casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.968 items

   

Kraft
Harvest Of Despair
Avant-Garde - Dark Ambient - Drone - Experimental - Folk / Ethnic / Tribal - Soundscape
25/07/2017 : Kraft - Harvest Of Despair
Opa Loka Records  Opa Loka Records
25/07/2017, Dimi Brands

Het is altijd een hele eer als je op de bedanklijst van een album terecht komt. Dit privilege viel ondergetekende ten beurt op deze debuutplaat van het Rotterdamse Kraft. Zo staat de naam van uw recensent mooi te blinken naast die van Kim Larsen (:OTWATM:), Albin Julius (Der Blutharsch, TMLHBAC) en Thomas Bøjden (Die Weisse Rose), sta me toe even te glunderen bij deze erkenning.

Kraft is het project van Osewoudt accordeonist Robert Hofman dat reeds een tijdje bestaat, maar waarvoor men nu pas een geïnteresseerd label vond om dit kleinood op de digitale schijf uit te brengen. De bandleden van Osewoudt ken ik al een geruime tijd, en zo kwam het dat Robert me een goed jaar geleden aansprak over zijn soloproject. Na enkele naamswijzigingen (Vexxel en Nomen Nescio) viel de uiteindelijke naamkeuze op Kraft en zijn eerste plaat was digitaal reeds klaar. Na beluistering hiervan spoorde ik hem aan labels te contacteren. In zijn zoektocht deed ik ook mijn spreekwoordelijke duit in het zakje, want als er een plaat was die ik het gunde om uitgebracht te worden, dan was het deze wel.

Geen sinecure zo bleek, want blijkbaar woog de Osewoudt erfenis een beetje te zwaar door, waardoor de reguliere labels uit het (neofolk) genre eerder hun neus ophaalden, wegens het nogal experimentele karakter van Kraft. De muziek van Kraft is dan ook onmogelijk in één hokje te plaatsen, en bijgevolg een nachtmerrie wat betreft de verkoopbaarheid voor de labels. Gelukkig stootte Robert op het Opa Loka label, dat niet vies is van een flinke portie experiment.

U hoort het al, de muziek van Kraft laat zich niet makkelijk omschrijven, en is een uiterst boeiende kruisbestuiving alwaar genres als dark ambient, drone, field recordings, maar ook hints uit jazz en neofolk doorschemeren. Belangrijk om te melden is ook dat we deze gelaagdheid geen enkel moment als gekunsteld of drukdoenerig ervaren, integendeel zelfs!

Osewoudt-makker Stefan Hayes begeleidt Hofman op akoestische gitaar, maar de Nederlander wist nog meer mooi volk naar de studio te lokken: zo spotten we verder nog Varunna gitarist Dennis Lamb op elektrische gitaar en vocale steun van twee absolute kleppers zijnde Richard Leviathan (Ostara, Strength Through Joy, Foresta Di Ferro en Kapo!) enerzijds en Kateryna Vinitskyi anderzijds. Een nobele onbekende voor ons, deze laatste, maar wat zijn we blij dat we haar stemcapaciteiten dankzij Kraft hebben leren kennen.

Wat de in Rotterdam woonachtige Oekraïense doet tijdens ‘Ember’ is immers meer dan vermeldenswaardig. Ze stoot zelfs Diamanda Galás naar de kroon door een versie van ‘Gloomy Sunday’ ten gehore te brengen die qua ‘despair’ zelfs de versie van de Griekse Opperheks in de schaduw verbant, en dat is niet velen gegeven. Een song die oorspronkelijk in het Hongaars geschreven werd, een buurland van Oekraïne, doch we zijn beide talen niet erg meester dus hebben we er het raden naar van welke taal Vinitskyi zich in dit nummer bedient. Haar gesproken tekst tijdens afsluiter ‘Zapovit’ snijdt misschien minder diep, toch is de impact ervan sterk genoeg om littekens in de ziel achter te laten.

De intense, bijna negen minuten durende luistertrip die opener ‘The Dreadful Hours’ is, is ook het vermelden waard. Aanvankelijk geeft men hevig van jetje op elektrische gitaar. Mensen die Osewoudt onlangs nog live zagen weten dat dit experimenteren met elektrische gitaar ondertussen geen nieuwigheidje meer is bij de “zonen van Rotterdam”. Hofman voegt een nietsontziende drone aan ‘The Dreadful Hours’ toe, waardoor we gebeiteld zitten voor een overheersende ervaring die niet alleen alles in de vernieling blaast maar ook nog lang na blijft zinderen.

