casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.418 items

   

Miel Noir
Honey-Beat
Dark Wave - EBM - Electro - Gothic - Industrial
22/12/2016 : Miel Noir - Honey-Beat
Caustic Records  Caustic Records
22/12/2016, Dimi Brands

Voor wie zich een beetje bezighoudt met ecologische problematiek is het geen geheim dat de bij op weg is om een met uitsterven bedreigde diersoort te worden. In feite is dit droevige proces al volop aan de gang. In bepaalde plaatsen zoals Zuid-China is de honingbij al uitgestorven, een gevolg van het gebruik van pesticiden.

Bijen zijn heel erg belangrijk voor de voedselketen, dus ook voor de mens. Dit komt omdat bijen de bloemen bestuiven, waardoor de vruchten zich kunnen ontwikkelen. In de natuur en de landbouw dreigt het bestuiven onvoldoende te worden. Jaarlijks sterven er ook in België en Nederland tientallen procenten bijenvolken. Als de bijen uitsterven, zullen nog vele andere dieren sterven. Dit heeft een enorme slechte uitwerking op het ecosysteem en op de hele voedselketen. Het volledig uitsterven van de bij zou een ramp voor de wereldvoedselvoorziening betekenen: men schat dat de productie met 10% terugloopt, wat op vele plekken ter wereld tot schaarste zou leiden. De variatie in voedselaanbod zal enorm afnemen. Dit komt omdat groente en vooral fruit voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van bestuiving door bijen. In Europa is er een tekort van 7 miljard bijen! Wereldwijd loopt dit cijfer op tot een tekort van vele tientallen miljarden.

Het was Einstein die ooit zie: “De mens heeft nog maar 4 jaar te leven als de bijen uitsterven.”

We geven het u maar even mee, als een van uw goede voornemens voor het nieuwe jaar een goed doel steunen zou zijn, denk dan eens terug aan deze tekst.

De bijtjes en de honing vormen sinds een paar jaar ook een belangrijke bron van inspiratie voor onze Oostenrijkse vrienden van Miel Noir. Hun vorige albums werden op de redactie heel goed ontvangen, collega Henk Vereecken schudde maar liefst tot twee maal toe het maximum van de punten voor deze releases uit de (cowboy)hoed. Iets waarvoor Marcel P. (een helft van het duo) ons tot heden ten dage nog uitermate dankbaar voor is. We zien de man geregeld wel op een neofolk concert of fuifje, en hij kan het niet laten zijn appreciatie aan ons adres te droppen.

Zo schoof hij enthousiast een exemplaar van Honey-Beat onze kant uit, een jaar na zijn voorganger From The Ashes.

De werklust van de bijtjes Marcel en collega Dimo Dimov is verbluffend te noemen, want Honey-Beat is niet zomaar een snel tussendoortje, maar wederom een lijvig (72 minuten) album geworden, goed voor een amalgaam aan stijlen, gegoten in 18 nummers.

Zoetebekken die vertrouwd zijn met het werk van Miel Noir weten dat het duo (op deze plaat geholpen door de drie zangeressen die we ook op From The Ashes mochten aanhoren, en Gerhard Hallstatt van Allerseelen.) niet op een stijl vast te pinnen valt.

Opener ‘Wake Up’ doet meteen de albumtitel alle eer aan, met zijn dwingende ritme duwt het je richting dansvloer, alwaar we echo’s waarnemen van pakweg Erotic Dissidents en (meer duidelijk) Die Form. Datzelfde Die Form is ook prominent aanwezig op het met zoemende (in vele nummers vind je verwijzingen naar bijen/honing, is het niet in de teksten, dan wel in de muziek) beats gesierde ‘Triggerwarning’.

Beats en gitaren gaan hand in hand op het venijnige ‘Not Sorry’, dat we kunnen omschrijven als futuristische darkwave, en fans van gothic rock zullen het door gitaren gedomineerde ‘End Of The Line’ en ‘What Once Was Lost’ ook wel weten te appreciëren.

Twee nummers van de plaat Honey & Ash (2011) krijgen een herwerking op Honey-Beat: ‘Honig-Traum (2016)’ klinkt als Neue Deutsche Todeskunst op zijn best, in mijn oren klinkt het alsof er plots (eindelijk) een goed nummer van Umbra Et Imago uit de kast is komen vallen. Nostalgische gevoelens komen ook bovendrijven bij ‘Schwarzer Honig (2016)’ alwaar we spontaan aan oude Goethes Erben moeten denken. Nu we toch even een wandeling maken doorheen memory lane, staan we ook nog even stil bij ‘Die Leere’, dat hunkerend doet terugdenken aan tijden toen op iedere fuif wel eens een nummertje van Relatives Menschsein de revue passeerde.

Ook apart is ‘What I Want’: denk aan het nummer ‘More’ van The Sisters Of Mercy, en beeld je in hoe dit zou klinken moest Joy Division dit nummer uitgebracht hebben, en je komt in de buurt van hoe dit nummer ongeveer klinkt.

Maar het absolute prijsnummer op deze plaat is het honingzoete (tja) ‘Duldungsstarre’, alwaar Marcel’s levenspartner Estella de show steelt en zich als wulpse bijenkoningin je bij de hand neemt tot in het diepst van de bijenkorf, alwaar het een wellustig gonzen van jewelste is. Het venijnige angeltje dat zich meteen in je brein vastpint, krijg je er gratis bij. Een van de zeldzame keren dat er een glimp op te vangen valt van het muzikale verleden van beide heren (beide heren speelden in het verleden in bands als Allerseelen, Svarrogh, Fahl, Sturmpercht, Sagittarius, en nog vele andere dark folk bands als gastmuzikanten) is in het met tromgeroffel begeleide ‘Honey Offering (Demeter’s March), alwaar de bijtjes de vrucht van hun arbeid naar de koningin dragen, in dit nummer vertegenwoordigd door het etherische gezang van zangeres Lisa.

Aan variatie heus geen gebrek op Honey-Beat, want met ‘The Legend Of St. Ambrose’ krijg je er zowaar nog een hoorspel bovenop en ‘What It Was’ gooit op het einde nog wat industriële ritmes in de strijd, die mooi de drukte in de bijenkorf weten te illustreren.

Het trieste liefdeslied ‘Anymore’ is een van de mooiere songs die we dit jaar al te horen kregen, het zit zodanig goed in elkaar dat we er zowaar stil van worden.

Alvorens we bij afsluiter ‘Honey-Apocalypse’ belanden, krijgen we eerst nog drie remixen van Honey-Beat nummers. Allereerst is het de beurt aan Winterhart (zijnde leden van Dance Or Die), die ‘Wake Up’ een bombastisch, Laibachiaans sfeertje meegeeft. Insect Plasma laat het zoemende bijengeluid van de synths achterege op zijn versie van ‘Triggerwarning’, wat overblijft is een minimale electro stamper van jewelste.

Niet dat ons favoriete nummer (probeer het maar eens uit je hoofd te krijgen, eens je het gehoord hebt) ‘Duldungsstarre’ een remix nodig had, want het staat op zichzelf als een solide bijenkorf. De Deadlights Remix maakt het nummer nog een beetje meer club-proof, maar is verder niet meteen een meerwaarde, vooral omdat het sterkste wapen van deze song, Estella’s hitsige zang, op deze remix ietwat naar de achtergrond verdrongen is.

Wie bij de eerste 33 gelukkigen was om dit album aan te schaffen (we achten de kans vrij klein, aangezien dit voorrecht voornamelijk voorbehouden was aan een ieder die meewerkte aan deze plaat), krijgt er nog de bonus EP The Temple & The Trigger bovenop, met daarop een cover van ‘At The Doorsteps Of Our Temple’ (het nummer van Die Weisse Rose, een van de spaarzame verwijzingen naar het genre waar Marcel en Dimo vooral furore wisten te maken), daar waar Thomas Bøjden kiest voor een sobere pianobegeleiding, gaat Miel Noir voor de akoestische gitaar. Het resultaat is er niet minder mooi door. Verder nog een remix van ‘Triggerwarning’, door Phobos Reactor deze keer, en ‘Our Time, Our Place’, een duet tussen Marcel en vrouwlief Estella.

Een album dat zo gevarieerd is, is vaak een hele opgave om volledig uit te zitten. Maar de honing van Miel Noir is van een zodanig plakkerige aard, dat de verschillen moeiteloos als een perfect geheel aan elkaar gehecht worden, om tot iets te komen dat voor de derde keer op rij goed is voor een maximum van de punten.

Miel Noir is dé te ontdekken groep, niet alleen volgens Henk Vereecken (dat een bioloog een voorliefde heeft voor deze insecten zal weinigen verbazen), maar ook volgens mijzelve. U weet dus wat u te doen staat, denk aan de bijtjes bij uw goede voornemens, en denk aan Miel Noir voor dat pakje onder de kerstboom.

Miel Noir

Dimi Brands
22/12/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 29/10/2020 : Documentaire over 'This Corrosion' van Sisters of Mercy

The Sisters of Mercy mogen dan wel ontkennen dat ze gothic zijn, ze hebben de goth-geschiedenis mee geschreven. Trash Theory, een YouTube-kanaal dat wel vaker interessante documentaires maakt over de geschiedenis van de gothicmuziek heeft onlangs een nieuwe video gepost waarin ze zich toespitsen op de Sisters. De docu vertelt eigenlijk het ...

lees meer...
NIEUWS 29/10/2020 : Whispers In The Shadow covert David Bowie

Whispers In The Shadow, de psychedelische gothic rock band rond Ashley Dayour, heeft een nieuwe plaat uit: 'Yesterday Is Forever. De plaat werd goed ontvangen, onder meer bij Dark Entries waar onze collega Kurt schreef: 'Deze “Yesterday is Forever” is een groeier, waar “The Urgency Of Now” meteen raakt schoot ...

lees meer...
NIEUWS 27/10/2020 : Lacrimosa brengt video uit voor 'Der leise Tod'

Lacrimosa belooft ons binnenkort belangrijk nieuws aan te kondigen, en we hopen van harte dat het over de nieuwe plaat gaat die in 2020 zou moeten verschijnen. Want al maanden horen we niets meer over die plaat, en zelfs tijdens het online quarantaineconcert van de groep werd er niet naar gerefereerd. Wat we wel zeker weten, is dat de groep ...

lees meer...
NIEUWS 27/10/2020 : Nieuwe Nachtblut heet Vanitas

De in gothickringen erg populaire Duitse black metal groep Nachtblut heeft een nieuwe plaat uit: 'Vanitas', een verwijzing naar een middeleeuwse kunststroming waarin schedels, gedoofde kaarsen, verwelkte bloemen en andere voorwerpen de ijdelheid van de mens verbeelden. 'Vanitas' verschijnt drie jaar na het erg succesvolle 'Apostasie' ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 25/10/2020 : Wardruna brengt titelnummer nieuwe plaat 'Kvitravn' uit

Wardruna, de Noorse dark folk groep die hun inspiratie uit de Noorse mythologie en cultuur haalt ( inclusief het gebruik van traditionele instrumenten), brengt in januari 2021 een nieuwe plaat uit. Die zal 'Kvitravn' heten, wat zoveel betekent als 'Witte raaf'. 'Kvitraven' is ook een nummer op de plaat, en volgens de ...

lees meer...
INTERVIEW : KREGEL - Ik denk dat we de zomerhit van Radio 2 niet gaan halen en ook over de Lage Landen Lijst heb ik zo mijn twijfels.

Omdat we ons bij Dark Entries niet graag uitspreken over een bepaald virus dat het hele doen en laten van de samenleving in zijn greep houdt roepen wij 2020 volmondig uit als het jaar van Kregel. Ze vieren dit jaar hun vierde verjaardag en zagen dit als het ideale moment om hun eerder opgenomen demo's voor het eerst op de grote wereld ...