casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.911 items

   

Lydia Lunch & Marc Hurtado
My Lover The Killer
Avant-Garde - Experimental - Jazz - Spoken word
20/09/2016 : Lydia Lunch & Marc Hurtado - My Lover The Killer
Munster Records  Munster Records
20/09/2016, Dimi Brands

Lijzige drums leiden ‘Nursing Damage Junkies’ in, een al even lijzige saxofoon valt al snel in op deze rokerige grootstadsjazz die zo uit een smerige bar lijkt te komen gevlogen.

In de vroege uurtjes zit de protagoniste eenzaam aan de bar, een fles whiskey aan haar linker-, een asbak vol smeulende peuken aan haar rechterkant. Het timbre van haar stem verraadt meteen dat deze dame op haar eentje verantwoordelijk was voor de vulling dezer asbak. Als je bij een inleiding als deze spontaan aan Lydia Lunch moet denken, dan is mijn opzet geslaagd. Indien dit niet het geval is, weet je al meteen waar je deze plaat mag situeren. Vanuit haar koninkrijk laat de Queen Of Siam wederom van zich horen, hoewel ze de pensioengerechtige leeftijd steeds dichter gaat benaderen (57 is een van onze favoriete ijsprinsessen ondertussen), lijkt ze de laatste jaren actiever dan ooit, zowel op plaat als op het podium.

Samen met Marc Hurtado, die samen met zijn broer Eric het Franse industriële duo Etant Donnés vormen, brengt La Lunch op My Lover The Killer een “late night noir confessional”. De twee artiesten zijn geen onbekenden van elkaar want de eerste samenwerking tussen hen was reeds op het nummer ‘Sexodrone’ op het Etant Donnés’ album Re-Up (1999).

Hurtado neemt de muziek voor zijn rekening, en wordt verder nog muzikaal geruggesteund op bepaalde nummers door Terry Edwards en Ian White van de Engelse garagerockband Gallon Drunk (die vooral potten wisten te breken in de vroege jaren 90), de mij totaal onbekende We Are Birds Of Paradise, saxofonist David Lackner en trompettist Mark Cunningham.

De muzikale begeleiding schippert tussen jazzy en experimenteel, en de nachtclub waarin zich dit afspeelt (althans dit beeld komt spontaan in gedachten bij beluistering van deze plaat, en was in het verleden ook meermaals de locatie die in gedachte kwam bij La Lunch’s doorrookte, trage stem.) is de biechtstoel van dienst. Een biecht die geschreven lijkt te zijn in bloed, wat je ook afleest uit de opzet van deze plaat: de tekst is gebaseerd op de moord/zelfmoord van een ex-geliefde, die Lydia recent voor het eerst in meer dan een decennium had benaderd. Terwijl ze door toedoen van een orkaan die de Oostkust van Amerika teisterde vast zat op weg naar Los Angeles, nodigde ze hem uit voor een paar drankjes. Twee dagen later, tijdens een gevecht aangevuurd door alcohol met zijn vriendin over de vraag of hij al dan niet op deze uitnodiging zou ingaan, schoot hij zijn vriendin neer, belde de politie en ontnam zich daarna met hetzelfde pistool van het leven, net op zijn 55ste verjaardag. Uit het leven van Lunch gegrepen? We geloven het maar al te graag, want dat ze haar inspiratie maar wat graag uit de zelfkant van het bestaan haalt, is al langer geweten, en daarvan vinden we ook tal van voorbeelden in terug op My Lover The Killer, zoals deze: “Because to know about life we surrounded ourselves with death. With the dead and dying. With the dope fiends, drug addicts, sex fanatics, alcohol under-achievers, the thieves and the prostitutes, the drop outs and dead beats and all the misfits who didn’t belong, didn’t want to belong.” (‘Poltergush’), maar ook voor een streepje zwarte humor zitten we goed in dit nummer: “It’s been almost two months now. Since your funeral. I didn’t go because I always get into fights at funerals.” Of het verhaal op muziek dat ‘Ghost Town’, als een vrouwelijke Tom Waits weet Lunch hier een even boeiend als spitsvondig verhaal neer te zetten.

