casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.228 items

   

Kyoko
Kyoko
Pop - Trip Hop
08/03/2017 : Kyoko - Kyoko
Addictive Noise Records
08/03/2017, Dimi Brands

Hoewel ze een tijdje van het muzikale toneel verdwenen was, roept de naam van Kyoko (Baertsoen) meteen algemene herkenning op. Niet alleen was ze (eventjes) de derde zangeres van Hooverphonic, maar bovenal was ze het gezicht en de stem achter het wel zeer fijne Lunascape.

De Deinse zangeres trad terug uit de duisternis middels een gastbijdrage aan het laatste album van Psy’Aviah en is nu helemaal terug met haar eerste solo album. Of het toevallig is, of dat Kyoko een statement wil maken door dit album op de Internationale Vrouwendag uit te brengen, dat horen we graag zelf van haar (en delen we u binnenkort graag mee).

Kyoko weidde zich na het uiteenvallen van Lunascape volop aan het moederschap, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en deze ontluikende bloem (want dit is de vertaling van het Japanse woord Kyoko) geeft na bijna tien jaar afwezigheid een waarlijk prachtig klankenpalet ten berde.

Een opener als ‘Crave My Love’ weet met zijn onheilspellend film noir sfeertje meteen de aandacht op te eisen. De gitaarlijntjes van Jan De Block aangevuld met samenzwerend klinkende strijkers echoën een heerlijke Portishead sfeer.

Het P(ortishead)-woord is gevallen, doch in de val van het T(riphop)-woord lopen we echter niet. In voorafgaande berichtgevingen over deze soloplaat van Kyoko stond de geschreven pers maar al te graag klaar om deze plaat alvast in de triphop hoek te duwen, wat gezien Kyoko’s muzikale achtergrond best begrijpbaar is, maar Kyoko is véél meer dan dat!

In single ‘Wildest Rain’ horen we ook nog wel een vleugje Beth Gibbons, maar horen we vooral een ijzersterk nummer waarvoor het spreekwoord “mooie liedjes duren niet lang” helemaal opgaat.

Wanneer we het dan toch over triphop moeten hebben, kunnen we vaststellen dat Kyoko terugkijkt, figuurlijk dan op ‘Come Back’, een smachtende liefdessong die garant staat voor kippenvel!

Opvallend tijdens dit nummer is bij wijlen de vergelijking met de stem van Sinead O’Connor. Opvallend omdat O’Connor een van Lunascape’s bekendste nummers (‘Tears From The Moon’) nog ooit coverde met Conjure One (het project van Rhys Fulber (Front Line Assembly, Will, Delerium)). Ook een invloed die misschien niet iedereen zal terughoren, maar die qua sfeer ook opgaat, is die van een artieste als Sade.

Nostalgie en het verlangen vooruit te kijken, ze moeten niet noodzakelijk elkaars tegenpolen zijn maar kunnen ook hand in hand gaan, zo leren we uit de eerste solo plaat van Kyoko.

Kyoko richt haar blik immers ook op de toekomst, althans dat placht afsluiter ‘Don’t Look Back’ ons duidelijk te maken. Ook hier weer een sensueel smachtende Kyoko aan de microfoon die tekent voor een comeback van jewelste.

Dat Kyoko niet vies is van een dansdeuntje wisten we dus al van haar samenwerking met Psy’Aviah, ook ‘In Dreams’ en ‘My Favourite Lover’ laten Kyoko’s mooie stem vergezellen van een dansbaar deuntje.

Dat Kyoko de tijd van afwezigheid zijn werk heeft laten doen en de nummers die in haar hoofd zaten enorm hebben doen rijpen, kan je al vrij snel opmerken na beluistering van haar eerste solo cd.

Onwillekeurig moest ik zelfs denken aan een ander comeback album van eigen bodem, twee jaar geleden: de glorieuze comeback van Elisa Waut. Wie het zich nog kan herinneren weet dat ik ook hierover erg te spreken was, en dat een plaatsje in mijn eidejaarslijstje een certitude was. Eenzelfde eer zal ook de sympathieke Kyoko ten beurt vallen. Maar eerst mag ze het een en ander zelf uitleggen, want binnenkort mag u ook een interview met de charismatische zangeres uit Deinze verwachten op uw favoriete webstek.

Kyoko

Dimi Brands
08/03/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : De ondergrond in Brazilië leeft nog, misschien wel meer dan ooit!

Het is na de extreem rechtse ruk niet al kommer en kwel in Brazilië. De ondergrond leeft, nog steeds. En daar wordt verdomd leuke muziek gemaakt. Het Braziliaanse Paranoia Music presenteert ons, “Some Underground Sounds From Brazil” en zeggen zelf... 'The best way to resist in a world that becomes increasingly oppressive ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : Zevende single op rij van The Arch: Joan's In Prison

Er was even twijfel, maar nu is het zeker: The Arch is terug op dreef! Ter herinnering: begin 2018 nam de groep uit Breendonk zich voor om maandelijks een nummer met video uit te brengen, die dan tegen het eind van het jaar een nieuwe plaat met 12 nummers moesten vormen. Het bleek wat hooggegrepen. De intervallen tussen de nummers werd langer, ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : R.I.P. Pete Shelley (Buzzcocks)

Pete Shelley, zanger-gitarist van de legendarische punkband Buzzcocks stierf op donderdag 6 december 2018 op 63-jarige leeftijd in Estland (waar hij woonde) aan wat vermoedelijk een hartaanval was. Pete Shelley werd geboren in 1955 en zijn echte naam was eigenlijk Peter McNeish. Hij richtte The Buzzcocks op in 1975 samen met schoolmakker ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : La Muerte brengt eerste studioplaat in 27 jaar uit

La Muerte is terug. Al een tijdje eigenlijk, want de groep die furore maakte tussen 1983 en 1994, is sinds 2015 aan een tweede jeugd begonnen. U hebt ze misschien live aan het werk gezien, en zo dat niet het geval is: het was indrukwekkend. La Muerte staat duidelijk nog steeds garant voor een aggressieve mix van metal, punk, garagerock en ...

lees meer...
NIEUWS 06/12/2018 : The Third Noise Principle, nieuwe interessante luxe box op Cherry Red

Zoals u allicht titelgewijs kunt vermoeden betreft het hier elektronische muziek, minimal tot avant-garde, experimenteel tot industrieel en zelfs dansbaar allemaal gemaakt in de periode tusen 1975 en 1984 in Noord Amerika. Mooi is dat, ongetwijfeld zult u een aantal namen van deze 4cd’s tellende box, goed voor een totaal van 60 nummers, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
INTERVIEW : THE ARCH - Gezond leven kan behoorlijk stresserend zijn, dus waarom zouden we in een grote boog rondom de geneugten des levens sluipen?

The Arch drukt reeds sinds 1986 zijn stempel op de Belgische wave-scene. Na hun vorige plaat 'Fates' waren de verwachtingen voor een opvolger hooggespannen. Het deed de groep grijpen naar een buitengewoon experiment. Volgende vrijdag ontvangen we The Arch op onze 26ste Dark Entries Night in de Kinky Star, en dat is het ideale moment ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...

lees meer...
INTERVIEW : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een ...