casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.227 items

   

Nachtmahr
Feindbild
Electro
20/03/2014 : Nachtmahr - Feindbild
Trisol  Trisol
20/03/2014, Kurt Ingels

Het minste wat je Nachtmahr moet nageven is dat de groep rond Oostentijker Thomas Rainer steevast voor de nodige controverse weet te zorgen. Bij aanvang in 2007 was Nachtmahr (er was rond de millenniumwissel ook even Siechtum) reeds de militante uitlaatklep voor Thomas Rainer die z’n sporen in eerste instantie verdiende bij de Oostenrijkse dark wave formatie L’Âme Immortelle.

Het werd al gauw een 'wij tegen de rest' concept dat verder werd gevoed door het steevast militante, zelfs seksistische en fascistoïde imago die de controverse rond de figuur van Rainer en z’n Nachmahr discipelen alleen maar meer deed oplaaien. Hoewel Thomas Rainer in interviews steevast een standpunt innam tegen het politieke karakter van Nachtmahr en tegen de verheerlijking van geweld is de nieuwe “Feindbild” weerom een titel die boekdelen spreekt.

Er lijkt een opbod aan de gang tussen de fans en tegenstanders van de groep die Nachtmahr een eenzijdige seksistische en fascistoïde aanpak verwijten. Deze “Feindbild” zal deze verwijten alleen maar bevestigen al was het maar omdat de artwork, de eerste oplage van 2000 komt fraai verpakt in een ingebonden en aangebrande strip, de troepen aan weerszijden zal doen steigeren.

Nachtmahr laat niets aan de verbeelding over. Je bent voor of tegen en tegen een achtergrond van het fascistische Duitsland worden de tegenstanders (die niet toevallig de kleur rood hanteren) genadeloos afgeslacht door de Nachtmahr troepen. Meer nog, Thomas Rainer wordt opgevoerd als de alles bepalende führer die toekijkt op de (seksuele) vernedering en de verwoesting van de tegenstander.

Je zaait wat je oogst natuurlijk en Nachtmahr zal ongetwijfeld de consequenties van deze aanpak moeten dragen. Enig cynisme noch ironie zijn me niet vreemd en de controverse is natuurlijk ook niet nieuw. Ik denk maar aan groepen als :Wumpscut: of nog en beter bij het wereldbeeld van Nachtmahr aansluitend, Feindflug die het hard te verduren kregen. Ik ben de persoon er niet naar om artistieke drijfveren in twijfel te trekken zonder de echte beweegredenen van de artiest te kennen, maar als volwassen artiest moet je wel de gevolgen van je doen en ook je laten willen en durven dragen.

Het minste wat ik kan zeggen is dat Nachtmahr een fascistisch fetisjisme aanhangt, en daarbij seksisme en geweld vanuit datzelfde almacht fetisjisme niet schuwt. Tot daar de controverse. Maar moeten we hier eigenlijk niet over de muziek hebben?

Wel ja, daar valt eigenlijk veel minder over te zeggen. De muziek is alvast niet controversieel maar bewandelt met de combat laarzen de ondertussen plat getreden paden van de macho en macha club electro. Sommigen komen steevast met de term industrial aandraven als het gaat over de muziek van Nachtmahr maar dan ken ik heel wat minimal acts die veel dichter in de buurt komen bij de term industrial dan het potje onschuldig dansvertier dat hier wordt gebrouwen.

Uiteraard zijn de teksten aangebrand en beantwoorden ze perfect aan het visuele concept van Nachtmahr doch muzikaal borduurt men verder op de registers die door groepen als Terminal Choice meer dan een decennium gelden werden opengetrokken en één en ander wordt zelfs met een poppy kwinkslag ingekleurd getuige The Second Decay (Duitse electro pop band) “I Hate Berlin”. cover. Dansen kun je zeker op “Wir Sind Zurück”, “Dämon”, "Liebst Du Mich (zie clip), “Parasit” en het titelnummer “Feindbild” maar dat is het zowat.

Wellicht heeft Nachmahr de controverse meer nodig dan Thomas Rainer wil toegeven om z’n plaatsje te blijven claimen in het electro club gebeuren. Want meer dan voor de hand liggend clubvoer vind ik hier niet.

Nachtmar

Kurt Ingels
20/03/2014

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : De ondergrond in Brazilië leeft nog, misschien wel meer dan ooit!

Het is na de extreem rechtse ruk niet al kommer en kwel in Brazilië. De ondergrond leeft, nog steeds. En daar wordt verdomd leuke muziek gemaakt. Het Braziliaanse Paranoia Music presenteert ons, “Some Underground Sounds From Brazil” en zeggen zelf... 'The best way to resist in a world that becomes increasingly oppressive ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : Zevende single op rij van The Arch: Joan's In Prison

Er was even twijfel, maar nu is het zeker: The Arch is terug op dreef! Ter herinnering: begin 2018 nam de groep uit Breendonk zich voor om maandelijks een nummer met video uit te brengen, die dan tegen het eind van het jaar een nieuwe plaat met 12 nummers moesten vormen. Het bleek wat hooggegrepen. De intervallen tussen de nummers werd langer, ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : R.I.P. Pete Shelley (Buzzcocks)

Pete Shelley, zanger-gitarist van de legendarische punkband Buzzcocks stierf op donderdag 6 december 2018 op 63-jarige leeftijd in Estland (waar hij woonde) aan wat vermoedelijk een hartaanval was. Pete Shelley werd geboren in 1955 en zijn echte naam was eigenlijk Peter McNeish. Hij richtte The Buzzcocks op in 1975 samen met schoolmakker ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : La Muerte brengt eerste studioplaat in 27 jaar uit

La Muerte is terug. Al een tijdje eigenlijk, want de groep die furore maakte tussen 1983 en 1994, is sinds 2015 aan een tweede jeugd begonnen. U hebt ze misschien live aan het werk gezien, en zo dat niet het geval is: het was indrukwekkend. La Muerte staat duidelijk nog steeds garant voor een aggressieve mix van metal, punk, garagerock en ...

lees meer...
NIEUWS 06/12/2018 : The Third Noise Principle, nieuwe interessante luxe box op Cherry Red

Zoals u allicht titelgewijs kunt vermoeden betreft het hier elektronische muziek, minimal tot avant-garde, experimenteel tot industrieel en zelfs dansbaar allemaal gemaakt in de periode tusen 1975 en 1984 in Noord Amerika. Mooi is dat, ongetwijfeld zult u een aantal namen van deze 4cd’s tellende box, goed voor een totaal van 60 nummers, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
INTERVIEW : THE ARCH - Gezond leven kan behoorlijk stresserend zijn, dus waarom zouden we in een grote boog rondom de geneugten des levens sluipen?

The Arch drukt reeds sinds 1986 zijn stempel op de Belgische wave-scene. Na hun vorige plaat 'Fates' waren de verwachtingen voor een opvolger hooggespannen. Het deed de groep grijpen naar een buitengewoon experiment. Volgende vrijdag ontvangen we The Arch op onze 26ste Dark Entries Night in de Kinky Star, en dat is het ideale moment ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...

lees meer...
INTERVIEW : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een ...