canli casino

Dark Entries Logo

6.623 items

   

Kraft
Harvest Of Despair
Avant-Garde - Dark Ambient - Drone - Experimental - Folk / Ethnic / Tribal - soundscape
25/07/2017 : Kraft - Harvest Of Despair
Opa Loka Records  Opa Loka Records
25/07/2017, Dimi Brands

Het is altijd een hele eer als je op de bedanklijst van een album terecht komt. Dit privilege viel ondergetekende ten beurt op deze debuutplaat van het Rotterdamse Kraft. Zo staat de naam van uw recensent mooi te blinken naast die van Kim Larsen (:OTWATM:), Albin Julius (Der Blutharsch, TMLHBAC) en Thomas Bøjden (Die Weisse Rose), sta me toe even te glunderen bij deze erkenning.

Kraft is het project van Osewoudt accordeonist Robert Hofman dat reeds een tijdje bestaat, maar waarvoor men nu pas een geïnteresseerd label vond om dit kleinood op de digitale schijf uit te brengen. De bandleden van Osewoudt ken ik al een geruime tijd, en zo kwam het dat Robert me een goed jaar geleden aansprak over zijn soloproject. Na enkele naamswijzigingen (Vexxel en Nomen Nescio) viel de uiteindelijke naamkeuze op Kraft en zijn eerste plaat was digitaal reeds klaar. Na beluistering hiervan spoorde ik hem aan labels te contacteren. In zijn zoektocht deed ik ook mijn spreekwoordelijke duit in het zakje, want als er een plaat was die ik het gunde om uitgebracht te worden, dan was het deze wel.

Geen sinecure zo bleek, want blijkbaar woog de Osewoudt erfenis een beetje te zwaar door, waardoor de reguliere labels uit het (neofolk) genre eerder hun neus ophaalden, wegens het nogal experimentele karakter van Kraft. De muziek van Kraft is dan ook onmogelijk in één hokje te plaatsen, en bijgevolg een nachtmerrie wat betreft de verkoopbaarheid voor de labels. Gelukkig stootte Robert op het Opa Loka label, dat niet vies is van een flinke portie experiment.

U hoort het al, de muziek van Kraft laat zich niet makkelijk omschrijven, en is een uiterst boeiende kruisbestuiving alwaar genres als dark ambient, drone, field recordings, maar ook hints uit jazz en neofolk doorschemeren. Belangrijk om te melden is ook dat we deze gelaagdheid geen enkel moment als gekunsteld of drukdoenerig ervaren, integendeel zelfs!

Osewoudt-makker Stefan Hayes begeleidt Hofman op akoestische gitaar, maar de Nederlander wist nog meer mooi volk naar de studio te lokken: zo spotten we verder nog Varunna gitarist Dennis Lamb op elektrische gitaar en vocale steun van twee absolute kleppers zijnde Richard Leviathan (Ostara, Strength Through Joy, Foresta Di Ferro en Kapo!) enerzijds en Kateryna Vinitskyi anderzijds. Een nobele onbekende voor ons, deze laatste, maar wat zijn we blij dat we haar stemcapaciteiten dankzij Kraft hebben leren kennen.

Wat de in Rotterdam woonachtige Oekraïense doet tijdens ‘Ember’ is immers meer dan vermeldenswaardig. Ze stoot zelfs Diamanda Galás naar de kroon door een versie van ‘Gloomy Sunday’ ten gehore te brengen die qua ‘despair’ zelfs de versie van de Griekse Opperheks in de schaduw verbant, en dat is niet velen gegeven. Een song die oorspronkelijk in het Hongaars geschreven werd, een buurland van Oekraïne, doch we zijn beide talen niet erg meester dus hebben we er het raden naar van welke taal Vinitskyi zich in dit nummer bedient. Haar gesproken tekst tijdens afsluiter ‘Zapovit’ snijdt misschien minder diep, toch is de impact ervan sterk genoeg om littekens in de ziel achter te laten.

De intense, bijna negen minuten durende luistertrip die opener ‘The Dreadful Hours’ is, is ook het vermelden waard. Aanvankelijk geeft men hevig van jetje op elektrische gitaar. Mensen die Osewoudt onlangs nog live zagen weten dat dit experimenteren met elektrische gitaar ondertussen geen nieuwigheidje meer is bij de “zonen van Rotterdam”. Hofman voegt een nietsontziende drone aan ‘The Dreadful Hours’ toe, waardoor we gebeiteld zitten voor een overheersende ervaring die niet alleen alles in de vernieling blaast maar ook nog lang na blijft zinderen.

Hofman draagt de plaat op aan alle dappere lieden uit Oekraïne die voet bij stuk hielden tijdens de EuroMaidan (de Revolutie van de Waardigheid) in 2013-2014 en vochten en stierven voor hun vrijheid.

Een gebeurtenis die niet alleen de Nederlander aangreep, want ook Thomas Bøjden maakte een (live) album met Die Weisse Rose om deze pagina uit de geschiedenis ook op plaat te vereeuwigen.

