casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

24 items

   

Kraftwerk
Radio-Activity
Electro - Experimental - Krautrock - Minimal - New wave - Synthpop / Electropop
26/10/2015 : Kraftwerk - Radio-Activity
Capitol Records  Capitol Records
26/10/2015, Dimi Brands

Over de invloed van Kraftwerk op het muzieklandschap in het algemeen, en de electronische muziek in het bijzonder, zal iedereen het met mij eens zijn.

Ieder album van deze Duitse grootmacht kan als een klassieker gezien worden, wij kozen Radio-Activity voor onze rubriek Oud Goud.

Dit jaar viert dit tijdloze album immers zijn 40ste verjaardag, reden te meer om het reviewgewijs in de bloemetjes te zetten.

Ralf Hütter en Florian Schneider, de oprichters van Kraftwerk, ontmoeten elkaar in 1968 tijdens een jazzcursus op de Akademie Remscheid.

Hütter, een student in de architectuur, speelt in diverse amateurbandjes en studeert (klassieke) piano. Schneider, actief in de free-jazz, bezoekt tien jaar het conservatorium.

Uitgerust met kwalitatief hoogwaardige electronische hulpmiddelen, waaronder ruisgeneratoren, filters, regelapparatuur en ander technisch vernuft, maakt de groep, aanvankelijk onder de naam Organisation, een soort laboratoriummuziek.

Debuutalbum Kraftwerk (1970) verschijnt nog onder de naam Organisation en wordt een jaar later als Kraftwerk 1 op de Westduitse markt gebracht.

Organisation had met Tone Float in 1970 al eerder een album opgenomen, dat niet echt aansloeg, maar heden ten dage een waar collector’s item geworden is.

Vanaf ‘71 treedt Kraftwerk afwisselend als trio en kwintet op. In ‘72, kort na het verschijnen van Kraftwerk 2, verlaten de groepsleden Klaus Dinger en Michael Rother de groep.

In ‘70 richt Kraftwerk een eigen studio op, Kling Klang, waar wordt gewerkt met zelfvervaardigde synthesizers.

Internationaal succes krijgt de groep na het verschijnen van Autobahn, en de gelijknamige single van deze plaat.

Kraftwerk wordt vervolgens uitgebreid met de slagwerkers Karl Bartos en Wolfgang Flür, die een nogal ondergeschikte rol in de groep toebedeeld krijgen.

Na Autobahn slaat Kraftwerk een nieuwe richting in, waarbij vooral humor een belangrijke rol gaat spelen, beginnende bij Radio-Activity, evoluerend naar de robots die ze ons voorstelden ten tijde van The Man Machine (1978).

Als Kraftwerk in de mond genomen wordt, spreekt men vaak in termen als ‘elektronische pioniers’, het staat als een paal boven water dat deze Duitsers een zeer belangrijke rol speelden in de evolutie van deze muziekstijl, maar we willen er op wijzen dat deze experimenten met electronica al gedaan werden in de jaren 60. Check zeker eens Delia Derbyshire haar baanbrekende experimenten.

Feit is natuurlijk wel dat Kraftwerk een van de eerste bands was die met dit soort muziek een breed publiek wist aan te boren, en een grote bron van inspiratie was voor de new wave en synthpop van de jaren 80, een invloed die zich uitbreidde naar alle electronische stromingen die nog zouden volgen in de jaren 90, 00 tot op de dag van vandaag.

Minimal, techno, synthpop, new wave, house, electro, ja zelfs de producers van hitparadepop: allemaal zijn ze (on)rechtstreeks beïnvloedt door Kraftwerk.

Radio-Activity is een soort van concept-album. We schrijven het jaar 1975, 30 jaar na de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, maar nog steeds had met het over de gevolgen van deze ramp.

Bij de titeltrack denk je dan ook meteen aan radioactiviteit in deze zin van het woord, maar als je let op het streepje tussen radio en activity in de titel van het album, krijgt het woord meteen nog een tweede betekenis.

Wat meteen ook de afbeelding op de hoes verraadt: een illustratie van een late jaren 30 ‘Deutscher Kleinempfänger’ radio. Indertijd gemaakt op vraag van propagandaminister Goebbels om de technologie van de radio-ontvangst betaalbaar te maken voor een groot publiek. Hij besefte maar al te goed het potentieel van dit relatief nieuwe medium om zijn propaganda te verspreiden en dus was de wijdverspreide beschikbaarheid van ontvangers voor hem van groot belang. Het type op de hoes van Radio-Activity is het model DKE38 (in de volksmond ook wel de “Goebbels-snuit” genoemd) en was indertijd te koop voor slechts 35 Duitse Rijksmark, en waar je zelfs een lening voor kon aangaan in die tijd.

