canli casino

Dark Entries Logo

21 items

   

Die Form
Die Puppe
Experimental - Industrial - Minimal
01/02/2017 : Die Form - Die Puppe
Dark Entries  Dark Entries
01/02/2017, Dimi Brands

Als ik de keuze moet maken wat mijn favoriete Die Form album is, wat voor mij een quasi onmogelijke opdracht is, dan zal Confessions waarschijnlijk aan het langste eind trekken, te meer ook omdat dit de eerste plaat was die ik er van hoorde.

Een andere “confession” is dat ik nooit heel erg wild ben geweest van debuut Die Puppe. Waarom dan toch een Oud Goud-behandeling, vraagt u zich misschien af?

Wel, vorig jaar werd dit debuut nog eens heruitgebracht (na eerdere re-releases in 1987,1989 en 2001) op vinyl, en was er ook de release van Zoo, een verzameling nummers die stamden uit de tijd van Die Puppe, en die in het verleden al prijkten op andere heruitgaven van het moederalbum.

Dit was voor ons voldoende om Die Form binnen te smokkelen tussen de groten der aarde, een plaats die ze, hun staat van dienst in ogenschouw genomen, meer dan dubbel en dik verdienen.

Die Form en Dark Entries zijn altijd twee handen op één buik geweest, daarom wil ik in de volgende flashback in de tijd meteen enkele collega’s van de redactie betrekken.

Allereerst flitsen we terug naar ergens begin 2000. an MySpace (wat?), Spotify en Facebook was er nog geen sprake, indien je nieuwe muziek wilde leren kennen diende je als student een goed betaalde vakantiejob te hebben, of kwam je met goede connecties ook al een eindje verder.

Voor dat eerste moesten we zelf instaan, bij dat tweede werden we gelukkig een handje geholpen door middel van online fora.

Het was ook daar dat ik collega Marjolein Laenen, toen al druk in de weer met electro, leerde kennen, die me op haar beurt zo nu en dan via de digitale weg wat nummers mijn richting uitstuurde.

‘Masochist’ van Die Form was er daar eentje van. Meteen mijn eerste kennismaking met dit Franse project van Philippe Fichot. Of de electro deerne van onze redactie een achterliggende boodschap wou laten uitschijnen, is een vraag die zou kunnen komen uit het brein van collega Peter De Koning, en laten we veiligheidshalve in het midden. Wie de voorkeuren van de goede man een beetje kent, zal zich niet verbazen dat ook in diens platencollectie de nodige releases van Die Form terug te vinden zijn.

Als er op de redactievergadering een electro cd geen kandidaat-reviewer vindt, placht Jan Vael wel eens te zeggen dat ik deze misschien kan proberen, aangezien ik naast neofolk en noise ook wel te vinden ben voor “de betere electro”, meteen ook een toespeling op mijn voorliefde voor Die Form.

Het heeft altijd geklikt tussen Dark Entries en Die Form, want ook op de Weltschmerznachten, oftewel Dark Entries fuiven alwaar Kurt Ingels platenruiter van dienst was, bleven we nooit op onze Die Form-honger zitten, aangezien Kurt met de regelmaat van een klok een nummertje in zijn sets smokkelde. Ook de bijdragen in het (toen nog) geschreven boekje die handelden over dit Franse project waren vaak van zijn hand.

We kregen niet zo vaak de kans om Die Form door de jaren heen in België live te mogen meemaken, het gebeurde wel eens dat ze op een affiche stonden, maar dat in laatste instantie het optreden afgeblazen werd omdat vrouwlief Eliane P. “van de trap gevallen was”, of een dergelijke smoes.

Volgens een niet nader genoemde concertorganisator wou Die Form simpelweg niet meer optreden in België omdat collega Henk Vereecken tijdens een concert voor de dranghekken waar ze steevast achter optreden de hand aan zichzelf geslagen zou hebben. Klinkklare onzin natuurlijk, en op de laatste passage van Fichot en Eliane tijdens BIMFest kon je dan ook de nodige Dark Entries medewerkers spotten, achteraf eensgezind wat betreft de kwaliteit van de show.

Ondertussen zijn we bijna twintig jaar verder, en ook mijn collectie Die Form-albums is door de jaren serieus aangedikt (de teller staat momenteel op 29 -albums en EP’s).

Met Die Puppe bracht Die Form voor het eerst in zijn reeds 40-jarige geschiedenis de euh... poppetjes aan het dansen. Sinds de oprichting in 1977 werden reeds enkele (tegenwoordig zeer gegeerde) cassettes uitgebracht, het officiële langspeeldebuut, Die Puppe dus, stamt uit 1982.

De hitsige electrodeuntjes waarmee ze later menig dansvloer wisten te veroveren zijn hier nog ver te zoeken, maar toch hoor je op Die Puppe reeds de blauwdruk van wat later geboekstaafd zou staan als de typische Die Form sound. Esoterische elektronische experimenten, vaak geïmproviseerd maken dan ook dat Die Puppe niet meteen het meest toegankelijke werk van Fichot geworden is.

