casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.152 items

   

Miyamoto Takashi
Polarization (Neo Electroacoustic Ambient Series No.5)
Ambient - Experimental - Noise
21/10/2017 : Miyamoto Takashi - Polarization (Neo Electroacoustic Ambient Series No.5)
Kyou Records  Kyou Records
21/10/2017, Dimi Brands

Waar in de voorgaande delen van de Neo Electroacoustic Ambient Series* acts als Elma en Dao De Noize gingen voor albums met slechts een viertal lange werkstukken, gaat Japanner Miyamoto Takashi voor meer gespletenheid door in deze reeks ons een album te brengen dat in een dik uur maar liefst 15 nummers naar voor brengt.

Met nummers die schipperen tussen de 2 en de 6 minuten, in het aangeboorde genre dus eerder compact te noemen.

Takashi is sinds 1985 actief in tal van indie bands en begon in 1995 met Time Strings Travellers, een jazzrock formatie met 4 albums op hun actief. Samen met Fumihiko Kimura en Kazuya Ishigami, de bezieler van deze reeks, was hij actief bij 3 Mirrors, een logische keuze met andere woorden dat ook Takashi zijn licht over deze interessante serie op het KYOU label mocht laten schijnen.

Takashi sleept hiervoor een heel arsenaal bestaande uit elektrische bas, synthesizer, sampler, field recordings en andere elektronica aan wat een verbluffend resultaat oplevert.

Een resultaat dat even veelzijdig is als het begrip ‘polarisatie’ dus.

Zo horen we tijdens ‘Imaginary Door’ rustgevende ambient klanken, een trucje dat hij later op het album herhaalt tijdens ‘Another ‘Tenkawa’’, dat eveneens op een rustige ambient leest geschoeid is.

Hoewel we tijdens de openingstrack nog enkele minimale stoorzenders mogen ontdekken, weet Takashi de gecreëerde rust danig te verstoren door tijdens ‘New Materials, Cut Sounds’ dwingende, zeg maar drammerige, onheilspellende sferen te blazen. De subtiel noisy ambient die tijdens ‘Ancient Dreams’ eveneens dreigend zijn staart roert weet de aandacht met een wonderbaarlijk precisiegevoel voor subtiliteit te prikkelen, terwijl ‘Your Mission’ net die subtiliteit weer overboord gooit en volop voor de dwingende, haast enerverende geluidsaanpak verkiest.

U ziet, de manieren waarop Takashi werkt zijn telkens zeer gevarieerd, maar hoe hij het ook telkens doet, de impact van zijn aanpak werkt steeds.

Nog enkele voorbeelden voor de twijfelaars: het duistere ‘Back Side Of Tower’ scoort met een repetitief patroon en een opborrelende onderlaag aan noise geluiden, zonder de bovenliggende ritmiek uit het oog te verliezen. Onze Japanse vriend toont zich een meester in het oor hebben voor details en lijkt een afkeer te hebben voor eentonigheid, een vaak onoverwonnen struikelblok in het genre waarin we ons bevinden, waardoor Polarization geen moment gaat vervelen.

‘Giga Mountain’ trekt dan weer meer de noise kaart, nog wel steeds de abstracte variant hiervan, doch op zo een manier dat ze als een troef uitgespeeld wordt, wat hem wat ons betreft een spreekwoordelijke “solo-slim” oplevert.

De dreiging die van de nummers afstraalt in combinatie met Takashi’s subtiele aanpak vormen een fantastisch samenwerkingsverband. Een kunstje dat hem ook gelukt tijdens kortere nummers als ‘Heavenly Falling’, ‘Some Camera Eyes’, ‘Ships At Overground’ en ‘Ele-Stream Under The Nation’.

Zijn verleden in het jazz milieu komt even tot uiting tijdens ‘Maze Walkin’ Dub’, dat beelden van een experimentele film noir voor de geest roept. ‘Beat Gift (For Elders)’ verwijst ook naar ‘s man’s jazz verleden, maar verpakt dit in een sterk staaltje ritmische noise.

Dat Takashi ook aardig uit de voeten kan met elektronische klanken bewijst ‘Ele-Stream Under The Nation’.

Aanvankelijk komt Polarization over als een onsamenhangend geheel aan geluiden. Hoewel geen enkel nummer hetzelfde is geeft de plaat na de nodige groeitijd heus wel onderlinge verbanden vrij, wat dit tot een meer dan aangename ambient plaat maakt.

Het vraagt dus wat tijd om de schoonheid van Polarization in zijn geheel te vatten, maar het loont absoluut de moeite zich hieraan te wagen.

