|
|||||||||||||
Martina Bertoni is een celliste die in het verleden onder andere samenwerkte met haar Italiaanse landgenoten All My Faith Lost..., maar de laatste jaren vooral de nadruk op haar solowerk drukt. Amper een jaartje na haar allereerste langspeler (All The Ghosts Are Gone) werd zijn opvolger Music For Empty Flats reeds gelost. Logischerwijs betekent dit dat Bertoni verder borduurt op haar kenmerkende sound waarmee we op All The Ghosts Are Gone mochten kennismaken. Het staat mooi om te zeggen dat de artieste op deze nieuwe release haar instrument verder aan een verkennende blik onderwerpt. Klopt ook wel wanneer we merken dat de geluiden die ze ermee verwerkt met galm, feedback en subbas frequenties verrijkt worden waardoor er als het ware solide standbeelden opgetrokken uit geluid ontstaan die opgebouwd uit wrijvingen rijk zijn aan sferen. De titel van het werk heeft betrekking op de afgelopen winter die Bertoni doorbracht in Ijsland. In alle eenzaamheid had ze de gelegenheid om veel tijd door te brengen met het luisteren naar muziek, in een gloednieuwe-en dus nog leegstaande flat in de buitenwijken van Reykjavík. Terwijl in deze kerstperiode het buiten constant donker was en het volop sneeuwde, heerste er binnen een vreemde dystopische leegheid waarin tijdens het luisteren naar haar favoriete stukken de inspiratie zich op een presenteerblaadje aandiende. Het resultaat hiervan zijn zeven nieuwe nummers die zweven tussen ambient en drone. De cello (en al de mogelijkheden die dit instrument -lang leve de manipulatie- biedt) is een instrument dat we de laatste jaren wel heel vaak tegenkomen in de experimentele wereld. Bertoni bewijst met haar tweede album dat ze een artieste is waarmee rekening gehouden mag worden. Wanneer je een compact album als dit zo intens kan laten klinken dan weten mensen die ook werk van Hildur Guðnadóttir, Giulio Aldinucci of Lawrence English in de kast hebben staan dat dit kwetsbare, gevoelige plaatje eveneens een plaats in hun collectie verdient.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Das Werk - Aeshma
Vomito Negro - Entitled
Grausame Töchter - Zyklus
Inventions - Continuous Portrait
Mad Masks - Mad Masks
Meat Injection - System Anomaly
Beckahesten - Midvinter
Daemonia Nymphe - Witches' Lullaby
Psy'Aviah - City In Flames EP
Grey Gallows - Garden Of Lies
Andere besprekingen van MARTINA BERTONI
Martina Bertoni - All The Ghosts Are Gone