfopoffering (tot in de dood, zoals in ‘Ti, Ki Izzivaš’).

De tweede cd uit de box heet ‘Revisited’. Het zijn vernieuwde versies van de oude nummers, die tussen 2009 en 2012 opgenomen werden. Intussen heb ik deze versies al meermaals live kunnen horen, en ik was steeds erg onder de indruk. Ik ben dan ook blij die eindelijk op cd te hebben. De nummers zijn uiteraard gespeeld door muzikanten die veel beter zijn dan die op de originele opnames, en de opnames zelf zijn uitmuntend.

De nieuwe opnames verschillen erg van de originelen. De stem van Milan Fras klinkt veel zwaarder, de avant-garde piano van Sašo Vollmaier maakt het geheel nog onheilspellender, de elektronische programmatie van Luka Jamnik is voller, de krijsen van Mina Špiler gaan door merg en been, de drums van Janez Gabrič zijn meer gevarieerd… De plaat bevat ook wat nummers die niet op het debuut, maar slechts op ‘Nova Akropola’ zouden verschijnen in 1986, zoals ‘Vier personen’ en ‘Nova Akropola’. Als toetje krijg je nog wat recentere live-versies met orkest, waaronder eentje uit het optreden van Laibach in de Bozar in 2016 waar we zelf aanwezig konden zijn.

De derde cd bevat live-opnames, ondergronds opgenomen in een oude mijn dat tot museum werd omgebouwd, op 200 meter diepte. Wat het uitzonderlijk maakt zijn de drie stichtende leden van Laibach die deelnemen: Ivan Novak – die ondanks zijn belangrijke rol slechts zelden live meespeelt – en Dejan Knez – een langdurig kernlid dat tegenwoordig niet meer actief is in de groep, maar hier zang en bas op zich neemt – en tenslotte Srečko Bajda, die in het begin van de jaren 80 bij Laibach speelde. De plaat is opgedragen aan Boško Bursać, die de opnames maakte en in 2016 overleed. Hij bevat onder meer een vlammende versie van ‘Siemens-Rdeči molk’, een mix van oeroude nummers van de groep die gespeeld werden tijdens hun eerste optredens, maar nooit in studio werden opgenomen. Verder hoort u uitgesponnen en psychedelische versies van de nummers die u al op de andere twee cd’s hoorde.

En het is nog niet gedaan. De uitgave bevat ook nog een boek met verschillende teksten over Laibach. Om te beginnen de reeds bekende ’10 items van het convenant’, oftewel het manifest dat Laibach in 1983 publiceerde om zijn strategie uiteen te zetten. Het bevat citaten als ‘Laibach analyseert de relatie tussen ideologie en cultuur in een late fase, zoals voorgesteld in kunst’, ‘kunst en totalitarisme sluiten elkaar niet uit’ en ‘alle kunst kan het voorwerp van politieke manipulatie worden, behalve de kunst die dezelfde taal spreekt als de manipulatie’. Laibach stelt zich steeds gehouden te hebben aan de uitgangspunten van het manifest, waar ze steeds nieuwe toepassingen voor vonden.

De tweede tekst is de centrale en langste uit de uitgave. Hij heet ‘The Terror Of History. How Laibach Shook the State, the Party and Philosophy at the Beginning of the Eighties’ (De terreur van geschiedenis. Hoe Laibach het opnam tegen de staat, de partij en filosofie in het begin van de jaren 80) door Marcel Štefančič Jr. Het is best een zware tekst, die bol staat van citaten en opsommingen die niet altijd in detail verklaard worden. Het bevat meer beschouwingen dan feiten, en is wellicht ontoegankelijk voor wie niet al een zekere kennis van zaken heeft, onder meer over denkers als Slavoj Žižek en Jacques Lacan.

Het begin van de jaren 80 was in Joegoslavië een tijd van hoge inflatie en hoge werkloosheid. Punk en Laibach waren prima bliksemafleiders voor de economische crisis. De Sloveense deelrepubliek trad streng op tegen punk (zij het minder streng dan andere communistische landen). In 1983 werd Laibach-promotor Igor Vidmar – de man die hier ook een voorwoord schrijft voor de plaat die hij in 1985 voor het eerst uitgaf – een maand vastgehouden omdat hij verdachte badges droeg (een Dead Kennedy’s badge met een doorstreept hakenkruis werd verkeerd aangezien als een pro-nazi-teken).

Laibach zorgde evenwel voor verwarring. Punk kon bekritiseerd worden als buitenlandse invloed, maar wat moesten critici dan denken van Laibach? Dissidenten kon men brandmerken als staatsgevaarlijk, maar wat moest men doen met een groep die verkondigde de staat te willen versterken? En vooral heel geheimzinnig deed over zijn ware ideeën? ‘Laibach werk niet als een antwoord, maar als een vraag’, stelde de reeds vernoemde Žižek. En die vragen blijven zich opstapelen, terwijl de ware aard van Laibach een mysterie bleef.

De laatste tekst uit het boek is van Milan Kučan. Hij is de man die Slovenië in de onafhankelijkheid leidde, toen een hervorming van Joegoslavië onmogelijk leek, en van 1992 tot 2002 president was van de nieuwe republiek. Het is een speech die Kučan gaf voor de opening van een tentoonstelling van Laibach in Trbovlje in 2010, exact 30 jaar na de allereerste verboden tentoonstelling van de groep op dezelfde plek. Ook hij benadrukt dat Laibach negatieve reacties opriep omdat het werk van de groep zo moeilijk te vatten was. Dat hij de speech gaf, toont aan dat Laibach vandaag tot in de hoogste kringen erkend wordt in Slovenië.

