|
|||||||||||||
Mateusz Szymanski heet de man achter het Poolse project Krzywdy. Het is een eenmansproject, dat drone en dark ambient combineert met invloeden van (vooral Scandinavische) folklore. De muzikale output situeert zich in het straatje van acts als Wardruna, Heilung, Nytt Land etcetera, ritual dus geïnspireerd door Noordse folk en het heidense sjamanendom. Op het cd-schijfje zelf staan ook runentekens gedrukt. Krzywdy is de meervoudsvorm van het zelfstandig naamwoord dat schade betekent in het Pools. De titel van het album is dan weer Pools voor ‘hekserij’ (google translate is your friend) en “Czary” (5 tracks, 45 minuten speelduur), het debuutalbum van Krzywdy, klinkt inderdaad als de soundtrack bij een occult heidens ritueel. Etnische instrumenten worden hierbij gecombineerd met het geluid van synthesizers en samples om een soundscape-reis te creëren door de schaduwen en moerassen van de menselijke geest. De ingrediënten van dit heksenbrouwsel zijn ritueel etnische percussie met ethereal zang, akoestische gitaar en dark ambient synthesizertonen. Het klinkt donker en bombastisch met zijn sjamanistische, occult heidense klanken en sferen en etnisch-rituele percussie-effecten. Al bij al klinken deze heksengezangen weliswaar duister en behoorlijk occult, maar tegelijkertijd klinkt het een stuk minder beklemmend en kwaadaardig dan bijvoorbeeld een Aghast (nog altijd de eerste act waar ik aan denk als de term heksengezangen valt). Opener “Ginnungagap” is met zijn bijna 13 minuten de langste track en begint met het geluid van onweer: donder en kletterende regen. Dan volgt een dark ambient en ritual gedeelte met percussie en synths en in de vijfde minuut steekt ook zang de kop op. Het zijn een soort etherische chants, niet angstaanjagend maar een soort hemels donkere vrouwelijke ethereal zang in het verlengde van bijvoorbeeld Enya of Dead Can Dance. De tweede track “Mędrca Słowa I” (wat laat zich vertalen als ‘woordensalie’, salie wordt al van oudsher in verschillende culturen verbrand als zuiveringsritueel) combineert de rituele percussie en dark ambient synthtonen met mannelijke en vrouwelijke fluisterzang en occulte chants die loopsgewijze de kop opsteken en dan weer wegdeemsteren. De vierde track “Mędrca Słowa II” is vergelijkbaar maar combineert een soort brommende sjamanistische vikingzang met donker etherische koorzangen. “Wichry Skalne” (de titel laat zich vertalen als ‘rotsenwind’) is ook een lange track van 10,5 minuten en hier wordt de compositie gedragen door akoestisch gitaarspel dat de goedkeuring van menig neofolker zal wegdragen. Dit wordt gecombineerd met echoënde mannelijke chants en de gebruikelijke diepduistere drones en synthtonen. Het is de meest toegankelijke track van het album. De laatste track “Ragnarok” is zeer percussief en ook hier zijn ruige, zware bromstemmen aanwezig als een soort donkere en bezwerende sjamanenchants.
“Czary”, het muzikale heksenbrouwsel van Krzywdy staat garant voor een aangename en uitermate meeslepende luisterervaring. Aanhangers van acts als Wardruna, Heilung en Nytt Land kunnen zich dit album met een gerust hart aanschaffen. Ik vind dit zelfs beter, meeslepender en beklijvender dan de laatste twee genoemde acts. Dit is ongetwijfeld een van de beste plaatjes die ik al van Zoharum te horen kreeg en het hoort binnenkort zeker thuis in ons jaarlijstje. Het album komt uit in de vorm van een 6-panel digipack, gelimiteerd op 300 exemplaren.
Henk Vereecken |
Volgende besprekingen
Agent Side Grinder - RE/MAX
Infame Esposito - None Will Save You
Culver/Grim Machine - Culver/Grim Machine
Joyfultalk - A Separation Of Being
DD Sanchez - StRaNgE
Draconian - Under a Godless Veil
Pascal Comelade/Marc Hurtado - Larme Secrete
M.B. - The Sacral Inhabitat
Bomis Prendin - Clear Memory
Aidan Baker - There/Not There