Met onderliggende thema’s als dood, erotiek en andere taboe onderwerpen die zowel doorschemerden in de muziek als in het artwork, werd al snel duidelijk dat het hier niet om een alledaags project zou gaan.

‘Automatic Death’ is een robotische dans die meteen de Franse roots van Die Form in de verf zet. Dansdeuntjes die hortend en stotend lijf en leden in beweging trachten te brengen, ‘Invalid’ klinkt net zoals zijn titel doet vermoeden. Minimal pop met industriële klankkleuren, zo kan je het geluid van Die Puppe nog het best omschrijven.

‘Eastern Ghost’ is een kort instrumentaal interludium, dat meteen ook duidelijk maakt waar Die Form zijn naam vandaan haalde: gedeformeerde geluiden, geluiden die uit hun context gerukt worden en aantonen dat uit ook uit onvolkomenheden bruikbaar materiaal te rapen valt

‘Darkness’ dat slechts bestaat uit de tekst: “My name is darkness.”, komt nog het dichtst in de buurt van een potentiële hit, doch geen enkel nummer van Die Puppe zou later verschijnen op een best of album.

Het instrumentale ‘Prefazione Di Pompei’ is dreigende minimal die zich best laat omschrijven als gedurfde experimentele geluidsmanipulatie.

‘After The Crime’, met de sirenes nog ver op de achtergrond en het lichaam van het slachtoffer is nog warm, experimenteert lustig verder.

‘Love With Animal’, combineert een nogal hysterisch kreunende vrouw met dierengegrom. Het haast kinderlijke nummer staat in schril contrast met het feit dat de dierenliefde bij Die Form iets minder aanvaardbare proporties aanneemt. ‘Lectura’ neemt een trage aanloop vol met wederom gedeformeerde geluiden, om tenslotte helemaal loos te gaan in een chaotisch minimalpareltje. ‘Night Over My Life’ stuitert vrolijk verder over dezelfde weg, een weg die Grauzone naadloos koppelt aan Club Moral. ‘Re-Search’ graaft nog een eindje verder in de audiobibliotheek. Afsluiten doen we met ‘In A Tea-Room’, en het samenzweerderige toontje dat in dit nummer doorklinkt geeft het geheel net weer dat unheimlich sfeertje alwaar Die Form sinds 1982 een patent op lijkt te hebben genomen.

Fichot is momenteel druk bezig met de laatste hand te leggen aan een nieuw album, waarvan binnenkort de single ‘Psychic Poison’ naar voren geschoven zal worden als opwarmer. Meer hierover leest u, uiteraard, bij Dark Entries.

Die Form

Dimi Brands
01/02/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Derby Derby - Love Dance

Slechts twee lange composities op “Love Dance”, het debuut van Derby Derby. Deze twee tracks heten weinig verrassend “Love” (20 minuten) en “Dance” (11 minuten). Het album werd eind 2016 opgenomen in La Fabrique Dervallières, een cultureel centrum en artistiek laboratorium te Nantes, aan de zuidrand ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
CD BESPREKING : Death in Rome - V2

Niet iedereen is het eens met mijn liefde voor deze Death In Rome, maar ik val nu eenmaal voor zij die zich weten te relativeren en door wat ze doen in één beweging tal van vooroordelen en eigengereid elitarisme (op zich ook een vooroordeel) onderuit halen. Deze Death In Rome doet het meesterlijk en zowel muzikaal als naar imago. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Shadow Lizzards - The Shadow Lizzards

De promosheet van Tonzonen Records vergelijkt ze met The Doors, Creedence Clearwater Revival en The Jimi Hendrix Experience. Dat laatste is naar mijn mening het accuraatst en ze klinken toch vrij heavy met zwaar orgelwerk en dus zou ik er Steppenwolf en Deep Purple aan toevoegen. Tegenwoordig noemen we dit veelal stonerrock, in de sixties ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Fever Dream

Als u trouw Dark Entries leest hebt u misschien wel al gehoord van deze Fear Incorporated, een echt batcave cult project rond William Westwater die met deze “Fever Dream” ene compilatie stampen uit hun vier voorgaande studioalbums die hier ten huize Dark Entries stuk voor stuk in onze (goede) smaak vielen. Het resultaat is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dream Ocean - Lost Love Symphony

Dream Ocean heeft Turkse roots, ergens anno 2009. Het is de mezzosopraan Basak Ylva Ceber die samen met gitarist Oz Khan over de wieg gebogen stonden van dit symphonic metal project. Tussen 2010 en 2014 werd er regelmatig opgetreden in het thuisland. Er volgde een break omwille van andere bezigheden. Anno 2016. Basak verhuisde naar Duitsland ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH - Voor mij was muziek belangrijk, omdat ik me daarin kan verliezen en daarin troost kan vinden

De strijd van het individu om overeind te blijven in onze hectische maatschappij. Het is een actueel thema waar niet enkel boeken over worden geschreven, maat ook muziek over wordt gemaakt. De nieuwe plaat van Psy'Aviah - 'Lightflare' - is rond het thema opgebouwd. We vroegen Yves Schelpe naar zijn inspiratie en zijn motivatie ...

lees meer...
INTERVIEW : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.

In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project. We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker ...