casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.577 items

   

Lydia Lunch & Marc Hurtado
My Lover The Killer
Avant-Garde - Experimental - Jazz - Spoken word
20/09/2016 : Lydia Lunch & Marc Hurtado - My Lover The Killer
Munster Records  Munster Records
20/09/2016, Dimi Brands

Lijzige drums leiden ‘Nursing Damage Junkies’ in, een al even lijzige saxofoon valt al snel in op deze rokerige grootstadsjazz die zo uit een smerige bar lijkt te komen gevlogen.

In de vroege uurtjes zit de protagoniste eenzaam aan de bar, een fles whiskey aan haar linker-, een asbak vol smeulende peuken aan haar rechterkant. Het timbre van haar stem verraadt meteen dat deze dame op haar eentje verantwoordelijk was voor de vulling dezer asbak. Als je bij een inleiding als deze spontaan aan Lydia Lunch moet denken, dan is mijn opzet geslaagd. Indien dit niet het geval is, weet je al meteen waar je deze plaat mag situeren. Vanuit haar koninkrijk laat de Queen Of Siam wederom van zich horen, hoewel ze de pensioengerechtige leeftijd steeds dichter gaat benaderen (57 is een van onze favoriete ijsprinsessen ondertussen), lijkt ze de laatste jaren actiever dan ooit, zowel op plaat als op het podium.

Samen met Marc Hurtado, die samen met zijn broer Eric het Franse industriële duo Etant Donnés vormen, brengt La Lunch op My Lover The Killer een “late night noir confessional”. De twee artiesten zijn geen onbekenden van elkaar want de eerste samenwerking tussen hen was reeds op het nummer ‘Sexodrone’ op het Etant Donnés’ album Re-Up (1999).

Hurtado neemt de muziek voor zijn rekening, en wordt verder nog muzikaal geruggesteund op bepaalde nummers door Terry Edwards en Ian White van de Engelse garagerockband Gallon Drunk (die vooral potten wisten te breken in de vroege jaren 90), de mij totaal onbekende We Are Birds Of Paradise, saxofonist David Lackner en trompettist Mark Cunningham.

De muzikale begeleiding schippert tussen jazzy en experimenteel, en de nachtclub waarin zich dit afspeelt (althans dit beeld komt spontaan in gedachten bij beluistering van deze plaat, en was in het verleden ook meermaals de locatie die in gedachte kwam bij La Lunch’s doorrookte, trage stem.) is de biechtstoel van dienst. Een biecht die geschreven lijkt te zijn in bloed, wat je ook afleest uit de opzet van deze plaat: de tekst is gebaseerd op de moord/zelfmoord van een ex-geliefde, die Lydia recent voor het eerst in meer dan een decennium had benaderd. Terwijl ze door toedoen van een orkaan die de Oostkust van Amerika teisterde vast zat op weg naar Los Angeles, nodigde ze hem uit voor een paar drankjes. Twee dagen later, tijdens een gevecht aangevuurd door alcohol met zijn vriendin over de vraag of hij al dan niet op deze uitnodiging zou ingaan, schoot hij zijn vriendin neer, belde de politie en ontnam zich daarna met hetzelfde pistool van het leven, net op zijn 55ste verjaardag. Uit het leven van Lunch gegrepen? We geloven het maar al te graag, want dat ze haar inspiratie maar wat graag uit de zelfkant van het bestaan haalt, is al langer geweten, en daarvan vinden we ook tal van voorbeelden in terug op My Lover The Killer, zoals deze: “Because to know about life we surrounded ourselves with death. With the dead and dying. With the dope fiends, drug addicts, sex fanatics, alcohol under-achievers, the thieves and the prostitutes, the drop outs and dead beats and all the misfits who didn’t belong, didn’t want to belong.” (‘Poltergush’), maar ook voor een streepje zwarte humor zitten we goed in dit nummer: “It’s been almost two months now. Since your funeral. I didn’t go because I always get into fights at funerals.” Of het verhaal op muziek dat ‘Ghost Town’, als een vrouwelijke Tom Waits weet Lunch hier een even boeiend als spitsvondig verhaal neer te zetten.

De hele plaat staat in het teken van deze tragische gebeurtenis, niet enkel door de feiten te beschrijven maar ook door terug te kijken (het verleidelijke ‘Homeicide’) en de beangstigende gevolgen van een dwaze liefde die uit de hand liep te herkauwen tot de spookachtige resten van een minnaar die haar nog achtervolgt vanuit het graf.

Het boekje doet grafisch erg denken aan de hoesjes van Sonic Youth in de jaren 80 (leg maar eens naast Confusion Is Sex.). Niet toevallig een band waar La Lunch ook mee samenwerkte in die periode (‘Death Valley ‘69’, anyone?). Maar waar we betreffende het artwork vooral blij mee zijn, is dat alle teksten integraal zijn opgenomen in het boekje. Toch wel een meerwaarde bij een artieste als Lunch, waarvan we zeker ook eens aanraden een spoken word performance van mee te pikken, dan weet je dat deze dame met woorden meer dan goed overweg kan.

Muzikaal is het niet altijd even erg ons kopje thee, al weten de muzikanten wel de juiste sfeer te scheppen, en geven we een extra puntje voor de Oosterse accenten op ‘Shelter’, en afsluiters ‘Lucid Madmen’ en ‘Ashes Are What’s Left’, alwaar Hurtado’s industriële achtergrond het best uit de verf komt.

My Lover The Killer is misschien niet La Lunch’s beste album dat ze al gemaakt heeft, maar toch een fijne aanvulling in mijn reeds uitgebreide en steeds maar aangroeiende collectie die ik van deze grote dame in huis heb.

Lydia Lunch

Dimi Brands
20/09/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2019 : Here are the young men... RIP Ian Curtis

Vandaag, 18 mei, is het exact 39 jaar geleden dat ene Ian Curtis zich, op 23 jarige leeftijd, van het leven beroofde. Het was allicht geen nieuws geweest ware het niet dat deze Ian Curtis frontman en zanger/tekstschrijver was bij beeldenstormers Joy Division die aan de vooravond stonden van de grote doorbraak en een eerste Amerikaanse toer. “Closer”, ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Miel Noir en Tommi Stumpff samen te horen op Reclaim Your Story.

Miel Noir, een van de weinige bands die het lukte om op onze review pagina’s steeds het maximum aantal sterretjes in de wacht te slepen, is volop bezig aan de opvolger van Honey-Beat (2016). Tevens werd er een verrassende gast gespot in de studio, zo blijkt ook uit de eerste single die Miel Noir uit The Phoenix-Swarm, want zo gaat ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Summer-Event: gratis zomerfestival voor het goede doel.

Met de eerste zonnestralen die zich stilaan laten gelden, beginnen we al uit te kijken naar de zomer. En wie zomer zegt, zegt festivals. Goed nieuws want op zaterdag 3 augustus pakt men in Schoten onder de noemer Summer-Event 2019 uit met een affiche op maat van de Dark Entries lezer gesneden. Redelijk indrukwekkend met La Scaltra, A Slice ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Elektronica en Erotiek blijven hand in hand gaan in Antwerpen.

Dat de combinatie elektronica en kinky tot verrassende resultaten kan leiden, daarvan kon u in het Antwerpse Fetish Café reeds getuige zijn met optredens van o.a. Ah Cama-Sotz en Synapscape. Dat het hier niet iets eenmaligs betreft mochten we tot grote tevredenheid concluderen uit het feit dat er weer twee evenementen aangekondigd ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK - Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!

Op de affiche van Trouwfe(e)st ligt de nadruk ontegensprekelijk op de genres dark ambient, dark folk en waagt men ook graag een uitstapje naar het meer industriële genre. De naam van het Nederlandse Pantser Fabriek kwam dan ook als een verrassing. Deze pure EBM act is een project van Willem Witte, die we kennen van zijn neofolk alias ...

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : 10 JAAR DER KLINKE - Mijn eerste vrouw zei me ooit dat echte kunst ontstaat uit het lijden van de ziel. Gelijk heeft ze.

Der Klinke blaast tien kaarsjes uit. Dat doen ze met een geschenk aan hun fans: een nieuwe plaat 'Decade' met daarop een aantal herwerkte versies van nummers uit hun eerste decennium, een aantal remixen en zelfs een handvol nieuwe nummers. De plaat moet een hoofdstuk afsluiten. Oorspronkelijk zou het zelfs de zwanezang van de groep ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...