casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.069 items

   

La Merde
Zweet Spaart Bloed
Dark Folk / Apocalyptic Folk
18/02/2020 : La Merde - Zweet Spaart Bloed
Eigen beheer  Eigen beheer
18/02/2020, Dimi Brands

We zijn altijd een beetje op onze hoede wanneer we te maken hebben met artiesten die zeer productief te noemen zijn. Heel vaak is het namelijk zo dat ideeën wel degelijk baat hebben aan een iets verdergaand rijpingsproces. De uitzondering bevestigt ook in deze wederom de regel, en die uitzondering is het, een ware contradictie op de groepsnaam zijnde, bijzonder frisse Gentse duo La Merde.

Amper een goed jaar geleden mochten we hun eerste cassette in ontvangst nemen, enkele dagen geleden werd hun derde reeds op de wereld losgelaten.

Waar bij de eerste twee cassettes (Dood En De Merde en L’Amour Et La Merde) door gebruik van bijvoorbeeld samples uit typisch Vlaamse boerenfilms en korte, zwierige intermezzo’s de humoristische ondertoon nog vrij duidelijk op te merken viel, is het bij het krachtig getitelde Zweet Spaart Bloed plots precies bittere ernst.

Opener ‘Tanz Totalitär’ zet meteen de toon, en dit met een intro waar het duo mee mag uitpakken. Wat ze tijdens live-optredens ook doen. Om onnozele discussies te vermijden dekt La Merde zich in door zowel stemsamples van Hitler, Mussolini als van Churchill, Lenin en zelfs Charlie Chaplin doorheen de soundscapes te mengen. We moeten onvrijwillig denken aan wat Death In June deed met de samples uit de Britse televisieserie The Prisoner in de klassieker ‘She Said Destroy’. “People who hide are afraid”, wie Douglas P. net als ons meerdere malen aan het werk zag, weet dat deze sample mee bijdraagt aan de live-ervaring. Dat spelen met samples sprak ons ook bij La Merde live erg aan, en zou gerust niet enkel beperkt hoeven te worden tot enkel de intro.

Om maar te zeggen dat er van bij aanvang een bepaald sfeertje gecreëerd wordt, wat men netjes doortrekt op ‘Kerkhof Van Europa’ (van een über-neofolk titel gesproken!).

Hoewel de tekst druipt van zwartgalligheid, is dit een van de zeldzame momenten dat het humoristische aspect nog een keer zijn staart roert, en dit door de stem die Jonah opzet bij deze zwaarbeladen voordracht.

Droeg La Merde ons ten tijde van de eerste cassette nog op om “onze klompen boven te haelen (sic) en te dansen of het de zomer van 1569 was”, de Middeleeuwen en bijhorende klompen hebben op Zweet Spaart Bloed plaats gemaakt voor de eerste helft van de twintigste eeuw en een modderig paar combats om door de loopgraven te waden.

De geest van Blood Axis en ook wel een beetje van Allerseelen (met wie La Merde in juni op Trouwfest zal spelen) zweeft door ‘Wie Eine Hummel Brummt Mein Geist’. De dierlijke kreten die uitgeperst worden tijdens ‘Wahnsinn Wächst’ doen ons dan weer terugkeren naar de wolvengeluidjes die Douglas P. live graag placht te slaken.

‘Waidmannsheil’ is met zijn negen en een halve minuut een uitzonderlijk lang nummer in de La Merde catalogus. Tevens het bewijs dat ook over een langere tijdspanne de jongens kunnen rekenen op onze volledige aandacht. Behalve ‘Kerk En Staat’ en ‘De Eindzege’ (die beiden afklokken op een minuutje) zijn er minder interludia dan op de vorige twee cassettes. Een goede zaak, want we vonden deze korte stukjes zodanig leuk dat we het jammer vonden dat er niet nog wat meer aan gesleuteld was. Een puntje van kritiek dat niet in dovemansoren is gevallen, want soortgelijke deuntjes zijn gebleven, alleen kunnen we nu meer spreken over echte songs.

