casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

28 items

   

The Cure
Pornography
Gothic - New wave
11/10/2015 : The Cure - Pornography
Fiction  Fiction
11/10/2015, Xavier Kruth

Ik ga jullie iets vertellen dat wellicht verrassend is in een bespreking van dit meesterwerk van The Cure. Pornography was de eerste plaat die ik van The Cure hoorde, en ik hield er aanvankelijk niet van. Ik was twaalf jaar, net in het middelbaar, en ik vond die new wavers op school erg cool. Hun zwarte kleren en gecrepeerde haren gaven zo goed weer hoe ik me als existentiële puber voelde.

Uit hun T-shirts kon ik afleiden dat The Cure de grote groep was waar zij naar luisterden, en ik had het geluk dat ik een vriend had die ook fan was. Hij kende The Cure via zijn grote broer, en was zo vriendelijk om niet minder dan 7 platen op cassette op te nemen voor mij. De eerste cassette startte meteen met de slagzin ‘it doesn’t matter if we all die’. Ik was een negativist en doemdenker die de hele conformistische klotenmaatschappij verwierp, maar dit vond ik er toch wel echt over.

Mijn favorieten waren toen Three Imaginary Boys en The Top. De tweede vind ik nog steeds één van de beste Cure-platen ooit, naar de eerste luister ik nooit meer. Het heeft een paar jaar geduurd waarin ik steeds dieper in negativiteit en zelfbeklag wegzonk opdat ik Pornography naar waarde kon schatten, en dat betekent: als één van de donkerste platen ooit en een mijlpaal in de rockmuziek.

Pornography was het sluitstuk van de trilogie die met het melancholische Seventeen Seconds begon en verder ging in het erg sombere maar wondermooie Faith. Dat het nog donkerder kon bewees de single Charlotte Sometimes, maar zo pikzwart als Pornography, dat had niemand kunnen denken. Robert Smith was ten tijde van Pornography zwaar depressief en volledig verloren aan drugs. Wie de plaat beluistert zal niet verwonderd zijn dat Smith diverse drugs als zijn voornaamste inspiratiebron voor de teksten citeert.

Smith zegt ook dat hij ‘the ultimate fuck off album’ wou maken. En zo speelde hij op Short Time Effect met een combinatie van effecten die geen zinnig mens ooit zou gebruiken en die zijn gitaar als een rottende cello deed klinken. Het protest van producer Phil Tornalley haalde niets uit, het nummer zou zo op de plaat verschijnen.

De strategie van Smith bleek aanvankelijk te slagen. Critici waren niet te spreken over de plaat. Rolling Stone schreef dat Pornography ‘het orale equivalent van kiespijn’ is: ‘het is niet de pijn die irriteert, het is de constante saaiheid’. De plaat was duidelijk geen pop, en Chris Parry van Fiction Records koos The Hanging Garden uit als single, omdat hij dit als het enige nummer beschouwde dat nog enig hitpotentieel had. De groepsleden - intussen gesplit na een jammerlijk verlopen tour - lieten hun misprijzen voor deze keuze luidop kennen.

En toch verkocht Pornography goed. Het was zelfs de eerste plaat van de groep die in de top 10 belandde in het Verenigd Koninkrijk. The Cure had duidelijk een gevoelige snaar geraakt, toch bij een select groepje mensen. Want nummers als ‘Siamese Twins’, ‘The Figurehead’ en ‘Cold’ zijn een zware dobber, die niets aan intensiteit hebben verloren gedurende de jaren. Wellicht zullen heel wat mensen zich nog steeds haasten om deze beklemmende herrie uit te zetten. En toch prijkt de plaat jaar na jaar in tijdloze honderds en andere lijstjes. Want nummers als ‘One Hundred Years’ en ‘A Strange Day’ zijn ondanks hun zwartgalligheid erg geschikt voor de radio.

Pornography bleek echter een zware beproeving voor de groep. Smith was erg egocentrisch en bracht - tot grote ergernis van de rest van de groep - veel tijd door met Steve Severin van Siouxsie and the Banshees. Het excessief gebruik van drank en drugs maakte de zaak er niet eenvoudiger op. De bom barstte toen The Cure op tournee ging. Bassist Simon Gallup leefde op gespannen voet met Smith - ‘we konden elkaar niet meer rieken, maar dat maakte onze concerten net zo goed’ - en reageerde zich af op drummer Laurence Tolhurst. Gallup ging het liefst om met de ruwe roadies die de groep begeleidden.

Het geheel ontaarde in een werkelijk agressieve sfeer toen de groep het Europese vasteland bereikte. Na een concert in Straatburg gingen Smith en Gallup zelfs met elkaar op de vuist, omwille van een banale ruzie over al dan niet betaalde drankjes. Tolhurst kon de volgende dag alleen maar vaststellen dat de twee heren hun biezen hadden gepakt en terug naar huis waren gekeerd, alwaar Smith een donderpreek van zijn vader moest verduren. Die wees erop dat mensen betaald hadden om de groep te zien, en maande zoonlief aan om terug te keren. Smith en Gallup gingen dus braaf terug en werkten de tour af vooraleer ze uit elkaar gingen.

Het leek er even op dat The Cure geschiedenis was. Smith had intussen terug een betrekking als gitarist gevonden bij Siouxsie and the Banshees, waarin hij in de begindagen ook al had gespeeld toen hun gitarist wegviel. (The Cure was toen het voorprogramma voor Siouxsie, en Smith speelde dus elke dag twee optredens.) Chris Parry - erg verveeld met het wegvallen van zijn meest succesvolle groep - wist Smith evenwel te overtuigen om een nieuwe draai te geven aan The Cure, en wat volgde waren lichtvoetige popnummers als ‘Let’s Go To Bed’ en ‘The Lovecats’. Een radicale breuk met het suïcidale imago die de groep voordien had. The Cure zou verder in de richting van pop evolueren - goede pop, welteverstaan - en een massale aanhang ontwikkelen.

Pornography blijft echter één van de lievelingsplaten van Smith zelf en van vele van zijn talrijke bewonderaars. Smith zei dat het een dagboek was van zijn allerdonkerste periode, een periode waarin hij slechts twee keuzes had: zelfmoord plegen of het allemaal van zich afschrijven. En als Pornography een legendarische openingszin had, dan moest het ook een prachtig slot hebben. ‘I must fight this sickness, find a cure!’, luidt het op het einde van de plaat. Zou het kunnen dat er toch nog een sprankeltje hoop is, daar in de allerverste verte?

Xavier Kruth
11/10/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Raven Said - Beyond THe Darkest Hour

Gothic rock uit Yekaterinburg, da's Rusland. Gothic rock, old school naar look en sound. Jawel dan kom je hier in Europa met veel kans uit bij het Secret Sin Records label dat een gothic rock historie en gothic rock erfenis meet zich mee draagt. Raven Said blinkt er met “Beyond The Darkest Hour”, na het vorig jaar in eigen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Greg Fox - Contact

Voor een portie ketelmuziek van jewelste zit je bij Greg Fox aan het juiste adres. We willen hiermee wel niet de negatieve connotatie van het woord bedoelen, maar vinden het eerder een treffende benaming voor de werken van deze Amerikaanse drummer. Drummers die met hun instrument als solo-artiesten op de voorgrond treden, het is vaak een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elfika - Secretum Secretorum

Dit hoor en voel ik graag: doorheen dit debuutalbum van Elfika voel ik een stevig vakmanschap bovendrijven. En bovenal: een goede songwriting! Maar laten we bij het begin beginnen. Ergens in 2013 start het allemaal voor deze Franse band Elfika. Bassist Manu en zangeres Laure Ali-Khodja leggen de fundering voor wat later Elfika zal worden, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Opium Cartel - Valor

Als er iemand van de Dark Entries redactie een medaille voor moed en zelfopoffering verdient, laat dat dan onze fijne collega Danny Quetin zijn. Als promo verantwoordelijke neemt hij de niet te onderschatten taak op zich om elk naar ons opgestuurd materiaal op voorhand te beluisteren om alzo te kunnen beslissen wie al dan niet in aanmerking ...

lees meer...
CD BESPREKING : Machinefabriek - Amalgaam

Daar waar wij als Belgen met gepaste chauvinistische fierheid Vidna Obmana mogen noemen, daar kunnen onze Noorderburen Machinefabriek naar voren schuiven. De twee artiesten in kwestie, respectievelijk Dirk Serries en Rutger Zuydervelt hebben niet alleen muzikale raakvlakken, ook werkten ze in het verleden reeds samen. Maar omdat het eeuwenoude ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...