canli casino

Dark Entries Logo

23 items

   

Die Form
Die Puppe
Experimental - Industrial - Minimal
01/02/2017 : Die Form - Die Puppe
Dark Entries  Dark Entries
01/02/2017, Dimi Brands

Als ik de keuze moet maken wat mijn favoriete Die Form album is, wat voor mij een quasi onmogelijke opdracht is, dan zal Confessions waarschijnlijk aan het langste eind trekken, te meer ook omdat dit de eerste plaat was die ik er van hoorde.

Een andere “confession” is dat ik nooit heel erg wild ben geweest van debuut Die Puppe. Waarom dan toch een Oud Goud-behandeling, vraagt u zich misschien af?

Wel, vorig jaar werd dit debuut nog eens heruitgebracht (na eerdere re-releases in 1987,1989 en 2001) op vinyl, en was er ook de release van Zoo, een verzameling nummers die stamden uit de tijd van Die Puppe, en die in het verleden al prijkten op andere heruitgaven van het moederalbum.

Dit was voor ons voldoende om Die Form binnen te smokkelen tussen de groten der aarde, een plaats die ze, hun staat van dienst in ogenschouw genomen, meer dan dubbel en dik verdienen.

Die Form en Dark Entries zijn altijd twee handen op één buik geweest, daarom wil ik in de volgende flashback in de tijd meteen enkele collega’s van de redactie betrekken.

Allereerst flitsen we terug naar ergens begin 2000. an MySpace (wat?), Spotify en Facebook was er nog geen sprake, indien je nieuwe muziek wilde leren kennen diende je als student een goed betaalde vakantiejob te hebben, of kwam je met goede connecties ook al een eindje verder.

Voor dat eerste moesten we zelf instaan, bij dat tweede werden we gelukkig een handje geholpen door middel van online fora.

Het was ook daar dat ik collega Marjolein Laenen, toen al druk in de weer met electro, leerde kennen, die me op haar beurt zo nu en dan via de digitale weg wat nummers mijn richting uitstuurde.

‘Masochist’ van Die Form was er daar eentje van. Meteen mijn eerste kennismaking met dit Franse project van Philippe Fichot. Of de electro deerne van onze redactie een achterliggende boodschap wou laten uitschijnen, is een vraag die zou kunnen komen uit het brein van collega Peter De Koning, en laten we veiligheidshalve in het midden. Wie de voorkeuren van de goede man een beetje kent, zal zich niet verbazen dat ook in diens platencollectie de nodige releases van Die Form terug te vinden zijn.

Als er op de redactievergadering een electro cd geen kandidaat-reviewer vindt, placht Jan Vael wel eens te zeggen dat ik deze misschien kan proberen, aangezien ik naast neofolk en noise ook wel te vinden ben voor “de betere electro”, meteen ook een toespeling op mijn voorliefde voor Die Form.

Het heeft altijd geklikt tussen Dark Entries en Die Form, want ook op de Weltschmerznachten, oftewel Dark Entries fuiven alwaar Kurt Ingels platenruiter van dienst was, bleven we nooit op onze Die Form-honger zitten, aangezien Kurt met de regelmaat van een klok een nummertje in zijn sets smokkelde. Ook de bijdragen in het (toen nog) geschreven boekje die handelden over dit Franse project waren vaak van zijn hand.

We kregen niet zo vaak de kans om Die Form door de jaren heen in België live te mogen meemaken, het gebeurde wel eens dat ze op een affiche stonden, maar dat in laatste instantie het optreden afgeblazen werd omdat vrouwlief Eliane P. “van de trap gevallen was”, of een dergelijke smoes.

Volgens een niet nader genoemde concertorganisator wou Die Form simpelweg niet meer optreden in België omdat collega Henk Vereecken tijdens een concert voor de dranghekken waar ze steevast achter optreden de hand aan zichzelf geslagen zou hebben. Klinkklare onzin natuurlijk, en op de laatste passage van Fichot en Eliane tijdens BIMFest kon je dan ook de nodige Dark Entries medewerkers spotten, achteraf eensgezind wat betreft de kwaliteit van de show.

Ondertussen zijn we bijna twintig jaar verder, en ook mijn collectie Die Form-albums is door de jaren serieus aangedikt (de teller staat momenteel op 29 -albums en EP’s).

Met Die Puppe bracht Die Form voor het eerst in zijn reeds 40-jarige geschiedenis de euh... poppetjes aan het dansen. Sinds de oprichting in 1977 werden reeds enkele (tegenwoordig zeer gegeerde) cassettes uitgebracht, het officiële langspeeldebuut, Die Puppe dus, stamt uit 1982.

