casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

28 items

 

Eva3
The Great Divide
Industrial - Power Noise
24/06/2020 : Eva3 - The Great Divide
Fich-Art  Fich-Art
24/06/2020, Dimi Brands

Voor velen was Riotmiloo tot vorig jaar nog een onbekende naam. Hun optreden op Trouwfest bracht daar, zo bleek de belangstelling achteraf aan de merchandising stand, in ieder geval verandering in.

Het is een beetje verwarrend wanneer we over Riotmiloo in het meervoud spreken. Akkoord, op het podium zien we twee personen: Emilie (zang) en Paul (elektronica). Riotmiloo is echter de naam die zangeres Emilie zich toe eigende, om de verwarring nog wat groter te maken koos Paul voor het vrouwelijk klinkende synoniem Eva|3.

Niet alleen op het podium maar ook in het dagelijks leven een koppel, maar muzikaal dus ook twee los van elkaar opererende entiteiten.

Vandaar dat La Pierre Soudée, het debuutalbum van Riotmiloo ook onder de noemer Riotmiloo & Friends uitgebracht werd. Een indrukwekkend vriendenlijstje trouwens van deze Frans-Britse dame met namen als o.a. Dirk Ivens, Philipp Münch en Chrysalide.

De samenwerking tussen Riotmiloo en Eva|3 was aanvankelijk slechts bedoeld voor 1 enkel nummer. Het nummer in kwestie is ‘Sweet Abuse’, maar daar gaan we straks verder op in.

Samen traden ze eenmalig op in het voorprogramma van Pneumatic Death in de Londense Slimelight. De samenwerking sloeg aan waardoor meer optredens volgden, onder meer op Maschinenfest ter promotie van het album The Great Divide.

We schrijven het jaar 2002 wanneer Eva|3 aanvangt met het schrijven aan The Great Divide. Riotmiloo is ondertussen nog vooral actief met riot grrrl band Venom Seeds, en zet haar eerste schuchtere stappen in de elektronische muziek bij 3 Ant Riot.

Eva|3 en Riotmiloo ontmoetten elkaar voor het eerst om samen te werken aan het nummer ‘Sweet Abuse’. Wanneer je naar The Great Divide luistert is dit ook het nummer dat het snelst blijft hangen, vooral ook omdat je duidelijk kan horen dat de zaden van het typische Riotmiloo geluid van tegenwoordig (militante riot grrrl vocals en kwalitatief hoogstaande Ant-Zen elektronica) hier reeds in vruchtbare bodem gestrooid worden.

De samenwerking tussen de twee artiesten krijgt nog een vervolg, want ook het nummer ‘The Black Lodge’ laat ons horen tot wat het koppel in staat is. Is ‘Sweet Abuse’ het meest in het oor springende nummer van het album, dan is ‘The Black Lodge’ ongetwijfeld het meest bizarre. Daar waar ze in het eerste nummer nog strijdvaardig onrecht aankaartte (een van Riotmiloo’s stokpaardjes), lijkt ze hier tussen de elektronische maalstroom die Eva|3 creëert en de als willekeurig aangeslagen pianotoetsen ondertussen in een dwangbuis gepropt, en klinkt ze alsof ze ‘Sweet Abuse’ nog eens tracht te zingen, maar dan met een fikse dosis narcose in haar bloedbaan gespoten.

Beide nummers laten dus een embryonale versie van wat Riotmiloo later zou brengen voor het eerst aan het publiek horen. Een geluid dat dicht in de buurt komt bij wat Hanin Elias zoal op haar soloplaten liet horen. Niet toevallig opende Atari Teenage Riot met straffe madammen Elias en Nic Endo voor Emilie zowat de deuren naar elektronische muziek, zo vertelde ze ons vorig jaar in een interview.

Tot zover dus het begin van een eerste samenwerking die niet alleen nog zou uitmonden in veel meer muzikaal moois, maar waar ook een relatie uit voortvloeide.

Maar bij het maken van The Great Divide stond Eva|3 er dus voornamelijk alleen voor. Het allereerste nummer dat hij schreef voor het album was ‘Stars’ (nummer 8 op de tracklist). Net zoals de overige 12 nummers die op The Great Divide staan klinkt dit erg als werk zoals we dat doorgaans terugvinden bij het Ant-Zen label. Vandaar misschien enige verbazing wanneer u onderaan het label Fich-art ziet staan. Even nuanceren, want Fich-art is het label van Asche (Andreas Schramm), zoals u weet een oudgediende op datzelfde Ant-Zen label. Wanneer we ‘Stars’ onder de loep nemen horen we een nummer dat het aanvankelijk vooral van zijn atmosferische aanpak moet hebben, maar zich al snel weet te ontpoppen tot een sterk opbouwende powernoise kraker met vage etnische invloeden (genre Monolith of Ah-Cama Sotz), doch dit nummer blijkt niet helemaal representatief voor het hele album, want Eva|3 schiet namelijk graag meerdere pijlen tegelijk af.

