casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.166 items

   

Maarten van der Vleuten
The Scars Remain
Ambient - Dark Ambient - Martial
29/12/2011 : Maarten van der Vleuten - The Scars Remain
Tonefloat  Tonefloat
29/12/2011, Henk Vereecken

Sommige wonden zullen nooit echt genezen. Als het bloeden uiteindelijk stopt, blijven de littekens stille getuigen van het lijden. De Nederlander Maarten van der Vleuten weidde zijn tweede release voor het eveneens Nederlandse Tonefloat label aan fysieke en psychologische littekens, gaande van persoonlijke smart tot de collectieve pijn van ganse volkeren, die soms van generatie op generatie wordt overgebracht. “The Scars Remain” is een soort conceptalbum en omvat 10 tracks met een totale speelduur van 69 minuten, verdeeld over vier plaatkanten. “The Scars Remain” neemt het publiek mee op een hypnotische tocht doorheen zowel intieme als historische scènes. Van de kruisvaarten tot de genociden van de 20ste eeuw, Maarten van der Vleuten balanceert op de dunne lijn waar sound art politiek wordt en waar individuele levens onlosmakelijk verbonden zijn met het lot van naties. Maar zijn uiteindelijke boodschap is dat lijden zowel universeel is als subjectief en dat eenieder er op zijn eigen manier mee moet leren omgaan.

Ietwat verrassend begint kant A met een martial stuk dat we eerder zouden associëren met pakweg Cold Meat Industry dan met Tonefloat: “Der Tod Ist Keine Himmelsversicherung”, een compositie met militaristisch tromgeroffel, waarin zelfs het gehinnik van een paard opduikt. Geen idee van welke veldslag we hier getuige zijn maar het is geen al te moderne, zoveel is duidelijk. Door de drones en de oorlogsgeluiden heen werd een preek van een Duitstalige dominee gemixt. Eerste wereldoorlog? In elk geval klinkt dit duister, heel duister. “Bury Me Among The Dogs (51.660927, 5.296464)” staat vervolgens voor een uitermate sfeervolle en dreigende synthesizercompositie die op hetzelfde dark ambient elan verder gaat.

Kant B begint met een heuse brasfanfare begeleid door het nodige tromgeroffel en doorspekt met orkestrale samples en met soldatengezang. “A.XX.VIII.MCLXXXXI” heet deze track. Met zijn geniale door en door bombastische martial die de koude rillingen over mijn rug jaagt (en ja de verwarming staat nochtans aan ten huize hv ondanks de hoge energieprijzen), geldt dit voor mij als het absolute hoogtepunt van deze dubbelaar. “Sh_ift” is een korte (kleine 3 minuten) vocale track, ingezongen door Maarten van der Vleuten zelve en doet me om een of andere reden lichtelijk denken aan een meer ambient getinte versie van een song van Pink Floyds “The Wall” uit 1979 (nog zo’n oorlogsconceptdubbelalbum). De laatste track van deze plaatkant, “Another Man's Suffering Is Easy To Bear” laat rustige chilly ambient horen met een duistere ondertoon.

Kant C opent met “Drumfire At Smallwater”, op het muzikale kruispunt van dark ambient en martial met tromgeroffel en trompetgeschal, deze keer met monnikengezang ertussen gemixt (het gregoriaanse “Cantemus Domino” meerbepaald). Het lijkt wel Raison d’Être in hun vroege CMI periode. Op “Kriegslied” voeren de militaire roffels en marsliederen weer de boventoon, ondersteund door treurige strijkers en synthklanken. De donker ambiente titelsong “The Scars Remain” nodigt uit tot contemplatie middels een gereciteerde tekst met de terugkerende frase ‘when the bleeding stops, the scars remain’. Men kan nooit volledig zijn verleden achter zich laten. Dat lijkt zowat de kerngedachte te zijn van dit album.

Op kant D wordt de martial achterwege gelaten. “With Sorrow He Wept” en het sinistere “Burden”, de langste track van dit dubbelalbum (12 minuten), gaan weer volledig de pure dark ambient toer op.

“The Scars Remain” is een waar meesterwerk in het martial en dark ambient genre en werd geperst op twee zwarte vinylplaten van 180 gram, gevat in een luxehoes met twee panels, in een oplage van 200 exemplaren.

http://www.maartenvandervleuten.com

Henk Vereecken
29/12/2011

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/11/2018 : Drie nieuwe namen Black Easter.

Evi Vine en Jo Quail stonden in 2016 al zusterlijk naast elkaar op de affiche van Black Easter, en mogen dit in 2019 nog eens overdoen. Evi Vine van wie we binnenkort haar derde langverwachte album mogen verwachten (waarop ze samenwerkte met Simon Gallup van The Cure) wist te imponeren tijdens de vorige editie en kon voorheen met de goedkeuring ...

lees meer...
INTERVIEW : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Aanstaande zaterdag Dwaalspoor.

Liefhebbers van een portie dark ambient, neofolk, death industrial, martial en meer van dit bombastische lekkers hebben al lang 17 november met dikke viltstift in hun agenda aangekruist. Dan kan u immers in het Nederlandse Alpen aan den Rijn genieten van de -helaas- laatste editie van het fijne festival Dwaalspoor. Op de affiche het Noorse ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Underviewer en the obsCURE in Retie

In de Stille Kempen hoeft het niet altijd rustig te blijven. Het is een organisatie als Dark Balloon gegund om op gepaste tijden de orde aldaar te verstoren. Een organisatie die er in slaagt gedurfd te programmeren in thuisbasis Retie. Zaterdag 17 november mag het JK2470 in Retie dan ook weer het heimat zijn voor twee uitzonderlijke ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Killing Joke en Tyske Ludder op W-fest

U dacht dat W-fest reeds alles had om te imponeren. Wel, het kan nog altijd beter. De afgelopen dagen werden nog twee kleppers aan de affiche toegevoegd. Killing Joke is een absolute klepper in het post-punk genre. Ze begonnen eind jaren 70 met de rauwe punk van 'Requiem', deden het later wat zachter aan en scoorden een wereldhit met ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Zaterdag So What Fest met Funeral Dress, Bollock Brothers en Sex Pistols Experience

So What Fest. Na een eerste editie verleden jaar, geven ze er ook dit jaar een lap op. Op zaterdag 17 november gaat de tweede editie door, en er is weer een keure aan punkgroepen uitgenodigd. Met zelfs een specialeke: Funeral Dress heeft aangekondigd een sabatical te nemen in 2019 en speelt zodoende voor de laatste keer in een club tot 2020 ...

lees meer...
FOTO'S : Theatre of Hate - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Tv Smith - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : 40 JAAR THE NAMES - We hebben het geluk dat iedereen nog in leven is, in tegenstelling tot veel van onze vrienden bij Factory Records.

40 jaar new wave is ook 40 jaar The Names, de Belgische groep die het tot op Factory Records schopte en hits had met ‘Calcutta’ en ‘Nightshift’. De verjaardag wordt gevierd met een groots jubileumconcert met tal van verrassingen op 24 november in Drogenbos. Zanger Michel Sordinia tilde al een tip van de sluier op voor ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LENE LOVICH BAND, MORGAN KING, KIRSTEN MORRISON - 40 jaar Lucky Number, B52, 1/10/2018

40 jaar new wave. Aan het indrukwekkende lijstje namen van groepen die in 1978 gevormd zijn – we vermelden slechts The Cure, Bauhaus, DAF, OMD, Siglo XX, De Brassers, The Names, Clock DVA, Dead Kennedy’s, Echo & The Bunnymen en Minny Pops – voegen we graag Lene Lovich toe. De dame – intussen 68 – viert dit ...