casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.718 items

   

Martin Küchen
Lieber Heiland, laβ uns sterben
Experimental - Neoklassiek
06/12/2017 : Martin Küchen - Lieber Heiland, laβ uns sterben
Sofa Music  Sofa Music
06/12/2017, Peter De Koning

Het Jaworzno concentratiekamp in Polen is er eentje met een rijke geschiedenis. Tijdens de nazibezetting fungeerde het als ‘hulp’-kamp voor Auschwitz. Toen het in 1943 de deuren opende, waren de meeste Joden in Polen al omgebracht. Er werkten dan ook voornamelijk Sovjetgevangenen, Joden uit de rest van Europa en Duitsers. Interessant is dat ze onder meer een kolencentrale bouwden voor Albert Speer. Tweeduizend mensen lieten er het leven, maar daarbovenop werden er nog eens maandelijks 200 naar Birkenau gebracht. Samengevat: het werkkamp kende in de praktijk slechts weinig overlevenden.

Alsof de dodentol van het gebouw nog niet hoog genoeg was, gebruikte het stalinistische regime het vanaf 1945 om opposanten, ex-nazi’s en enkele etnische groepen in op te sluiten. “Arbeit macht Frei” veranderden ze naar “Praca uszlachetnia człowieka” (Werk veredelt de mens.) Het is duidelijk dat Martin Küchen ook naar deze periode verwijst, want in zijn referenties verwijst hij naar het boek “Orderly and humane: the expulsion of the Germans after the second world war” van “R.M. Douglas”. De titel zegt genoeg.

Na de communistische wandaden volgde er een mooi staaltje functioneel denken en huisde er een cultureel centrum, een kindermuziekschool en een kinderopvang in het kamp. Intussen staan er, gelukkig, ook enkele memorial-standbeelden.

Het beeld van het kamp schept dan ook niet meteen het beeld van een vrolijk plaatje en ook de titels van de tracks verraden niet meteen rozengeur en maneschijn. De titels op de plaat lezen bijna als een essay op zich. “Lieber Heiland, laβ uns sterben” mag dan nog enig melodrama herbergen, een titel als “Ruf Zu Mir, Bezprizorni (= Russische weeskinderen)...” zegt genoeg. “Purcell In The Eternal Deir Yassin” roept zelfs tweemaal conflict op: die van de barokke muziek van Henry Purcell ten opzichte van het bloedbad van Deir Yassin en die van de holocaust ten opzichte van de moordpartijen die de Zionisten zelf op hun geweten hebben.

Maar goed, we zijn een beetje aan het vergeten dat we een muziekrecensie schrijven en dan hebben we toch graag ook iets dat we kunnen beluisteren. Wel, deze plaat heeft al meermaals opgestaan de laatste weken en ze is vaak net zo donker als de thematiek laat vermoeden, al zijn er ook luchtigere elementen. Küchen is duidelijk een stiekeme provocateur die graag speelt met contrasten. Ik vermoed dat de man al wel eens een boek las over dialectiek.

Algemeen moeten we meer dan eens denken aan John Zorns legendarische Kristallnacht-album. Niet alleen thematisch zijn er raakpunten, maar net als Zorn wisselt Martin Küchen melodieuze toegankelijke stukken af met gitzwart experiment. De kletzmerinvloeden op de derde track maken de vergelijking compleet. Verder horen we noise, ontaarde klankexperimenten, drone, subtiele elektronica en sampling maar ook enkele salonfähige saxofoonmelodieën. Hoewel… Als we in de eerste en laatste track respectievelijk drie en zes overdubde saxofoons hoort, is dat toch ook niet meteen de achtergrondmuziek in uw favoriete wokrestaurant. De saxofoon klinkt bovendien zeer atypisch. Er wordt flink gespeeld met de lucht en de kleppen. Dat horen we onder meer op de tweede track, één van de drie één-take-opnames die deze cd opvrolijken.

Martin Küchen heeft duide

Peter De Koning
06/12/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...

lees meer...
INTERVIEW : THE IMAGINARY SUITCASE - Het grootste deel van mijn leven heb ik me gedragen zoals ik dacht dat ze wilden dat ik me gedroeg. En dat is oplichterij.

The Imaginary Suitcase – het soloproject van Laurent Leemans – heeft weer een nieuw epos uitgebracht: ‘The gods gave you victory today only to make your final defeat more bitter’. Dat is een hele mond vol en ook een heel pessimistisch citaat (van een Romeinse veldheer na een verloren veldslag tegen de Kelten), twee ...