Muslimgauze is niet ver weg tijdens (het toepasselijk getitelde) ‘Gauze And Effect’, een imam roept vanaf zijn minaret om aandacht, om vervolgens over te gaan in een dreunend ritme dat we nog het best kunnen omschrijven als het geluid van een zaag. Accordeon, het instrument van Hofman bij Osewoudt, voegen donkere jazzy klanken toe aan het geheel, en zo is ook David Lynch niet ver weg. Hofman draagt de plaat op aan Bryn Jones (Muslimgauze), zijn geest waart dan ook bij momenten duidelijk hoorbaar doorheen de nummers op Harvest Of Despair.

Niet alleen accordeon krijg je te horen, want Robert is verantwoordelijk voor keyboards, drums, percussie, samples (en daar zitten heus wat pareltjes tussen, ontdek het zelf maar!), field recordings en vocalen. Van een “Kraft”-werk gesproken! Overdaad schaadt, durft men wel eens beweren, maar in het geval van Kraft weet Hofman alles perfect te doseren, en zijn me waar wat blij dat de sympathieke Rotterdammer alsnog een label vond om dit prima debuut op de wereld los te laten.

Het ‘zagende’ geluid van ‘Gauze And Effect’ lijkt in een ietwat bewerkte vorm weer de kop op te steken tijdens ‘Lights Out’, doch afgezaagd wordt Harvest Of Despair nooit. Doordat de plaat boordevol geluidjes zit ontdek je iedere luisterbeurt weer nieuwe dingen, en krijg je een album met een zeer lange houdbaarheidsdatum, geen sinecure bij dit soort releases die zich bedienen van een veelvoud aan genre-invloeden! Wat ook opvalt is dat het geluid van kraaien meermaals de kop opduikt op Harvest Of Despair. Het lijkt dus dat men daar in Rotterdam wel een speciale band heeft met deze vogelsoort, als we ook terugdenken aan de titel van Osewoudt’s debuutplaat Gelag Van Zwartgeklede Kraaien.

Zo ziet u maar: de aanhouder wint, en dan hebben we het niet alleen over de dappere lieden uit Oekraïne. Harvest Of Despair is een van dé platen die je dit jaar gehoord moet hebben!

Kraft

Dimi Brands
25/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 17/01/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest

Goed nieuws voor de mensen die van goed nieuws houden: Dark Entries zal tussen nu en augustus elke maand twee vrijkaarten voor het W-Fest festival weggeven. Het festival gaat van 16 tot 19 augustus door in Amougies (Kluisbergen). Op het programma staan grote namen als Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleon Vox, DAF, Front Line Assembly, Vive ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2018 : Orphaned Land brengt Israëli's en Palestijnen dichter bij elkaar

Na de laatste provocatie van Trump - het verplaatsen van de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jerusalem - zijn de spanningen in het midden-oosten weer hoog opgelaaid. De Israëli's zijn extatisch, want voor hen is de heilige stad 'één en ondeelbaar' deel van Israël, maar de Palestijnen - die aanspraak ...

lees meer...
INTERVIEW : Mørke - ... inspired by old classic gothic metal ...

Enkele weken geleden liet Dark Entries u, beste lezer via een nieuwsberichtje kennismaken met de band Mørke. Dit deed geen belletje rinkelen, totdat we u erop wezen dat er wel een hele bekende naam achter dit gothic metal combo schuilt. Niemand minder dan Stig Johansen (ex-The Sins of thy Beloved en Savn) is het muzikale brein achter ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2018 : Dolores O'Riordan van The Cranberries overleden

Ik herinner me dat ik ooit terstond verliefd werd op Dolores O'Riordan, zangeres van The Cranberries, bij het zien van de clip van 'Linger' op MTV. Het programma heette 120 minutes en het was de tijd dat MTV zijn naam nog waar maakte en werkelijk muziek uitzond. Vandaag is Dolores niet meer. Ze stierf op 46-jarige leeftijd en laat ...

lees meer...
NIEUWS 14/01/2018 : Weet u nog wat u deed in april 1998? En hoeveel 100 frank waard was?

Dit jaar blaast het jaar 1998 twintig kaarsen uit. Herinnert u zich nog wat u toen deed? Ging u in het weekend naar het Syndroom? Bereidde u zich voor het Leipziger Gothic Treffen? Of moest u nog verwekt worden? Van een beetje nostalgie is nog niemand gestorven en daarom presenteren wij u met enige trots de digitale versie van het Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : DANIEL.B.PROTHESE - CC Het Gasthuis, Aarschot, Belgium, 10/01/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : NOTHING BUT NOISE - CC Het Gasthuis, Aarschot, Belgium, 10/01/2018 door Benny Serneels

lees meer...
NIEUWS 12/01/2018 : De Machine en het Beest

Na ‘Lacus Somniorum’ (2014) van de Franse band Alwaid mag je je begin februari 2018 verwachten aan de opvolger. Dit female fronted melodic metal combo, met invloeden van onder andere Therion en Epica, laat hun tweede album ‘The Machine and the Beast’ dan immers los op de Lage Landen. Inspiratie werd geput uit de grote ...

lees meer...
FOTO'S : TB Frank & Baustein - Try Out @ The Backpacker Bar Brussel, 05-01-2018 door Luc Luyten