Hofman draagt de plaat op aan alle dappere lieden uit Oekraïne die voet bij stuk hielden tijdens de EuroMaidan (de Revolutie van de Waardigheid) in 2013-2014 en vochten en stierven voor hun vrijheid.

Een gebeurtenis die niet alleen de Nederlander aangreep, want ook Thomas Bøjden maakte een (live) album met Die Weisse Rose om deze pagina uit de geschiedenis ook op plaat te vereeuwigen.

Muslimgauze is niet ver weg tijdens (het toepasselijk getitelde) ‘Gauze And Effect’, een imam roept vanaf zijn minaret om aandacht, om vervolgens over te gaan in een dreunend ritme dat we nog het best kunnen omschrijven als het geluid van een zaag. Accordeon, het instrument van Hofman bij Osewoudt, voegen donkere jazzy klanken toe aan het geheel, en zo is ook David Lynch niet ver weg. Hofman draagt de plaat op aan Bryn Jones (Muslimgauze), zijn geest waart dan ook bij momenten duidelijk hoorbaar doorheen de nummers op Harvest Of Despair.

Niet alleen accordeon krijg je te horen, want Robert is verantwoordelijk voor keyboards, drums, percussie, samples (en daar zitten heus wat pareltjes tussen, ontdek het zelf maar!), field recordings en vocalen. Van een “Kraft”-werk gesproken! Overdaad schaadt, durft men wel eens beweren, maar in het geval van Kraft weet Hofman alles perfect te doseren, en zijn me waar wat blij dat de sympathieke Rotterdammer alsnog een label vond om dit prima debuut op de wereld los te laten.

Het ‘zagende’ geluid van ‘Gauze And Effect’ lijkt in een ietwat bewerkte vorm weer de kop op te steken tijdens ‘Lights Out’, doch afgezaagd wordt Harvest Of Despair nooit. Doordat de plaat boordevol geluidjes zit ontdek je iedere luisterbeurt weer nieuwe dingen, en krijg je een album met een zeer lange houdbaarheidsdatum, geen sinecure bij dit soort releases die zich bedienen van een veelvoud aan genre-invloeden! Wat ook opvalt is dat het geluid van kraaien meermaals de kop opduikt op Harvest Of Despair. Het lijkt dus dat men daar in Rotterdam wel een speciale band heeft met deze vogelsoort, als we ook terugdenken aan de titel van Osewoudt’s debuutplaat Gelag Van Zwartgeklede Kraaien.

Zo ziet u maar: de aanhouder wint, en dan hebben we het niet alleen over de dappere lieden uit Oekraïne. Harvest Of Despair is een van dé platen die je dit jaar gehoord moet hebben!

Kraft

Dimi Brands
25/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/01/2022 : Oracula Records kondigt eindelijk de nieuwe releases aan op vinyl.

Niet dat het label er zo veel aan kan doen... Op de bandcamp pagina van dit fijne Spaanse label staan al een paar maand nieuwe titels te blinken maar diegene die deze ook effectief op de fysieke drager willen kunnen binnenkort eindelijk worden bediend. Door problemen en oponthoud (iets waar wel meerdere kleinere labels mee kampen) in de perserijen ...

lees meer...
NIEUWS 26/01/2022 : Dolva Sana, nieuw en Belgisch

Het project Dolva Sana brengt koude, grimmige en minimalistische synth pop beïnvloed door new wave, krautrock, vroege synth pop en andere pioniers van de elektronische muziek. Het project, een collaboratie tussen muzikant en producer Frederic Caure (Kortrijk, België) en Jake Harding (London, VK), werd opgericht in 2021. "Hard-boiled ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Nieuw werk van Principe Valiente op komst

Altijd al raar gevonden dat deze Zweedse post punkers niet ietwat meer populariteit genieten. Wat mij betreft mogen ze gerust op de komende Halloween editie van Sinner’s Day staan, temeer daar eind maart, eindelijk (vier jaar na “Oceans”), een nieuw album van deze heren verschijnt dat de titel “Barricades” mee ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Cold Transmission zet 2022 goed in!

Over dit Duitse post punk label hebt u alvast één en ander gehoord hier bij Dark Entries, en terecht want er zitten een paar heuse pareltjes in hun catalogus. Nu pakt het label uit met een nieuwe release van het Canadese The Gathering, “Parade”, en dat zomaar na 30 jaar windstilte! The Gathering werd in 1985 geformeerd ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...