casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

28 items

 

Eva3
The Great Divide
Industrial - Power Noise
24/06/2020 : Eva3 - The Great Divide
Fich-Art  Fich-Art
24/06/2020, Dimi Brands

Voor velen was Riotmiloo tot vorig jaar nog een onbekende naam. Hun optreden op Trouwfest bracht daar, zo bleek de belangstelling achteraf aan de merchandising stand, in ieder geval verandering in.

Het is een beetje verwarrend wanneer we over Riotmiloo in het meervoud spreken. Akkoord, op het podium zien we twee personen: Emilie (zang) en Paul (elektronica). Riotmiloo is echter de naam die zangeres Emilie zich toe eigende, om de verwarring nog wat groter te maken koos Paul voor het vrouwelijk klinkende synoniem Eva|3.

Niet alleen op het podium maar ook in het dagelijks leven een koppel, maar muzikaal dus ook twee los van elkaar opererende entiteiten.

Vandaar dat La Pierre Soudée, het debuutalbum van Riotmiloo ook onder de noemer Riotmiloo & Friends uitgebracht werd. Een indrukwekkend vriendenlijstje trouwens van deze Frans-Britse dame met namen als o.a. Dirk Ivens, Philipp Münch en Chrysalide.

De samenwerking tussen Riotmiloo en Eva|3 was aanvankelijk slechts bedoeld voor 1 enkel nummer. Het nummer in kwestie is ‘Sweet Abuse’, maar daar gaan we straks verder op in.

Samen traden ze eenmalig op in het voorprogramma van Pneumatic Death in de Londense Slimelight. De samenwerking sloeg aan waardoor meer optredens volgden, onder meer op Maschinenfest ter promotie van het album The Great Divide.

We schrijven het jaar 2002 wanneer Eva|3 aanvangt met het schrijven aan The Great Divide. Riotmiloo is ondertussen nog vooral actief met riot grrrl band Venom Seeds, en zet haar eerste schuchtere stappen in de elektronische muziek bij 3 Ant Riot.

Eva|3 en Riotmiloo ontmoetten elkaar voor het eerst om samen te werken aan het nummer ‘Sweet Abuse’. Wanneer je naar The Great Divide luistert is dit ook het nummer dat het snelst blijft hangen, vooral ook omdat je duidelijk kan horen dat de zaden van het typische Riotmiloo geluid van tegenwoordig (militante riot grrrl vocals en kwalitatief hoogstaande Ant-Zen elektronica) hier reeds in vruchtbare bodem gestrooid worden.

De samenwerking tussen de twee artiesten krijgt nog een vervolg, want ook het nummer ‘The Black Lodge’ laat ons horen tot wat het koppel in staat is. Is ‘Sweet Abuse’ het meest in het oor springende nummer van het album, dan is ‘The Black Lodge’ ongetwijfeld het meest bizarre. Daar waar ze in het eerste nummer nog strijdvaardig onrecht aankaartte (een van Riotmiloo’s stokpaardjes), lijkt ze hier tussen de elektronische maalstroom die Eva|3 creëert en de als willekeurig aangeslagen pianotoetsen ondertussen in een dwangbuis gepropt, en klinkt ze alsof ze ‘Sweet Abuse’ nog eens tracht te zingen, maar dan met een fikse dosis narcose in haar bloedbaan gespoten.

Beide nummers laten dus een embryonale versie van wat Riotmiloo later zou brengen voor het eerst aan het publiek horen. Een geluid dat dicht in de buurt komt bij wat Hanin Elias zoal op haar soloplaten liet horen. Niet toevallig opende Atari Teenage Riot met straffe madammen Elias en Nic Endo voor Emilie zowat de deuren naar elektronische muziek, zo vertelde ze ons vorig jaar in een interview.

Tot zover dus het begin van een eerste samenwerking die niet alleen nog zou uitmonden in veel meer muzikaal moois, maar waar ook een relatie uit voortvloeide.

Maar bij het maken van The Great Divide stond Eva|3 er dus voornamelijk alleen voor. Het allereerste nummer dat hij schreef voor het album was ‘Stars’ (nummer 8 op de tracklist). Net zoals de overige 12 nummers die op The Great Divide staan klinkt dit erg als werk zoals we dat doorgaans terugvinden bij het Ant-Zen label. Vandaar misschien enige verbazing wanneer u onderaan het label Fich-art ziet staan. Even nuanceren, want Fich-art is het label van Asche (Andreas Schramm), zoals u weet een oudgediende op datzelfde Ant-Zen label. Wanneer we ‘Stars’ onder de loep nemen horen we een nummer dat het aanvankelijk vooral van zijn atmosferische aanpak moet hebben, maar zich al snel weet te ontpoppen tot een sterk opbouwende powernoise kraker met vage etnische invloeden (genre Monolith of Ah-Cama Sotz), doch dit nummer blijkt niet helemaal representatief voor het hele album, want Eva|3 schiet namelijk graag meerdere pijlen tegelijk af.

