casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.323 items

   

Kraft
Harvest Of Despair
Avant-Garde - Dark Ambient - Drone - Experimental - Folk / Ethnic / Tribal - soundscape
25/07/2017 : Kraft - Harvest Of Despair
Opa Loka Records  Opa Loka Records
25/07/2017, Dimi Brands

Het is altijd een hele eer als je op de bedanklijst van een album terecht komt. Dit privilege viel ondergetekende ten beurt op deze debuutplaat van het Rotterdamse Kraft. Zo staat de naam van uw recensent mooi te blinken naast die van Kim Larsen (:OTWATM:), Albin Julius (Der Blutharsch, TMLHBAC) en Thomas Bøjden (Die Weisse Rose), sta me toe even te glunderen bij deze erkenning.

Kraft is het project van Osewoudt accordeonist Robert Hofman dat reeds een tijdje bestaat, maar waarvoor men nu pas een geïnteresseerd label vond om dit kleinood op de digitale schijf uit te brengen. De bandleden van Osewoudt ken ik al een geruime tijd, en zo kwam het dat Robert me een goed jaar geleden aansprak over zijn soloproject. Na enkele naamswijzigingen (Vexxel en Nomen Nescio) viel de uiteindelijke naamkeuze op Kraft en zijn eerste plaat was digitaal reeds klaar. Na beluistering hiervan spoorde ik hem aan labels te contacteren. In zijn zoektocht deed ik ook mijn spreekwoordelijke duit in het zakje, want als er een plaat was die ik het gunde om uitgebracht te worden, dan was het deze wel.

Geen sinecure zo bleek, want blijkbaar woog de Osewoudt erfenis een beetje te zwaar door, waardoor de reguliere labels uit het (neofolk) genre eerder hun neus ophaalden, wegens het nogal experimentele karakter van Kraft. De muziek van Kraft is dan ook onmogelijk in één hokje te plaatsen, en bijgevolg een nachtmerrie wat betreft de verkoopbaarheid voor de labels. Gelukkig stootte Robert op het Opa Loka label, dat niet vies is van een flinke portie experiment.

U hoort het al, de muziek van Kraft laat zich niet makkelijk omschrijven, en is een uiterst boeiende kruisbestuiving alwaar genres als dark ambient, drone, field recordings, maar ook hints uit jazz en neofolk doorschemeren. Belangrijk om te melden is ook dat we deze gelaagdheid geen enkel moment als gekunsteld of drukdoenerig ervaren, integendeel zelfs!

Osewoudt-makker Stefan Hayes begeleidt Hofman op akoestische gitaar, maar de Nederlander wist nog meer mooi volk naar de studio te lokken: zo spotten we verder nog Varunna gitarist Dennis Lamb op elektrische gitaar en vocale steun van twee absolute kleppers zijnde Richard Leviathan (Ostara, Strength Through Joy, Foresta Di Ferro en Kapo!) enerzijds en Kateryna Vinitskyi anderzijds. Een nobele onbekende voor ons, deze laatste, maar wat zijn we blij dat we haar stemcapaciteiten dankzij Kraft hebben leren kennen.

Wat de in Rotterdam woonachtige Oekraïense doet tijdens ‘Ember’ is immers meer dan vermeldenswaardig. Ze stoot zelfs Diamanda Galás naar de kroon door een versie van ‘Gloomy Sunday’ ten gehore te brengen die qua ‘despair’ zelfs de versie van de Griekse Opperheks in de schaduw verbant, en dat is niet velen gegeven. Een song die oorspronkelijk in het Hongaars geschreven werd, een buurland van Oekraïne, doch we zijn beide talen niet erg meester dus hebben we er het raden naar van welke taal Vinitskyi zich in dit nummer bedient. Haar gesproken tekst tijdens afsluiter ‘Zapovit’ snijdt misschien minder diep, toch is de impact ervan sterk genoeg om littekens in de ziel achter te laten.

De intense, bijna negen minuten durende luistertrip die opener ‘The Dreadful Hours’ is, is ook het vermelden waard. Aanvankelijk geeft men hevig van jetje op elektrische gitaar. Mensen die Osewoudt onlangs nog live zagen weten dat dit experimenteren met elektrische gitaar ondertussen geen nieuwigheidje meer is bij de “zonen van Rotterdam”. Hofman voegt een nietsontziende drone aan ‘The Dreadful Hours’ toe, waardoor we gebeiteld zitten voor een overheersende ervaring die niet alleen alles in de vernieling blaast maar ook nog lang na blijft zinderen.

Hofman draagt de plaat op aan alle dappere lieden uit Oekraïne die voet bij stuk hielden tijdens de EuroMaidan (de Revolutie van de Waardigheid) in 2013-2014 en vochten en stierven voor hun vrijheid.

Een gebeurtenis die niet alleen de Nederlander aangreep, want ook Thomas Bøjden maakte een (live) album met Die Weisse Rose om deze pagina uit de geschiedenis ook op plaat te vereeuwigen.

Muslimgauze is niet ver weg tijdens (het toepasselijk getitelde) ‘Gauze And Effect’, een imam roept vanaf zijn minaret om aandacht, om vervolgens over te gaan in een dreunend ritme dat we nog het best kunnen omschrijven als het geluid van een zaag. Accordeon, het instrument van Hofman bij Osewoudt, voegen donkere jazzy klanken toe aan het geheel, en zo is ook David Lynch niet ver weg. Hofman draagt de plaat op aan Bryn Jones (Muslimgauze), zijn geest waart dan ook bij momenten duidelijk hoorbaar doorheen de nummers op Harvest Of Despair.

Niet alleen accordeon krijg je te horen, want Robert is verantwoordelijk voor keyboards, drums, percussie, samples (en daar zitten heus wat pareltjes tussen, ontdek het zelf maar!), field recordings en vocalen. Van een “Kraft”-werk gesproken! Overdaad schaadt, durft men wel eens beweren, maar in het geval van Kraft weet Hofman alles perfect te doseren, en zijn me waar wat blij dat de sympathieke Rotterdammer alsnog een label vond om dit prima debuut op de wereld los te laten.

Het ‘zagende’ geluid van ‘Gauze And Effect’ lijkt in een ietwat bewerkte vorm weer de kop op te steken tijdens ‘Lights Out’, doch afgezaagd wordt Harvest Of Despair nooit. Doordat de plaat boordevol geluidjes zit ontdek je iedere luisterbeurt weer nieuwe dingen, en krijg je een album met een zeer lange houdbaarheidsdatum, geen sinecure bij dit soort releases die zich bedienen van een veelvoud aan genre-invloeden! Wat ook opvalt is dat het geluid van kraaien meermaals de kop opduikt op Harvest Of Despair. Het lijkt dus dat men daar in Rotterdam wel een speciale band heeft met deze vogelsoort, als we ook terugdenken aan de titel van Osewoudt’s debuutplaat Gelag Van Zwartgeklede Kraaien.

Zo ziet u maar: de aanhouder wint, en dan hebben we het niet alleen over de dappere lieden uit Oekraïne. Harvest Of Despair is een van dé platen die je dit jaar gehoord moet hebben!

Kraft

Dimi Brands
25/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2019 : Draconian in Antwerpen!

Zo’n kans krijg je niet dikwijls. Allicht de beste gothic doom metal act uit Zweden zal op 27 januari 2019 optreden te Antwerpen (Kavka). Voor onze vrienden uit Nederland: helaas, de dag ervoor, op 26 januari doen ze ook Rotterdam (Baroeg) aan maar dat is al uitverkocht! Als opwarmer kan je ook het optreden van Sojourner meepikken. Dat ...

lees meer...
NIEUWS 16/01/2019 : Downhill XIII New Years Edition

Het is die periode van het jaar dat je hier en daar wordt uitgenodigd voor een nieuwjaarsreceptie. Doorgaans staan we daar niet zo voor te springen. Gelukkig zijn er uitzonderingen, want eentje waar we echt naar uit kijken is de New Years Edition van Downhill. Alwaar je de benaming receptie mag vervangen door een feest waarin je jezelf ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Modern Bön III: Phurpa / The Nent / Skrei, (15/01/2019, Magasin4, Brussel) - Hopend op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.

