casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.967 items

   

Monolog
Indemnity And Oblivion
Ambient - Drum 'n Bass - Metal
23/12/2018 : Monolog - Indemnity And Oblivion
Hymen Records  Hymen Records
23/12/2018, Dimi Brands

Monolog (Mads Lindgren) neemt ons terug mee in de tijd, het jaar 1660 meer bepaald. Toen werd in Engeland de Indemnity And Oblivion Act goedgekeurd, een parlementaire actie die een algemeen pardon verleende aan iedereen die tijdens de burgeroorlog en het interregnum misdaden had gepleegd.

Dat schuldgevoel het heersende sentiment is dat zich laat gelden op dit negende album van Monolog leren we uit het feit dat Lindgren twee mensen uit zijn zeer nabije omgeving het tijdelijke voor het eeuwige zag inruilen.

Hier vertaalde de schuld zich in de pijn die hij voelde omdat hij niet in staat was om hen te redden, maar ook de oprechtheid en het onbegrip die in het vroege stadium van dood en verval optraden, gewoon omdat hij zelf simpelweg nog in leven was, leidden hemzelf diep in een persoonlijke crisis.

Maar waar schuldgevoel is, is er ook de mogelijkheid tot vergeving, en vergeving komt vaak door pijn. Dit album kan dan ook worden gezien als de soundtrack van een nieuwe en belangrijke les die Lindgren aan den lijve ondervonden heeft.

Indemnity And Oblivion is een voortzetting, en meer nog, een verfijning van het muzikale concept van Monolog. Terwijl hij terug aan de slag ging met het bespelen van de elektrische gitaar en terug realiseerde hoeveel vreugde en vaardigheden dit met zich meebracht, herontdekte hij in een weg ook zijn ondertussen begraven metalroots en koppelde deze aan zijn diepgaande elektronische productie-ervaring en koppelde er en passant een nieuwe diepe stem aan.

Toevallig ontmoette hij metalzanger Mathias Lodmalm (Cemetary, Sundown) wat leidde tot een samenwerking voor een nummer van dit album (‘True North’). Zowel op muzikaal als op expressief vlak meteen nieuw terrein dat ontgonnen werd.

Een andere samenwerking die zeer inspirerend heette te werken was die met Dean Rodell (Machinecode, Underhill) die met een fascinerende aanpak nieuwe praktijken op dit album inspireerde. Samen lukt het hun om schijnbaar onwerkbare ideeën (in dit geval zeer nerveuze drum ‘n’ bass meets metalgitaren tijdens ‘Serenity’) mogelijk te maken.

Nog meer drum ‘n’ bass van het betere soort horen we tijdens ‘Edge Hill’.

Een derde belangrijke bijdrage waar je tijdens het beluisteren van Indemnity And Oblivion echter niet veel zal merken is de samenwerking met regiseur Raphael Dingé en danseressen Thaïs Lebas en Deborah Darritchon. Voor het visuele aspect tilden zij de clips voor ‘Skeletons Are Watching Me’ en ‘Agenda’ naar een hoger niveau.

Metal, dub, drum ‘n’ bass, breakcore... aan afwisseling geen gebrek op deze plaat. Het zijn dan ook perfecte soorten muziek om te gebruiken voor het herwinnen van kracht en die dwingen om de realiteit op te heffen. Bekijk deze stijlen dus gerust eens met een therapeutische bril, zeker wanneer je naar de achtergrond van Indemnity And Chaos begrijpt.

Bijgevolg is dit album geen “prettige” plaat en behoorlijk veeleisend. Maar eens deze aangrijpende rit je in zijn macht heeft en je dit samengaan van brute kracht en fragiele melodische schoonheid beter kan doorgronden kan het misschien ook bij u energie-uitbarstingen uitlokken die de deur openen voor nieuwe ervaringen. Het proberen waard!

Monolog

Dimi Brands
23/12/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Lacrimosa: Celebrate The Darkness

Leven is lijden. Het is een oude boeddhistische wijsheid die ook Lacrimosa zich eigen gemaakt heeft. Neen, het leven is niet altijd prettig, en houdt ook pijn en teleurstelling in. Maar aangezien we daar toch niets aan kunnen doen, vatten we het beter goed op. Meer zelfs: laten we de duisternis in ons leven vieren. Daar komt de boodschap van ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Nieuwe Terra Relicta-compilatie: Call Me Darkness

Dark Entries mag dan al het grootste Nederlandstalige gothzine zijn, we zijn op geen enkele manier het enige interessante gothzine. Hebt u al gehoord van onze Sloveense collega's van Terra Relicta? Zij doen het in het Engels. Hun website is zeer aanbevelenswaardig, vooral daar ze niet enkel besprekingen en interviews doen, maar ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...