De hele plaat staat in het teken van deze tragische gebeurtenis, niet enkel door de feiten te beschrijven maar ook door terug te kijken (het verleidelijke ‘Homeicide’) en de beangstigende gevolgen van een dwaze liefde die uit de hand liep te herkauwen tot de spookachtige resten van een minnaar die haar nog achtervolgt vanuit het graf.

Het boekje doet grafisch erg denken aan de hoesjes van Sonic Youth in de jaren 80 (leg maar eens naast Confusion Is Sex.). Niet toevallig een band waar La Lunch ook mee samenwerkte in die periode (‘Death Valley ‘69’, anyone?). Maar waar we betreffende het artwork vooral blij mee zijn, is dat alle teksten integraal zijn opgenomen in het boekje. Toch wel een meerwaarde bij een artieste als Lunch, waarvan we zeker ook eens aanraden een spoken word performance van mee te pikken, dan weet je dat deze dame met woorden meer dan goed overweg kan.

Muzikaal is het niet altijd even erg ons kopje thee, al weten de muzikanten wel de juiste sfeer te scheppen, en geven we een extra puntje voor de Oosterse accenten op ‘Shelter’, en afsluiters ‘Lucid Madmen’ en ‘Ashes Are What’s Left’, alwaar Hurtado’s industriële achtergrond het best uit de verf komt.

My Lover The Killer is misschien niet La Lunch’s beste album dat ze al gemaakt heeft, maar toch een fijne aanvulling in mijn reeds uitgebreide en steeds maar aangroeiende collectie die ik van deze grote dame in huis heb.

Lydia Lunch

Dimi Brands
20/09/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/12/2021 : Sygo Cries is klaar met “Talking About Walls”

Enige tijd geleden al stelden we hier bij Dark Entries de echte hergeboorte of definitieve herstart van de cold wave / post punk formatie Sygo Cries voor. Eén van de vele projecten van Mika Goedrijk die vooral bekendheid geniet met het industrial tribal techno project This Morn’Omina, maar ook eerder actief was met Nebula-H en ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2021 : Brandende nachten in Kroatië: Ewiniar

Samen met je partner muziek maken, dat is inderdaad fantastisch (trust me, I know). En zo dachten Marin and Katarina Tramontana uit Split (Kroatië) er ook over. Onder de bandnaam Ewiniar brengt dit duo u het stevige debuutalbum ‘Burning the Night’. De negen tracks op dit album baden ergens tussen goth rock en metal. Zelf was ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2021 : Nieuw album van Michael J Sheehy op Bandcamp Friday...

Bandcamp Friday is er weer…!! U weet wel, uw geliefde artiesten genieten een hoger percentage van de opbrengst indien u hun materiaal via Bandcamp op een vrijdag koopt… Deze vrijdag vragen we even uw aandacht voor het nieuwe album van Michael J Sheehy (Dream City Film Club, Miraculous Mule, United Sounds of Joy, solo), The ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2021 : Sinner’s Day 2022 al in volle voorbereiding

Misschien hebt u de editie van dit jaar nog niet helemaal verteerd, toch pakt de Sinner’s Day organisatie nu al uit met een reeks nieuwe namen! Zo werden recent aan de affiche toegevoegd; The Birthday Massacre, The Exploited, Actors, Zware Machine, NOYCE™ (met een exclusief verjaardagsconcert voor België), Tiny Magnetic Pets, ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Wat is er loos met Lacrimosa?

Er komt een nieuwe plaat van Lacrimosa aan. 'Leidenschaft' zal er net op tijd zijn om onder de kerstboom te liggen. Langzamerhand krijgen we meer informatie over de plaat. En ja, de eerste video is een feit. 'Raubtier' is het eerste volledige nummer dat we kunnen beluisteren uit de nieuwe plaat. En we krijgen er zelfs beelden ...

lees meer...
FOTO'S : The Breath of Life - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Enzo Kreft - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...