*over Neo Electroacoustic Ambient Series:

Deze serie kwam tot stand en werd geselecteerd door Kazuya Ishigami. De artiesten en hun werken van deze serie benaderen en beoefenen nieuwe soorten van noise muziek op totaal verschillende niveaus. Uit de verschillende werken van de artiesten blijkt een vrije houding tegenover het geluid dat niet gevangen zit binnen de traditie van het verleden, het bewustzijn en de continuïteit van de geschiedenis of het vasthouden aan het hedendaagse maar eerder een delicaat, precies en spannend timbre. Zo is het mogelijk ernaar te luisteren en de gemeenschappelijke punten te herkennen, alsook het experiment er van te ontdekken.

Miyamoto Takashi

Dimi Brands
21/10/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 31/03/2020 : Hoe zou het nog zijn met... The Cure

Als u een goed geheugen hebt, weet u nog dat ons een nieuwe plaat van The Cure beloofd werd. Toegegeven, het is al lang geleden. Nadat Robert Smith in 2018 het Meltdown festival had gecureerd in Londen, verklaarde hij inspiratie opgedaan te hebben uit al die (jonge) groepen die hij geprogrammeerd had, en zelfs studiotijd geboekt had. De plaat ...

lees meer...
NIEUWS 31/03/2020 : 'Je peux pas' is de eerste parel uit de nieuwe plaat van Kinex Kinex

Kinex Kinex brengt in juni nieuw werk uit, maar begint dat nu al uit te bazuinen. Kinex Kinex is het minimal electro project van Raphaël Haubourdin, in een ander leven de zanger van Organic. De nieuwe plaat zal 'Neon Park' heten, en het eerste nummer dat jullie daarvan mogen horen is 'Je peux pas', dat overigens al een ...

lees meer...
NIEUWS 31/03/2020 : Ook Diagnostic Error maakt 'Covid-19'-nummer

In deze tijden van eenzaam thuis zitten houden we u graag op de hoogte van nummers die het licht zien in de quarantaine. Deze keer is het de beurt aan de voor deze situatie perfect genaamde Diagnostic Error, een EBM-groep uit Antwerpen die ook rave-invloeden in zijn muziek verwerkt. Het is prima gedaan, dus leen er maar even uw oor aan... ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2020 : Het is officieel: Rammstein in Oostende wordt uitgesteld naar 2021

Er werd al een tijdje druk gespeculeerd over het optreden van Rammstein in Oostende op 10 juni. Zou het optreden kunnen doorgaan, ondanks de Coronamaatregelen, en zeker nadat voorman Till Lindemann in het ziekenhuis is opgenomen? De stad Oostende laat het nu duidelijk weten: het optreden gaat niet door. Stadsbestuur en organisatoren zoeken ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2020 : Donder, Hel & Hagel maakt nummer over 'De Corona-hamster'

Nummers over het Coronavirus en zijn gevolgen komen in snel tempo op ons af. De nieuwste is van de Leuvense anarchowavegroep Donder, Hel en Hagel en behandelt - alweer - het thema van de hamsteraars. In hun geheel eigen stijl - dansbare wave met Nederlandstalige teksten en een vleugje humor - bezingen ze de lege supermarktrekken en de volle ...

lees meer...
INTERVIEW : KORINTHIANS - Iemand vertelde ons een tijd geleden: 'jullie hebben een probleem, je bent te poppy voor wave en te niche voor indie.'

Korinthians hebben hun debuut uit: ‘Chaos/Control’. We volgen de groep al langer, want eerder gaven ze al een ep en een single uit, en ze spelen ook al jaren live. We vroegen zanger Mattias De Backer uit over het debuut en de weg die de groep tot nu toe afgelegd heeft. Opgelet: Door de maatregelen om het Covid-19-virus tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rome - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Rose of Avalanche - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 2 (07/03/2020, Stadsfeestzaal, Aarschot) - Save the wave!

Vrijdag 6 maart was ik ook van de partij en meteen aangenaam verrast door de grote opkomst (ik weet het relatief, maar zeker in dit genre) voor lekkere curiositeiten als daar waren en zijn; Dead Man’s Hill, Rosa Crux, : Of The Wand And The Moon en Ordo Rosarius Equilibrio. U leest het allemaal in de vlotte pen van collega (db) die diezelfde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 1 (06/03/2020, JH Klinker, Aarschot) - Everyone's a winner.

“Everyone’s a winner” zong Hot Chocolate ergens in de jaren 70, en deze zin konden we al voor aanvang gebruiken wanneer we de affiche voor de eerste dag van Porta Nigra in ogenschouw namen. De afgelopen editieis van dit fijne festival deed de wel zeer mager te noemen opkomst ons oprecht pijn. Even vreesden we zelfs dat ...