casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.305 items

   

Leftfield
Alternative Light Source
Techno
24/07/2015 : Leftfield - Alternative Light Source
Infectious Music  Infectious Music
24/07/2015, Dimi Brands

We schrijven het jaar 1995, een periode waarin het eerder uitzondering dan regel was dat er dance-acts geprogrammeerd stonden op festivals. Maar hier zou snel verandering in komen, acts gelijk The Prodigy en Orbital vonden aansluiting bij een breder publiek, The Chemical Brothers brachten hun baanbrekende debuutalbum uit, net als het Londense duo Leftfield.

Leftism was de titel van deze eersteling, en bleek meteen een zeer belangrijk album te zijn, en samen met Exit Planet Dust van The Chemical Brothers effende het de weg voor diverse electronische acts van de club naar de podia van de zomerfestivals.

Zowel op plaat als dankzij een zeer sterke live-reputatie was Leftfield ongenaakbaar te noemen halverwege de jaren ‘90.

Zij deden de bal aan het rollen voor acts gelijk The Chemical Brothers, Underworld en Orbital, en zorgden er mede voor dat deze frisse wind in het muzieklandschap uitbrak van de ondergrond en zijn weg vond naar diverse podia en zelfs hitlijsten.

Het debuut Leftfield werd voorafgegaan door twee sterke singles, telkens met opmerkelijke gastvocalen: in 1992 verscheen op hun eigen Hard Hands label de single ‘Release The Pressure’, dat een heerlijke melting pot van house en dub was met gastvocalen van reggaeveteraan Earl Sixteen. (Die later dit kunstje nog eens mocht overdoen bij Dreadzone, dat ook duidelijk beïnvloed was/is door Leftfield). Tweede single ‘Open Up’ (1993) deed nog meer de wenkbrauwen fronsen, want hiervoor wisten ze niemand minder dan John Lydon te strikken, waardoor het even leek of P.I.L. een hedendaags jasje aangemeten kreeg.

Het uiteindelijke resultaat Leftism verscheen uiteindelijk in 1995 en was genomineerd voor een Mercury Prize (het belangrijke ‘Dummy’ van Portishead ging uiteindelijk met de prijs lopen), en bevatte nog twee singles: het prachtige ‘Original’ (met Curve’s Toni Halliday op de vocalen) en ‘Afro-Left’.

Leftism sloeg in als een bom, toch was het wachten tot in 1999 een opvolger zich aandiende.

Rhythm & Stealth liet een veel donkerder en kouder techno-geluid horen, maar ook weer met de nodige gastzangers: onder andere Afrika Bambaataa (‘Afrika Shox’) en Roots Manuva (‘Dusted’) mochten hierop het mooie weer maken.

Ook hier waren de verkoopcijfers zeer gunstig, en was het het duo Neil Barnes en Paul Daley gelukt de oh zo moeilijke taak om voor een succesvol debuut een waardige opvolger te maken, ook al ging dit tamelijk moeizaam, door de torenhoge verwachtingen die Leftism geschept had. Net als het debuut werd ook deze tweedeling genomineerd voor een Mercury Prize (die werd gewonnen door Badly Drawn Boy).

Opmerkelijk voor de live reputatie van Leftfield was ook dat ze enorm luid speelden, zo werd in Amsterdam de geluidsman tijdens een concert opgepakt, en werden ze geband uit de Brixton Academy toen er plaaster van het plafond naar beneden viel tijdens hun show.

Hun massieve soundsystem dat erop gericht is om de bass effecten van een reggae sound system evenredig aan een natuurramp te repliceren, deden meer klachten oplaaien dan bij een concert van Motörhead, toch ook niet echt doetjes op het vlak van geluidsoverlast.

In 2002 maakte de groep bekend ermee te stoppen, als groep was er geen inspiratie meer voor nieuw werk en het duo gaf aan solo verder te willen gaan.

Maar in 2010 treedt Neil Barnes terug op onder de naam Leftfield, Paul Daley had al aangegeven geen zin te hebben de groep nieuw leven in te willen blazen.

