casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

6.940 items

   

Mark Reeder
Collaborator
Synthpop / Electropop
10/07/2014 : Mark Reeder - Collaborator
Factory Benelux  Factory Benelux
10/07/2014, Peter De Koning

Mark Reeder is een belangrijke figuur in de muziekindustrie. Als producer nam hij onder andere Malaria en Die Toten Hosen onder handen. Het is ook de man die door sommigen verantwoordelijk wordt geacht voor de commerciële weg die New order insloeg met Blue monday en voor het lanceren van Paul Van Dyk. Zelf maakte hij deel uit van Die Unbekannten en het daaropvolgende Shark Vegas. Bernard Sumner, stichtend lid van Joy Division, blijkt een goede vriend en vult dan ook een groot deel van deze cd met zijn kunnen. Ook grote namen als Anne Clark en Pet shop boys verschijnen op dit schijfje. We vinden hier vooral remixen van reeds bestaande nummers terug waardoor de titel Collaborator een beetje naast de kwestie is.

We starten met de Rettungsring Radio Remix van Sink or Swim, de poprockplaat van New order-derivaat Bad Lieutenant. Ik moet toegeven dat ik de originele single heel moeilijk te verteren vond toen die uitkwam. Mark Reeder vormt het om van britpoprommel naar een vorm van verlepte eurodance. Jammer genoeg blijft het rommel. De So close Remix die hij maakte voor Marsheaux klinkt gelukkig pakken leuker en maakt de valse start goed. Het origineel is dan ook zeer leuk en Reeder maakt het nog net iets dansbaarder en minder elektroclash.

Crystal van Corvin Dalek en Bernard Sumner vindt geen genade in de jaren '90 dance-interpretatie die deze Original demo mix in essentie is. (Denk aan Missing van Everything but the girl, maar minder goed.) Het is een sound die ik absoluut niet genegen ben, maar ik vrees dat ik daar niet alleen in sta. Weer beter is C'est tout est noir van Koishii & Hush met vocalen van John Taylor. De Black night remix geeft een bijzondere ingetogen melancholische atmosfeer aan het origineel en voorziet ook in een mooie synthetische opbouw. Dit nummer staat als een huis, mede door de mooie stem van John Taylor.

Blank & Jones zijn de volgenden die aan zet zijn en ze mogen meteen copuleren met Bernard Sumner en Anne Clark. 'Genussmittel remix' heet de herwerking, maar de vlag dekt de lading niet helemaal. Alweer krijgen we vrij platte eurodance voorgeschoteld, al dient gezegd dat het refrein best blijft plakken en de break heel mooi is uitgewerkt. Wanneer Blank & Jones het opnieuw proberen met Anne Clark in The hardest heart (Hardest soul remix), lukt het beter. De minimalistische aanpak is op het lijf geschreven van deze rasartieste. De muziek is zeker niet slecht en geniet van een mooie melodie. Bovendien is het effect op haar stem lekker kil. De gitaarlijn die na een tijd komt piepen, lijkt dan weer zo van een jaren '80 pophit gestolen en ligt me heel wat minder. Dit doet echter geen afbreuk van het gehele nummer. Lekker retro gaan we met de Sweet & Sticky remix van Sugarland (Marnie). Het origineel ken ik niet, maar dit is alleszins mooie elektropop. Ook het fantastische Neon van Queen of hearts doet het niet slecht in de Electrically Excited remix. Deze mix geeft het nummer een sterke Jean Michel Jarre-achtige intro om af te sluiten met sterke synthpop. Het moet gezegd dat de oorspronkelijke track ook vrij sterk is.

Sam Taylor-Wood werkt samen met Reeder en The Pet Shop Boys voor een remix, zeg maar nieuwe versie, van I'm in love with a German filmstar van The Passions. De smaken zullen hierover verschillen. Vermoedelijk werkt dit efficiëntvoor de dansvloer, maar persoonlijk vind ik het een aanfluiting van het origineel. Nodeloos synthetisch en ontdaan van elke ziel. Wel geslaagd is de Old school remix van She wants van Westbam featuring Bernard Summer. Dit is meteen het tweede echt goede nummer op de cd. De compositie is ijzersterk en het gevoel is erg eighties, maar dan van de juiste sfeer. Ook Radio war (Retuned) van Reeders eigen groep Die Unbekannten is een bijzonder goede new waveplaat. Ik kende het origineel niet voor ik deze cd in handen kreeg en moet zeggen dat dit een behoorlijk gat in mijn cultuur bleek. Al is de versie op de deze cd zeker niet slecht, toch leert YouTube ons dat de oorspronkelijke single uit 1982 een pak vuiler en snediger is. Mooie ontdekking. Bad Lieutenant doet het dan weer niet onaardig met de Synth of Fate remix van Twist of Fate. Dit nummer is alleszins een pak minder enerverend dan Sink or Swim waarmee de cd moest openen. Het doet enigszins denken aan latere New order, wat ook niet geheel onlogisch is als je het personeel bekijkt. De remix duurt wel meer dan 8 minuten en zoveel tijd van je leven is hij echt niet waard/ We sluiten af met nog een plaat uit Reeders eigen discografie. You hurt me van Shark Vegas verscheen oorspronkelijk in 1986 en bracht ons toen een typische synthpop die nu zo mogelijk gedateerder klinkt dan vele nummers uit begin jaren '80. De rare kronkels der chronologie... De Radio edit verandert niet zoveel aan het origineel. Behoorlijk nummertje maar niks wereldschokkends.

