casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

26 items

   

The Cure
Pornography
Gothic - New wave
11/10/2015 : The Cure - Pornography
Fiction  Fiction
11/10/2015, Xavier Kruth

Ik ga jullie iets vertellen dat wellicht verrassend is in een bespreking van dit meesterwerk van The Cure. Pornography was de eerste plaat die ik van The Cure hoorde, en ik hield er aanvankelijk niet van. Ik was twaalf jaar, net in het middelbaar, en ik vond die new wavers op school erg cool. Hun zwarte kleren en gecrepeerde haren gaven zo goed weer hoe ik me als existentiële puber voelde.

Uit hun T-shirts kon ik afleiden dat The Cure de grote groep was waar zij naar luisterden, en ik had het geluk dat ik een vriend had die ook fan was. Hij kende The Cure via zijn grote broer, en was zo vriendelijk om niet minder dan 7 platen op cassette op te nemen voor mij. De eerste cassette startte meteen met de slagzin ‘it doesn’t matter if we all die’. Ik was een negativist en doemdenker die de hele conformistische klotenmaatschappij verwierp, maar dit vond ik er toch wel echt over.

Mijn favorieten waren toen Three Imaginary Boys en The Top. De tweede vind ik nog steeds één van de beste Cure-platen ooit, naar de eerste luister ik nooit meer. Het heeft een paar jaar geduurd waarin ik steeds dieper in negativiteit en zelfbeklag wegzonk opdat ik Pornography naar waarde kon schatten, en dat betekent: als één van de donkerste platen ooit en een mijlpaal in de rockmuziek.

Pornography was het sluitstuk van de trilogie die met het melancholische Seventeen Seconds begon en verder ging in het erg sombere maar wondermooie Faith. Dat het nog donkerder kon bewees de single Charlotte Sometimes, maar zo pikzwart als Pornography, dat had niemand kunnen denken. Robert Smith was ten tijde van Pornography zwaar depressief en volledig verloren aan drugs. Wie de plaat beluistert zal niet verwonderd zijn dat Smith diverse drugs als zijn voornaamste inspiratiebron voor de teksten citeert.

Smith zegt ook dat hij ‘the ultimate fuck off album’ wou maken. En zo speelde hij op Short Time Effect met een combinatie van effecten die geen zinnig mens ooit zou gebruiken en die zijn gitaar als een rottende cello deed klinken. Het protest van producer Phil Tornalley haalde niets uit, het nummer zou zo op de plaat verschijnen.

De strategie van Smith bleek aanvankelijk te slagen. Critici waren niet te spreken over de plaat. Rolling Stone schreef dat Pornography ‘het orale equivalent van kiespijn’ is: ‘het is niet de pijn die irriteert, het is de constante saaiheid’. De plaat was duidelijk geen pop, en Chris Parry van Fiction Records koos The Hanging Garden uit als single, omdat hij dit als het enige nummer beschouwde dat nog enig hitpotentieel had. De groepsleden - intussen gesplit na een jammerlijk verlopen tour - lieten hun misprijzen voor deze keuze luidop kennen.

En toch verkocht Pornography goed. Het was zelfs de eerste plaat van de groep die in de top 10 belandde in het Verenigd Koninkrijk. The Cure had duidelijk een gevoelige snaar geraakt, toch bij een select groepje mensen. Want nummers als ‘Siamese Twins’, ‘The Figurehead’ en ‘Cold’ zijn een zware dobber, die niets aan intensiteit hebben verloren gedurende de jaren. Wellicht zullen heel wat mensen zich nog steeds haasten om deze beklemmende herrie uit te zetten. En toch prijkt de plaat jaar na jaar in tijdloze honderds en andere lijstjes. Want nummers als ‘One Hundred Years’ en ‘A Strange Day’ zijn ondanks hun zwartgalligheid erg geschikt voor de radio.

Pornography bleek echter een zware beproeving voor de groep. Smith was erg egocentrisch en bracht - tot grote ergernis van de rest van de groep - veel tijd door met Steve Severin van Siouxie and the Banshees. Het excessief gebruik van drank en drugs maakte de zaak er niet eenvoudiger op. De bom barstte toen The Cure op tournee ging. Bassist Simon Gallup leefde op gespannen voet met Smith - ‘we konden elkaar niet meer rieken, maar dat maakte onze concerten net zo goed’ - en reageerde zich af op drummer Laurence Tolhurst. Gallup ging het liefst om met de ruwe roadies die de groep begeleidden.

Het geheel ontaarde in een werkelijk agressieve sfeer toen de groep het Europese vasteland bereikte. Na een concert in Straatburg gingen Smith en Gallup zelfs met elkaar op de vuist, omwille van een banale ruzie over al dan niet betaalde drankjes. Tolhurst kon de volgende dag alleen maar vaststellen dat de twee heren hun biezen hadden gepakt en terug naar huis waren gekeerd, alwaar Smith een donderpreek van zijn vader moest verduren. Die wees erop dat mensen betaald hadden om de groep te zien, en maande zoonlief aan om terug te keren. Smith en Gallup gingen dus braaf terug en werkten de tour af vooraleer ze uit elkaar gingen.

Het leek er even op dat The Cure geschiedenis was. Smith had intussen terug een betrekking als gitarist gevonden bij Siouxsie and the Banshees, waarin hij in de begindagen ook al had gespeeld toen hun gitarist wegviel. (The Cure was toen het voorprogramma voor Siouxsie, en Smith speelde dus elke dag twee optredens.) Chris Parry - erg verveeld met het wegvallen van zijn meest succesvolle groep - wist Smith evenwel te overtuigen om een nieuwe draai te geven aan The Cure, en wat volgde waren lichtvoetige popnummers als ‘Let’s Go To Bed’ en ‘The Lovecats’. Een radicale breuk met het suïcidale imago die de groep voordien had. The Cure zou verder in de richting van pop evolueren - goede pop, welteverstaan - en een massale aanhang ontwikkelen.

Pornography blijft echter één van de lievelingsplaten van Smith zelf en van vele van zijn talrijke bewonderaars. Smith zei dat het een dagboek was van zijn allerdonkerste periode, een periode waarin hij slechts twee keuzes had: zelfmoord plegen of het allemaal van zich afschrijven. En als Pornography een legendarische openingszin had, dan moest het ook een prachtig slot hebben. ‘I must fight this sickness, find a cure!’, luidt het op het einde van de plaat. Zou het kunnen dat er toch nog een sprankeltje hoop is, daar in de allerverste verte?

Xavier Kruth
11/10/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Noorvik - Omission

Een instrumentale postrockband genaamd naar een stadje in Alaska maar ze zijn eigenlijk gewoon van Keulen (daar waar sommigen het wel eens horen donderen). Met “Omission” (4 tracks, 35 minuten speelduur) stellen Noorvik ons hun tweede album voor, de opvolger van het eponieme debuut “Noorvik” dat vorig jaar verscheen, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maria W. Horn - Epistasis

Deze Zweedse componiste kan sinds de release van haar solodebuut ‘Kontrapoetik’ van vorig jaar op heel wat belangstelling rekenen. Nochtans is ze al geruimere tijd actief in wat we gemakshalve zullen omschrijven als de ‘Europese underground’ muziek. Zo is ze onder meer mede-oprichter van het XKatedral cassette label. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Old Castle - Old Castle

Old Castle is een nieuw project waarover we behalve het feit dat het hier gaat om een trio bestaande uit Robin Storey (Rapoon en ex-Zoviet France), Robert Pepper (Pas Musique) en Shaun Sandor (Promute) niet veel terugvinden. Het drietal ontmoette elkaar in 2011 in Brooklyn waar ze optraden. Sindsdien hebben ze altijd samengewerkt. Als ...

lees meer...
CD BESPREKING : Malaria! - Compiled 2.0/Full Emotion

Je hebt zo van die (vrij) nutteloze weetjes die je toevallig opvangt maar die wel blijvend in je hoofd opgeslagen blijven. Zo hoorden we ooit op de radio dat een ex van Britney Spears uit de biecht klapte dat het popprinsjes niet zo proper was “daar vanonder”. We gingen songs als ‘Toxic’, ‘I’m Not A Girl, ...

lees meer...
FOTO'S : de brassers - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Peter & The Test Tube Babies - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Les Ramoneurs de Menhirs - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Simon Grab - Posthuman Species

Naast muzikant, producent, geluidskunstenaar, componist en discjockey geeft Simon Grab ook nog les aan de kunstuniversiteit van Zürich, de radioschool klip + klang en de School of Audio Engineering SAE. Grab is dus een drukbezet iemand, maar vind toch nog de tijd om plaatjes te maken. Na de recente ep ‘Diamonds’ met de Togolese ...

lees meer...
NIEUWS 10/11/2019 : Pharmakon ιn Puce Mary in de AB!

Het was u misschien al opgevallen dat er een heus vrouwelijk offensief gaande is in het voorheen vooral masculiene power electronics milieu. De twee rijzende sterren van de laatste jaren, Margaret Chardiet (Pharmakon) en Frederikke Hoffmeier (Puce Mary) zullen op zaterdag 25 april in de Brusselse AB staan. De Londense pianiste Eliza ...

lees meer...
NIEUWS 10/11/2019 : Volgende zaterdag Dark Entries Night met IC 434

Af en toe hebben we met Dark Entries geluk, bijvoorbeeld als de buitengewone IC 434 - één van de leidende Belgische electrogroepen uit de jaren 90 - toezegt om op een Dark Entries Night te spelen. En dat is volgende zaterdag 16 november het geval. Het is bovendien de enige keer dat IC 434 speelt dit jaar, en dat terwijl het project ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.

Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar ...

lees meer...
NIEUWS 01/11/2019 : Under A Purple Sky, de schaduw van Siglo XX

Siglo XX, staat weer volop in de belangstelling, 40 jaar na conceptie. Niet meer dan terecht. Eén van de ex Siglo XX leden van het eerste uur, Guido Bos (bas) is samen met Stefan Timmermans als sedert 2004 in de schaduw actief met Under A Purple Sky (inderaad evenzeer een album van Siglo XX), waarvan in eigen beheer reeds de albums ...

lees meer...
INTERVIEW : GROUND NERO - De verandering van de wereld zal alleen door mensen kunnen die voelen en denken, niet door afgestompte consumptieslaven.

Met 'Divergence' heeft Ground Nero niet alleen een prachtplaat vol donkere muziek afgeleverd, het is ook een heuse concept-cd met veel diepgang geworden. Daar houden we van, en dan willen we er ook alles over weten. Nadat we twee weken geleden al een diepgaand interview hadden met de groep, hebben we hen ook gevraagd om wat uitleg ...

lees meer...
NIEUWS 22/10/2019 : Boek en Tribute Night voor Siglo XX

“Opdat de dood ons levend vindt en het leven ons niet doodt”. Het is een zinsnede die reeds verscheen op de eerste single van een band die mag behoren tot cultureel erfgoed en nog steeds zijn daadkracht beleeft. Siglo XX. Het boegbeeld van de Limburgse Steenkoolmijnen-Cold Wave dat al vlug een reikwijdte bereikte tot ...

lees meer...
NIEUWS 21/10/2019 : Affiche Porta Nigra voor beide dagen compleet ingevuld.

Porta Nigra maakt er in 2020 een tweedaagse van. Op vrijdag 6 maart komen de dark folk fans aan hun trekken met optredens van Dead Man’s Hill, Rosa Crux, Ordo Rosarius Equilibrio, :Of The Wand And The Moon: en een afterparty met uw eigenste DJ Der Verfluchte Engel. ‘s Anderdaags trekt men de bredere wave-kaart en kan je The ...