Mijn vrouw en ik hebben klaarblijkelijk iets met rituelen. Getuige ons huwelijk dat bestond uit een openlucht ritueel, met live optreden van Kinderen Van Moeder Aarde. Dezelfde band die optrad exact 4 jaar geleden op onze eigenste Dark Entries Night alwaar de vonk tussen ons ontstaan is. Ook voor de viering van ons vierjarig samenzijn konden ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Achtste single op rij voor The Arch: 'Tangled Stones'

The Arch volhardt in de boosheid. 12 singles op rij ging de groep uitgeven, die dan na afloop een nieuwe plaat moeten vormen. Het concept dwingt de groep om steeds weer te scoren, want met deze werkmethode kunnen de heren zich geen zwak nummer veroorloven. Uiterst ambitieus dus, misschien zelfs te ambitieus. Het oorspronkelijke doel om maandelijks ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Concerttip: Dear Deer in Kinky Star

Sabatel is een bezig bijtje in de Franse deathrockgemeenschap. Vorige week kon u haar nog aan het werk zien in het voorprogramma van het sublieme Fangs On Fur in Brussel, met haar minimalistische batcaveband Cheshire Cat (The Bouncing). Enkel bas, tribale drums en gestoorde zang. Met haar partner Frederico Lovino – en dat is dan weer ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Ambiorix verdween in de mist van de geschiedenis, maar hij zal voor de muzikanten van Militia nooit vergeten worden.

De anarchistische industialgroep Militia brengt een cd uit over de geschiedenis van Ambiorix, de Gallische leider die het opnam tegen Julius Caesar toen hij Gallië veroverde. De ideale gelegenheid om heel te geschiedenis nog eens te overlopen. Militia stuurde ons achtergrond bij hun nieuwe werk en bij de verschillende nummers op de cd. Voorgeschiedenis Toen ...

lees meer...
NIEUWS 14/01/2019 : Darkest Night 2019 in Retie

Energiebesparende maatregelen in Retie. Of toch niet. Feit is wel dat de organisatie van Dark Balloon helemaal klaar is voor de Darkest Night 2019. Het licht zal dan wel uit gaan, het stroomverbruik zal stijgen. Omdat het ondertussen een jaarlijks wederkerend gegeven is dat Dark Balloon er in slaagt om een affiche samen te stellen met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang

De nieuwe muzikale internet sensatie heet The Hu, ze komen uit Mongolië en ze spelen heavy metal met traditionele folk instrumenten en keelzang. 'Hu' is een Mongools woord dat evenveel betekent als mens. The Hu zijn dus eigenlijk zo een beetje de Mongoolse versie van De Mens. The Hu creëerden hun eigen unieke genre dat ...

lees meer...
FOTO'S : La Muerte - @ AB Brussel 12-01-2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : GOETHES ERBEN - Vreemd genoeg zijn diegenen die het luidst jammeren niet diegenen die verdrinken tijdens hun vlucht.

In 2014 doorbrak Goethes Erben het jarenlange stilzwijgen waarin de theatrale avant-garde groep zich sinds 2006 omhuld had, toen de groep voor onbepaalde tijd op pauze ging. Er volgden optredens en een muziektheater, maar met ‘Am Abgrund’ is er ook de eerste studioplaat in 12 jaar. ‘Te lang gezwegen’, zegt de plaat. ...

lees meer...
FOTO'S : Star Industry - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten