casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.282 items

   

Miyamoto Takashi
Polarization (Neo Electroacoustic Ambient Series No.5)
Ambient - Experimental - Noise
21/10/2017 : Miyamoto Takashi - Polarization (Neo Electroacoustic Ambient Series No.5)
Kyou Records  Kyou Records
21/10/2017, Dimi Brands

Waar in de voorgaande delen van de Neo Electroacoustic Ambient Series* acts als Elma en Dao De Noize gingen voor albums met slechts een viertal lange werkstukken, gaat Japanner Miyamoto Takashi voor meer gespletenheid door in deze reeks ons een album te brengen dat in een dik uur maar liefst 15 nummers naar voor brengt.

Met nummers die schipperen tussen de 2 en de 6 minuten, in het aangeboorde genre dus eerder compact te noemen.

Takashi is sinds 1985 actief in tal van indie bands en begon in 1995 met Time Strings Travellers, een jazzrock formatie met 4 albums op hun actief. Samen met Fumihiko Kimura en Kazuya Ishigami, de bezieler van deze reeks, was hij actief bij 3 Mirrors, een logische keuze met andere woorden dat ook Takashi zijn licht over deze interessante serie op het KYOU label mocht laten schijnen.

Takashi sleept hiervoor een heel arsenaal bestaande uit elektrische bas, synthesizer, sampler, field recordings en andere elektronica aan wat een verbluffend resultaat oplevert.

Een resultaat dat even veelzijdig is als het begrip ‘polarisatie’ dus.

Zo horen we tijdens ‘Imaginary Door’ rustgevende ambient klanken, een trucje dat hij later op het album herhaalt tijdens ‘Another ‘Tenkawa’’, dat eveneens op een rustige ambient leest geschoeid is.

Hoewel we tijdens de openingstrack nog enkele minimale stoorzenders mogen ontdekken, weet Takashi de gecreëerde rust danig te verstoren door tijdens ‘New Materials, Cut Sounds’ dwingende, zeg maar drammerige, onheilspellende sferen te blazen. De subtiel noisy ambient die tijdens ‘Ancient Dreams’ eveneens dreigend zijn staart roert weet de aandacht met een wonderbaarlijk precisiegevoel voor subtiliteit te prikkelen, terwijl ‘Your Mission’ net die subtiliteit weer overboord gooit en volop voor de dwingende, haast enerverende geluidsaanpak verkiest.

U ziet, de manieren waarop Takashi werkt zijn telkens zeer gevarieerd, maar hoe hij het ook telkens doet, de impact van zijn aanpak werkt steeds.

Nog enkele voorbeelden voor de twijfelaars: het duistere ‘Back Side Of Tower’ scoort met een repetitief patroon en een opborrelende onderlaag aan noise geluiden, zonder de bovenliggende ritmiek uit het oog te verliezen. Onze Japanse vriend toont zich een meester in het oor hebben voor details en lijkt een afkeer te hebben voor eentonigheid, een vaak onoverwonnen struikelblok in het genre waarin we ons bevinden, waardoor Polarization geen moment gaat vervelen.

‘Giga Mountain’ trekt dan weer meer de noise kaart, nog wel steeds de abstracte variant hiervan, doch op zo een manier dat ze als een troef uitgespeeld wordt, wat hem wat ons betreft een spreekwoordelijke “solo-slim” oplevert.

De dreiging die van de nummers afstraalt in combinatie met Takashi’s subtiele aanpak vormen een fantastisch samenwerkingsverband. Een kunstje dat hem ook gelukt tijdens kortere nummers als ‘Heavenly Falling’, ‘Some Camera Eyes’, ‘Ships At Overground’ en ‘Ele-Stream Under The Nation’.

Zijn verleden in het jazz milieu komt even tot uiting tijdens ‘Maze Walkin’ Dub’, dat beelden van een experimentele film noir voor de geest roept. ‘Beat Gift (For Elders)’ verwijst ook naar ‘s man’s jazz verleden, maar verpakt dit in een sterk staaltje ritmische noise.

Dat Takashi ook aardig uit de voeten kan met elektronische klanken bewijst ‘Ele-Stream Under The Nation’.

Aanvankelijk komt Polarization over als een onsamenhangend geheel aan geluiden. Hoewel geen enkel nummer hetzelfde is geeft de plaat na de nodige groeitijd heus wel onderlinge verbanden vrij, wat dit tot een meer dan aangename ambient plaat maakt.

Het vraagt dus wat tijd om de schoonheid van Polarization in zijn geheel te vatten, maar het loont absoluut de moeite zich hieraan te wagen.

*over Neo Electroacoustic Ambient Series:

Deze serie kwam tot stand en werd geselecteerd door Kazuya Ishigami. De artiesten en hun werken van deze serie benaderen en beoefenen nieuwe soorten van noise muziek op totaal verschillende niveaus. Uit de verschillende werken van de artiesten blijkt een vrije houding tegenover het geluid dat niet gevangen zit binnen de traditie van het verleden, het bewustzijn en de continuïteit van de geschiedenis of het vasthouden aan het hedendaagse maar eerder een delicaat, precies en spannend timbre. Zo is het mogelijk ernaar te luisteren en de gemeenschappelijke punten te herkennen, alsook het experiment er van te ontdekken.

Miyamoto Takashi

Dimi Brands
21/10/2017

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 05/07/2020 : “Echoes From The Bardo” kondigt zich veelbelovend aan!

U kent Your Life on Hold ondertussen vast wel, potige gothic rock van het zeetje, mysterieus ronkend tussen de golven van “Burning For The Ancient Connection” en “My Name Is Legion For We Are Many” steken de schuimkoppen van “Echoes From The Bardo” vervaarlijk op. Gothic rock fans juicht ende jubel. De 'Bardo', ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...