casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.088 items

   

Martin Küchen
Lieber Heiland, laβ uns sterben
Experimental - Neoklassiek
06/12/2017 : Martin Küchen - Lieber Heiland, laβ uns sterben
Sofa Music  Sofa Music
06/12/2017, Peter De Koning

Het Jaworzno concentratiekamp in Polen is er eentje met een rijke geschiedenis. Tijdens de nazibezetting fungeerde het als ‘hulp’-kamp voor Auschwitz. Toen het in 1943 de deuren opende, waren de meeste Joden in Polen al omgebracht. Er werkten dan ook voornamelijk Sovjetgevangenen, Joden uit de rest van Europa en Duitsers. Interessant is dat ze onder meer een kolencentrale bouwden voor Albert Speer. Tweeduizend mensen lieten er het leven, maar daarbovenop werden er nog eens maandelijks 200 naar Birkenau gebracht. Samengevat: het werkkamp kende in de praktijk slechts weinig overlevenden.

Alsof de dodentol van het gebouw nog niet hoog genoeg was, gebruikte het stalinistische regime het vanaf 1945 om opposanten, ex-nazi’s en enkele etnische groepen in op te sluiten. “Arbeit macht Frei” veranderden ze naar “Praca uszlachetnia człowieka” (Werk veredelt de mens.) Het is duidelijk dat Martin Küchen ook naar deze periode verwijst, want in zijn referenties verwijst hij naar het boek “Orderly and humane: the expulsion of the Germans after the second world war” van “R.M. Douglas”. De titel zegt genoeg.

Na de communistische wandaden volgde er een mooi staaltje functioneel denken en huisde er een cultureel centrum, een kindermuziekschool en een kinderopvang in het kamp. Intussen staan er, gelukkig, ook enkele memorial-standbeelden.

Het beeld van het kamp schept dan ook niet meteen het beeld van een vrolijk plaatje en ook de titels van de tracks verraden niet meteen rozengeur en maneschijn. De titels op de plaat lezen bijna als een essay op zich. “Lieber Heiland, laβ uns sterben” mag dan nog enig melodrama herbergen, een titel als “Ruf Zu Mir, Bezprizorni (= Russische weeskinderen)...” zegt genoeg. “Purcell In The Eternal Deir Yassin” roept zelfs tweemaal conflict op: die van de barokke muziek van Henry Purcell ten opzichte van het bloedbad van Deir Yassin en die van de holocaust ten opzichte van de moordpartijen die de Zionisten zelf op hun geweten hebben.

Maar goed, we zijn een beetje aan het vergeten dat we een muziekrecensie schrijven en dan hebben we toch graag ook iets dat we kunnen beluisteren. Wel, deze plaat heeft al meermaals opgestaan de laatste weken en ze is vaak net zo donker als de thematiek laat vermoeden, al zijn er ook luchtigere elementen. Küchen is duidelijk een stiekeme provocateur die graag speelt met contrasten. Ik vermoed dat de man al wel eens een boek las over dialectiek.

Algemeen moeten we meer dan eens denken aan John Zorns legendarische Kristallnacht-album. Niet alleen thematisch zijn er raakpunten, maar net als Zorn wisselt Martin Küchen melodieuze toegankelijke stukken af met gitzwart experiment. De kletzmerinvloeden op de derde track maken de vergelijking compleet. Verder horen we noise, ontaarde klankexperimenten, drone, subtiele elektronica en sampling maar ook enkele salonfähige saxofoonmelodieën. Hoewel… Als we in de eerste en laatste track respectievelijk drie en zes overdubde saxofoons hoort, is dat toch ook niet meteen de achtergrondmuziek in uw favoriete wokrestaurant. De saxofoon klinkt bovendien zeer atypisch. Er wordt flink gespeeld met de lucht en de kleppen. Dat horen we onder meer op de tweede track, één van de drie één-take-opnames die deze cd opvrolijken.

Martin Küchen heeft duide

Peter De Koning
06/12/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Zachery Allan Starky (ZAS) verzoent postpunk en techno!

Kan dat dan? Wel deze Amerikaan is al jaren actief in de ondergrond van New York, ondermeer als dj. Hij analyseert de scene zeer scherp en na heel wat productiewerk pakt hij binnenkort uit met zijn debuutplaat “Fear City”die een hedendaags muzikaal beeld moet geven van de grootstad New York anno 2020. De eerste singel “No ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Last call voor Porta Nigra... en meer festival plezier!

In onze scene bestaat er niet zoiets als een festivalseizoen. Gans het jaar vieren we feest. Zo kunt u straks, op vrijdag 6 en zaterdag 7 maart voor twee dagen in Aartschot terecht voor Porta Nigra. Twee dagen, waarbij Dark Entries onder andere uitkijkt naar de passages van Rosa Crux, Ordo Rosarius Equilibrio, Siglo XX en een herrezen The ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Dark Entries geeft 5 vrijkaarten weg voor de New Wave Club Class-X Party in Aarschot

Het is een jaarlijkse traditie, de New Wave Club Class-X in de stadsfeestzaal van Aarschot. Dj Wildhoney zal je er trakteren op de beste plaatjes in meer dan 40 jaar new wave. Het feestje gaat door op zaterdag 7 maart. En Dark Entries mag 5 vrijkaarten weggeven. Niet zomaar, hé, je moet een vraag beantwoorden. Welk instrument speelde ...

lees meer...
NIEUWS 26/02/2020 : 'Het lijkt wel vrede'-tour van Gert Kleinpunk

Gert Kleinpunk - de tegendraadse troubadour uit Leuven - heeft een nieuwe ep afgewerkt, en die heet net zoals de optredens die hij al meer dan 30 jaar organiseert: 'Het lijkt wel vrede'. Daarop staan alweer 8 scherpe en rake liederen over de toestand van de maatschappij, over de achteruitgang van het milieu, over de corruptie van de ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2020 : The Epic Apocalypse Tour

EPICA en Apocalyptica bundelen de krachten voor een tournee die alle monden zal doen open vallen. De twee groepen kondigen 'The Epic Apocalypse Tour' aan, die tot groot jolijt van de Belgische fans ook langskomt in de Ancienne Belgique, en dat op vrijdag 4 december. De Nederlanders van EPICA staan al bijna twee decennia aan de ...

lees meer...
INTERVIEW : ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO - Evenementen zoals Porta Nigra zijn noodzakelijk!

Met Let’s Play (Two Girls & A Goat) leverde Ordo Rosarius Equilibrio wederom een ijzersterk album af. Frontman Tomas Petterson omschreef het zelfs als zijnde “de finale versie van zijn project.” Binnen enkele maanden keren de Zweden terug naar Aarschot alwaar ze het Porta Nigra festival mogen afsluiten. Voer genoeg ...