casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

30 items

   

Nico
The Marble Index
Avant-Garde - Gothic - Neoklassiek - Unclassifiable
06/06/2015 : Nico - The Marble Index
Elektra
06/06/2015, Jan Denolet

In de rubriek Oud Goud mochten we reeds The Velvet Underground & Nico -kortweg De Banaan- aan u voorstellen. Een zeer terechte keuze van collega Dimi; daar Brian Eno er ooit van beweerde dat weinig mensen het album hadden, maar dat bijna iedereen die het had vroeg of laat zelf een groep opstartte. En wat onze scène betreft is het aantal groepen bëinvloed door de Velvet Underground ongemeen groot, met Rozz Williams' Christian Death als zelfverklaard adept....

The Velvet Underground & Nico dus... Van De Banaan is het geweten dat er bij gratie van Lou Reed 3 nummers op staan waar Nico de leadvocals voor zich mag nemen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ze alle nummers zou inzingen, maar dat was dus duidelijk buiten het menneke gerekend... In ieder geval: op één van deze nummers, All Tomorrow's Parties, is zeer goed te horen hoe de lage altstem met de lichtjes (understatement) uitgerokken intonatie een handelskenmerk op zich zal worden.

Na haar vertek uit The Velvet Underground nam ze haar eerste soloalbum op, Chelsea Girls, boordevol nummers die anderen al dan niet speciaal voor haar geschreven hadden. Later zou ze bij herhaling klagen over het feit dat dit album in haar ogen verpest werd door het te orchestrale geluid waarmee haar stem moest concurreren (ze had vooral een rothekel aan de fluit, wat op zich al Freudiaans genoeg is). Nee, dan zou haar volgende album iets zijn van zichzelf, met zelf geschreven teksten en een atmosfeer die één en al Nico uit zou stralen. In tussentijd had ze een Indisch harmonium op de kop getikt -afgekeken van Allen Ginsberg-, waarop ze dagenlang oefende tot ze de vingerzetting onder de knie had een hele melodieën kon memoriseren. Met het harmonium en een pak zelf geschreven teksten onder de arm trok ze met oude Velvet-compagnon John Cale naar de studio. Een van de eerste zaken waar John Cale mee af moest rekenen was dat het geluid van het harmonium en vooral de manier waarop Nico het bespeelde moeilijk te combineren was met andere instrumenten. Hij wist het probleem op te lossen door eerst Nico's zang en haar harmoniumspel op te nemen, haar naar huis te sturen en er dan zelf instrumentale aanvullingen voor te maken. Het resultaat klinkt zeer onwerelds (of is onderwerelds een beter woord?) en de eerste keer dat Nico het volledige resultaat hoorde barstte ze in tranen uit omdat ze meer dan blij was met het resulaat.

John Cale laat de tocht door Nico's droom- en onderwereld beginnen met een instrumentale Prelude van piano en glockenspeil, als om de luisteraar voor te bereiden op de muzikale rondvaart op Nico's Styx. Lawns and Dawns is Nico's verslag van een mescalito-trip die ze samen met sex- en drugsbuddy Jim Morrison had genomen.Tijdens deze trip -zo beweerde ze later- had ze de ervaring dat de hemel en de aarde van plaats verwisselden, zodat het leek alsof ze over het hemelgewelf liep. In ieder geval klinkt het nummer alsof we van bij aanvang even aangetrokken worden door een draaikolk op Nico's Styx en dronken worden van het hypnotische gewieg van de golven. No One Is There valt dan weer op door de totale afwezigheid van Nico's harmonium en haar stem die in canon werd gezet. Dat harmonium komt dubbel en dik terug in Ari's Song, het welke Nico beweert te hebben geschreven voor haar zoon Ari toen hij -toen nog een kind- zwaar ziek in het hospitaal lag en op het randje van de dood balanceerde. Een vreemd slaaplied voor een kind, waarbij het uitgenodigd wordt om zijn pijn te ontvluchten in comateuze dromen. De A-kant eindigd sterk met Facing the Wind, dat zowel drijft op de zwevende klanken van het harmonium en tegelijk aan de grond gehouden wordt door de staccato-kadans van John Cale's piano. Eigenlijk telt het album slechts één nummer van mindere kwaliteit, nl. Julius Caesar (Memento Hodie), maar het wordt wel gevolgd door 2 nummers die ware stand-outs zijn. In Frozen Warnings (een persoonlijk favorietje van uw dienaar) komen de golvende klanken van Nico's harmonium en het ijle geluid van Cale's viola tot een consensus, waarover Nico een van haar meest repetitieve en bevreemdende teksten weeft. Het sublieme Evening of Time is er eentje waarop de avantgardist in John Cale zich eens volledig mocht laten gaan. De atonale en dreigende klanken vormen het perfecte decor voor Nico's apocalyptische bespiegelingen. Toen Elektra het album in 1991 op cd-formaat heruitbracht werden 2 onuitgegeven nummers toegevoegd: het acappella gezongen Nibelungen en het golvende (we bevaren Nico's eigen Styx, weet u nog?) en bezwerende Roses in the Snow. Vooral dit laatste had dankbaar materiaal geweest om het minder geslaagde Julius Caesar te vervangen, toen in 1968...

