casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

28 items

 

Eva3
The Great Divide
Industrial - Power Noise
24/06/2020 : Eva3 - The Great Divide
Fich-Art  Fich-Art
24/06/2020, Dimi Brands

Voor velen was Riotmiloo tot vorig jaar nog een onbekende naam. Hun optreden op Trouwfest bracht daar, zo bleek de belangstelling achteraf aan de merchandising stand, in ieder geval verandering in.

Het is een beetje verwarrend wanneer we over Riotmiloo in het meervoud spreken. Akkoord, op het podium zien we twee personen: Emilie (zang) en Paul (elektronica). Riotmiloo is echter de naam die zangeres Emilie zich toe eigende, om de verwarring nog wat groter te maken koos Paul voor het vrouwelijk klinkende synoniem Eva|3.

Niet alleen op het podium maar ook in het dagelijks leven een koppel, maar muzikaal dus ook twee los van elkaar opererende entiteiten.

Vandaar dat La Pierre Soudée, het debuutalbum van Riotmiloo ook onder de noemer Riotmiloo & Friends uitgebracht werd. Een indrukwekkend vriendenlijstje trouwens van deze Frans-Britse dame met namen als o.a. Dirk Ivens, Philipp Münch en Chrysalide.

De samenwerking tussen Riotmiloo en Eva|3 was aanvankelijk slechts bedoeld voor 1 enkel nummer. Het nummer in kwestie is ‘Sweet Abuse’, maar daar gaan we straks verder op in.

Samen traden ze eenmalig op in het voorprogramma van Pneumatic Death in de Londense Slimelight. De samenwerking sloeg aan waardoor meer optredens volgden, onder meer op Maschinenfest ter promotie van het album The Great Divide.

We schrijven het jaar 2002 wanneer Eva|3 aanvangt met het schrijven aan The Great Divide. Riotmiloo is ondertussen nog vooral actief met riot grrrl band Venom Seeds, en zet haar eerste schuchtere stappen in de elektronische muziek bij 3 Ant Riot.

Eva|3 en Riotmiloo ontmoetten elkaar voor het eerst om samen te werken aan het nummer ‘Sweet Abuse’. Wanneer je naar The Great Divide luistert is dit ook het nummer dat het snelst blijft hangen, vooral ook omdat je duidelijk kan horen dat de zaden van het typische Riotmiloo geluid van tegenwoordig (militante riot grrrl vocals en kwalitatief hoogstaande Ant-Zen elektronica) hier reeds in vruchtbare bodem gestrooid worden.

De samenwerking tussen de twee artiesten krijgt nog een vervolg, want ook het nummer ‘The Black Lodge’ laat ons horen tot wat het koppel in staat is. Is ‘Sweet Abuse’ het meest in het oor springende nummer van het album, dan is ‘The Black Lodge’ ongetwijfeld het meest bizarre. Daar waar ze in het eerste nummer nog strijdvaardig onrecht aankaartte (een van Riotmiloo’s stokpaardjes), lijkt ze hier tussen de elektronische maalstroom die Eva|3 creëert en de als willekeurig aangeslagen pianotoetsen ondertussen in een dwangbuis gepropt, en klinkt ze alsof ze ‘Sweet Abuse’ nog eens tracht te zingen, maar dan met een fikse dosis narcose in haar bloedbaan gespoten.

Beide nummers laten dus een embryonale versie van wat Riotmiloo later zou brengen voor het eerst aan het publiek horen. Een geluid dat dicht in de buurt komt bij wat Hanin Elias zoal op haar soloplaten liet horen. Niet toevallig opende Atari Teenage Riot met straffe madammen Elias en Nic Endo voor Emilie zowat de deuren naar elektronische muziek, zo vertelde ze ons vorig jaar in een interview.

Tot zover dus het begin van een eerste samenwerking die niet alleen nog zou uitmonden in veel meer muzikaal moois, maar waar ook een relatie uit voortvloeide.