De hitsige electrodeuntjes waarmee ze later menig dansvloer wisten te veroveren zijn hier nog ver te zoeken, maar toch hoor je op Die Puppe reeds de blauwdruk van wat later geboekstaafd zou staan als de typische Die Form sound. Esoterische elektronische experimenten, vaak geïmproviseerd maken dan ook dat Die Puppe niet meteen het meest toegankelijke werk van Fichot geworden is.

Met onderliggende thema’s als dood, erotiek en andere taboe onderwerpen die zowel doorschemerden in de muziek als in het artwork, werd al snel duidelijk dat het hier niet om een alledaags project zou gaan.

‘Automatic Death’ is een robotische dans die meteen de Franse roots van Die Form in de verf zet. Dansdeuntjes die hortend en stotend lijf en leden in beweging trachten te brengen, ‘Invalid’ klinkt net zoals zijn titel doet vermoeden. Minimal pop met industriële klankkleuren, zo kan je het geluid van Die Puppe nog het best omschrijven.

‘Eastern Ghost’ is een kort instrumentaal interludium, dat meteen ook duidelijk maakt waar Die Form zijn naam vandaan haalde: gedeformeerde geluiden, geluiden die uit hun context gerukt worden en aantonen dat uit ook uit onvolkomenheden bruikbaar materiaal te rapen valt

‘Darkness’ dat slechts bestaat uit de tekst: “My name is darkness.”, komt nog het dichtst in de buurt van een potentiële hit, doch geen enkel nummer van Die Puppe zou later verschijnen op een best of album.

Het instrumentale ‘Prefazione Di Pompei’ is dreigende minimal die zich best laat omschrijven als gedurfde experimentele geluidsmanipulatie.

‘After The Crime’, met de sirenes nog ver op de achtergrond en het lichaam van het slachtoffer is nog warm, experimenteert lustig verder.

‘Love With Animal’, combineert een nogal hysterisch kreunende vrouw met dierengegrom. Het haast kinderlijke nummer staat in schril contrast met het feit dat de dierenliefde bij Die Form iets minder aanvaardbare proporties aanneemt. ‘Lectura’ neemt een trage aanloop vol met wederom gedeformeerde geluiden, om tenslotte helemaal loos te gaan in een chaotisch minimalpareltje. ‘Night Over My Life’ stuitert vrolijk verder over dezelfde weg, een weg die Grauzone naadloos koppelt aan Club Moral. ‘Re-Search’ graaft nog een eindje verder in de audiobibliotheek. Afsluiten doen we met ‘In A Tea-Room’, en het samenzweerderige toontje dat in dit nummer doorklinkt geeft het geheel net weer dat unheimlich sfeertje alwaar Die Form sinds 1982 een patent op lijkt te hebben genomen.

Fichot is momenteel druk bezig met de laatste hand te leggen aan een nieuw album, waarvan binnenkort de single ‘Psychic Poison’ naar voren geschoven zal worden als opwarmer. Meer hierover leest u, uiteraard, bij Dark Entries.

Die Form

Dimi Brands
01/02/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : Ground Nero: tijdreizigers uit de jaren 80

Tijdreizigers uit de jaren 80, zo wordt Ground Nero voorgesteld in het nieuwe promotiefilmpje van Danse Macabre, het platenlabel waar onze Limburgse vrienden onderdak gevonden hebben voor de uitgave van de nieuwe ep 'Scales'. Ze spelen de gothic rock uit de jaren 80, maar dan nu, zo leggen Nomad, Peter en Gwijde de Eerste uit in het ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : Psy'Aviah voelt de grote scheiding

Met 'Lightflare' kwam Psy'Aviah terug met een conceptalbum rond burn out en depressie. Onze huidige maatschappij is zo hectisch en de informatie waarmee we geconfronteerd worden zo overvloedig dat velen er onder door gaan. Op de recente ep 'Looking For The Sun' gaat Yves Schelpe op het thema door. De ep bevat drie nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : PSYCHOstef toont u de weg naar de andere kant

Stefaan Vantyghem kent u misschien als gitarist bij Powerstone, Your Life On Hold of Psychogeneration, of als geluidsman bij de B52 in Eernegem, maar hij heeft ook zijn soloproject PSYCHOstef waarmee hij een mix maakt van black, doom, gothic en andere soorten van metal. Zijn laatste worp heet 'The Other Side' en gaat over de andere ...

lees meer...
FOTO'S : ONRUST - Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium, 16/06/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : TRAUM'ER LEBEN - Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium, 16/06/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ANEMONE TUBE - Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium, 16/06/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CD BESPREKING : Vidna Obmana - The Trilogy

Dirk Serries is een man die in onze reviewsectie erg vaak de revue passeert. We leerden de man uiteraard kennen via het legendarische Vidna Obmana, waarvan onlangs bij Zoharum het terugblikkende ‘The Trilogy’ heruitgegeven werd. Maar laat ons beginnen bij het begin... De eerste releases onder de Vidna Obmana moniker verschenen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st #2 - Een eigenzinnige huwelijksverjaardag

Trouwfe(e)st 2 is het vervolg op Trouwfe(e)st, het minifestival voor het huwelijk van Dimi en Sigrid, verleden jaar. Een jaar later vonden ze het de moeite om opnieuw een aantal groepen uit te nodigen in Jeugdhuis Wommel, en opnieuw bevonden deze groepen zich eerder in het bereik van dark ambient en neofolk…. UrZon is het Noise-project ...

lees meer...
CD BESPREKING : Herr Lounge Corps & Cadaverous Condition - The Breath Of A Bird

Hoewel ik vertrouwd ben met het werk van zowel Cadaverous Condition als van Herr Lounge Corps, bleek dit een bijzonder moeilijke cd om te bespreken. Het was Miro Snejdr (Herr Lounge Corps) zelve die me aansprak met de vraag of ik deze wou bespreken. We kennen de man vooral als de huispianist van Douglas P bij Death In June, maar tevens ...

lees meer...
CD BESPREKING : Analogue-X - Course Of Life

Als er één ding is waar ik als recensent de wubbes van krijg, is het wel een gebrek aan transparantie. Echozone zou een samenwerking zijn aangegaan met het Duitse RMP Records om een aantal (toekomstige) releases van de electropop-band Analogue-X uit te brengen, maar ik vind niks terug over dit label. Op Discogs zijn er verschillende ...

lees meer...
CD BESPREKING : protoU - Khmaoch

We lieten u al eerder kennis maken met de Oekraïense artieste protoU, middels haar uitstekende samenwerking met Hilyard. Inderdaad, artiestE, het blijft het vermelden waard, aangezien het vrouwelijk geslacht in het anonieme dark ambient milieu nog steeds zwaar in de minderheid is. Maar dat deze protoU, oftewel Sasha Cats, meer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sophya - Broken Mirrors

Het van oorsprong Israëlische Sophya (niet te verwarren met de Sophia van Peter Bjärgö) resideert al een tijdje in Nederland. Wanneer we de puntjes Nederland en dark wave (want in deze muzikale vijver vist Sophya) met elkaar verbinden komen we als vanzelf bij Clan Of Xymox terecht. Niet verwonderlijk dan ook dat het via Ronny ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : THE KIDS - Mensen verwachten onze klassiekers en dat zijn de songs van de eerste twee LP's

Welke groep zette België op de wereldpunkkaart. The Kids natuurlijk! Op zaterdag 10 november spelen ze op Breaking Barriers, het Leuvense festival dat hoopt te bewijzen dat punk nog steeds niet dood is. Malcolm Nix had een gesprek met frontman Ludo Mariman. Eigenlijk hebben we geen behoefte aan een inleiding, want elke Belgische muziekliefhebber ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Trouwfe(e)st: het trouwfeest met instemming van Dark Entries

Trouwfeesten... Ons advies als Dark Entries luidt dat u ze moet vermijden als de pest. Maar nu en dan maken we wel eens een uitzondering. Als iemand voor zijn trouwfeest - in dit geval gaat het zelfs om de verjaardag van een trouwfeest - gratis optredens organiseert met donkere groepen, bijvoorbeeld. Dimi en Sigrid - het mannelijk deel van ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Der Klinke wacht op iemand die lacht

Yep, het is eenzaam in de wereld van Der Klinke. Het succes van de laatste cd - The Unexpected - heeft daar helaas niets aan veranderd. Daarop liet Geert 'Chesko' Vandekerkhof al in 'Someone who smiles' weten dat hij graag eens iemand naar hem zou zien lachen. Het is er nog niet van gekomen, en dus herhaalt hij die oproep nog ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Judgement Fest - Feest in de catacomben van de muzikale onderwereld...

Ja, wij horen bij de mensen die vol vreugde uitkijken naar De dag des oordeels. En als De dag des oordeels een feestje houdt, Judgement Fest, dan willen we er graag bij zijn. De dag des oordeels, dat is natuurlijk het radioprogramma van Danny Quetin op Radio VRD, het donkerste programma op Limburgs leukste, elke maandagavond om 22u rechtstreeks ...

lees meer...
INTERVIEW : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.

Het Belgische dark ambient-martial-industrial-black-metal-project Dead Man's Hill bestaat 20 jaar en is cult tot in Polen en Rusland. Optredens zijn schaars, maar de komende weken kunt u Dead Man's Hill aan het werk zien in de Wommel in Wommelgem op 16 juni, en op de Dark Entries Night in Gent op 29 juni. Voor de gelegenheid hadden ...