Nico was geslaagd in haar opzet: een album dat van begin tot einde haar geest uitademde. Al dan niet onbewust bëinvloed door het werk van de Germaanse componisten waaraan ze in haar kindertijd -onder het Nazi-regime- aan blootgesteld was, aangevuld met haar uitzonderlijk lage stemregister en drijvend op de klanken van haar harmonium had ze in 8 nummers of 1 album een duidelijk statement gemaakt: dit ben ik en niemand anders. Avantgardist John Cale gaf toe dat de stijl haar eigenste creatie was, waaraan hij weliswaar aanvullingen had gemaakt. Maar het Europees-Teutoonse en bijna middeleeuwse karakter van haar muziek in combinatie met haar stem maakte haar volledig uniek voor die tijd. Toen Nico aan Cale vroeg hoe ze het album zouden laten promoten was zijn droge antwoord: "Nico, how do you sell suïcide...?". Vanaf The Marble Index vind ik dat ze haar koosnaampje Tantetje Dood dubbel en dik verdiend heeft...

Jan Denolet
06/06/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Spacelords - Unknown Species

The Spacelords werden opgericht in 2008 in Reutlingen (Baden-Württemberg in het zuiden van Duitsland) en bestaan heden uit het trio Matthias 'Hazi' Wettstein (gitaar, effecten), Akee Kazmaier (bass, effecten, orgel) en Marcus Schnitzler (drums, percussie, synths). The Spacelords zijn een van de bekendere bands van de Europese ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Lacrimosa: Celebrate The Darkness

Leven is lijden. Het is een oude boeddhistische wijsheid die ook Lacrimosa zich eigen gemaakt heeft. Neen, het leven is niet altijd prettig, en houdt ook pijn en teleurstelling in. Maar aangezien we daar toch niets aan kunnen doen, vatten we het beter goed op. Meer zelfs: laten we de duisternis in ons leven vieren. Daar komt de boodschap van ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Nieuwe Terra Relicta-compilatie: Call Me Darkness

Dark Entries mag dan al het grootste Nederlandstalige gothzine zijn, we zijn op geen enkele manier het enige interessante gothzine. Hebt u al gehoord van onze Sloveense collega's van Terra Relicta? Zij doen het in het Engels. Hun website is zeer aanbevelenswaardig, vooral daar ze niet enkel besprekingen en interviews doen, maar ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuwe single van Darkher

Darkher laat terug van haar horen met de single ‘Lowly Weep’. En we krijgen daarbij ook wat inkijk in een nieuw album ‘The Buried Storm’. Het debuutalbum ‘Realms’ (2016) werd door Dark Entries alvast goed onthaald! Deze nieuwe storm geeft vorm aan de duisternis die op de loer ligt aan de rand van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Remote - Дым / Smoke

Vorig jaar bespraken we twee oudere albums van deze Russen, die na een digitale release een nieuw promorondje kregen. Het waren "The Great Bong Of Buchenwald" uit 2014 (waarmee de band dikke ambras kreeg met Bandcamp maar dat leest u in de review) en “The Gift” uit 2016. En hier zijn ze dan met “Дым ...

lees meer...
CD BESPREKING : BySenses - MonoCHROOM

Achter dit project zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias Owann in het project The Tower Tree. De digitale albums “InSense” (2014) en “5 Jours de Liberté” (2021) meegerekend is dit het vijfde album van BySenses. In 2014 verscheen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miasmatha - Miasmatha

Klaar voor een portie controverse? Miasmatha draagt dit titelloze (mini)album op aan Biopreparat, de onderzoeksorganisatie voor biologische wapens van de Sovjet-Unie dat vanaf 1973 met 30000 werknemers pathogenen en hun remedies (antigiffen, sera, antibiotica) onderzocht. Sinds de ineenstorting van de USSR is de status van het onderzoek onbekend, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Черноплодь (Chernoplod') - Черноплодь

Chernoplod’ is een obscure black metal band uit het noorden van Rusland die op dit titelloze album hun eerste 2 demo’s verzamelt. De nummers werden geheel eigen aan de muziekstijl opgenomen op de zolder van een verlaten huis in een net zo verlaten dorp. Het resultaat is black metal zoals die door puristen het liefst gesmaakt ...