Tot zover de inhoud. De box en de boekjes zijn prachtig vormgegeven, met tal van kunstwerken die in een eendrachtige stijl weergegeven zijn. De box toont weer eens aan dat Laibach één van de meest intellectueel uitdagende groepen op deze planeet is, en dat het muzikaal oeuvre van de groep misschien moeilijk te doorgronden is, maar zeer zeker de moeite waard.

Bestel hier de box van Laibach

Xavier Kruth
15/03/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ton Globiter - KITNL Dark Hour Reprise (vinyl ep)

Ton Globiter, geboren als Domenikas Blazevicius (niet meteen een 'artiestennaam'), is een Litouwse dj/producer die vooral in de edm/techno en dance scene al enig succes wist te oogsten. Zo verscheen begin 2021 een digitale versie van “Kaunas Is The New London” bij Wrong Era dat werd opgepikt door Oraculo Records. Doch ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2021 : Enter the Batcave op Sinner’s Day!

Sinner’s Day komt nu wel zeer dichtbij, rep je dus voor een ticket, u krijgt er drie dagen van 30 oktober tem 1 november maar liefst 54 bands op twee podia. Als u het allemaal niet kunt bij houden kunt u ook de Sinner’s Day app installeren. Stel je eigen tijdstabel samen met deze app en de app laat je ook toe met vriendinnetjes ...

lees meer...
CD BESPREKING : Glasgow Coma Scale - Sirens

Deze band komt niet uit Schotland zoals de naam zou kunnen laten vermoeden, maar wel uit het Duitse Frankfurt. De bandnaam is afkomstig uit de neurologie. De Glasgow Coma Scale is een internationaal erkende schaal waarmee de graad van bewustzijn van een persoon wordt gemeten. Glasgow Coma Scale laten een hoofdzakelijk instrumentale sound ...

lees meer...
CD BESPREKING : Abraxas - Embrace Capitalism (Until It Strangles You) Remixed

Dansmuziek opnieuw een geweten schoppen en bevrijden van de commerciële mentaliteit waaraan het zich heeft overgegeven. Dansen met lijf en verstand. Anarchisme en rebellie op beat. Dat is waar deze Abraxas kortweg voor staat. Scherp en lekker militant zoals het ooit was. Abraxas is ook het project van de Spaanse Damià Llorens, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Here-X - You're Coming Home ep (vinyl)

Here-X is een vrij nieuw soloproject uit Griekenland rond multi-instrumentalist en zanger Stavros Nikolau die zich voor de teksten laat bij staan door verschillende personen, zo ook Roger Waters (Pink Floyd) van wie hij het nummer “Hey You” (zie clip) even leende om er een goede eigentijdse post punk cover uit te puren. Post ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Radical G - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma) - ...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...

Om redenen ons allen wel gekend moest de Antwerpse band Flying Horseman wachten om hun album Mothership, hun zesde album in een zo goed als vlekkeloze carrière, in levende lijve aan ons voor te stellen. Wanneer dat ook nog eens achter mijn hoek, in De Roma, gebeurt dan zeg ik geen nee… Tijdens gekeuvel met oude bekenden kwamen ...

lees meer...
CD BESPREKING : TRAITRS - Horses In The Abattoir

Hippe post punk uit Canada met goth mascara en pop lipstick in een existentialistische nauw aansluitende outfit die past bij deze geconformeerde depressietijden. Zie, ik kan het ook een bio maken om het nieuwe album “Horses In The Abattoir” van het niet meer geheel onbekende TRAITRS aan te kondigen. Een charmant zagend stemmetje ...

lees meer...
NIEUWS 20/10/2021 : Sinner’ Day, zwart heeft veel tinten (deel 3 Allerheiligen)

Mijn persoonlijke voorkeuren voor de derde dag Sinner’s Day, we zitten immers in de laatste rechte lijn want nog 10 keer slapen en het is zover. Feest. Een ‘Alle Heiligen’ feesten mee op maandag 1 november in Heusden Zolder en wel op twee podia. Hopelijk hebt u dag 1 en dag 2 overleefd. Want ook op 1 november valt er één ...

lees meer...
INTERVIEW : WINTERSTILLE - Dit zijn twee tegenstrijdige aspecten van het individualisme: de belofte dat je alles in het leven kunt bereiken en de beschuldiging aan het individu als je dat niet kunt bereiken.

Eind oktober 2020 kwam ‘Puin van dromen’ uit, het debuut van Winterstille. De plaat biedt een mengeling van folk, chanson en gothic. Winterstille zal op 12 november zijn cd voorstellen in zaal De Krop in Kampenhout, en op 13 november het Porta Nigra Autumn Passage openen in Aarschot. Reden genoeg om eens dieper te graven naar de ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : GERT - Sinds 2019 zijn we officieel een Nederlandstalig DIY kleinpunk kwartet

Gert - ook bekend als Gert Kleinpunk - maakt al zeventien jaar muziek, maar heeft nog nooit een interview gegeven. Daar moest verandering in komen, vond Malcolm Nix, te meer daar Gert op 9 oktober op Breaking Barriers in Het Depot te Leuven speelt... Zo, eindelijk een interview met Gert, die ondertussen wel al ongeveer zeventien jaar een ...