canli casino

Dark Entries Logo

16 items

 

Die Form
Die Puppe
Experimental - Industrial - Minimal
01/02/2017 : Die Form - Die Puppe
Dark Entries  Dark Entries
01/02/2017, Dimi Brands

Als ik de keuze moet maken wat mijn favoriete Die Form album is, wat voor mij een quasi onmogelijke opdracht is, dan zal Confessions waarschijnlijk aan het langste eind trekken, te meer ook omdat dit de eerste plaat was die ik er van hoorde.

Een andere “confession” is dat ik nooit heel erg wild ben geweest van debuut Die Puppe. Waarom dan toch een Oud Goud-behandeling, vraagt u zich misschien af?

Wel, vorig jaar werd dit debuut nog eens heruitgebracht (na eerdere re-releases in 1987,1989 en 2001) op vinyl, en was er ook de release van Zoo, een verzameling nummers die stamden uit de tijd van Die Puppe, en die in het verleden al prijkten op andere heruitgaven van het moederalbum.

Dit was voor ons voldoende om Die Form binnen te smokkelen tussen de groten der aarde, een plaats die ze, hun staat van dienst in ogenschouw genomen, meer dan dubbel en dik verdienen.

Die Form en Dark Entries zijn altijd twee handen op één buik geweest, daarom wil ik in de volgende flashback in de tijd meteen enkele collega’s van de redactie betrekken.

Allereerst flitsen we terug naar ergens begin 2000. an MySpace (wat?), Spotify en Facebook was er nog geen sprake, indien je nieuwe muziek wilde leren kennen diende je als student een goed betaalde vakantiejob te hebben, of kwam je met goede connecties ook al een eindje verder.

Voor dat eerste moesten we zelf instaan, bij dat tweede werden we gelukkig een handje geholpen door middel van online fora.

Het was ook daar dat ik collega Marjolein Laenen, toen al druk in de weer met electro, leerde kennen, die me op haar beurt zo nu en dan via de digitale weg wat nummers mijn richting uitstuurde.

‘Masochist’ van Die Form was er daar eentje van. Meteen mijn eerste kennismaking met dit Franse project van Philippe Fichot. Of de electro deerne van onze redactie een achterliggende boodschap wou laten uitschijnen, is een vraag die zou kunnen komen uit het brein van collega Peter De Koning, en laten we veiligheidshalve in het midden. Wie de voorkeuren van de goede man een beetje kent, zal zich niet verbazen dat ook in diens platencollectie de nodige releases van Die Form terug te vinden zijn.

Als er op de redactievergadering een electro cd geen kandidaat-reviewer vindt, placht Jan Vael wel eens te zeggen dat ik deze misschien kan proberen, aangezien ik naast neofolk en noise ook wel te vinden ben voor “de betere electro”, meteen ook een toespeling op mijn voorliefde voor Die Form.

Het heeft altijd geklikt tussen Dark Entries en Die Form, want ook op de Weltschmerznachten, oftewel Dark Entries fuiven alwaar Kurt Ingels platenruiter van dienst was, bleven we nooit op onze Die Form-honger zitten, aangezien Kurt met de regelmaat van een klok een nummertje in zijn sets smokkelde. Ook de bijdragen in het (toen nog) geschreven boekje die handelden over dit Franse project waren vaak van zijn hand.

We kregen niet zo vaak de kans om Die Form door de jaren heen in België live te mogen meemaken, het gebeurde wel eens dat ze op een affiche stonden, maar dat in laatste instantie het optreden afgeblazen werd omdat vrouwlief Eliane P. “van de trap gevallen was”, of een dergelijke smoes.

Volgens een niet nader genoemde concertorganisator wou Die Form simpelweg niet meer optreden in België omdat collega Henk Vereecken tijdens een concert voor de dranghekken waar ze steevast achter optreden de hand aan zichzelf geslagen zou hebben. Klinkklare onzin natuurlijk, en op de laatste passage van Fichot en Eliane tijdens BIMFest kon je dan ook de nodige Dark Entries medewerkers spotten, achteraf eensgezind wat betreft de kwaliteit van de show.

