|
|||||||||||||
Het tweede album van Lucy Kruger en haar begeleidingsband The Lost Boys. Lucy Kruger is een singer/songwriter afkomstig uit Kaapstad, Zuid-Afrika, die heden in Berlijn woont. Ze was ook de helft van het ‘dream noise’ duo Medicine Boy en bracht in 2017 met The Lost Boys reeds het album “Summer's Not That Simple” uit. Dit tweede album werd opgenomen net voordat Lucy in mei vorig jaar van Kaapstad naar Berlijn verhuisde. Ze had stilletjes dit zachte web van liedjes gesponnen en wilde het gevoel vastleggen voordat ze vertrok. De muziek op “Sleeping Tapes For Some Girls” (10 tracks, 34 minuten speelduur) doet me denken aan acid folk uit de sixties maar even goed aan hedendaagse dark folk en dreampop (of beter: dreamfolk). ‘Slow burning psychedelic folk’ noemt ze het op haar facebook pagina. Onlangs bespraken we het eponieme album van de psychrock en dreampop band Suzan Köcher’s Suprafon en Lucy Kruger & The Lost Boys kan je daar redelijk goed mee vergelijken maar dan in een meer akoestische versie. De sound van Lucy Kruger & The Lost Boys houdt zo een beetje het midden tussen dark folk en sixties hippiefolk en doet me daarom ook denken aan de vrouwelijke tegenhanger van In Gowan Ring; al klinkt Lucy Kruger nog meer zweverig en dreamfolk. Maar het meest moet ik eigenlijk denken aan de sixties cult acid folk en freakfolk zangeres Vashti Bunyan voor wie die moest kennen. Lucy Kruger & The Lost Boys brengen in de eerste plaats ongelooflijk dromerige en intimistische muziek met een mooie en breekbare soms meer fluisterende dan zingende vrouwenstem en akoestische gitaar. Soms duiken ook cello en orgel op en percussie en additionele (elektrische) gitaren en bass van de begeleidingsband. De arrangementen zijn vrij sober en leggen de nadruk op de naakte song en op Lucy’s stem en haar gitaar. Een erg percussieve en donkere track is “Half Of A Woman” (zie clip hieronder) dat zelfs neigt naar Keltische of Scandinavisch getinte pagan folk zoals Hagalaz Runedance of onze eigenste Kinderen Van Moeder Aarde. Het is mijn favoriete track van het album en klinkt als quasi pure dark folk. De song klinkt heel bezwerend en ritual als de muziek voor een heidens ritueel. Dit album klinkt globaal genomen niet als typische dark folk maar deze song zeker wél. Ook “The Colour Of Dirt” neigt behoorlijk naar dark folk en ik denk dat het ganse album kan aanslaan bij de iets breeddenkerder fans van het genre. Heel wat prachtige songs staan er op dit dromerige psychedelische freakfolk album naast de reeds genoemde. “Digging A Hole” bijvoorbeeld met zijn cello (zie clip hieronder), openingssong “The Ocean Of Night” (zie clip hieronder) en nog wondermooie songs als “Electric Applause”, het traag percussieve “Nicola’s Lullaby” of “Mary” met subliem elektrisch naar ‘shoegaze’ neigend gitaarspel. Vooral deze laatste song doet me nogal denken aan Mazzy Star. Voor fans van acid folk, freakfolk, dreamfolk, dark folk, drone folk en donker dromerige singer/songwriter toestanden.
Half of a Woman - Lucy Kruger & The Lost Boys (contains flashing lights) from Lucy Kruger on Vimeo.
Henk Vereecken |
Volgende besprekingen
Porn - No Monsters In God’s Eyes - Act III
Last Days Of S.E.X. - Close To Destruction And Still Beautiful
Jowisz - Trench Rat's Banquet II
Vlad In Tears - Dead Stories Of Forsaken Lovers
Ō Paradis - Verlo Pasar (1999-2019)
Alex McKechnie - Degrees Of Latitude
Timelost - Don’t Remember Me For This
Jowisz - Trench Rat's Banquet
Life In Sodom - Tears Run Dry (ep)
IANVA - 1919 (7')