canli casino

Dark Entries Logo

6.843 items

   

Kraft
Harvest Of Despair
Avant-Garde - Dark Ambient - Drone - Experimental - Folk / Ethnic / Tribal - soundscape
25/07/2017 : Kraft - Harvest Of Despair
Opa Loka Records  Opa Loka Records
25/07/2017, Dimi Brands

Het is altijd een hele eer als je op de bedanklijst van een album terecht komt. Dit privilege viel ondergetekende ten beurt op deze debuutplaat van het Rotterdamse Kraft. Zo staat de naam van uw recensent mooi te blinken naast die van Kim Larsen (:OTWATM:), Albin Julius (Der Blutharsch, TMLHBAC) en Thomas Bøjden (Die Weisse Rose), sta me toe even te glunderen bij deze erkenning.

Kraft is het project van Osewoudt accordeonist Robert Hofman dat reeds een tijdje bestaat, maar waarvoor men nu pas een geïnteresseerd label vond om dit kleinood op de digitale schijf uit te brengen. De bandleden van Osewoudt ken ik al een geruime tijd, en zo kwam het dat Robert me een goed jaar geleden aansprak over zijn soloproject. Na enkele naamswijzigingen (Vexxel en Nomen Nescio) viel de uiteindelijke naamkeuze op Kraft en zijn eerste plaat was digitaal reeds klaar. Na beluistering hiervan spoorde ik hem aan labels te contacteren. In zijn zoektocht deed ik ook mijn spreekwoordelijke duit in het zakje, want als er een plaat was die ik het gunde om uitgebracht te worden, dan was het deze wel.

Geen sinecure zo bleek, want blijkbaar woog de Osewoudt erfenis een beetje te zwaar door, waardoor de reguliere labels uit het (neofolk) genre eerder hun neus ophaalden, wegens het nogal experimentele karakter van Kraft. De muziek van Kraft is dan ook onmogelijk in één hokje te plaatsen, en bijgevolg een nachtmerrie wat betreft de verkoopbaarheid voor de labels. Gelukkig stootte Robert op het Opa Loka label, dat niet vies is van een flinke portie experiment.

U hoort het al, de muziek van Kraft laat zich niet makkelijk omschrijven, en is een uiterst boeiende kruisbestuiving alwaar genres als dark ambient, drone, field recordings, maar ook hints uit jazz en neofolk doorschemeren. Belangrijk om te melden is ook dat we deze gelaagdheid geen enkel moment als gekunsteld of drukdoenerig ervaren, integendeel zelfs!

Osewoudt-makker Stefan Hayes begeleidt Hofman op akoestische gitaar, maar de Nederlander wist nog meer mooi volk naar de studio te lokken: zo spotten we verder nog Varunna gitarist Dennis Lamb op elektrische gitaar en vocale steun van twee absolute kleppers zijnde Richard Leviathan (Ostara, Strength Through Joy, Foresta Di Ferro en Kapo!) enerzijds en Kateryna Vinitskyi anderzijds. Een nobele onbekende voor ons, deze laatste, maar wat zijn we blij dat we haar stemcapaciteiten dankzij Kraft hebben leren kennen.

Wat de in Rotterdam woonachtige Oekraïense doet tijdens ‘Ember’ is immers meer dan vermeldenswaardig. Ze stoot zelfs Diamanda Galás naar de kroon door een versie van ‘Gloomy Sunday’ ten gehore te brengen die qua ‘despair’ zelfs de versie van de Griekse Opperheks in de schaduw verbant, en dat is niet velen gegeven. Een song die oorspronkelijk in het Hongaars geschreven werd, een buurland van Oekraïne, doch we zijn beide talen niet erg meester dus hebben we er het raden naar van welke taal Vinitskyi zich in dit nummer bedient. Haar gesproken tekst tijdens afsluiter ‘Zapovit’ snijdt misschien minder diep, toch is de impact ervan sterk genoeg om littekens in de ziel achter te laten.

De intense, bijna negen minuten durende luistertrip die opener ‘The Dreadful Hours’ is, is ook het vermelden waard. Aanvankelijk geeft men hevig van jetje op elektrische gitaar. Mensen die Osewoudt onlangs nog live zagen weten dat dit experimenteren met elektrische gitaar ondertussen geen nieuwigheidje meer is bij de “zonen van Rotterdam”. Hofman voegt een nietsontziende drone aan ‘The Dreadful Hours’ toe, waardoor we gebeiteld zitten voor een overheersende ervaring die niet alleen alles in de vernieling blaast maar ook nog lang na blijft zinderen.

