casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.069 items

   

Kraft
Harvest Of Despair
Avant-Garde - Dark Ambient - Drone - Experimental - Folk / Ethnic / Tribal - Soundscape
25/07/2017 : Kraft - Harvest Of Despair
Opa Loka Records  Opa Loka Records
25/07/2017, Dimi Brands

Het is altijd een hele eer als je op de bedanklijst van een album terecht komt. Dit privilege viel ondergetekende ten beurt op deze debuutplaat van het Rotterdamse Kraft. Zo staat de naam van uw recensent mooi te blinken naast die van Kim Larsen (:OTWATM:), Albin Julius (Der Blutharsch, TMLHBAC) en Thomas Bøjden (Die Weisse Rose), sta me toe even te glunderen bij deze erkenning.

Kraft is het project van Osewoudt accordeonist Robert Hofman dat reeds een tijdje bestaat, maar waarvoor men nu pas een geïnteresseerd label vond om dit kleinood op de digitale schijf uit te brengen. De bandleden van Osewoudt ken ik al een geruime tijd, en zo kwam het dat Robert me een goed jaar geleden aansprak over zijn soloproject. Na enkele naamswijzigingen (Vexxel en Nomen Nescio) viel de uiteindelijke naamkeuze op Kraft en zijn eerste plaat was digitaal reeds klaar. Na beluistering hiervan spoorde ik hem aan labels te contacteren. In zijn zoektocht deed ik ook mijn spreekwoordelijke duit in het zakje, want als er een plaat was die ik het gunde om uitgebracht te worden, dan was het deze wel.

Geen sinecure zo bleek, want blijkbaar woog de Osewoudt erfenis een beetje te zwaar door, waardoor de reguliere labels uit het (neofolk) genre eerder hun neus ophaalden, wegens het nogal experimentele karakter van Kraft. De muziek van Kraft is dan ook onmogelijk in één hokje te plaatsen, en bijgevolg een nachtmerrie wat betreft de verkoopbaarheid voor de labels. Gelukkig stootte Robert op het Opa Loka label, dat niet vies is van een flinke portie experiment.

U hoort het al, de muziek van Kraft laat zich niet makkelijk omschrijven, en is een uiterst boeiende kruisbestuiving alwaar genres als dark ambient, drone, field recordings, maar ook hints uit jazz en neofolk doorschemeren. Belangrijk om te melden is ook dat we deze gelaagdheid geen enkel moment als gekunsteld of drukdoenerig ervaren, integendeel zelfs!

Osewoudt-makker Stefan Hayes begeleidt Hofman op akoestische gitaar, maar de Nederlander wist nog meer mooi volk naar de studio te lokken: zo spotten we verder nog Varunna gitarist Dennis Lamb op elektrische gitaar en vocale steun van twee absolute kleppers zijnde Richard Leviathan (Ostara, Strength Through Joy, Foresta Di Ferro en Kapo!) enerzijds en Kateryna Vinitskyi anderzijds. Een nobele onbekende voor ons, deze laatste, maar wat zijn we blij dat we haar stemcapaciteiten dankzij Kraft hebben leren kennen.

Wat de in Rotterdam woonachtige Oekraïense doet tijdens ‘Ember’ is immers meer dan vermeldenswaardig. Ze stoot zelfs Diamanda Galás naar de kroon door een versie van ‘Gloomy Sunday’ ten gehore te brengen die qua ‘despair’ zelfs de versie van de Griekse Opperheks in de schaduw verbant, en dat is niet velen gegeven. Een song die oorspronkelijk in het Hongaars geschreven werd, een buurland van Oekraïne, doch we zijn beide talen niet erg meester dus hebben we er het raden naar van welke taal Vinitskyi zich in dit nummer bedient. Haar gesproken tekst tijdens afsluiter ‘Zapovit’ snijdt misschien minder diep, toch is de impact ervan sterk genoeg om littekens in de ziel achter te laten.

De intense, bijna negen minuten durende luistertrip die opener ‘The Dreadful Hours’ is, is ook het vermelden waard. Aanvankelijk geeft men hevig van jetje op elektrische gitaar. Mensen die Osewoudt onlangs nog live zagen weten dat dit experimenteren met elektrische gitaar ondertussen geen nieuwigheidje meer is bij de “zonen van Rotterdam”. Hofman voegt een nietsontziende drone aan ‘The Dreadful Hours’ toe, waardoor we gebeiteld zitten voor een overheersende ervaring die niet alleen alles in de vernieling blaast maar ook nog lang na blijft zinderen.

Hofman draagt de plaat op aan alle dappere lieden uit Oekraïne die voet bij stuk hielden tijdens de EuroMaidan (de Revolutie van de Waardigheid) in 2013-2014 en vochten en stierven voor hun vrijheid.

Een gebeurtenis die niet alleen de Nederlander aangreep, want ook Thomas Bøjden maakte een (live) album met Die Weisse Rose om deze pagina uit de geschiedenis ook op plaat te vereeuwigen.