Het oorspronkelijke VE301 model kon je kopen voor 76 Duitse Rijksmark (wat overeenkwam met een 2-weken gemiddeld loon).

Naast de gevaarlijke radioactiviteit dus ook radio activiteit, dit medium kon zoals bewezen in de geschiedenis dus ook gevaarlijk zijn.

Kraftwerk brengt een ode aan de vroege experimentele radiouitzendigen. Hun voorstelling van de ‘romantiek van de ether.’ Een radiouitzending in zakformaat, zo je wil.

Intro ‘Geiger Counter’ vangt aan, en je hoort meteen dat hier iets groots zal gebeuren, met een intro als deze wordt immers spanning opgebouwd en verwachtingen geschept, wat het naadloos verderlopen in ‘Radioactivity’ deze stelling alleen maar volmondig bevestigt, niet voor niets volgens velen nog steeds Kraftwerk’s beste nummer, en met als tekst: “Radioactivity, is in the air for you and me.”, zwarte, wrange humor waar enkel Duitsers mee wegkomen.

Ook hier de tweedeling: enerzijds de Radioactivity ‘discovered by madame Curie’, anderzijds “tune in to the melody”, wat dan wijst op de splitsing van de beide woorden (radio-activity).

En zo verbindt eerder aangehaalde zinsnede ‘Radio(-)activity is in the air for you and me’ dan ook de geniale samensmelting van beide uitgangspunten.

‘Radioland’ doet iets met gefilterde radiostemmen, nog voor ze met hun robots kwamen aandraven (die zagen immers pas het licht op The Man Machine uit 1978).

‘Airwaves’ klinkt heden ten dage misschien wel wat gedateerd, maar hierin klinkt, net zoals op albumafsluiter ‘Ohm Sweet Ohm’, de liefde voor de muziek van de legendarische producer Joe Meek, vaag meen ik zelfs een invloed te herkennen van een van Meek’s producties, namelijk Telstar van The Tornadoes, die liefde voor popmuziek was trouwens ook duidelijk hoorbaar op ‘Autobahn’, waar de “Fahren fahren fahren auf der Autobahn”, een duidelijke link was naar het nummer ‘Fun, Fun, Fun’ van The Beach Boys, een nummer dat Kraftwerk associeerde met een radionummer tijdens een lange autorit op de autosnelweg.

‘Intermission’ en ‘News’ zijn bevreemdende interludes, die je als kind liever niet hoorde vlak voor het slapengaan, kan ik me levendig voorstellen, kwestie van van nachtmerries gespaard te blijven.

‘The Voice Of Energy’ is van hetzelfde laken een pak, of moeten we het hier hebben over ijzerwerk, aangezien een robotstem die de stem der energie moet vertegenwoordigen ons eraan herinnert dat energie naast onze dienaar, tevens meester is over ons.

‘Antenna’ kunnen we door de tekst alleen al (“I’m the antenna, catching vibration, you’re the transmitter, give information”) zien als een “robotisch” liefdesliedje uit het Kraftwerk imperium.

Bij ‘Radio Stars’ moet ik altijd terugdenken aan hoe ik als kind bij de oude radio van mijn grootouders de knop om de frequenties te zoeken telkens naar het uiteinde toedraaide, om allerlei spacy geluidjes uit de boxen te toveren, en me zo in te beelden dat ik in een ruimteschip zat. Dat hier mentaal niets mis mee is, bewijst ook deze track.

‘Uranium’ zou later door New Order gesampeled worden voor hun wereldhit ‘Blue Monday’, meer bepaald werd van dit nummer het keyboard-koor gebruikt, luister maar eens goed.

Bij het woord uranium denk ik angstig terug aan de chemielessen, maar deze giftige stof is ook niet om mee te lachen, wat ook door dit vervaarlijke en beangstigende nummer mooi in de verf wordt gezet.

‘Transistor’ brengt ons dan weer terug naar het radio gegeven van deze plaat en zoals gezegd lijkt ‘Ohm Sweet Ohm’, wat een geniale titel blijft, verder te borduren op het patroon van ‘Airwaves’, en de intro van dit nummer zou later door The Chemical Brothers gesampeled worden in hun doorbraaksingle ‘Leave Home’, terug te vinden op hun alom bejubelde baanbrekende debuutplaat Exit Planet Dust.

Maar nogmaals, het geheel van deze plaat weet op sublieme wijze het vervaarlijke van radioactiviteit weer te geven, alsook de radio-activiteit uit lang vervlogen dagen, een soort romantiek die in deze digitale tijden aanvoelt als een warm dekentje van nostalgie.

Wie ooit de kans kreeg om Kraftwerk live te aanschouwen zal alleen maar kunnen beamen, dat het hier om een hele belevenis gaat. Niet dat er zo veel te zien is op het podium wat de heren zelf betreft (de vergelijking met vier heren op leeftijd die hun mails lijken te checken duikt steeds maar weer op), maar muzikaal en ook wat betreft visuals is alles tot op de seconde getimed.

Deutsche Gründlichkeit? Als er een term van toepassing is op een groep, dan zeker wel op Kraftwerk.

Dat Radio-Activity geen toevalstreffer was, bewijzen de platen die nog volgden: Trans-Europe Express, The Man Machine, Computer World, en het iets mindere (maar toch nog zeer te pruimen) Electric Cafe.

Hierna was het even stil, maar bewezen ze in 1991 bijlange na niet dood te zijn, middels The Mix, dat gepimpte versies van de hits van Kraftwerk bevatte.

Deze opleving was echter van korte duur, want hierna duurde het tot de Expo 2000 single die ze uitbrachten naar aanleiding van de wereldtentoonstelling die dat jaar in Hannover zou gehouden worden. In een jaar dat zo in het teken stond van de computer (en vooral de gevreesde crashes bij de millenniumovergang) en dan nog eens in hun eigen land, dan was de keuze voor dit nummer op naam van Kraftwerk een voor de hand liggend gevolg.

In 2003 volgde er zowaar nog een nieuw album van Kraftwerk, de Tour De Frace Soundtracks, al moeten we dit wel even nuanceren, want het titelnummer verscheen in 1983 al eerder op single.

Naar aanleiding van de 100ste verjaardag van de Tour (Kraftwerk is trouwens zwaar fan van deze sport) werd dit nummer nog eens opgegraven, en aangevuld met enkele gerelateerde nummers.

Kraftwerk trad nog steeds op, en hoe... Met een geluid dat zich aangepast had aan modernere tijden, als een geoliede machine die niets van zijn glans heeft verloren en bewees dat ze naast een zeer grote invloed voor de huidige generatie, ook nog steeds mee kunnen draaien. (Minimum-Maximum, de dubbelaar uit 2005 bewijst hoe goed Kraftwerk live klinkt).

Ik heb het niet zo begrepen heb op artiesten die teren op hun oude hitjes, en ik zou er uiteraard niet rouwig om zijn als er nieuw werk zou uitkomen, maar het feit dat ze steeds blijven evolueren, spreekt toch zeker in hun voordeel, en maakt dat ik hen er niet van verdenk om voor het gemakkelijke geld te kiezen maar hun naam als instituut alle eer aandoen.

Kraftwerk

Dimi Brands
26/10/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Shuffle - #WontTheyFade?

Na het in 2015 uitgebrachte ‘Upon The Hill’ is dit de tweede worp voor deze Fransozen. Het combo kan je onderbrengen in de categorie progressieve rock. Al zit er meer in de pijplijn. Zanger Jordan schrikt er niet voor terug om op gepaste tijden een paar rauwe grunts uit zijn strot te knijpen. Evengoed gaat hij rappen of maakt een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Bimfest (14 en 15 december 2018, De Casino, Sint-Niklaas) - Laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!