Ondertussen zijn we bijna twintig jaar verder, en ook mijn collectie Die Form-albums is door de jaren serieus aangedikt (de teller staat momenteel op 29 -albums en EP’s).

Met Die Puppe bracht Die Form voor het eerst in zijn reeds 40-jarige geschiedenis de euh... poppetjes aan het dansen. Sinds de oprichting in 1977 werden reeds enkele (tegenwoordig zeer gegeerde) cassettes uitgebracht, het officiële langspeeldebuut, Die Puppe dus, stamt uit 1982.

De hitsige electrodeuntjes waarmee ze later menig dansvloer wisten te veroveren zijn hier nog ver te zoeken, maar toch hoor je op Die Puppe reeds de blauwdruk van wat later geboekstaafd zou staan als de typische Die Form sound. Esoterische elektronische experimenten, vaak geïmproviseerd maken dan ook dat Die Puppe niet meteen het meest toegankelijke werk van Fichot geworden is.

Met onderliggende thema’s als dood, erotiek en andere taboe onderwerpen die zowel doorschemerden in de muziek als in het artwork, werd al snel duidelijk dat het hier niet om een alledaags project zou gaan.

‘Automatic Death’ is een robotische dans die meteen de Franse roots van Die Form in de verf zet. Dansdeuntjes die hortend en stotend lijf en leden in beweging trachten te brengen, ‘Invalid’ klinkt net zoals zijn titel doet vermoeden. Minimal pop met industriële klankkleuren, zo kan je het geluid van Die Puppe nog het best omschrijven.

‘Eastern Ghost’ is een kort instrumentaal interludium, dat meteen ook duidelijk maakt waar Die Form zijn naam vandaan haalde: gedeformeerde geluiden, geluiden die uit hun context gerukt worden en aantonen dat uit ook uit onvolkomenheden bruikbaar materiaal te rapen valt

‘Darkness’ dat slechts bestaat uit de tekst: “My name is darkness.”, komt nog het dichtst in de buurt van een potentiële hit, doch geen enkel nummer van Die Puppe zou later verschijnen op een best of album.

Het instrumentale ‘Prefazione Di Pompei’ is dreigende minimal die zich best laat omschrijven als gedurfde experimentele geluidsmanipulatie.

‘After The Crime’, met de sirenes nog ver op de achtergrond en het lichaam van het slachtoffer is nog warm, experimenteert lustig verder.

‘Love With Animal’, combineert een nogal hysterisch kreunende vrouw met dierengegrom. Het haast kinderlijke nummer staat in schril contrast met het feit dat de dierenliefde bij Die Form iets minder aanvaardbare proporties aanneemt. ‘Lectura’ neemt een trage aanloop vol met wederom gedeformeerde geluiden, om tenslotte helemaal loos te gaan in een chaotisch minimalpareltje. ‘Night Over My Life’ stuitert vrolijk verder over dezelfde weg, een weg die Grauzone naadloos koppelt aan Club Moral. ‘Re-Search’ graaft nog een eindje verder in de audiobibliotheek. Afsluiten doen we met ‘In A Tea-Room’, en het samenzweerderige toontje dat in dit nummer doorklinkt geeft het geheel net weer dat unheimlich sfeertje alwaar Die Form sinds 1982 een patent op lijkt te hebben genomen.

Fichot is momenteel druk bezig met de laatste hand te leggen aan een nieuw album, waarvan binnenkort de single ‘Psychic Poison’ naar voren geschoven zal worden als opwarmer. Meer hierover leest u, uiteraard, bij Dark Entries.

Die Form

Dimi Brands
01/02/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Allerheiligen volgens Moonspell

Het Portugese Moonspell beloofde een plaat over de aardbeving van Lissabon in 1755, en ze hebben woord gehouden. De plaat ligt vanaf nu in de winkels, en er is een video uit voor het nummer 'Todos Os Santos', oftewel 'Alle heiligen' of 'Allerheiligen'. De aarbeving heeft niet enkel vele mensenlevens gekost, hij heeft ...

lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Cradle of Filth onderzoekt victoriaanse romantiek

Het lijkt wel of we de afgelopen jaren vooral nieuws kregen van zijprojecten van leden en ex-leden van Cradle of Filth. Daar komt vandaag verandering in, want 'Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay' - de twaalfde cd van de Britten - komt vandaag uit. Zeggen dat Cradle of Filth een voorkeur heeft voor zwarte romantiek is een open ...

lees meer...
CD BESPREKING : Near Earth Orbit - A.T.O.M.

