|
|||||||||||||
Tweede uitgave in de veelbelovende nieuwe live reeks Littl’Antenna, een samenwerking tussen Belgian NeuMusic, sublabel van Wool-E Discs en Alain Kinet van Aerodyn, die ook de opnames van de live sessies coördineert en een van de mannen is achter het AntennA Festival te Evergem. De Littl’Antenna concerten zijn dus satellietconcerten van het Antenna Festival. En wat nog mooier is: de opbrengst van deze reeks gaat integraal naar de organisatie van live elektronische muziekevenementen in België. Voor wie Onsturicheit nog niet mocht kennen: achter het project zit Gentenaar Peter Moorkens die een soort experimenteel ambiente psychedelica creëert met zijn modulaire synthesizers. Van Onsturicheit besprak Dark Entries in het verleden reeds “Angstzweet” (2017), “Waan” (2018), “In De Nevelen” (2018), “Impressies” (2018), “Splinter” (2018), en onlangs nog het album “Svartur”, een joint venture met de Antwerpse sjamaan Ashtoreth. Onsturicheit maakt heel eigenzinnige muziek, al vind ik Edward Ka-Spel (Legendary Pink Dots) nog altijd de beste referentie, gewoon om je een idee te geven. De albumtitel verwijst simpelweg naar de lokatie waar de live sessie werd opgenomen: de zaal PostX in Merelbeke. De datum van opname was 25 mei 2019. Voor deze tweede release in de reeks worden we meegenomen op een lange ambiente trip door de psychedelische synthesizerspeeltuin van Onsturicheit. "Neurotisch Verslapte Aandacht" is de titel van de ene net geen uur durende ultralange track die we hier op dit live album krijgen voorgeschoteld, een modulair psychedelische soundscape als het ware. Is de titel een knipoog naar de luisteraar? Het is voor sommigen inderdaad niet simpel om je aandacht een gans uur te richten op een muziekstuk. Maar dit is nu natuurlijk net het soort muziek waarop je eens heerlijk kan wegdromen en je gedachten de vrije loop laten in associaties getriggerd door de muziek zelf. In de soundscape wisselen heel rustige episodes af met soms behoorlijk donkere synthesizerstormen. Een paar van de lekkerste stukken bevatten langgerekte synthesizertonen met minimale melodieën. Er zitten ook veel stemsamples in de soundscape. Daarbij wordt nogal eens gebruik gemaakt van repetitieve ultrakorte stemfragmenten maar ook van langere gesprekken. Vaak zijn de stemmen quasi onverstaanbaar maar soms verstaan we wel iets. Zoals in de sample van gemoedelijk gebabbel tussen twee bekenden met ‘Hoe is’t?’ en iets van ‘Antwerpen-Berchem’ en ‘Oostende’ en nog wat gelach en gegiechel tussen de ver weggemixte conversatie. Naar het einde toe worden we verblijd met een aantal bijzonder sterke en vrij melodieuze synthesizerpartijen. Na een laatste mysterieuze sample ebben de synthesizerklanken weg en krijgen we nog een halve minuut applaus te horen.
Dit live album verscheen in een gelimiteerde editie van 200 exemplaren. Onsturicheit gebruikte voor deze release het volgende instrumentarium: Modular Monster Case & Pitsburgh Case, Ipad Pro, Kaoscilator, BOSS SP-404 SX Sampler, Cow Guitar en ‘some samples By Lawrence Van Haecke’. Voor de liefhebber van experimenteel-psychedelische synthesizersoundscapes.
Henk Vereecken |
Volgende besprekingen
Seven Trees - Dead / End
Vlimmer - The Complete 4th Box
Palila - Tomorrow I’ll Come Visit You And Return Your Records
Klootzakken Zijn Kut - Waardebom
Summer Of Seventeen - Summer Of Seventeen
Blind Delon - Chimères
Wardruna - Kvitravn
The Glad Husbands - Safe Places
Gabriella Smart - Inner Cities Composed By Alvin Curran
Die Form - Mental Camera
Andere besprekingen van ONSTURICHEIT
Onsturicheit - In De Nevelen
Onsturicheit - Impressies
Onsturicheit - Splinter
Onsturicheit - Angstzweet
Onsturicheit - Waan
Onsturicheit - Waan