Akkoord, er wordt geregeld stevig ingevlogen (‘At First Sight’, ‘Attraction<>Repulsion’) waarbij we dan duidelijke gelijkenissen horen met bijvoorbeeld het werk van Geistform (check die splijtende bassen tijdens ‘Isocele’!).

Maar net zo graag kiest Eva|3 voor heerlijk koppige tegendraadsheid (‘Low Secret Dreams’, ‘Crawling’), zelfs voor lawaaierige power electronics (‘Little Inside So Addicted’) en industriële techno (‘Rejected By Both’) zijn er plaatsjes voorzien.

Het is misschien eigen aan debuut dat er meerdere richtingen tegelijkertijd uitgegaan wordt, maar op The Great Divide klinkt Eva|3 nooit als een ongeleid projectiel. Je krijgt dan ook niet de indruk te luisteren naar een artiest die nog niet weet welke weg hij wil uitslaan, eerder lijkt hij ons te overtuigen dat hij in meerdere disciplines kan uitblinken. Los daarvan nog even de anekdote vermelden dat op Trouwfest hij ook uitblonk in het overtuigen zijn favoriete drank gin-tonic aan de man te brengen. In de backstage ontpopte hij zich tot mijn persoonlijke butler, de gevolgen daarvan waren ‘s anderdaags op zijn minst pijnlijk te noemen. Maar we dwalen af...

Asche was niet alleen zo gastvrij om zijn label ter beschikking te stellen, ook levert hij een (en wat voor een!) remix (‘Crawling Rejection’), Lith (Fransman David Valléé) zorgt in zijn bewerking voor een verdubbeling van het nummer ‘At First Sight’. Geen overbodige luxe, want het oorspronkelijke nummer vonden we net iets aan de korte kant. Ook Philipp Münch gaat aan de slag met een van de nummers op The Great Divide. Hij voorziet prijsbeest ‘Sweet Abuse’ van een onweerstaanbaar minimal jasje dat perfect past voor de dansvloer.

Na jaren voor en met anderen gewerkt te hebben, begon het vorig jaar terug te kriebelen om nog eens alleen iets te creëeren: het resultaat daarvan heet ‘Théorie’ en vind je terug op Bandcamp. Onlangs vernamen we ook het nieuws dat Eva|3 samen met Riotmiloo de laatste hand legt aan een nieuw album.

We kijken er samen met het gros van de Trouwfest publiek reikhalzend naar uit, maar doe eerst nog maar een gin-tonic, James!

Eva|3

Dimi Brands
24/06/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Kill Shelter - Damage (vinyl)

Niet nagelnieuw deze gelimiteerde witte vinyl versie van Kill Shelter’s debuutalbum “Damage”. Niet zomaar een debuut, neen, Kill Shelter is de Schot Pete Burns die tijdens de nachtelijke uren graag in de internationale underground vijvers gaat vissen en zich op dit debuut voor elk nummer liet bijstaan door een underground ...

lees meer...
CD BESPREKING : Les Tétines Noires - Analog Anthomologies 1981 - 1997 (vinyl)

Cult bij onze zuiderburen, deze dadaïstische gothic band, die in hun begindagen het Franse antwoord waren op de Virgin Prunes. Met de jaren zou de groep meer en meer evolueren naar een meer industrial getinte rock stijl om in 1996 de pijp aan maarten te geven en in 2018 wonderbaarlijk te herrijzen. Immers, het bloed kruipt waar het niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Venja - Galactic Underground Vol. 2

Dit album is de opvolger van het door Dark Entries hooggewaardeerde < G.U > dat in 2017 verscheen en dat uitkwam onder de artiestennaam Galactic Underground. In feite gaat het over hetzelfde project en de man die erachter zit, is de Belgische muzikant Johan Geens. Onder de naam Venja heeft hij sinds de jaren 90 al heel wat releases op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Parking Dance - What More? (vinyl)

Matthieu Bonnecuelle uit Toulouse is een Einzelgänger. Met zijn project Parking Dance maakt hij dat eventjes duidelijk. Ergens tussen rave en post punk ontspringt deze Parking Dance, post punk voor de massa’s door een glam bril met een zekere punk attitude maar evenzeer een vette laag synths en elektronica die van deze “What ...

lees meer...
CD BESPREKING : Closed Mouth - Conversation Piece

Closed Mouth is het project van ene Yannick Rault dat pas in 2019 werd opgericht maar nu reeds zijn derde album uit zijn mouw weet te schudden. Hier kunnen zelfs de mieren nog wat van leren. Meer nog, deze meneer werd beïnvloed door tal van donkere en alternatieve genres en probeert aan elke album een ietwat aparte klankkleur mee te geven. Op ...

lees meer...
NIEUWS 05/07/2020 : “Echoes From The Bardo” kondigt zich veelbelovend aan!

U kent Your Life on Hold ondertussen vast wel, potige gothic rock van het zeetje, mysterieus ronkend tussen de golven van “Burning For The Ancient Connection” en “My Name Is Legion For We Are Many” steken de schuimkoppen van “Echoes From The Bardo” vervaarlijk op. Gothic rock fans juicht ende jubel. De 'Bardo', ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...