casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

24 items

   

Die Form
Die Puppe
Experimental - Industrial - Minimal
01/02/2017 : Die Form - Die Puppe
Dark Entries  Dark Entries
01/02/2017, Dimi Brands

Als ik de keuze moet maken wat mijn favoriete Die Form album is, wat voor mij een quasi onmogelijke opdracht is, dan zal Confessions waarschijnlijk aan het langste eind trekken, te meer ook omdat dit de eerste plaat was die ik er van hoorde.

Een andere “confession” is dat ik nooit heel erg wild ben geweest van debuut Die Puppe. Waarom dan toch een Oud Goud-behandeling, vraagt u zich misschien af?

Wel, vorig jaar werd dit debuut nog eens heruitgebracht (na eerdere re-releases in 1987,1989 en 2001) op vinyl, en was er ook de release van Zoo, een verzameling nummers die stamden uit de tijd van Die Puppe, en die in het verleden al prijkten op andere heruitgaven van het moederalbum.

Dit was voor ons voldoende om Die Form binnen te smokkelen tussen de groten der aarde, een plaats die ze, hun staat van dienst in ogenschouw genomen, meer dan dubbel en dik verdienen.

Die Form en Dark Entries zijn altijd twee handen op één buik geweest, daarom wil ik in de volgende flashback in de tijd meteen enkele collega’s van de redactie betrekken.

Allereerst flitsen we terug naar ergens begin 2000. an MySpace (wat?), Spotify en Facebook was er nog geen sprake, indien je nieuwe muziek wilde leren kennen diende je als student een goed betaalde vakantiejob te hebben, of kwam je met goede connecties ook al een eindje verder.

Voor dat eerste moesten we zelf instaan, bij dat tweede werden we gelukkig een handje geholpen door middel van online fora.

Het was ook daar dat ik collega Marjolein Laenen, toen al druk in de weer met electro, leerde kennen, die me op haar beurt zo nu en dan via de digitale weg wat nummers mijn richting uitstuurde.

‘Masochist’ van Die Form was er daar eentje van. Meteen mijn eerste kennismaking met dit Franse project van Philippe Fichot. Of de electro deerne van onze redactie een achterliggende boodschap wou laten uitschijnen, is een vraag die zou kunnen komen uit het brein van collega Peter De Koning, en laten we veiligheidshalve in het midden. Wie de voorkeuren van de goede man een beetje kent, zal zich niet verbazen dat ook in diens platencollectie de nodige releases van Die Form terug te vinden zijn.

Als er op de redactievergadering een electro cd geen kandidaat-reviewer vindt, placht Jan Vael wel eens te zeggen dat ik deze misschien kan proberen, aangezien ik naast neofolk en noise ook wel te vinden ben voor “de betere electro”, meteen ook een toespeling op mijn voorliefde voor Die Form.

Het heeft altijd geklikt tussen Dark Entries en Die Form, want ook op de Weltschmerznachten, oftewel Dark Entries fuiven alwaar Kurt Ingels platenruiter van dienst was, bleven we nooit op onze Die Form-honger zitten, aangezien Kurt met de regelmaat van een klok een nummertje in zijn sets smokkelde. Ook de bijdragen in het (toen nog) geschreven boekje die handelden over dit Franse project waren vaak van zijn hand.

We kregen niet zo vaak de kans om Die Form door de jaren heen in België live te mogen meemaken, het gebeurde wel eens dat ze op een affiche stonden, maar dat in laatste instantie het optreden afgeblazen werd omdat vrouwlief Eliane P. “van de trap gevallen was”, of een dergelijke smoes.

Volgens een niet nader genoemde concertorganisator wou Die Form simpelweg niet meer optreden in België omdat collega Henk Vereecken tijdens een concert voor de dranghekken waar ze steevast achter optreden de hand aan zichzelf geslagen zou hebben. Klinkklare onzin natuurlijk, en op de laatste passage van Fichot en Eliane tijdens BIMFest kon je dan ook de nodige Dark Entries medewerkers spotten, achteraf eensgezind wat betreft de kwaliteit van de show.

Ondertussen zijn we bijna twintig jaar verder, en ook mijn collectie Die Form-albums is door de jaren serieus aangedikt (de teller staat momenteel op 29 -albums en EP’s).

