casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.078 items

   

Olivia Louvel
SculptOr
Electroacoustic - Experimental - Glitch / IDM
02/04/2020 : Olivia Louvel - SculptOr
Cat Werk Imprint  Cat Werk Imprint
02/04/2020, Dimi Brands

Op haar vorige album, Data Regina (2017) liet de uitermate getalenteerde artieste Olivia Louvel haar licht schijnen op twee belangrijke Britse dames: de twee koninginnen Mary Queen of Scots en Elizabeth 1 die in de 16de eeuw over het eiland regeerden.

‘Zomaar’ een plaatje, daar draait Louvel haar hand niet voor om: Data Regina was een mixed-media project en zelf is ze een artieste die graag muziek, kunst én activisme met elkaar verbindt.

Ook haar nieuwste worp, SculptOr, werd gevormd rond een belangrijke vrouw uit de Britse geschiedenis: Barbara Hepworth.

Hepworth (°1903-+1975) was een van de belangrijkste Engelse beeldhouwsters. Net als kunstenaars als Henry Moore en John Piper was ze lid van de Seven and Five Society. Deze groep kunstenaars in Leeds wilde geen nieuw ‘-isme’ oprichten, maar juist de bestaande modernistische bewegingen zoals kubisme en abstractie verder uitdiepen. Dit was in de geest van de Franse kunstbeweging retour à l’ordre, de strekking in de Europese kunsten die volgde op de Eerste Wereldoorlog en die zich afzette tegen de radicale avant-garde in de kunst tot ongeveer 1917 en inspiratie putte uit klassieke en traditionele waarden in de kunst. Een van haar meest prestigieuze sculpturen is Single Form die ter herinnering aan Dag Hammarskjöld (Zweeds diplomaat, secretaris-generaal van de Verenigde Naties van 1953 tot 1961 toen hij stierf tijdens een vliegtuigongeluk tijdens zijn vredesmissie in Congo. Postuum kreeg hij in 1961 de Nobelprijs voor de Vrede en was naast een verwoed verzamelaar van haar werk tevens een goede vriend) dat is opgesteld bij het gebouw van de Verenigde Naties in New York. Ook de Tate Gallery heeft veel van haar werk in haar collectie opgenomen.

SculptOr opent met ‘Use Your Own Body’ alwaar we een geluidsfragment uit een interview met Hepworth zelve horen. De gehele tekst die je terughoort op dit album is afkomstig van de kunstenares. Bronnen zijn de boeken Barbara Hepworth Writings and Conversations (2015), A pictorial Autobiography (1970) en de DVD The Art Of Barbara Hepworth (2003).

Het zijn slechts enkele zinnen, we beschouwen ze als de ruwe, onbewerkte steen die Hepworth in de richting van Louvel schuift met de bedoeling dat zij hier iets moois van zal maken.

We beschouwen Louvel sowieso als het soort artieste die met om het eender welk onderwerp, hoe onbeduidend ook, een boeiend album kan maken. Hepworth mag dus op beide oren slapen.

Louvels zangkunsten (die tussen spreken en zingen zitten) mogen dan eerder beperkt zijn, soms een beetje op het zeurderige af, ze weet door een clever gebruik van elektronica dit steeds zodanig uit te werken dat dit nooit als storend ervaren wordt. Meer zelfs, de klanken zorgen ervoor dat haar stem als een op maat gemaakt pakje er perfect rond past. Dit pakje is voor de gelegenheid van steen, marmer of messing zo u wil, en het geluid dat er bij hoort doet ook erg een (bewerkt) beeldhouwproces in al zijn facetten denken.

Wat ze hier doet met de woorden van Hepworth is wederom een kunstwerk geworden dat aan het verbluffende grenst. Zo komen we niet alleen meer te weten over de kunstenares Hepworth, door de manier waarop Louvel de accenten legt, kunnen we ook afleiden waar en hoe de invloed op de muzikante is. Althans, dat houden we onszelf voor, want bij een artieste als Louvel (en bij uitbreiding Lucretia Dalt) is de opeenstapeling dubbele bodems en interpretaties zeer uitgebreid.

Het zou een goed idee zijn om een uitvoering van SculptOr te programmeren in de Antwerpse beeldentuin Middelheim. Want SculptOr mag dan wel de focus op Hepworth leggen, het is net zozeer een conceptplaat over beeldhouwkunst in het algemeen geworden.

Deze cd die verscheen op 7 februari is het eerste deel van [Hepworth Resounds]; het tweede deel, getiteld The Sculptor Speaks is een bewerking van een opname van Hepworth’s stem uit 1961 die een goede maand eerder in première ging op de Londense radiozender Resonance FM, en dit ter gelegenheid van de geboortedatum van de beeldhouwster.

Ongelofelijk straf, en wat ons betreft reeds een van dé essentiële platen van 2020.

Olivia Louvel

‘Must Carve A Stone’ Olivia Louvel from Cat Werk Imprint on Vimeo.

Dimi Brands
02/04/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten