|
|||||||||||||
In november mag Udo Wiessmann 50 kaarsjes uitblazen, wat gevierd zal worden in Oberhausen met optredens van zijn eigenste Winterkälte, Monolith en Mono No Aware (meer namen volgen). Deze halve eeuw behelst eveneens 29 jaar HANDS, het toonaangevende label dat aanvankelijk werd opgericht om Wiessmanns eigen projecten Winterkälte, Atrum en Severance een onafhankelijk platform aan te bieden, en uitgroeide tot het handelsmerk betreffende ritmische industrial. Ondanks het feit dat HANDS met namen als Ah Cama-Sotz, Monolith, Geistform en Orphx (om er maar een paar te noemen) de absolute top van het genre in stal heeft staan, laat men het niet na om ogen en oren open te houden teneinde nieuw talent te ontdekken. Zo verwelkomt HANDS MDD uit het Canadese Toronto, een van de heetste acts uit het hedendaagse industriële techno circuit. Dit duo bestaande uit Measure Divide (echte naam Fahad Ahmad) en Dolgener begonnen intensief op te nemen in 2015 en waagden hun eerste live stappen in 2017. Vorig jaar verschenen er twee zeer goed onthaalde 12”’s (‘React+Explode’ en ‘Being + Time EP’). Wat er voor zorgde dat er heel wat mensen reikhalzend uitkeken naar Reverse The Contrast, het langspeeldebuut van dit tweetal. Een tweetal dat samen een uitgesproken passie heeft, zo leren we uit dit debuut. Donker en smerig langs de ene kant, intens ritmisch aan de andere, komen de 11 songs op dit album tot ons. De diversiteit van de nummers waarbij het vermogen om hun agressieve, vervormde en scherpe geluid te weerspiegelen reflecteert op de gekmakende wereld van vandaag. Zonder uitgesproken te kopiëren mengt MDD invloeden uit zowel old- als new school industrial in hun uiterst ritmische muziek. Het resultaat kan aanzien worden als een toch wel unieke combinatie, net wat we de laatste jaren iets te weinig terugvonden bij het grote aantal powernoise albums. Hoewel MDD zegt stof tot nadenken te willen bieden is het toch vooral de puur fysieke stimulatie die van Reverse The Contrast afstraalt, die dit maakt tot een heerlijke clubplaat. Tussen techno en industrial vindt er de laatste jaren reeds een zeer boeiende crossover plaats. Aangezien het hier twee zeer uiteenlopende genres betreft met elk een gigantische voorgeschiedenis, kan je je afvragen in hoeverre het ene nog iets nieuws kan bijdragen aan het andere. MDD waagt wat dat betreft een poging, en Reverse The Contrast leert ons dat dit op een meer dan degelijke manier gebeurt. De uit hun techno achtergrond geputte stevige groove vormt duidelijk de ruggengraat van het MDD geluid, bij nummers als ‘Crushed’, ‘Underlight’ en ‘Valium’ worden volgens goede industriële traditie tegendraadse ritmes en lawaaierige distortion erupties toegevoegd. Muzikaal staat alles als een huis en worden vocalen geen seconde gemist. Tijdens drie nummers duiken evenwel zangpartijen op, bij ‘Breath’ en ‘Dives’ zijn deze van het stevig bewerkte soort. ‘Submission’, een samenwerking met techno artieste AADJA brengt het er beter van af in al zijn kille verleidelijkheid. Onvervalst techno beuken met kloppende snare-geluiden en bonkende kickdrums kan je dan weer tijdens ‘Grind’ en ‘Second Injection’. Blijft u techno toch halsstarrig zien als een eenzijdig genre, dan bent u ziende blind bij het contrasterende dat MDD tentoonspreidt: reverse the contrast, inderdaad.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Amnistia - Black Halo
Dark Star Safari - Dark Star Safari
Exoterm - 'Exits Into A Corridor'
Armenia - Infraestructura Descontextual
Deer - There's No Future
Henrik Munkeby Nørstebø / Daniel Lercher / Julie Rokseth - Off The Coast
Der Finger - Le Cinque Stagioni
Orsak:oslo - Orsak:oslo
Christian Winther Christensen - Almost In G
Marja Ahti - Vegetal Negatives