Met Die Puppe bracht Die Form voor het eerst in zijn reeds 40-jarige geschiedenis de euh... poppetjes aan het dansen. Sinds de oprichting in 1977 werden reeds enkele (tegenwoordig zeer gegeerde) cassettes uitgebracht, het officiële langspeeldebuut, Die Puppe dus, stamt uit 1982.

De hitsige electrodeuntjes waarmee ze later menig dansvloer wisten te veroveren zijn hier nog ver te zoeken, maar toch hoor je op Die Puppe reeds de blauwdruk van wat later geboekstaafd zou staan als de typische Die Form sound. Esoterische elektronische experimenten, vaak geïmproviseerd maken dan ook dat Die Puppe niet meteen het meest toegankelijke werk van Fichot geworden is.

Met onderliggende thema’s als dood, erotiek en andere taboe onderwerpen die zowel doorschemerden in de muziek als in het artwork, werd al snel duidelijk dat het hier niet om een alledaags project zou gaan.

‘Automatic Death’ is een robotische dans die meteen de Franse roots van Die Form in de verf zet. Dansdeuntjes die hortend en stotend lijf en leden in beweging trachten te brengen, ‘Invalid’ klinkt net zoals zijn titel doet vermoeden. Minimal pop met industriële klankkleuren, zo kan je het geluid van Die Puppe nog het best omschrijven.

‘Eastern Ghost’ is een kort instrumentaal interludium, dat meteen ook duidelijk maakt waar Die Form zijn naam vandaan haalde: gedeformeerde geluiden, geluiden die uit hun context gerukt worden en aantonen dat uit ook uit onvolkomenheden bruikbaar materiaal te rapen valt

‘Darkness’ dat slechts bestaat uit de tekst: “My name is darkness.”, komt nog het dichtst in de buurt van een potentiële hit, doch geen enkel nummer van Die Puppe zou later verschijnen op een best of album.

Het instrumentale ‘Prefazione Di Pompei’ is dreigende minimal die zich best laat omschrijven als gedurfde experimentele geluidsmanipulatie.

‘After The Crime’, met de sirenes nog ver op de achtergrond en het lichaam van het slachtoffer is nog warm, experimenteert lustig verder.

‘Love With Animal’, combineert een nogal hysterisch kreunende vrouw met dierengegrom. Het haast kinderlijke nummer staat in schril contrast met het feit dat de dierenliefde bij Die Form iets minder aanvaardbare proporties aanneemt. ‘Lectura’ neemt een trage aanloop vol met wederom gedeformeerde geluiden, om tenslotte helemaal loos te gaan in een chaotisch minimalpareltje. ‘Night Over My Life’ stuitert vrolijk verder over dezelfde weg, een weg die Grauzone naadloos koppelt aan Club Moral. ‘Re-Search’ graaft nog een eindje verder in de audiobibliotheek. Afsluiten doen we met ‘In A Tea-Room’, en het samenzweerderige toontje dat in dit nummer doorklinkt geeft het geheel net weer dat unheimlich sfeertje alwaar Die Form sinds 1982 een patent op lijkt te hebben genomen.

Fichot is momenteel druk bezig met de laatste hand te leggen aan een nieuw album, waarvan binnenkort de single ‘Psychic Poison’ naar voren geschoven zal worden als opwarmer. Meer hierover leest u, uiteraard, bij Dark Entries.

Die Form

Dimi Brands
01/02/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Rue Oberkampf - Waveclash ep

Een Duits trio, met een Frans/Duiste naam en Franstalige lyrics... Mijn vriend google leert me dat Rue Oberkampf een hippe, jeugdige trendy straat is in Parijs waar kunst en creativiteit hand in hand gaan met hippe clubjes... Dit trio, actief sedert 2016 houdt zich op in artistieke kringen en hun muziek zou vooral bedoeld zijn om hun licht ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : The Cure bevestigt festivaltournee in 2019

The Cure beloofde een grote wereldtournee in 2019, in de nasleep van hun twee concerten in Londen voor hun 40ste verjaardag. De plannen worden concreet. In een boodschap liet Robert Smith weten dat er 20 festivals zullen aangedaan worden volgend jaar, en dat de concrete data en lokaties zullen volgen. De speculatie is begonnen over welke festivals ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : Whispering Sons verkent grenzen post-punk met tweede single