Muslimgauze is niet ver weg tijdens (het toepasselijk getitelde) ‘Gauze And Effect’, een imam roept vanaf zijn minaret om aandacht, om vervolgens over te gaan in een dreunend ritme dat we nog het best kunnen omschrijven als het geluid van een zaag. Accordeon, het instrument van Hofman bij Osewoudt, voegen donkere jazzy klanken toe aan het geheel, en zo is ook David Lynch niet ver weg. Hofman draagt de plaat op aan Bryn Jones (Muslimgauze), zijn geest waart dan ook bij momenten duidelijk hoorbaar doorheen de nummers op Harvest Of Despair.

Niet alleen accordeon krijg je te horen, want Robert is verantwoordelijk voor keyboards, drums, percussie, samples (en daar zitten heus wat pareltjes tussen, ontdek het zelf maar!), field recordings en vocalen. Van een “Kraft”-werk gesproken! Overdaad schaadt, durft men wel eens beweren, maar in het geval van Kraft weet Hofman alles perfect te doseren, en zijn me waar wat blij dat de sympathieke Rotterdammer alsnog een label vond om dit prima debuut op de wereld los te laten.

Het ‘zagende’ geluid van ‘Gauze And Effect’ lijkt in een ietwat bewerkte vorm weer de kop op te steken tijdens ‘Lights Out’, doch afgezaagd wordt Harvest Of Despair nooit. Doordat de plaat boordevol geluidjes zit ontdek je iedere luisterbeurt weer nieuwe dingen, en krijg je een album met een zeer lange houdbaarheidsdatum, geen sinecure bij dit soort releases die zich bedienen van een veelvoud aan genre-invloeden! Wat ook opvalt is dat het geluid van kraaien meermaals de kop opduikt op Harvest Of Despair. Het lijkt dus dat men daar in Rotterdam wel een speciale band heeft met deze vogelsoort, als we ook terugdenken aan de titel van Osewoudt’s debuutplaat Gelag Van Zwartgeklede Kraaien.

Zo ziet u maar: de aanhouder wint, en dan hebben we het niet alleen over de dappere lieden uit Oekraïne. Harvest Of Despair is een van dé platen die je dit jaar gehoord moet hebben!

Kraft

Dimi Brands
25/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Programma Wave-Gotik-Treffen online

Het is nu echt aftellen geblazen. Over exact een week start in Leipzig het Wave-Gotik-Treffen, het grootste zwarte festival ter wereld. Na twee jaar afwezigheid om redenen die u intussen wel kent, is de 29ste editie een feit. Er worden niet minder dan 184 artiesten aangekondigd. Dat zijn er wat minder dan gewoonlijk, maar als je weet dat je ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Donder, Hel & Hagel viert kermis in de hel

In 2019 waren we laaiend enthousiast over 'Veel te lang beleefd geweest', het officiële debuut van de Leuvense anarchowavers Donder, Hel & Hagel. Het heeft even geduurd vooraleer er een opvolger aangekondigd werd, want in tussentijd is er uiteraard veel gebeurd. Een wereldwijde pandemie waarbij mensen opgesloten werden en ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Gert vindt het tijd voor meer solidariteit

U zal het nog vaak horen: Gert brengt in augustus een nieuwe plaat uit getiteld 'Alles is nog niet verloren'. Wat u kan verwachten? 18 protestliedjes waarin onderwerpen als ongelijkheid, oorlog, corona, migratie en mentaal welzijn de revue passeren. Om u alvast te doen uitkijken naar die plaat, die volgens ingewijdenen de beste Gert-plaat ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : R.I.P. Andrew 'Fletch' Fletcher, medeoprichter en keyboardspeler van Depeche Mode

Het voelt aan alsof het terug 2016 is > The Rapture all over again... Deze keer was het de beurt aan Andrew Fletcher, die de legendarische band Depeche Mode als bass- en keyboardspeler mee in de steigers zette. Samen met schoolkameraad Vince Clarke (later Yazoo en Erasure) was er eerst No Romance In China en na latere kennismaking ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2022 : Belgische parels op Sinner’s Day In Oostende

België is sedert de jaren 80 altijd al een notoire leverancier geweest van alternatieve muziek. Muziek die vaak wereldwijd op erkenning kon rekenen maar nooit echt sant in eigen land was. Enige erkenning volgt in het beste geval pas jaren of decennia later als de feiten het inzicht van de zeldzame professionele muziek journalist wel tot ...

lees meer...
INTERVIEW : Dubbelinterview met Feralia Planitia en Das Auge - ...dankzij onze overlappende smaak in muziek zijn we goed bevriend geraakt; muziek was onze cement, zeg maar…

Indien de naam Feralia Planitia, soloproject van Simona Dellamorte, u nog niks zegt dan verwijs ik u graag door naar de recensie van diens debuut EP (uitgebracht in 2021 door Desert Island Music) op deze site. Na dit dubbelinterview met Das Auge, soloproject van Hans Plasma, zal ze voor u nadien alvast geen onbekende meer zijn. Samen met de ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Breaking Barriers: Pussy Riot, Hägar The Womb & Hetze - Punk is niet dood, of toch niet als het van Pussy Riot afhangt.

Pussy Riot is vandaag weer razend relevant. Sinds hun ontstaan voert Pussy Riot een kruistocht tegen Poetin, waardoor ze ook op de harde wijze konden kennismaken met het Russische repressieapparaat. Nu Rusland een ‘speciale militaire operatie’ begonnen is in Oekraïne, is de repressie tegenover andersdenkenden nog toegenomen. ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...