Weet u nog waar Bimfest voor staat? Belgian Independent Music Festival, dit jaar alweer aan zijn 17de editie toe en geef toe, er zijn weinig festivals van dit allooi die een dergelijke leeftijd halen. Toegegeven, de Belgische inbreng was dit jaar zeer beperkt, om niet te zeggen geheel afwezig, maar dat mag en kon de pret niet drukken. Ik geef ...

lees meer...
NIEUWS 16/12/2018 : A plague Upon the Land

Dat ook Belgen een stevig potje symphonic black metal kunnen fabriceren, bewijst het gezelschap Lemuria. Op 15 februari 2019 wordt hun nieuwe album ‘The Hysterical Hunt’ gepresenteerd (Jeugdcentrum Vizit –Wilrijk). Om de honger wat aan te scherpen, kan je hier alvast genieten van de video ‘A Plague Upon the Land’. Leuk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Beethoven / Mitterer - Nine In One

Kent u de grap van de consultant die zich buigt over Shuberts laatste en onvoltooide symfonie? De consultant woont een uitvoering van het stuk bij, en formuleert naderhand zijn aanbevelingen. Zo blijkt de symfonie veel onnodige herhalingen te bevatten, spelen alle violen dezelfde noten en kan hun aantal bijgevolg gereduceerd worden, blijken ...

lees meer...
CD BESPREKING : BlackieBlueBird - Ghost River

Uit Denemarken (Kopenhagen) komt dit folk en dreampopduo bestaande uit Heidi Lindahl (lead en backing vocals, vocal arrangements) en Nils Lassen (gitaar, bas, mandoline, harp, lap steel en tevens songschrijver). Op dit debuut worden BlackieBlueBird nog bijgestaan door een aantal gastmuzikanten voor bijkomende backing vocals en gitaar alsook ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spill - Stereo

‘Stereo’ is de nieuwste studio-opname van het in Berlijn gevestigde duo Tony Buck (percussie) en Magda Mayas (piano). ‘Stereo’ is een uitloper van een live concept waar het tweetal al bijna het gehele jaar aan heeft gesleuteld. Men experimenteert en reageert daarmee op eerder opgenomen improvisaties een vooraf opgenomen ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : The Cure bevestigt nieuwe plaat na aankondiging Rock & Roll Hall Of Fame

De Rock & Roll Hall Of Fame is een museum in Ohio, Verenigde Staten, dat zich wijdt aan de geschiedenis van de rockmuziek. Sinds 1986 worden elk jaar een aantal artiesten opgenomen in de lijst van leden. Het gaat om indrukwekkende namen als Elvis Presley, The Beatles, Bob Dylan, David Bowie en nog heel wat groten uit de rockgeschiedenis. ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Causenation brengt single uit met VV303: Black Lust

Causenation is een jong EBM-project uit Antwerpen. Aan het roer staat Vain Sacrosanct, een man die eerder dj was op Radio Centraal. Live wordt hij bijgestaan door 0.77 en Talking Jazz. In augustus kon u kennis maken met de eerste single van de groep - 'The Things You Promise' - en thans is de tijd gekomen voor een tweede single: 'Black ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Album release De Delvers 15 december te Boom

Er zijn eigenlijk maar relatief weinig new wave groepen die in het Nederlands zingen. We kennen de eerste platen van De Kreuners en verder De Brassers, Mensen Blaffen, Arbeid Adelt!, Gruppenbild, Bange Konijnen, De Kommeniste, Aroma Di Amore, Zwarte Poëzie, Hedera Helix en sinds kort ook het lichtelijk fantastische Donder, Hel & Hagel. ...

lees meer...
CD BESPREKING : De Delvers - De Delvers

Hun naam lijkt wel geïnspireerd op De Brassers. Hun teksten lijken een beetje op een iets minder literaire versie van Aroma Di Amore. Muzikaal echter doen ze me het meest denken aan een kruising van The Cure en De Kreuners (old school Kreuners, hun eerste twee platen, toen ze nog goed waren). Jawel, De Delvers spelen new wave en zingen ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : IAMX video: Mile Deep Hollow

‘Alive in New Light’ werd verwelkomd als de verrijzenis van IAMX. In de jaren ervoor heeft Chris Corner zwaar geleden onder depressie en slaapstoornissen, hetgeen zijn weerslag vond op ‘Metanoia’ uit 2015. Daar is hij nu over, en die herwonnen bevrijding was de inspiratie voor ‘Alive in New Light’, dat begin ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
INTERVIEW : THE ARCH - Gezond leven kan behoorlijk stresserend zijn, dus waarom zouden we in een grote boog rondom de geneugten des levens sluipen?

The Arch drukt reeds sinds 1986 zijn stempel op de Belgische wave-scene. Na hun vorige plaat 'Fates' waren de verwachtingen voor een opvolger hooggespannen. Het deed de groep grijpen naar een buitengewoon experiment. Volgende vrijdag ontvangen we The Arch op onze 26ste Dark Entries Night in de Kinky Star, en dat is het ideale moment ...