Deze cd laat toch behoorlijk wat steken vallen om in het geheel te plezieren. Vaak zijn de basisnummers niet goed genoeg of hebben ze de tand des tijds niet doorstaan, op andere momenten zijn het de remixen die gedateerd of te typisch klinken. Enkele tracks zijn simpelweg draken. Als totaalwerk is deze schijf voor mij persoonlijk quasi onbeluisterbaar. Maar... nummers als So far, C'est tout est noir, Neon, The hardest heart, She wants en vooral Radio war spelen wel mee op muzikaal topniveau en demonstreren zowel het talent van Mark Reeder als van de collaborerende artiesten. Voor één keer zou ik aanraden de goede nummers apart te kopen als digitale downloads of te onderhandelen met uw lokale platenboer over de prijs. Niet middelmatig als geheel, maar zowel heel goed als heel slecht op één schijf.

Meer info en reviews vindt u hier.

Peter De Koning
10/07/2014

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Morgan King: Janet & John

Wie de nieuwe single van Morgan King hoort zal, misschien niet meteen horen dat hij ooit één van de meest succesvolle houseproducers ter wereld was. Zijn wortels had hij evenwel in de new wave, en na zich in de jaren 90 een tijdje teruggetrokken te hebben uit de muziekwereld, is hij meer experimentele elektronische muziek beginnen ...

lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Theatre of Hate deelt live-versie van 'The Klan'

Theatre of Hate maakte begin jaren 80 furore met maatschappijkritische post-punk, destijds werd ook wel eens de term 'positive punk' gebruikt, maar die is wat in onbruik geraakt. Hoe dan ook, de groep bestaat nog steeds en Kirk Brandon en de zijnen treden - zeker sinds de uitgave van 'Kinshi' in 2016 - weer regelmatig op. Verleden ...

lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Ongewoon concert van Theodor Bastard online

Theodor Bastard heeft de lange weg van zwaarmoedige darkwave naar sjamanistische wereldmuziek afgelegd, en in elk stadium van hun oeuvre konden ze mooie resultaten voorleggen. In 2015 gaf de groep rond Yana Veva en Fedor Svolotch een reeks kamerconcerten onder de noemer 'Unusual Concerts Tour'. Het heeft blijkbaar veel voeten in de ...

lees meer...
INTERVIEW : Antipole - Ik zou nog heel graag remixes willen maken voor She Past Away of Lebanon Hanover, maar ik twijfel of ze al ooit van Antipole hebben gehoord.

Het verhaal van hoe een eenmansband zich weet te integreren in de hedendaagse wereld van de postpunk. En daarbij vooral weet samen te werken met goeie vrienden. Antipole kwam voor het eerst in ons vizier door het album Northern Flux dat werd uitgebracht via het Franse Unknown Pleasures-label. Een album dat donkerheid met lichtheid wist ...

lees meer...
NIEUWS 15/07/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest (afgesloten)

Yep, het W-festival is thans nog maar een maand van ons verwijderd. Van 15 tot 19 augustus is het zo ver: het feestje voor liefhebbers van zwarte en eightiesmuziek gaat van start in Amougies. We geven nog een allerlaatste keer twee vrijkaarten voor het festival weg. Daarvoor moet u wel een prijsvraag oplossen. Over één van de ...

lees meer...
NIEUWS 15/07/2018 : Autumn Tears terug na tien jaar stilte

Autumn Tears stond in hun prille beginjaren - ze bestaan sinds 1995 - garant voor zuiver misantropische neoklassieke duisternis. Alles evolueert evenwel, en gaandeweg sloop er heel wat schoonheid in de neoklassieke composities van de Amerikanen. Met als hoogtepunt het prachtige 'The Hallowing' uit 2007. Het was bedoeld als de laatste ...

lees meer...
INTERVIEW : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.

Theatre of Hate heeft met 'Westworld' muziekgeschiedenis geschreven. Ze maakten postpunk met grauwe, rauwe nummers die niet bepaald overvloeiden van optimisme. De groep leefde een kort maar krachtig bestaan tot de groep overging in Spear of Destiny in 1982. Vandaag is het evenwel Theatre of Hate dat terug van zich laat horen. In 2016 ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE CURE - 40 jaar met de handjes in de lucht

The Cure bestaat 40 jaar, en dat werd verleden zaterdag met veel poeha gevierd in Londen. Fans van over de hele wereld hebben zich verzameld in Hyde Park om optredens te zien Editors, Goldfrapp, Interpol en nog wat andere namen, maar toch vooral om het twee uur durende concert mee te maken van het feestvarken zelf. Robert Smith had aangekondigd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : ART ABSCONs (07-07-2018, The Secret Grove, Duisburg) - Wat ruist er door het Duisburgse struikgewas?

Het meest exclusieve concert waarover u op onze pagina’s lezen kunt, zal hoogstwaarschijnlijk de review zijn waar uw ogen momenteel over glijden. Een tijdje terug ontving ondergetekende namelijk op Facebook een privé bericht van Michael Tellbach, beter gekend als Art Abscons. Hij nodigde me uit voor een privé evenement ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Eisbrecher - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Marilyn Manson - @ Graspop door Luc Luyten, 23/06/2018