Hofman draagt de plaat op aan alle dappere lieden uit Oekraïne die voet bij stuk hielden tijdens de EuroMaidan (de Revolutie van de Waardigheid) in 2013-2014 en vochten en stierven voor hun vrijheid.

Een gebeurtenis die niet alleen de Nederlander aangreep, want ook Thomas Bøjden maakte een (live) album met Die Weisse Rose om deze pagina uit de geschiedenis ook op plaat te vereeuwigen.

Muslimgauze is niet ver weg tijdens (het toepasselijk getitelde) ‘Gauze And Effect’, een imam roept vanaf zijn minaret om aandacht, om vervolgens over te gaan in een dreunend ritme dat we nog het best kunnen omschrijven als het geluid van een zaag. Accordeon, het instrument van Hofman bij Osewoudt, voegen donkere jazzy klanken toe aan het geheel, en zo is ook David Lynch niet ver weg. Hofman draagt de plaat op aan Bryn Jones (Muslimgauze), zijn geest waart dan ook bij momenten duidelijk hoorbaar doorheen de nummers op Harvest Of Despair.

Niet alleen accordeon krijg je te horen, want Robert is verantwoordelijk voor keyboards, drums, percussie, samples (en daar zitten heus wat pareltjes tussen, ontdek het zelf maar!), field recordings en vocalen. Van een “Kraft”-werk gesproken! Overdaad schaadt, durft men wel eens beweren, maar in het geval van Kraft weet Hofman alles perfect te doseren, en zijn me waar wat blij dat de sympathieke Rotterdammer alsnog een label vond om dit prima debuut op de wereld los te laten.

Het ‘zagende’ geluid van ‘Gauze And Effect’ lijkt in een ietwat bewerkte vorm weer de kop op te steken tijdens ‘Lights Out’, doch afgezaagd wordt Harvest Of Despair nooit. Doordat de plaat boordevol geluidjes zit ontdek je iedere luisterbeurt weer nieuwe dingen, en krijg je een album met een zeer lange houdbaarheidsdatum, geen sinecure bij dit soort releases die zich bedienen van een veelvoud aan genre-invloeden! Wat ook opvalt is dat het geluid van kraaien meermaals de kop opduikt op Harvest Of Despair. Het lijkt dus dat men daar in Rotterdam wel een speciale band heeft met deze vogelsoort, als we ook terugdenken aan de titel van Osewoudt’s debuutplaat Gelag Van Zwartgeklede Kraaien.

Zo ziet u maar: de aanhouder wint, en dan hebben we het niet alleen over de dappere lieden uit Oekraïne. Harvest Of Despair is een van dé platen die je dit jaar gehoord moet hebben!

Kraft

Dimi Brands
25/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
FOTO'S : Skeletal Family - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Merciful Nuns - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
FOTO'S : The Beauty of Gemina - @ WGT door Luc Luyten 18/05/2018

lees meer...
CONCERT BESPREKING : :Of The Wand And The Moon: / The Dark Red Seed (18-05-2018, Madame Moustache, Brussel) - Skål!

Er heerste bij mij aanvankelijk wat twijfel of ik al dan niet een verslag van dit concert zou schrijven. Aangezien :Of The Wand And The Moon: al meermaals de revue passeerde op onze concertpagina, hoorde ik al menig stem verzuchten dat ik er weer was met mijn blinde adoratie voor de sympathieke Deen Kim Larsen. Wat me uiteindelijk over ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik heb geen grote hoop voor de mensheid meer.

Whispers In The Shadow heeft zich een naam gemaakt als leverancier van gothic rock geïnspireerd door occulte thema's. Na een pauze van vier jaar - de groep heeft weliswaar niet stilgezeten en zanger Ashley Dayour maakte een aantal platen met The Devil & The Universe en Near Earth Orbit - zijn ze terug in een merkwaardige gedaanteverwisseling. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : CHRISTIAN DEATH - Herdenkingen en complottheorieën

Op 1 april 1998 - exact twintig jaar geleden - verhing Rozz Williams zich. Voor zover hij toen nog geen icoon was, is hij het dan definitief geworden. Christian Death was zijn geesteskind, ook al heeft hij de groep in 1985 verlaten. Valor Kand ging verder met de groep en blijft tot op de dag van vandaag touren, en ja, hij gedenkt met de huidige ...

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.

In 1978, toen punk eindelijk Belgisch Limburg had bereikt besluiten vijf vrienden; Antonio Palermo, Dirk Chauvaux, Erik Dries, Guido Bos en Klaas Hoogerwaard op een blauwe maandag een groepje op te richten. In 1984 stopte Guido er mee en waren ze nog met vier. Dat hun bandje van toen, Siglo XX, anno 2018 nog minstens een keer live op de planken ...