La Merde maakt het mij verdomd moeilijk, kaapten de eerste twee cassettes ei zo na de totaalscore in de wacht (een combinatie van zeer goede muziek, het verrassingseffect plus het monopolie op dit soort muziek in België), dan zijn we gewoonweg verplicht om Zweet Spaart Bloed met een welverdiende 10 sterren te overladen. Dit is neofolk van de bovenste plank! Zowaar een van de betere albums die we in jaren in dit genre nog mochten horen. En dan nog wel van Belgische makelij, wie had dat ooit durven dromen!

La Merde

Dimi Brands
18/02/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Programma Wave-Gotik-Treffen online

Het is nu echt aftellen geblazen. Over exact een week start in Leipzig het Wave-Gotik-Treffen, het grootste zwarte festival ter wereld. Na twee jaar afwezigheid om redenen die u intussen wel kent, is de 29ste editie een feit. Er worden niet minder dan 184 artiesten aangekondigd. Dat zijn er wat minder dan gewoonlijk, maar als je weet dat je ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Donder, Hel & Hagel viert kermis in de hel

In 2019 waren we laaiend enthousiast over 'Veel te lang beleefd geweest', het officiële debuut van de Leuvense anarchowavers Donder, Hel & Hagel. Het heeft even geduurd vooraleer er een opvolger aangekondigd werd, want in tussentijd is er uiteraard veel gebeurd. Een wereldwijde pandemie waarbij mensen opgesloten werden en ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Gert vindt het tijd voor meer solidariteit

U zal het nog vaak horen: Gert brengt in augustus een nieuwe plaat uit getiteld 'Alles is nog niet verloren'. Wat u kan verwachten? 18 protestliedjes waarin onderwerpen als ongelijkheid, oorlog, corona, migratie en mentaal welzijn de revue passeren. Om u alvast te doen uitkijken naar die plaat, die volgens ingewijdenen de beste Gert-plaat ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : R.I.P. Andrew 'Fletch' Fletcher, medeoprichter en keyboardspeler van Depeche Mode

Het voelt aan alsof het terug 2016 is > The Rapture all over again... Deze keer was het de beurt aan Andrew Fletcher, die de legendarische band Depeche Mode als bass- en keyboardspeler mee in de steigers zette. Samen met schoolkameraad Vince Clarke (later Yazoo en Erasure) was er eerst No Romance In China en na latere kennismaking ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2022 : Belgische parels op Sinner’s Day In Oostende

België is sedert de jaren 80 altijd al een notoire leverancier geweest van alternatieve muziek. Muziek die vaak wereldwijd op erkenning kon rekenen maar nooit echt sant in eigen land was. Enige erkenning volgt in het beste geval pas jaren of decennia later als de feiten het inzicht van de zeldzame professionele muziek journalist wel tot ...

lees meer...
INTERVIEW : Dubbelinterview met Feralia Planitia en Das Auge - ...dankzij onze overlappende smaak in muziek zijn we goed bevriend geraakt; muziek was onze cement, zeg maar…

Indien de naam Feralia Planitia, soloproject van Simona Dellamorte, u nog niks zegt dan verwijs ik u graag door naar de recensie van diens debuut EP (uitgebracht in 2021 door Desert Island Music) op deze site. Na dit dubbelinterview met Das Auge, soloproject van Hans Plasma, zal ze voor u nadien alvast geen onbekende meer zijn. Samen met de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Breaking Barriers: Pussy Riot, Hägar The Womb & Hetze - Punk is niet dood, of toch niet als het van Pussy Riot afhangt.

Pussy Riot is vandaag weer razend relevant. Sinds hun ontstaan voert Pussy Riot een kruistocht tegen Poetin, waardoor ze ook op de harde wijze konden kennismaken met het Russische repressieapparaat. Nu Rusland een ‘speciale militaire operatie’ begonnen is in Oekraïne, is de repressie tegenover andersdenkenden nog toegenomen. ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...