Akkoord, er wordt geregeld stevig ingevlogen (‘At First Sight’, ‘Attraction<>Repulsion’) waarbij we dan duidelijke gelijkenissen horen met bijvoorbeeld het werk van Geistform (check die splijtende bassen tijdens ‘Isocele’!).

Maar net zo graag kiest Eva|3 voor heerlijk koppige tegendraadsheid (‘Low Secret Dreams’, ‘Crawling’), zelfs voor lawaaierige power electronics (‘Little Inside So Addicted’) en industriële techno (‘Rejected By Both’) zijn er plaatsjes voorzien.

Het is misschien eigen aan debuut dat er meerdere richtingen tegelijkertijd uitgegaan wordt, maar op The Great Divide klinkt Eva|3 nooit als een ongeleid projectiel. Je krijgt dan ook niet de indruk te luisteren naar een artiest die nog niet weet welke weg hij wil uitslaan, eerder lijkt hij ons te overtuigen dat hij in meerdere disciplines kan uitblinken. Los daarvan nog even de anekdote vermelden dat op Trouwfest hij ook uitblonk in het overtuigen zijn favoriete drank gin-tonic aan de man te brengen. In de backstage ontpopte hij zich tot mijn persoonlijke butler, de gevolgen daarvan waren ‘s anderdaags op zijn minst pijnlijk te noemen. Maar we dwalen af...

Asche was niet alleen zo gastvrij om zijn label ter beschikking te stellen, ook levert hij een (en wat voor een!) remix (‘Crawling Rejection’), Lith (Fransman David Valléé) zorgt in zijn bewerking voor een verdubbeling van het nummer ‘At First Sight’. Geen overbodige luxe, want het oorspronkelijke nummer vonden we net iets aan de korte kant. Ook Philipp Münch gaat aan de slag met een van de nummers op The Great Divide. Hij voorziet prijsbeest ‘Sweet Abuse’ van een onweerstaanbaar minimal jasje dat perfect past voor de dansvloer.

Na jaren voor en met anderen gewerkt te hebben, begon het vorig jaar terug te kriebelen om nog eens alleen iets te creëeren: het resultaat daarvan heet ‘Théorie’ en vind je terug op Bandcamp. Onlangs vernamen we ook het nieuws dat Eva|3 samen met Riotmiloo de laatste hand legt aan een nieuw album.

We kijken er samen met het gros van de Trouwfest publiek reikhalzend naar uit, maar doe eerst nog maar een gin-tonic, James!

Eva|3

Dimi Brands
24/06/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : 'Anywhere out there' kondigt nieuwe plaat van Your Life On Hold aan

Er werd al een tijdje uitgekeken naar nieuw werk van Your Life On Hold, het gothic rock project van Jan Dewulf alias John Wolf, al jaren één van de meest actieve mensen in de Belgische scene. Eerdere platen als 'Burning For The Ancient Connection' en 'My Name Is Legion For We Are Many' werden heel geod onthaald, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : Whispers In The Shadow in de knel met het verleden

Ondanks de moeilijke omstandigheden hebben Whispers In The Shadow in coronatijden een nieuwe plaat afgewerkt. Dit deden ze dankzij een uitgebreide crowdfunding. En die laat een ander geluid horen dan voorganger 'The Urgency Of Now' uit 2018. Waar die plaat de terugkeer naar een klassiek gitaargeluid inluidde, horen we nu weer meer ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : De Delvers roepen op om wakker te worden voor de cultuursector

Er zijn heel wat mensen en sectoren getroffen door de corona-crisis, maar weinig zijn zo hard getroffen als de cultuursector. Sinds maart al ligt op dat vlak bijna alles dicht. Er gaan veel stemmen op om de cultuursector te ondersteunen, en één van die stemmen zijn De Delvers, het Nederlandstalig nachtorkest dat korte maar fijne ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2020 : ReMission International bouwt een “Tower Of Strength” tegen Covid19

Wayne Hussey verzamelde en elite kransje artiesten om zich heen vanuit de idee een oude The Mission hit opnieuw in te spelen en de opbrengsten te laten gaan naar zij die van dichtbij de strijd aangaan met covid19. Mooi initiatief en zo dachten er vele anderen ook over, want zijn oproep werd massaal gevolgd en het resultaat is binnenkort beschikbaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Zero Call - Stellar Wind (ep vinyl)

Het Spaanse Oraculo Records heeft voor deze zomer weer een aantal strikt gelimiteerde releases voor jullie klaar staan. En al moet er dan weerom gedanst in het eigen kot of buiten op 1,5 meter, voor de nieuwe releases trekt men de kaart van de minimal electro/techno en italo disco met een dark wave twist. Zo ook deze Zero Call, een Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Airbag - A Day At The Beach

Deze band uit Noorwegen is voor Dark Entries lang geen onbekende. In 2012 bespraken we hun tweede album “All Rights Removed” en in 2016 hun vierde album “Disconnected”. Airbag werd opgericht in 2004 in Oslo door vijf schoolkameraden met een gelijkaardige muzieksmaak. In 2008 tekenden ze een contract met het nu behoorlijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land (viny LP)

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...