Whispering Sons heeft hoge verwachtingen gecreëerd. Er was de fenomenale debuut-ep 'Endless Party', dan de overwinning op Humo's Rock Rally, de goede live-reputatie... En dan het lange wachten op nieuw werk. Er werden wel wat singles uitgebracht, maar voor het volwaardige debuut is het nog wachten tot 19 oktober. Dan komt ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : Dead Can Dance verzet bergen op nieuwe plaat

De nieuwe cd van Dead Can Dance komt met rasse schreden dichterbij. Op 2 november komt 'Dionysus' uit, en de cd volgt een concept dat geïnpireerd is op de lente- en oogstfestivals die hun oorsprong vinden in rituelen rond de Griekse god van wijn, poëzie en muziek. De plaat neemt de vorm aan van een oratorium, een vocaal muzikaal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Opera Multi Steel - Apparence De L’Invisble / Au Fief Des Rémanences

Het is alweer van 1985, het rekenwonder in mij zeg 33 jaar, dat het debuut “Cathedral” van deze Opera Multi Steel het levenslicht zag. Anno 2018 is dit collectief nog altijd of sedert enige jaren (ze drukten even de pauze knop in) opnieuw actief en om de releases van hun meest recente worp “Au Fief Des Rémanences” ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alex Braun - Eiskalt

Toen ik deze cd monsterde zei de naam Alex Braun me niets, maar de bio leert me dat het hier de frontman van !Distain betreft en die groep wel, die deed dan weer wel een belletje rinkelen want deze groep wist vooral in de tweede helft van jaren 90 met hun electro pop wel wat naam en faam te vergaren. Alex Braun (eingelijk Alexander Braun) ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Overlookers - Driving Fast ep

Stel nu dat we in de jaren 50 synths hadden gehad had rock’nroll dan ongeveer geklonken als deze “Driving Fast ep” van nieuwkomers The Overlookers? Hun voorkeur gaat uit naar felle liptsick rode Amerikaanse oldtimers met blinkend chroom en daar past dan ook een cover van “Unchained Melody” van The Righteous ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Lautreamonts - Who Are You Wearing

Hoe zou het ondertussen in Rio De Janeiro zijn? Wel, goed te horen aan de frisse wind die deze nieuwe formatie The Lautreamonts door de valse carnavaleske vrolijkheid laat waaien. The Lautreamonts inderdaad, genoemd naar schrijver en dichter Comte De Lautréamont die zichzelf de geschiedenis inschreef met de surrealistische novelle “Les ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Vrijdag 28 september Chileense post punk / death rock in de Kinky Star te Gent !

U kent het clubje vast, de kinky Star waar ook de Dark Entries Nights plaats vinden, Vlasmarkt Gent, die buurt. Maar er gebeurt wel meer in deze alternatieve muziekkeet dat u als lezer van ons webzine moet kunnen bekoren. Zo passeren vanavond om 20u00 post punkers uit Chilli nota bene, luisterend naar de naam Causa De Muerte. De band startte ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Bimfest affiche compleet!!

Het is ondertussen een traditie maar sedert 2002 kunt u het kille jaareinde wat feestelijker maken door present te tekenen op het Bimfest festival, ooit begonnen onder de mond vol Belgian Independent Music Festival. Voor de 17de keer alweer dus in 2018 en wel op vrijdag 14 en zaterdag 15 december in zaal de Casino te Sint Niklaas! Voor ...

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In het kapitalisme kan alles verkocht worden, zelfs als het in tegenspraak is met zichzelf.

Siglo XX werd wel eens de Belgische Joy Division genoemd, en dus is het een evenement na meer dan 25 jaar terug optreedt. De optredens vallen samen met de viering van het 40-jarig bestaan van de groep. Je kunt ze onder meer zien op de derde editie van Breaking Barriers, het Leuvense festival dat het 40-jarig bestaan van punk in het algemeen ...

lees meer...
INTERVIEW : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.

Op 9 en 10 november 2018 gaat in Leuven de derde editie van Breaking Barriers door, het festival dat in het leven geroepen werd om 40 jaar punk te vieren en al het goede wat daaruit voortkwam. Naast gevestigde namen als Siglo XX, Theatre of Hate en The Kids, kunt u er ook artiesten aan het werk zien die in België nog maar weinig bekendheid ...