Maar bij het maken van The Great Divide stond Eva|3 er dus voornamelijk alleen voor. Het allereerste nummer dat hij schreef voor het album was ‘Stars’ (nummer 8 op de tracklist). Net zoals de overige 12 nummers die op The Great Divide staan klinkt dit erg als werk zoals we dat doorgaans terugvinden bij het Ant-Zen label. Vandaar misschien enige verbazing wanneer u onderaan het label Fich-art ziet staan. Even nuanceren, want Fich-art is het label van Asche (Andreas Schramm), zoals u weet een oudgediende op datzelfde Ant-Zen label. Wanneer we ‘Stars’ onder de loep nemen horen we een nummer dat het aanvankelijk vooral van zijn atmosferische aanpak moet hebben, maar zich al snel weet te ontpoppen tot een sterk opbouwende powernoise kraker met vage etnische invloeden (genre Monolith of Ah-Cama Sotz), doch dit nummer blijkt niet helemaal representatief voor het hele album, want Eva|3 schiet namelijk graag meerdere pijlen tegelijk af.

Akkoord, er wordt geregeld stevig ingevlogen (‘At First Sight’, ‘Attraction<>Repulsion’) waarbij we dan duidelijke gelijkenissen horen met bijvoorbeeld het werk van Geistform (check die splijtende bassen tijdens ‘Isocele’!).

Maar net zo graag kiest Eva|3 voor heerlijk koppige tegendraadsheid (‘Low Secret Dreams’, ‘Crawling’), zelfs voor lawaaierige power electronics (‘Little Inside So Addicted’) en industriële techno (‘Rejected By Both’) zijn er plaatsjes voorzien.

Het is misschien eigen aan debuut dat er meerdere richtingen tegelijkertijd uitgegaan wordt, maar op The Great Divide klinkt Eva|3 nooit als een ongeleid projectiel. Je krijgt dan ook niet de indruk te luisteren naar een artiest die nog niet weet welke weg hij wil uitslaan, eerder lijkt hij ons te overtuigen dat hij in meerdere disciplines kan uitblinken. Los daarvan nog even de anekdote vermelden dat op Trouwfest hij ook uitblonk in het overtuigen zijn favoriete drank gin-tonic aan de man te brengen. In de backstage ontpopte hij zich tot mijn persoonlijke butler, de gevolgen daarvan waren ‘s anderdaags op zijn minst pijnlijk te noemen. Maar we dwalen af...

Asche was niet alleen zo gastvrij om zijn label ter beschikking te stellen, ook levert hij een (en wat voor een!) remix (‘Crawling Rejection’), Lith (Fransman David Valléé) zorgt in zijn bewerking voor een verdubbeling van het nummer ‘At First Sight’. Geen overbodige luxe, want het oorspronkelijke nummer vonden we net iets aan de korte kant. Ook Philipp Münch gaat aan de slag met een van de nummers op The Great Divide. Hij voorziet prijsbeest ‘Sweet Abuse’ van een onweerstaanbaar minimal jasje dat perfect past voor de dansvloer.

Na jaren voor en met anderen gewerkt te hebben, begon het vorig jaar terug te kriebelen om nog eens alleen iets te creëeren: het resultaat daarvan heet ‘Théorie’ en vind je terug op Bandcamp. Onlangs vernamen we ook het nieuws dat Eva|3 samen met Riotmiloo de laatste hand legt aan een nieuw album.

We kijken er samen met het gros van de Trouwfest publiek reikhalzend naar uit, maar doe eerst nog maar een gin-tonic, James!

Eva|3

Dimi Brands
24/06/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Legendary Pink Dots - Kleine Krieg

Je zal maar fan zijn van Legendary Pink Dots en willens nillens werkelijk alles van je favoriete groep in huis willen hebben. Indien u daarenboven niet vies bent van een gezonde dosis snobisme prefereert u de originele uitgaves. We moeten er zelfs geen rekensommetje voor maken om te besluiten dat u dit een flink pak duiten armer zal maken. Niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arcana Obscura - Restless Dreams

Wetenschappelijk onderzoek is er, voor zover we weten althans, nog niet naar gedaan, maar uit ervaring leerden wij dat mensen die de muziek van Qntal kunnen smaken ook niet bepaald vies zijn van het bredere gothic genre, en omgekeerd. Ben je ook zo iemand die niet de neus ophaalt voor een mengelmoes van middeleeuwse sferen, beats en gothische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synapscape - A Mutual Disagreement

A Mutual Disagreement, het zou kunnen slaan op een verslag dat ik las van Synapscape’s laatste passage op Belgische bodem. De auteur in kwestie kwam aanhollen met een zodanig nietszeggend stukje tekst waaruit klaar en duidelijk bleek dat ze simpelweg niet wist waarover ze schreef en het optreden eerder een bijkomstigheid was, in plaats ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...