En nu, 16 (!!!!) jaar na Rhythm & Stealth ligt Alternative Light Source voor onze neus, het derde album van Leftfield. (In 2012 verscheen er evenwel nog een live-album ‘Tourism’)

Ook hierop de nodige samenwerkingen, wat had u anders gedacht? Maar daar komen we later op terug.

Het album lijkt meteen de voet op het gaspedaal te willen zetten, na een periode van zo lange stilte mag dat ook wel. ‘Bad Radio’ en ‘Universal Everything’ zijn twee uitstekende techno anthems, die zowel de club als menig festivalweide in no time in een kolkende massa zullen weten te veranderen.

Op ‘Bad Radio’ horen we Tunde Adebimpe, de zanger van het New Yorkse artrockensemble TV On The Radio, en op ‘Universal Everything’ mag Neil Barnes’ dochter Georgia meedoen.

De heer Barnes blijkt ook een fan te zijn van Poliça, want zangeres Channy Leaneagh mag meezingen op (de overigens beiden door haar geschreven) ‘Bilocation’ en ‘Little Fish’

Zo sterk als het openingstrio aftrapt, zo een klap in het gezicht is het toch wel zeer flauwe ‘Head And Shoulders’, een zeer knullig tekstje (“Head and shoulders, dandruff warriors”) door Jason Williamson van Sleaford Mods, een puberaal niemandalletje als je het ons vraagt. Heel even schoot me het leuke project Von Südenfed voor de geest (de samenwerking tussen Mark E. Smith en Mouse On Mars), maar bij een tweede beluistering klonk dit voornamelijk als een b-kantje van The Prodigy.

‘Dark Matters’ is een trippy, bezwerend instrumentaal nummer, met heerlijke onderliggende laagjes.

In ‘Little Fish’ klinkt Poliça-zangeres Channy Leaneagh inderdaad als een visje in het water, en probeert ze het hoofd boven te houden tegen de fel golvende technobeats, die even lekker klinken als de eerste twee nummers van dit album. Sterk!

‘Storms End’ skippen we liever, hier gaat Leftfield namelijk de dubstep-toer op, een genre waarvan ik dacht dat het toch al ver over zijn hoogtepunt heen was. Dit nummer zal het genre ook niet doen heropleven, want de manier waarop is al zo’n keer of honderd (te veel) gedaan geweest.

Titelnummer ‘Alternative Light Source’ lijkt een rustpuntje in te bouwen na al dit electronische geweld, en klinkt met zijn bevreemdende vervormde klanken zeer trippy, doch deze rust is van korte duur, want ‘Alternative Light Source’ is eigenlijk een aanloop naar het volgend nummer ‘Shaker Obsession’ dat zoals de titel aangeeft weer een spervuur aan beats op de benen afvuurt.

Afgesloten wordt er met ‘Levitate For You’ geschreven en gezongen door Ofei, een aanstormend Brits talent, waar die zware soundsystem bassen uit het verleden zorgen voor een bezwerend effect, en zo is er op het einde toch een klein chillout-moment voor de toch wel vermoeide voetjes, die niet hebben stilgestaan op deze fijne comebackplaat.

De reggae- en dubinvloeden van Leftism zijn verdwenen, de nadruk op Alternative Light Source ligt op progressive house en techno, en is zodus een logisch vervolg op Rhythm & Stealth. Al moet gezegd dat het totaalgeluid van Alternative Light Source, minder kil klinkt dan zijn voorganger.

Is Leftfield na al die jaren nog altijd relevant, was de vraag die we ons op voorhand afvroegen. Het blijft alleszins een naam om in de gaten te blijven te houden, want nog steeds in staat om een degelijk album uit te brengen en zeker live het nodige stof doet oplaaien (letterlijk en figuurlijk dus).

7 augustus spelen ze op de Lokerse Feesten (samen met andere dance artiesten zoals Goose en Trentemøller), waarschijnlijk ook wel met de nodige gastvocalisten. Deze recensie maakt duidelijk dat er gedanst zal kunnen worden... en dat u uw oordopjes best meeneemt. Een gewaarschuwd man/vrouw....

Leftfield

Dimi Brands
24/07/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...