|
|||||||||||||
Behalve muziek heeft Luc Van Acker nog minstens 2 andere grote talenten. Het eerste is dat van verteller. De man heeft al wat muzikale watertjes doorzwommen en kwam daarvan enige jaren geleden voor PopPunt verslag van doen; waren de jonge ambitieuze broekies direct gewaarschuwd welk 'n gevaarlijke minares de muziekindustrie eigenlijk is. Een tweede talent is dat van netwerker. Het personeelslijstje voor zijn tweede album, deze The Ship uit 1984, is een soort van Who's Who-lijstje van een aspect van de toenmalige muziekscène. Van Anna Domino tot Jean-Marie Aerts, van Blaine L. Reiniger tot David Rhodes, de referenties zijn de moeite... Dit talent is nog steeds aanwezig, kan ik concluderen na het rijtje artiesten gezien te hebben dat komt opdraven voor de bonusnummers. Daarover verder meer... Zoals Van Acker zelf verklaart in de Belpop-documentaire over zijn persoon: The Ship is een mix van twee van zijn muzikale kantjes. Enerzijds is er de neiging om pop te proberen maken en anderszijds kan hij het niet laten om dit te laten doorsijpelen met zijn rauw compromisloos kantje. Deze tweespalt is ook merkbaar doorheen zijn muzikale carrière als lid van groepen als Arbeid Adelt!, Shrieckback, Ministry, Revolting Cocks en RevCo Sound System. Op The Ship zorgt dit gegeven voor een wilde mix van popsongs à la The Ship, Zanna en Keep Talking vs Wild & Angry en Feels Like Love. Het album werd internationaal opgemerkt en was van invloed op tal van artiesten van allerlei slag. Ik wil zelfs zover gaan met te stellen dat Van Acker's Feels Like Love van directe invloed was op Coil's Circles of Mania (op Horse Rotorvator, 1986) zonder dat ik schrik hoef te hebben mijn geloofwaardigheid er bij te verliezen... In ieder geval is The Ship een bescheiden mijlpaal in het toenmalig muzieklandschap. Blij toe dat deze heruitgave er is! Wie vorig najaar (en nog steeds) een beetje van de wereld is heeft kennis gemaakt met de Zanna-cover van Selah Sue & Tom Barman vs The Subs. Persoonlijk ben ik geen fan en dat geldt voor goed de helft van de 6 opgenomen Zanna-covers. De versies van Bristol Blonde en met Koen Deca (nederlandstalig!) zijn nog het meest origineel en in het laatste geval zelfs aangenaam verrassend. Alex Callier slaagt erin om Rain compleet naar de zak te helpen maar dit wordt gelukkig goed gemaakt door de fantastische The Ship-cover door The Antler King en Frank Duchène & Johannes Verschaeve die zich Wild Life helemaal eigen gemaakt hebben. In totaal omvat de bonus zo'n 9 herwerkingen door een resem bekende en minder bekende artiesten en persoonlijk komt het me een beetje over als muzikale blowjobs door collega's. 50/50 doet dit met verve, de rest zuigt een beetje. Ach kom: de bonus is maar het extra snoepgoed en het originele materiaal heeft de tand des tijds (nog steeds) moeiteloos doorstaan...
Jan Denolet |
Volgende besprekingen
Nina Hagen Band - Unbehagen
Luxuria - Unanswerable Lust / Beast Box 3CD
Lights Of Euphoria - Subjection
SIC - Thought Voices
The Mescaline Babies - Crush
Brigade Werther - Killbeat
Front Line Assembly - Plasticity
Christian Dörge - Apotheosis
Verzamelaar - Frogmania lp
Verzamelaar - Join The Dark Side – We Have The Music