Het vierde deel uit het universum van Near Earth Orbit heeft de aarde bereikt en nog wel via Abandoned Territories Of Mankind (kortweg A.T;O.M.). De God ATOM voorspelde in 2034 een ongeziene heilige gebeurtenis, maar niks bleek minder waar, een aantal ontgoochelde enkelingen van ATOM zijn ondertussen in de hemisfeer uitgezworven en zijn zo ...

lees meer...
CD BESPREKING : Inkubus Sukkubus - Belas Knap – Tales of Witchcraft and Wonder Volume Two

Deze gothic / pagan rockers hoeven al lang geen introductie meer, ze zijn even ijverig als onze vrienden de mieren en helaas even zeldzaam als de zonnestralen van de honingbij. Deze “Belas Knap” is hun, 22ste (jawel!) studioalbum en deze keer staat de neolithische grafheuvel Belas Knap (aan de rand van Humblebee Woods) centraal ...

lees meer...
INTERVIEW : RED ZEBRA - De wereld gaan we niet meer veroveren, maar nog plannen genoeg.

11 november is een symbolische dag voor het zwijgen van de wapens, maar niet voor het punkgeweld in Het Depot, en dat met een tweede editie van Breaking Barriers. Een van de bands op het podium is Red Zebra. Malcolm Nix had een diepgaand gesprek met zebra van het eerste uur Peter Slabbynck. Red Zebra bestaat weer! De hoeveelste versie ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Zaterdag New Wave Festival met heel wat Belgisch talent

Deze zaterdag gaat in Awirs, in de provincie Luik, het New Wave Festival door. Daar kan u terecht voor een mooi overzicht van wat ons Belgenlandje vandaag allemaal in het genre te bieden heeft. Hoodact is Honeymoon Cowboys, nog steeds aangeduid met (ex-Siglo XX) tussen haakjes, daar er verschillende ex-leden van de cultformatie in de groep ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Adam Usi heeft de Dachau blues

Adam Usi heeft een obsessie met de joodse geschiedenis, en vooral met de donkerste aspecten ervan. Zijn nieuwe clip voor het nummer 'Transnistria' behandelt het verhaal van een jood die - zolang hij kan - de vuile klusjes in het concentratiekamp zal blijven voltooien, zoals het scheppen van kool voor de ovens. Voor de video werden ...

lees meer...
CD BESPREKING : La Scaltra - Freakshow

Pientere lezers weten allicht nog dat ik zwaar onder de indruk was van de ep “Ghosts” van dit Duitse dames duo die plost uit het niets op onze redactietafel kwam gevallen. Grijpgraag was ik. Mijn review eindigde toen met de profetische woorden ‘Meer van dat!’ En zie nu is het eigenlijke albumdebuut “Freakshow” ...

lees meer...
CD BESPREKING : Your Life On Hold - Burning For The Ancient Connection

Hier is ie dan het debuut van Your Life On Hold het gothic rock project van Jan De Wulf, alias John Wolf, iets waar ik - toegegeven – reikhalzend naar uitkeek. Want, zeg nu zelf een Belgische pure gothic rock release is zowat even zeldzaam als de Yeti in de Himalaya met dit verschil dat dit album wel degelijk tot de wereld van de feiten ...

lees meer...
CD BESPREKING : This Can Hurt - When Nothing Matters

This Can Hurt zijn grijze vossen, u weet wel die verliezen meestal hun haren, maar hun streken. Ho maar, let op uw kippetjes… This Can Hurt bereikte mijn gulzige pen (tegenwoordig een ordinair keyboard) via een knipbeurt bij de kapper, anders hadden we bij Dark Entries allicht nooit iets van deze wildemannen vernomen. Nu ja wild, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/09/2017 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
INTERVIEW : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.

Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler! Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen ...

lees meer...
FOTO'S : Struggler - @ Café Café Hasselt

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke

lees meer...
FOTO'S : Definitivos - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke